Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Webb-TV: Kolla in mästaren Ansel Adams mörkrum

Webb-TV: Kolla in mästaren Ansel Adams mörkrum

I detta Youtube-klipp visar Ansel Adams son Michael runt i mörkrummet där några av världens mest kända svartvita bilder kopierades. Han visar hemligheten bakom faderns fantastiska bilder, bland annat att testexponeringarna torkades i mikrovågsugnen.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2011-03-08. Läst av 9922 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2011-03-08 10:47   hurf
Mycket intressant! Tack för länken.
2011-03-08 11:21   Nils Bergqvist
Fint tips att torka provexponeringarna i mikron! Svärtans ton och bildens ljushet/kontrast ändras ngt efter torkning (kontrast/ljushet mest med mattare papperstyper). Det märks även vid selentoning där man ofta missbedömer toningens färgnyans i vått tillstånd. Tonen blir kallare efter tork. Brukar själv därför "övertona" lite grand i selen för att få den ton jag vill ha i slutbilden. Men kan man torka snabbt i mikron ser man ju direkt vilken exponering och toningstid som krävs för att få det resultat man vill ha. Annars var det ju inte direkt några hemligheter, utan väldigt enkel och grundläggande teknik i Adams mörkrum. Hemligheten ligger nog mest i hans känsla för det svartvita hantverket och i hans känsla för hur en harmoniskt kopierad bild bör se ut. I mörkrummet var det känslan för slutbilden och dess harmoni som var det viktiga tror jag.
2011-03-08 12:26   Birgitta Edelman
Mikrovågstork var ju det enda direkt nya tipset, som sagt. Men 'The negative is the score, the print is the performance' ska jag säga nästa gång det predikas med höjd näsföring att 'man ska ta bilden i kameran' och att det är mindervärdigt att efterbehandla i PS. :)
Jag förundrade mig också över att intervjuaren aldrig gjorde någon jämförelse med det digitala mörkrummet. Stackars Ansel fick ju slita häcken av sig med slavgörat i mörkrummet - och rätt ned med fingarna i soppan var det också. :/
2011-03-08 17:12   xandx
Jag har dyrkat Ansel sedan jag såg hans första bild för kanske 25 år sedan och läst mycket om honom. Detta visar en annan sida som jag och många av oss länge vetat om dvs hans mörkrums talanger. Jag började min bana som kopist till en fotograf och på kvällarna satt jag och experimenterade samt lärde mig olika trick i mörkrummet. Om man vill ha en "normal" kopia så är det bara att belysa efter negativet men vill man ha en bild som står ut så måste man mer eller mindre skymma och belysa olika delar samt även ibland dubbel belysa efter framkallaren innan fixbadet. Alla anti photoshop nazister borde studera Ansel, det är inte bara zonindelningen som är hans arv det är även vad han gjorde efter exponeringarna. Oj vad jag ibland saknar mörkrummet!

Det blir nog en resa till hans labb någon gång i framtiden.
2011-03-08 21:28   raunavaara
Fantastiska bilder, intressant att få en liten inblick i en mans verk, där kreativitet, kunnande och oförtröttligt arbete ger resultatet.
2011-03-08 22:21   Hans Peter
Tack för en mycket intressant länk. Det var en fin film att se, roligt att höra att Ansel Adams använde microvågs ugnen som tork. Det har jag aldrig tänkt på medan jag gjorde bilder i mörkrummet.

mvh Hans-Peter
2011-03-09 10:08   Nils Bergqvist
Adams behövde inte "trixa" i mörkrummet. Tvärtom gick hans metodiska arbete ut på att undvika allt för mycket justeringar i mörkrummet. Han skriver om detta med sin visualisering, att han gör sig en föreställning om den slutliga bilden redan innan han exponerar den i kameran:

"När denna tänkta bild har vuxit fram, antinen som ett verklighetsnära konstaterande eller ett avsiktligt fjärmande från verkligheten, bestäms motivets ljusvärden genom noggranna avläsningar av exponeringsmätaren och motsvarande värden ställs in. Filmen exponeras och framkallas så att den önskade återgivningen garanteras. Kopian från ett sådant negativ kräver ett minimum av framkallningskontroll, skuggning och efterbelysning och det blir onödigt att avända extrahårt papper".

