Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Fotade sin kompis och dömdes för hets mot folkgrupp

Fotade sin kompis och dömdes för hets mot folkgrupp

 Genrebild: Johan Mouchet

Det gäller att se upp med vad man fångar på bild och sedan lägger ut på nätet. Den hårda läxan har Göta hovrätt lärt en 16-åring.

En 16-åring från Ljungby-trakten har dömts för hets mot folkgrupp efter att ha fotograferat en kamrat som gjorde en Hitler-hälsning framför en annan person. Bilden la han sedan ut på nätet, uppger K&B. 

Ynglingen friades tidigare i tingsrätten, men fälldes nyligen i nästa instans eftersom hovrätten ansåg att det var uppenbart att 16-åringen visste vad han gjorde och vad handlingen på bilden representerade. Att hälsningen gjordes framför en viss person och att bilden sedan fick stor spridning via sociala medier anses vara en försvårande omständighet.  

Staffvärdet för brottet är 100 dagsböter, men eftersom gärningspojken är under 18 år halveras straffet till 50 dagsböter. Då pojken har låg inkomst hamnar totalsumman på 2 500 kronor.



Publicerad 2023-03-17.

64 Kommentarer

Makten 2023-03-17 01:08  
Samtidigt som det är helt i sin ordning att gå omkring med hammaren och skäran på tröjan. Det här landet är så vrickat att man knappt vet om det är på riktigt.
zootallures 2023-03-17 10:04
Så sant så. Tragikomiskt.
Pickadollen 2023-03-17 13:07
Whataboutism :)
Makten 2023-03-17 14:09
Tom: Nej, bara konstaterandet att landet är helt vrickat när det är i sin ordning att vältra sig i symboler för en regim som försökte utrota ALLA minoriteter, men du kan inte publicera en bild på nån (inte ens du själv alltså) som gör en hälsning som en regim använde för 80 år sen.
PMD 2023-03-17 21:32
Det är lagen om hets mot folkgrupp som är vrickad. Det är en gummilag som kan tillämpas när makthavarna känner behov av det.

För säkerhets skull, kanske: nej, jag är varken nazist, fascist, kommunist eller romare. Jag är yttrandefrihetsälskare.
Tonyeagle 2023-03-17 22:04
Jag tycker faktiskt inte att det är i sin ordning och inte borde vara lagligt i något land att i yttrandefrihetens namn sprida uppmaningar (som vissa publiceringar på t.ex. Tictoc faktiskt är), där man inför oskyldiga utländska unga kvinnor i ett stökigt tumult tar kort på en provokativ nazisthälsning mitt framför näsan på henne, för att sedan publicera på detta "sociala media" ( Det var en bild i ett videoklipp!) Jag har inte sett hela domen och inte inlägget) och är ingen jurist, men jag tycker efter vad jag kunnat hitta på nätet att det inte finns något konstigt med bedömningen, men jag kan ju ha fel.

Däremot tycker jag att det är journalisters skyldighet att kolla upp mera än författaren till artikeln här på PS har gjort innan man skriver något som måste tolkas eller kräver timmar av källkoll för att kommentera. Man kan ju faktiskt undra om artikel inte bara är till för att dra publik, oavsett vart kommentarerna mynnar ut i ! Det här är riktigt dålig journalistik!!!!
PMD 2023-03-17 22:45
Om de unga kvinnorna blev ofredade eller ärekränkta så finns det lagparagrafer mot det som är bättre att tillämpa än lagen om hets mot folkgrupp.

Hets mot folkgrupp är en lag om inskränker yttrandefriheten på ett alltför generellt sätt.
Makten 2023-03-18 00:25
Håller helt med Per; i Sverige råder inte yttrandefrihet eftersom vi har massa galna lagar som utgör undantag, för att inte kränka vissa särskilda minoriteter (märk väl, bara _vissa_ minoriteter). För min del anser jag att man borde få ikläda sig precis vilka symboler som helst och hälsa med vilka gester man vill. Värderingar och åsikter försvinner inte för att man försöker förbjuda dem. Det är bättre att folk får visa upp sin dumhet så att man öppet kan argumentera emot istället.

Förmynderiet måste upphöra. Annars kommer folk aldrig lära sig tänka själva. Det blir alltmer likt Orwells dystopiska elände.