Exemplet i filmen "Moonrise over Hernandez" var nog ett undantag som krävde mycket efterarbete i mörkrummet just för att Adams inte hittade exponeringsmätaren utan fick chansa vad gäller grundexponering och kontrastomfång, då ljuset försvann så snabbt. Han fick t.om selenförstärka negativets nederdel (som blev alldeles för tunn) efter filmframkallningen, för att kunna få en kopia som såg bra ut i mörkrummet.

Mycket av myterna kring Adams som en riktig "manipulatör" i mörkrummet härrör säkerligen från hans arbete med just denna bild (som ju var en riktig exponeringsmiss). Och den som har lite erfarenhet från mörkrummet vet också att det sällan finns ett negativ som kopierat rakt av ser naturligt och harmoniskt ut. I de flesta fall måste man justera i mörkrummet genom att efterbelysa ljusa partier och/eller hålla för skuggor, för att detaljer där inte ska fräta ut eller sota igen. I mörkrummet kan normalt inga underverk åstadkommas med de enkla medel som står till buds, och man har mycket vunnet genom att exponera så att man får den bild man vill ha utan att behöva mer än "ett minimum av skuggning och efterbelysning" som Adams skriver.

Att jämföra Adams mörkrumsarbete med vad som kan åstadkommas i det digitala "mörkrummet" är väl ungefär som att jämföra en oslipad och mjuk nybörjarskida med Aja Pärssons hårda och rakbladsvassa tävlingsskidor. I så fall ska man istället titta på hur Jerry Uelsmann arbetar, där kan man tala om "manipulation" i mörkrummet (om man vill använda sådana uttryck på efterarbetet)..
xandx   2011-03-09 17:57
Har någon sagt att han inte brukade exponera korrekt?? Problemet är ändå den dynamiska omfånget som du "Kan" öka i mörkrummet och som Ansel ofta gjorde.

Man kan göra rätt mycket i mörkrummet som man kan i PS och det är klart att den digitala världen erbjuder en större variation och möjlighet när det gäller att manipulera bilder men att säga att det bara var "en" bild han verkligen jobbade med i mörkrummet är för mig helt främmande från den Ansel jag känner till som tom skänkte bort många av sina negativ till just det ändamålet att andra skulle få tolka honom i mörkrummet.

Bara att välja hårt eller mjukt papper är en sorts manipulation i ett mörkrum om man skall vara petig. Ansel var tom involverad i den digitala utvecklingen innan sin död och jag tror inte att han hade varit någon fiende av den digitala mörkrummet om han levt.

Visst var han strikt och väldigt pedantisk när det kom till ljus och exponeringar men han var främst en människa med stor nyfikenhet.
2011-03-09 11:11   Anders Östberg
Dom som vill kriga om vad som är "rätt" inom fotografi väljer argument och exempel som det passar för att stödja sin tes. Det är rätt tröttsamt egentligen, varför måste allt stoppas in i fack och ställas mot varandra som mer "rätt" eller "fel"? Det landar på personligt tyckande och smak i slutänden. Hur mycket relevans har Ansel Adams mörkrumsarbete för vårt fotograferande idag? Rätt lite som jag ser det.
2011-03-09 16:54   mikep
intressant film om en mästare. tekniken är i de flesta fall att betrakta som vägen till målet, den färdiga bilden. om den är analog eller digital spelar mindre roll för mig när jag betraktar en bild och förhoppningsvis får en bildupplevelse.

att utgå från att det finns något rätt eller fel inom området fotografering och efterbehandling är att begränsa möjligheterna till bra bilder. allt ligger i betraktarens ögon, det finns inget rätt eller fel.
Svar från froderberg   2011-03-09 17:52
Jag vill hävda att det finns rätt och fel när fotografin har vissa syften. I bildjournalistiken gäller det att vara trovärdig, då kan man inte gå ur långt som helst i bildbehandlingen. Att ta bort och lägga till element i bilden blir då fel. Många försöker hitta tekniska gränser, men det blir svårt. Precis som för en skrivande journalist gäller det att hålla en linje som skänker trovärdighet.