Edit: Sen vore det trevligt med ett etablissemang och en journalistkår som behandlar alla skitregimer lika. Tycker man att nazismens symboler ska vara förbjudna så kan man inte tycka att kommunismens symboler ska vara tillåtna. Då är man komplett dum i huvudet, eller totalt okunnig, eller har en rutten agenda.
PMD 2023-03-18 13:18
Att en del i media inte är konsekventa måste vi acceptera.

Vad gäller symboler så ska det lika lite vara förbjudet att ikläda sig såväl hakkors, hammare & skära samt slöja.
(Möjligen att polisen ska kunna förbjuda ansiktstäckande maskering om den bedömer att det finns risk för upplopp vid en demonstration).
MattiasL 2023-03-18 13:20
Oavsett vad man tycker om det, så är väl just Sverige ovanligt frikostigt i ett europeiskt perspektiv.
Makten 2023-03-18 13:32
Per: Håller med, och sen får individen ta konsekvenserna av sina val, exempelvis genom att inte få jobb (och då inte heller kunna åberopa "diskriminering" om valet var eget).

Mattias: Det säger väldigt lite eftersom hela västvärlden är på dekis. Politisk korrekthet och allmän okunskap håller på att äta upp allt vad "sunt förnuft" heter.
MattiasL 2023-03-18 15:28
Jag är inte riktigt säker på vad du far efter med det här med politisk korrekthet och så vidare, men det går väl att konstatera att nazismen och dess symboler har en viss särställning i vårt närområde. Hammaren och skärans status är väl snarare ungefär jämförbar med sydstatsflaggan.
Makten 2023-03-18 16:35
Mattias: Vilket är ett problem, anser jag. Hur kan man acceptera en symbol som innebär stöd för en regim som mördade ungefär hundra miljoner människor, om man inte accepterar en symbol för en annan regim som mördade en tiondel? Båda är lika vidriga. Varför är den ena mer eller mindre rumsren medan den andra inte är det?

Svaret är enkelt: För att stora delar av etablissemanget i Europa är vänsteraktivister och har en sjuk, glorifierande bild av kommunism. Vilket får dem att blunda för mördare och diktatorer om de har "rätt" värdegrund.
luminousoctaves 2023-03-18 16:53
Än en gång: Solklar whataboutism.

Sverige har precis som de flesta andra europeiska länder genomfört noggrann dokumentation av kommunismens förbrytelser. Vi undervisar om det i skolorna och myndigheten Levande Historia (som ligger under kulturdepartementet) ägnar stort utrymme åt att redogöra för kommunismens mord och förföljelser.
https://www.levandehistoria.se/fakta/kommunistiska-regimers-brott-mot-manskligheten

Nu handlade det om en hitlerhälsning.

Är det verkligen så svårt att hålla sig till ämnet utan att hemfalla åt någon slags generell avsky för Sverige – som är som alla vet den värsta diktaturen någonsin i hela världshistorien....?
Makten 2023-03-18 17:06
Haha! Nu är det ju du som tar upp nåt vi inte diskuterar. Vi diskuterar "hets mot folkgrupp" och varför det bara gäller vissa symboler. Det är du som inte håller dig till ämnet.
luminousoctaves 2023-03-18 17:08
Nja, kommenterade snarare ditt eget påstående:
»För att stora delar av etablissemanget i Europa är vänsteraktivister och har en sjuk, glorifierande bild av kommunism. Vilket får dem att blunda för mördare och diktatorer om de har "rätt" värdegrund.«
Makten 2023-03-18 18:13
Ja, vilket är förklaringen till att "hets mot folkgrupp" och andra inskränkningar i yttrandefriheten är totalt inkonsekventa.

Nu orkar jag inte öda mer tid på det här. Står fast vid min åsikt om att brott utan brottsoffer inte ska betraktas som brott. Och det finns inget brottsoffer när någon publicerar en bild på en en person som gör en förbjuden gest. Det rör sig om tankeförbud helt enkelt, vilket inte kommer avhjälpa några som helst reella problem. Bara skapa nya problem.

Goafton.
MattiasL 2023-03-18 18:23
Nja, vad jag säger är att folk på väldigt liknande sätt har acceptans för sydstatsflaggan som för diverse kommunistsymboler. Det är ju knappast för att "etablissemanget är vänsteraktivister" som folk inte blir polisanmälda för hets mot folkgrupp på en vanlig cruisingkväll.
PMD 2023-03-18 19:21
Jag tror att det stämmer. Att hammaren och skäran är accepterad, medan hakkors inte är det finns det förstås många skäl till. Ett är att kommunism har varit (och är) betydligt mer accepterad i Sverige än nazism.