För naturfoto finns också problem med trovärdigheten. Men att mörka och ljusa handlar ofta om framhäva känslan som man upplevde. Kameran klarar inte av att fånga allt rakt av.
xandx   2011-03-09 18:51
Fast här handlar det inte om rätt eller fel utan om trovärdighet, det är nog inget fel på en journalistisk bild som är mörkad eller uppljusad det handlar väl mer om en journalistisk attityd där man har noll tolerans för att kunna leverera en sk verklighet. Vet att många tidningar ibland väljer att publicera svartvita bilder från tex krig eller katastrofer just för att höja dramatiken. Detta är en sorts manipulation om man nu skall vara petig men då vi är vana vid att se svartvita bilder så reagerar vi inte men vad hade hänt om de tex gjort bilderna rödvita :-)

Allt är i betraktarens ögon och ingen har egentligen någon rätt att döma ut något bara för att det inte stämmer överens med en mall som egentligen bara finns som något spöke.

Journalistiken bryr sig inte heller om den tekniska kvalitén på samma sätt som annan fotokonst gör, huvudsaken är att bilden säger något, medan Ansels bilder säger något pga av den tekniska kvalitén olika sidor av samma mynt.
xandx   2011-03-09 22:36
Ja, kanske något för FS att spinna vidare på, hade varit intressant att läsa om hur journalistiska fotografer ser på detta med bildmanipulation, vad sägs om en artikel med tex någon bildchef på någon tidning om just detta. Jag kan varmt rekommendera Lars Dareberg på Sydsvenskan.
2011-03-09 18:42   Nils Bergqvist
Att välja mjukt eller hårt papper är som att justera allmänkontrasten i ps, och det är inte manipulation enligt fotosidans defenition. Inte heller vanlig skuggning och efterbelysning faller inom det begreppet och det var väl precis det Adams pysslade med i mörkrummet för att få sin bild dit han ville? Den som hävdar att han pysslade med manipulation i mörkrummet är helt fel ute som jag ser det. Han skriver ju själv att han alltid strävar efter att få ett negativ som kräver ett minimum av skuggning opch efterbelysning. Men som alla som har lite erfarenhet av mörkrumsarbete också vet, så behövs för det mesta justeringar av den ena eller andra sorten. Detta för att få fram det som finns i negativet då papperet ofta fräter ut i ljusa delar och sotar igen i mörka. Ett negativ innehåller ofta mera information än vad man kan få fram i en råkopia med rätt/normal kontrast på silverpapper. Och det beror på att negativets större omfång ska tryckas in på papperets mindre omfång. Då krävs justeringar. Att man kan öka omfånget i mörkrummet är alltså inte riktigt rätt. Det man normalt gör är att man försöker trycka in det omfång som finns i negativet.
xandx   2011-03-09 18:48
Fast då ökar du det dynamiska omfånget du normalt inte hade fått vid vanlig belysning av papperet utan att hålla för eller att efterbelysa. Så jag vet inte riktigt vad du är ute efter, klart som fan att han använde dessa tekniker på många av sina kopior. Att informationen finns där på negativet har inte med saken att göra då man många gånger tar bort information också genom att hålla för osv.. Jag tror det blir rundgång här?
2011-03-09 20:56   Nils Bergqvist
Om man ökar eller minskar omfånget är kanske inte det viktiga att reda ut. Vill bara ha sagt att Adams inte justerade sina bilder i mörkrummet mer än vad som oftast kan innefattas i fotosidans defenition för en omanipulerad bild. Teknikerna han använde var inga konstigheter, bara helt normal och ordinär skuggning och efterbelysning, inga specialtrix som man t.ex kan se hos Jerry Uelsman. Vill någon jämföra vanlig skuggning och efterbelysning med avancerad mörkrumsteknik typ Uelsmans så misstar man sig nog en del tror jag.
xandx   2011-03-09 22:29
Fast jag tror inte att någon tagit upp Jerry Uelsman eller menat den sortens manipulationer mer än du i denna diskus? När jag första gången testade HDR så slog det mig hur jag vaskat fram olika gråtoner i en kopia genom att belysa, framkalla och belysa igen i mörkrummet.