Att CSAs "slagfältsflagga" inte är förbjuden eller åtminstone betraktas på samma sätt som ett hakkors är lite märkligt. En symbol för slaveri borde inte vara rumsren i Sverige.
styret 2023-03-25 08:26
Skillnad kanske inte är historisk utan samtida?
Nazister har fortsatt begå dödligt våld och terrorhandlingar fram till idag.
Jag har inte hört talas om några svenska kommunister som står kvar vid sovjets inställning till minoriteter. Eller som begår bombdåd, skaffar sig militär träning eller liknande.
PMD 2023-03-25 14:54
I Sverige har vi inte några större problem med våldsamma extremister, vare sig till höger eller vänster. En och annan knäppskalle, ja, men inga stora problem.

Jag tror faktiskt inte att acceptansen för hammaren & skäran har så mycket med det att göra. Svastikan blev en symbol för ondska direkt efter andra världskriget när de flesta insåg hur vidrig den nazistiska regimen i Tyskland var. Något liknande skedde inte skett med hammaren & skäran, trots att vidrigheten hos den kommunistiska regimen i Ryssland var minst lika stor. Många människor anammade okritiskt den ryska historieskrivningen om andra världskriget.
luminousoctaves 2023-03-25 21:09
Stämmer inte riktigt om man frågar Säpo. Våldsbejakande islamistisk extremism och våldsbejakande högerextremism är de två största hoten mot svenska samhället idag enligt Charlotte von Essen, chef på Säpo. Hotbilden har sett ungefär likadan ut de sista tio åren. Säpo gick nyligen även ut om att konspirationsteorier och antistatliga budskap har ökat markant de senaste åren. Lägg därtill raden av högerextrema knivdåd i Sverige, och antalet högerextrema terrororganisationer och dåd i Europa, som har mångfaldigats de senaste tio åren. Att en liknande trend skulle finnas inom den autonoma extremvänstern har jag inte sett iaf. Men givetvis är det fullt möjligt att det kan ske i takt med ökad poralisering.
PMD 2023-03-25 21:22
Menar SÄPO verkligen att inhemska terrorister är ett större hot mot Sverige än vad Ryssland är?

Var finns exempel på våldsamma islamistiska extremister (annat än enstaka fall)?
Extremistiska islamister faller f.ö. utanför gruppen höger- och vänsterextremister.
luminousoctaves 2023-03-26 06:26
Säpo ser högerextermism och våldsbejakande islamism som de två största inhemska hoten ja.
PMD 2023-03-26 11:52
Med den kvalifikationen blev det mer trovärdigt.

Systemhotande tror jag dock inte att de är, och det tvivlar jag också på att SÄPOs bedömning är.
PMD 2023-03-27 11:56
Tillägg till ovanstående. De höger- och vänsterextremister som verkar parlamentariskt tror jag är mer systemhotande än de som sysslar med direkt aktion. Speciellt nyssnazisterna eftersom de har ett större folkligt stöd än f.d. kommunisterna.
Makten 2023-03-27 12:42
Är ni klara snart? Ni får gärna fortsätta diskussionen nån annanstans, så jag slipper aviseringar hela tiden.
Erik Schalin 2023-03-17 10:51  
Nu fattar jag inte riktigt.
Fotografen har alltså avbildat ngn som gör en Hitlerhälsning.
Och döms för detta?
Men den som verkligen hetsar mot folkgrupp är väl den som gör Hitlerhälsningen?
Och den går fri......
Svar från froderberg 2023-03-17 11:20
Det är inte fotograferingen i sig utan att han sedan sprider bilden som gör att det blir ett brott. Det vill säga att han medverkar till hets mot folkgrupp.
Erik Schalin 2023-03-17 15:16
Och om han hade haft ett utgivningsbevis så hade det varit OK?
Hur skall journalisten jobba annars?
luminousoctaves 2023-03-18 09:15
Sannolikt finns det utrymme att publicera en liknande bild med ett journalistiskt syfte, och därmed komma runt lagen om Hets mot folkgrupp. Men när det handlar om mindreåriga är det lite snårigare. Enligt journalistisk praxis är man restriktiv med att publicera exempelvis bilder på utsatta människor, och i synnerhet mindreåriga. Jag har svårt att se den här bilden publicerad utan blurrade ansikten.
ztenlund 2023-03-18 12:59
Fast nu blir det lite sammanblandat, för det ena är pressetiska regler och det andra lagstiftningen, som inte nödvändigtvis resulterar i samma slutsats.