Det känns lite som om mörkrumstekniken glömts bort i vår digitala eufori idag.
2011-03-09 21:23   Fredrikpersson
Intressant film och lite häftigt att se när man som jag många gånger sett bilderna från AA mörkrum i hans bok "The Negative". Kul att se det på film och i färg!

Jag har dessutom i min senaste bloggpost (om mörkrum) efterlyst mer mörkrumssnack. Lyfter på hatten och tackar!

F
2011-03-10 01:03   Nils Bergqvist
Det var väl jag själv som tog upp Uelsman, och inte så mycket för vad som kommenterats här utan för vad som skrivits om Adams som en stor manipulatör i mörkrummet, efter de här filmerna som lagst ut på youtube. Många förväxlar vanlig skuggning och efterbelysning med avancerad mörkrumsmanipulation och man vill hävda att Adams minsann manipulerade friskt när man sett hur det skuggats/efterbelysts med pjattar och skärmar i filmerna. Och dessa uttalanden kommer oftast från människor som inte har den ringaste erfarenhet av kopiering.
Svar från froderberg   2011-03-10 07:33
Visst blandar många ihop bildbehandling med bildmanipulering. Att manipulera är att vilseleda, att bildbehandla är ofta motsatsen - att göra bilden tydligare.
xandx   2011-03-10 10:51
Okej då förstår jag, vad är det man brukade säga förr 1/4 av tiden gick åt att fotografera sedan resterade 3/4 i mörkrummet.

Merläsning

Placera din surfplatta nästan var som helst

Adapter för flexibel placering av surfplattor och mobiltelefoner. Läs mer...

Rätt film i kameran

Nils Bergqvist älskar att fotografera analogt och har testat en mängd olika filmsorter. I sin blogg presenterar han sina favoritfilmer. Läs mer...

Sanningen bakom bilden visas på Abecita

Sanningen bakom bilden är en utställning på Abecita konstmuseum där bevarandefotografen Tom Svensson och undervattensfotografen Jonna Bergström vill väcka uppmärksamhet kring utrotningshotade arter och nedskräpade sjöar och hav. Läs mer...

Surrealistiska fotografier visas i sommar

Sonja Hesslow är en fotograf som arbetar med iscensatt fotografi. Det innebär att hon skapar sina motiv utifrån sin fantasi – hon iscensätter dem. Under sommaren visas hennes bilder på Halmstads konsthall. Läs mer...

Rösta fram Mästerbilden 2019

Fotosidan Masters fyra omgångar är nu klara och nu har vi bara den prestigefyllda Mästarbilden kvar. Alla bilder som placerat sig topp 5 finns med att rösta på. Vinnaren vinner en Nikon D500 + AF-S DX NIKKOR 16-80 VR + sin vinnarbild i 70x100 inramad av Crimson. Vinnaren presenteras på vernissagen 6 juni på Galleri Kontrast. Lägg din viktiga röst på den bild du tycker är årets Mästarbild! Läs mer...

Panasonic Lumix S1R utsedd till årets kamera i Japan

Företagets toppmodell högst på prispallen i Camera Grand Prix 2019. Läs mer...

Ny finess i Lightroom och Adobe Camera Raw

Textur efterfrågat av användarna - släta ut eller framhäv detaljer. Läs mer... 9

Många nyheter i uppdaterad Lightroom-utmanare

ON1 Photo RAW 2019.5 släppt - dual mode och förbättrad historik bland nyheterna. Läs mer... 10

Artisten Ariana Grande stäms för bildstöld

Lade ut annan fotografs bilder på sitt Instagram - stäms av upphovsmannen. Läs mer... 4

Framtidens fototeknik

Fotosidans tekniske redaktör Martin Agfors berättar om vad vi kan vänta oss av fototekniken i framtiden. Läs mer...

Lastolite HaloCompact