Hets mot folkgrupp är ett av brotten som räknas upp i brottskatalogen i TF (dit även YGL hänvisar), så det är alltså ett brott som kan bli aktuellt även för grundlagsskyddade medier. Dock kan man anta att är tröskeln sannolikt är högre och vem som ställs till svars blir i förekommande fall normalt sett den ansvarige utgivaren.
luminousoctaves 2023-03-18 13:38
Jamen precis. Och eftersom vi inte ser bilden vi pratar om blir det ännu rörigare. :) Men jag tror att teoretiskt sett kan en liknande bild publiceras utifrån ett förväntat allmänintresse (beroende på kontext etc) i ett journalistiskt sammanhang och syfte utan att fällas.

Märk väl att lagen om Hets mot folkgrupp dessutom kräver uppsåt – eller åtminstone oaktsamhet. I ett journalistiskt sammanhang blir det sannolikt tydligt att syftet med publiceringen inte är att hetsa utan att informera allmänheten om något samhällsviktigt.
Tonyeagle 2023-03-17 12:48  
Man kanske ska ta reda på lite mer om omständigheterna innan man yttrar sig negativt om våra lagar och domen. Själv tycker jag att han kom allt för billigt undan!
alfin 2023-03-17 13:29
Med tanke på vilka straff 16-åringar som skjuter ihjäl folk normalt brukar få, verkar det osedvanligt hårt!
Ventures 2023-03-17 15:26  
Sprida en bild på paludan in action borde ju vara samma brott, eller?
Anders F. Eriksson 2023-03-17 17:13
Nej. Den knasbollen begår inget brott när han eldar böcker.
PMD 2023-03-17 21:30  
Trist att det har blivit olagligt med romerska hälsningsgester (även om den myten uppstod på 1700-talet).
luminousoctaves 2023-03-18 09:09  
Kids som gör hitlerhälsning ( = utmanande omogenhet och dumhet) är svårt att lagstadga bort. Det är föräldrarnas och delvis skolans ansvar att informera sina barn om att detta är djupt olämpligt och kan upplevas som kränkande. Uppfostran, helt enkelt.

Att sprida bilder på människor som utför hitlerhälsning, mot annan person är något helt annat och inte alls okej. Uppenbart hets mot folkgrupp. Helt korrekt av hovrätten. Och förhoppningsvis en tänkvärd läxa för både fotografen och hitlerhälsaren.

...intressant det där med ungdomsgester inför kamera förresten.... ;)
Gamle 2023-03-18 18:05  
Hets mot folkgrupp tycks vara helt acceptabelt för vissa.
PMD 2023-03-18 19:25
Ja, främst av de som hetsar mot folkgrupper …
Men det är ju närmast definitionsmässigt så.
Tjobbe57 2023-03-18 21:12  
Detta köper jag inte riktigt! Hitlerhälsningen borde fått straffet och inte fotografen. Men det är ju bara jag som vanlig medborgare i det land vi kallar Sverige. Efter att sd med anhang fått inflytande verkar vanliga medborgare (typ jag) sitta löst till!
Svar från froderberg 2023-03-18 23:44
Det ena behöver inte utesluta det andra. Båda kan ha blivit dömda i olika mål.
unoengborg 2023-03-19 00:08
Brottet finns ju dessutom dokumenterat på foto. Fotograferar du en inbrottstjuv som bryter sig in blir du inte dömd för inbrott. Detsamma borde gälla här. Lagen om hets mot folkgrupp är alldeles för gummiaktig och borde göras om. Även Sovjetunionen hade sina progromer, och faktum är att ordet pogrom kommer från ryskan, så nog borde hammare och skära och hakkors behandlas lika, kanske är det även i så fall hets mot folkgrupp att tilltala någon med titeln "kamrat". Anldeningen till att hakkorset är mera avskytt beror troligtvs på att tyskland förlorade WW2.
PMD 2023-03-19 00:37
Fotografen publicerade bilden "på nätet".

Brottsbalken kapitel 16, 8 §;
"Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter".

En publicering är alldeles säkert ett meddelande som sprids.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar