Annons
Artiklar > Amazon till Sverige - så säger svenska företag

Amazon till Sverige - så säger svenska företag

Snart kommer en stor aktör inom näthandeln till Sverige - amerikanska Amazon.

Amazon kommer till Sverige, det blev klart i början av augusti. Lagret ska ligga i Eskilstuna. 

"Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu", skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Amazon grundades 1994 av Jeff Bezoz, och är världens största detaljhandelsföretag på internet.

I och med Amazons intåg på den svenska marknaden kan man vänta sig en omställning för svenska företag - och det finns både för och nackdelar. 

Vi är positiva till Amazons etablering och är övertygade om att den ökade konkurrensen leder till en ännu starkare tillväxt för e-handeln i Sverige. Samtidigt sätter det ännu större press på våra svenska politiker att driva på inom EU för en ny lagstiftning för plattformsansvar. Vi räds inte konkurrens men vill att den ska ske på lika villkor”, säger Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel till Ehandel.

Per Ljungberg menar att svenska e-handelsföretag är relativt förberedda på detta, de har länge lärt av Amazon och är internationellt konkurrenskraftiga. 

Men Amazon kommer att kraftigt pressa priserna ytterligare på svenska marknaden, vilket gör att det blir ännu tuffare för de detaljhandlare som kommer från den fysiska handeln, som kommit igång sent med e-handeln och inte lyckas integrera sina kanaler tillräckligt väl. Framförallt för de som säljer produkter som är lätta att jämföra på nätet, som hemelektronik, prylar och leksaker”, säger han vidare.

Foto: Cyberphoto

Två bolag som har e-handel som en stor del av sin verksamhet är Scandinavian Photo och Cyberphoto. Patrick Ohlsson, vd på Cyberphoto, tror att det för många inom detaljhandeln blir ännu tuffare beroende på vilken inriktning och strategi man har och i vilka kategorier man valt att jobba efter.

För vår del och i vår bransch så har stora aktörer genom åren både kommit och gått. En del har lyckats bra medan andra helt har försvunnit. Sverige i sig är en mycket blygsam och liten marknad i det stora hela i vilken Amazon både kan leva i och vara utan. Skandinavien i stort är inte som jag ser det för Amazons del och ur rena försäljningsperspektiv ingen ekonomiskt viktig region. Däremot finns det andra vinster naturligtvis som kan vara av vikt, både strategiska och ekonomiska”, säger han till Fotosidan.

Han tycker att det i vissa fall kan vara positivt med en ökad konkurrens, men menar att fotobranschen sedan många år är hårt konkurrensutsatt.

När det gäller produkter, priser och logistik har jag svårt att se några större vinster av ytterligare konkurrens som på ett positivt sätt skulle kunna gynna enskilda tillverkare, leverantörer, återförsäljare eller slutkunder/användare. 

Foto: Cyberphoto Patrick Ohlsson, vd Cyberphoto.

Patrick säger att mediabuzzen Amazon lyckats skapa är en viktig del för den allmänna medvetenheten i den totala e-handelns fokus och utveckling. Men han ser också en viss fara i centralisering när det gäller handeln i stort.

Att vi gått från byteshandel mellan grannar i byarna för flera hundra år sedan via att det fanns en livsmedelsbutik, ett postkontor och någon form av teknikhandel med stor kunskap, personlig service och ett djupt engagemang i de flesta mindre samhällen, till att det idag inte finns det ekonomiska utrymmet längre på mindre orter. Konsumtion och handel stannade förr inom kommunen/regionen, gav arbetstillfällen och viktiga intäkter som i slutänden gynnar omsorg, skola och sjukvård. Nu och framgent flyttas ytterligare kapital, och vinster utanför regionerna och i nästa steg utanför Sverige, vilket bara varje enskild konsument kan påverka genom sina egna aktiva val vid varje enskilt köptillfälle”, säger Patrick Ohlsson.

Scandinavian Photo menar att Amazon kommer att påverka marknaden och så även Scandinavian Photo själva.

Vår taktik är att kontinuerligt förbättra vårt koncept och erbjudande med hög servicegrad och konkurrenskraftiga priser, vilket vi kommer att fortsätta med även när Amazon äntrar marknaden”, säger Emelie Olsson, marknadschef till Fotosidan.

Foto: Magnus Fröderberg



Publicerad 2020-08-12.

84 Kommentarer

esbtse 2020-08-12 10:56  
Scandinavianphoto kommer inte klara av denna konkurrens de missköter redan nu sina kunderrelationer. Jag vägrar köpa av Scandinavianphoto sedan Maj.
hornavan 2020-08-12 11:19
Jag har handlat på SP under många år och har i de flesta fall fått den service och det bemötande jag vill ha.
Någon enstaka gång har det strulat av olika orsaker, men att jag skulle sluta handla där, eller någon annan stans, för att en anställd haft en dålig dag känns förmätet.
pdahlen 2020-08-12 11:57
Jag köpte nästan allt mitt på SP tidigare, men efter de förändrade hemsidan till något obegripligt och sedan stängde butiken i Göteborg så har köpen dalat, men skulle det dyka upp ett fynd så har jag inga betänkligheter på det sättet
esbtse 2020-08-12 12:17
Jag köpte mycket på SF för 11-7 år sedan. Då var det ett kundvänligt företag. Troligtvis har ekonomerna tagit över efter det. Hemsidan är extremt buggigt och de har slutat med kundvården. Var även i Bankeryd och köpte av SP under en fotokurs. Kan rekommendera Cyberphoto och skall prova att köpa från Kameradoktorn.
Angående Amazon: Fake SD Card
https://www.youtube.com/watch?v=JzAvi7HpcHU
Please, do not buy cameras from ... for good reasons
https://www.youtube.com/watch?v=cKA43Gng3FQ
taz_k 2020-08-12 20:00
Jag har också slutat att handla hos Scandinavian Photo. Väldigt ointresserade av att hjälpa en när man besöker Malmöbutiken.
Sten-Åke Sändh 2020-08-12 20:09
Allvarligare för mig är att de inte sköter butikens förbrukningssortiment. Ofta har det varit dåligt med bläck t.ex. Men på senare tid kan det ju vara en Corona-effekt. Jag hoppas vi förstår dock att det boror på oss om det ska finnas några butiker i stan. Håller med Måns! I övrigt tycker jag SP varit bra och haft bra service när jag behövt den. Det är väl ett skäl till att de faktiskt finns kvar.
tumlaren 2020-08-14 12:38
Konstigt, jag har alltid fått hjälp och bra service i Malmöbutiken och jag kommer fortsätta att handla där. Bättre butik får man leta länge efter.
JonasM. 2020-08-12 11:22  
Jag köper inga fotoprylar förutom skrivarförbrukning och bakgrundsfondspappersrullar. Kommer de smala 1,4m rullarna finnas med fler färger att välja på hos amazon går jag över dit annars är cyberphoto mycket seviceinriktade och bra.
Måns H 2020-08-12 12:50  
Cyberphotos kommentar är djupt insiktsfull och relevant. Det finns inte många fysiska fotobutiker med verklig kompetens kvar.

Och hur kul blir det att bo i ett land utan butiker i innerstäderna?
esbtse 2020-08-12 13:08
Ingen som åker in till affärer i innerstan längre på grund av brottslighet och Corvid-19. Så kundbasen är troligen Media eliten.
Måns H 2020-08-12 14:13
Jag bor i innerstan (Norrköping). Förstår vad du menar. Skjutningar finns överallt, men krogarna bara i stan.

Apropå mediaelit tycker jag att Widar Andersson på folkbladet.se gör ett bra jobb långt från mediaelitens konsensus. Hans ledare är olåsta! Hittas oftast under "Åsikter" eller Widar Direkt.
joakim d 2020-08-12 14:39
"... på grund av brottslighet"

Vad är du för troll egentligen?
Måns H 2020-08-12 18:31
Lite konstigt i tråden. Jag började med "Cyberphotos kommentar är djupt insiktsfull och relevant". Det inlägg om brottslighet som Joakim kommenterar har skrivits av annan medlem.
Abe Normal 2020-08-12 20:17
@Måns

Det finns bara en väg tillbaka för butiker i innerstäderna och det är att vi konsumenter är beredda att betala ett högre pris för samma vara. Internet har varit döden för butiker med höga omkostnader. Hos Amazon kan en anställd skicka iväg 100 paket i timmen mot ett eller två köpavslut i butik 👊
Måns H 2020-08-12 20:41
@Ulf: Instämmer! En ytterligare faktor är lokalhyrorna. Små udda butiker kan överleva om innehavaren har intresset, ser innehavet som livskvalité viktigare än pengar, och hyran inte blir övermäktig.
Abe Normal 2020-08-12 20:50
@Måns

Agree 👍 Det är bara kolla galleridöden i USA och det har gått fort, typ två tre år. Såg en analys om handeln i Sverige, det som håller uppe konsumtionen i den fysiska handeln är dagligvaruhandeln. När den kommer ut på nätet är det ”tack o hej leverpastej” för fysiska butiker 👊 Säkert kommer en del nischade butiker finnas kvar, men i stort ser det mörkt ut. Har heller inget svar på hur butikerna i innerstäderna ska överleva. De får bli cafeer och krogar?
PMD 2020-08-12 22:40
Jag har provat ICAs webbutik och kan konstatera att de behöver verkligen hjälp.
joakim d 2020-08-13 08:06
Måns, kommentaren var naturligtvis inte riktad mot dig men det är så formatet för kommentarer är här på fotosidan.
Måns H 2020-08-13 10:45
@ Joakim! Tack för förtydligandet!
esbtse 2020-08-14 15:09
Tack för tipset, skall kolla upp det.
esbtse 2020-08-14 15:18
Tack för tipset, skall kolla upp Widar Andersson.
esbtse 2020-08-14 15:29
Då Svenska politikers globalist agenda medför att löner sjunker till det absoluta minimum inom aktuell frihandelsområde så tror jag kaffer och restauranger inte kommer överleva. De kommer slåss om en allt mindre grupp som har råd med denna onödiga lyx. Angående Gallerior i Sverige så har Galleri döden redan påbörjas, ex Stinsen norr om Stockholm. Lunch resturanger har redan drabbas av Corvid-19. Men även innan dess så medför höga bolån att färre äter på restaurang och tar med matlåda i stället
Abe Normal 2020-08-14 18:21
@Thomas Eriksson

Vore intressant höra förslag från Thomas, hur skulle det se ut din värld. Hur ska Sverige agera som är extremt exportberoende och har en liten inhemsk marknad. Jag är nyfiken, låt höra hur ser alternativen ut?
martinot 2020-08-30 02:50
Måns: "Cyberphotos kommentar är djupt insiktsfull och relevant. Det finns inte många fysiska fotobutiker med verklig kompetens kvar. Och hur kul blir det att bo i ett land utan butiker i innerstäderna?"

Det ironiska är ju att Cyberphoto själva har varit absolut störst och framgångsrikast bidragit till just detta!

Gillar Cyberphoto stort, och även Amazon, men skenheligare än så kan man inte vara!
PMD 2020-08-30 03:44
Cyberphoto är en fysisk butik med verklig kompetens som har närvaro på nätet .

Både Cyberphoto och Scandinavian Photo är mycket bra på att hjälpa presumtiva kunder innan ett köp. Man får snabbt hjälpsamma svar på frågor.
(Det finns antagligen fler liknande butiker med verklig kompetens och nätnärvaro, men dessa två har jag egen erfarenhet av när det gäller kundsupport innan köp).

Det återstår att se om Amazon kommer att klara av samma sak.
martinot 2020-09-13 22:11
Föredrar också att köpa fotoutrustning av specialiserade ÅF som just CyberPhoto och ScandinavianPhoto (köper normalt inte den typen av produkter hos Amazon).

Däremot så har jag ingen av deras butiker i närheten, så för iaf. mig så fungerar de som näthandlare (inte som fysiska butiker).

För alla som inte bor i Umeå så skulle jag tro att det är samma sak för de gällande CyberPhoto.

Har för mig de nämnt att över 90% är näthandel för de, så jag skulle definitivt klassificera de som främst en webbhandel (med lokal utställning för de som bor i just Umeå).

Så lite skenheligt att klaga på att Amazon är näthandel, i jämförelse till CyberPhoto, som nog är det till 90-95% (och som verkligen profilerar sig som näthandlare).
Tell 2020-08-12 12:57  
Tycker så många som möjligt ska bojkotta Amazon. Bezos plånbok behöver verkligen inte bli större än vad den är.
martinot 2020-08-30 02:55
Jag älskar Amazon!

Grymt stort produktutbud, och riktigt bra kundtjänst. Har handlat av amazon.com, co.uk, .de, .fr och co.jp i över tio år (amazon.com handlade jag av redan i mitten på 90-talet när de nästan enbart sålde böcker).
Tell 2020-08-30 13:29
Ja det finns säkert massa bra produkter där för bra pris etc, men det är ju st det som är farligt för det kommer konkurera ut småföretag, eller tillomed mellanstora också säkert. Amazon är FÖR stort och om dom får fortsätta i den takten dom gör så kommer dom till slut ha så gott som ett monopol och det är verkligen inte bra. Så därför ska man bojkotta Amazon.
martinot 2020-09-13 22:07
Nyfiken; bojkottar då även andra stora företag som Apple, Google och Microsoft - bara för att de är stora företag?

Så länge Amazon sköter sig så här bra, så kommer jag fortsätta handla hos. Inte just fotografisk utrustning (föredrar specialiserade ÅF), och inte så mycket elektronikprylar, men för mycket annat så är det kanon.

Speciellt gällande sådana små nischade produkter, ofta från små tillverkare som inte har någon närvaro hos ÅF i Sverige, så är Amazon som en skänk från ovan. Hittat många produkter där som varit omöjlig att få tag i Sverige.

Den stora fördelen med Amazon är inte priset (de är sällan billigast), men snabbheten och det enormt stora bredden och utbudet.
Lars Ove Pehrsson Koll 2020-08-12 13:19  
J.Bezoz har lång arm sno din plånbok :)
martinot 2020-08-30 02:57
Förstår inte. Om de har bättre kundtjänst, bättre utbud (så jag hittar just det jag behöver, och inget annat), samt lägre priser, så sparar de ju pengar åt mig?

Precis tvärt emot vad du påstår!
balan 2020-08-12 13:53  
Jag köper en hel del olika prylar från Amazons tyska del, amazon.de. Deras utbud är mycket brett och innefattar många olika varuleverantörer. Allt mellan himmel och jord. Vill du t ex köpa ekologisk lindhonung (min favorit), så hittar du den där, men inte i Sverige. Och kundhanteringen är verkligen förstklassig.

Men jag tror inte att specialister som t ex Scandinavian Photo och Cyberphoto behöver vara oroliga. De har ett specialkunnande som inte finns hos Amazon. Däremot skulle de ju även kunna sälja via Amazon.
Sten-Åke Sändh 2020-08-18 12:57
Bertil, du kan ha en poäng i att Cyber och SP har sin specialkunskap men problemet är att ingen vill betala för den som inte efterfrågar den explicit.

En gång på 90-talets början kunde IT-distributörerna motivera sina marginaler på både 20, 30 och 40% på nätverksprodukter med att man hade specialkunskap för att stötra återförsäljarna. Sedan kom Windows för Workgroups. Ett Windows för peer to peer nätverk. I paketet fanns nätverkskort, en kabel med koppling och en terminator. I paketet fanns även en skruv till kortet och en skruvmejsel på bästa IKEA-maner. Ingen behövde ringa distributören för att få hjälp med den typen av enkla nätverk.

Efter det hade Microsoft avdramatiserat nätverken för gemene man och marginaletna störtdök senare i distributörsledet. Konkurrensen mellan tre fyra distributörer på marknaden fungerade i det fallet och numera har de väl max 5% mot återförsäljarna. Det enda som blivit intressant var själva priset. Distributörerna överllt alltmer till tillverkarna själva att sköta kunskapsöverföring och service och de blev mer och mer rena logistikaktörer.

Tyvärr tror jag att priserna kommer överstyra allt. Det är därför butikerna kommer få det alltmer besvärligt. Vi har under många år nu sett etableringen av det ena köpcentret efter det andra och nu kommet de snart läggas ner det ena efter det andra. När jag åker till ett av Stockholms största i Täby en vardag, så känns det väldigt ödsligt och lite kusligt. Jag hoppas det kommer lite fler till helgerna.
alfin 2020-08-12 14:45  
Heja Amazon! Allt som pressar överpriserna på kameror och tillbehör i Sverige är av godo!

Ett Fujifilm NP-W235 originalbatteri kostar 900 kr i Sverige och Amazon UK säljer det för £58,99 exkl. frakt = 717 kr enligt Forex. Det går inte att beställa batterier från UK, så med Amazon i Sverige får vi till lite prispress om de prismässigt lägger sig ungefär som UK.

All form av konkurrens är bra för konsumenterna. Handlarna får anpassa sig eller gå under.
fotografmartin 2020-08-12 15:32
Vet du vad moms är för något?

717x 1,25 = 896kr
MattiasL 2020-08-12 15:56
Att konkurrens alltid är bra är lite förenklat sagt. När man kommer upp i sådan skala som Amazon kommer begrepp som market power (svenskt ord?) in, för att tala Joseph Stiglitz. När företag blir så stora att de får makt att i praktiken kontrollera vem som kan ta sig in på marknaden, är konkurrensen inte längre fri. Exempel på det ser vi i USA, där mobil- och internetabonnemang är mycket dyrare och sämre än i exempelvis Sverige, för att företagen låtits bli så stora att det oftast bara finns två aktörer att välja på. Just när det gäller Amazon är det många andra internethandlare som i princip måste gå genom Amazon för att de dominerar infrastrukturen, och konkurrerar de för mycket med Amazons egna sortiment, så kan de styras långt ner på träfflistan. Så den fria marknaden är inte alltid så fri som den verkar.
fieldcells 2020-08-12 16:58
@Martin: Om du vet vad moms är så vet du säkert också att du inte betalar det två gånger. Amazons pris har en brittisk moms på 20% men beställer privatpersoner produkter till Sverige så ändras den till svenska 25% istället. Det läggs inte på ytterligare 25%.
alfin 2020-08-12 17:31
@fotografmartin;
Amazon UK's priser includerar VAT inom EU. Dock har UK 20% mot våra 25%, så det blir 30 kr dyrare än vad jag skrev, alltså 747 kr istället för 717 kr. Fortfarande drygt 150 kr lägre pris eller 17% billigare!

Inte illa om allt kamera & kameratillbehör blev 17% billigare pga Amazon's intåg på den svenska kameramarknaden!

@MattiasL;
Det är det vi har Sveriges och EU's konkurrensmyndigheter till. Vet inte om du hänger med i vad som händer i Europa från ditt USA, men det har dömts ut en hel del viten för marknadsmissbruk under åren. Amazon tillhör inte de företagen vad jag vet.

Konkurrens är alltid bra i alla former. Marknadsdominans och oligopol är däremot inte bra för oss konsumenter.
MattiasL 2020-08-12 17:47
Nej det ska nog sägas att jag skriver utifrån en rädsla för att Amazon är så stort att det på sikt kan försvaga lagstiftning och komtrollmyndigheter.
jonas18z 2020-08-12 20:08
Men alla ska konkurrera på lika villkor om amazon håller på och skattesmitare med olika skumma företag reggade på andra orter för att betala mindre skatt så är det inte olagligt men hur ska en lokal butik på en liten ort kunna starta företag på bahamas / irland eller vad det nu kan vara och ha ekonomer som optimera all skatt.

Dessutom så märker jag mer och mer attityden att företag jobbat mot kollektivavtal och mot facket, företag gillar ej det särskilt när de styrs av invesmentboagt och amrekanska sådana.
Sten-Åke Sändh 2020-08-12 20:20
Gungor och karuseller!

Hur jag ser på det beror på hur Amazon sköter sig på vår marknad. Om de inte betalar skatt i Sverige exv. så blir vi alla fattigare i andra änden.

Om folk får jobba där för skitvillkor som ej går att leva på och som ger usla pensioner, så får alla andra pumpa inskattepengar i andra änden för att täcka upp.

Vi har ingen aning om hur nettot kommer se ut än för det kommer bero på om de lyckas runda de regler lagar och bestämmelser som trots allt fortfsrande gäller i landet. Detta är bra mycket viktigare än priset på ett nytt kamerahus hos Amazon Sverige.
Abe Normal 2020-08-12 20:34
@Sven Åke

Säg det till konsumenten. Tror ingen förutom ett fåtal bryr sig om konsekvenserna i stort. - Billigast pris vinner, därför är Amazon så framgångsrika tillsammans med en effektiv logistik. Det är en ny världsordning och vad kan lilla Sverige sätta emot. Skulle vilja säga - ingenting, bara att försöka anpassa sig så gott det går. Man kan undra vad Eskilstuna har erbjudit för att få dit centrallagret?
PMD 2020-08-12 22:57
@Mattias Lundblad 2020-08-12 15:56

Det är därför det finns antitrustlagar i USA. Jag tror dock inte att de kan tillämpas så lätt på multinationella bolag.
PMD 2020-08-12 23:04
Jag tror att man betalar svensk moms när man köper något från amazon.co.uk. Det skulle förvåna mig om de inte säljer för mer än 320000 kr per år till Sverige.
MattiasL 2020-08-12 23:36
Jag tror att de inte tillämpas så väldigt hårt överlag, vilket väl är en valfråga som hamnat lite i skymundan. Nyligen blev ju Amazons, Facebooks och Googles högsta höns utfrågade i kongressen på grund av deras monopolliknande ställning, men jag vet inte om det lett någonvart.
PMD 2020-08-13 00:42
Under 1900-talet tillämpades antitrustlagarna en del. Standard Oil och AT&T är kanske de mest kända stora bolag som delades upp i mindre.

USA satt också press på IBM och Microsoft med hjälp av antitrustlagarna även om bolagen gick helskinnade genom de processerna. Microsoft gick med på att ändra en del i hur de bedrev sina affärer.
Sten-Åke Sändh 2020-08-13 17:42
Det tror jag nog att de gör. De mekanismer det handlar om är kända sedan länge och Per har redan lyft detta. Amazon kommer göra som alla presumptiva monopolister initialt. De kommer försöka köra sönder all lokal konkurrens på sedvanligt "multismaner" och när och om man lyckas i sitt uppsåt så kommer man "cacha in" som alla monopolister brukar göra när konkurrens sedan saknas.

Har ni helt glömt Onemed-skandalerna för något år sedan? 6000 spänn för ett par stödstrumpor fick politikerna att dra i nödbromsen. Innan hade det skett en "offentlig upphandling" där man utsett en "vinnare" som i sedvanlig ordning fått ett tidsbegränsar monopol.

Varför är monopolen ineffektiva och kostsamma?

För det första måste de övervakas, vilket en marknad med konkurrens inte behöver på samma sätt.

För det andra är ett annat sätt monopolister tjänar pengar på att inte ha varor i lager. I offentliga sektorn leder sånt till slack i planeringen där folk går och väntar på prylar som hindrar dem att jobba vidare i vissa fall. Jag har upplevt sånt i Stockholm under den upphandlade monopolisten Volvo IT.

Om man istället gjort som de stora IT-återförsäljarna som exv. Dustin så kunde man istället för att utse tidsbegränsade illa fungerande monopol istället utse ett antal distributörer som leverantörer i konkurrens med varann inom exv Landstingen. Klarade Dustin detta så borde de offentliga med samhällets alla resurser klara detta galant.

Man tar bara alla relevanta leverantörers prislistor och lagersaldofiler och samkör på tillverkarens artikelnummer. Det är ingen komplicerad övning att göra en vy mot det datat. Då kan sedan inköparna i Landstinget eller Stockholms stad när det gäller exv. IT-grejor alltid se vem som har det man vill ha och vem som har det till bäst pris. Fördelen är då att då måste leverantörerna ha artiklarna på hyllan om de vill sälja och då kan man inte som ett monopol som Onemed gjorde ha som affärside att inte ha produkterna på lager för att minska bundet kapital i lager.

Köparen kan då också välja att köpa lite dyrare för att få en snabbare leverans och kan därifenom minska dyra produktionsstopp.

Vi vet hur multisarna vantrar för att föra ut pengar ur landet och slippa skatta för vinster. Det kan ske genom att man betalar för fiktiva värden och tjänster som moderbolaget sägs ha sålt eller genom påtvingade köp av profilmärkta konsumptionsprodukter som används i verksamheten.

Om man som Lars M helt okritiskt hejar på monopol som Amazon så behöver man nog läsa lite makroekonomi eller lite marxistisk ekonomi för att något förstå det problematiska med monopolen.

Den ende som jag f.ö. kan påminna mig hade en verklig strategisk tanke kring att se positivt på monopolen var Lenin. Han såg ju monopoliseringen som ett nödvändigt förstadium till kommunismen. Jag har svårt att tro att Lars skulle vara någon smyg marxist-leninist, så han måste väl bara ha hamnat i dåligt sällskap. Lenin ansåg att monopolen gjorde det mycket enklare för revolutionärerna i främst det utvecklade Tyskland att ta över monopolkapitalet och förstatliga de stora företagen. Lenin som såg monopolen som kapitalismens sista stadium trodde nog att den kommunistiska revolutionen skulle börja i Tyskland men istället kom det att ske mer av en tillfällighet i det efterblivna Ryssland.

Jag har svårt att se att det kommer något gott på sikt om Amazon lyckas etablera ett handelsmonopol som kommer täcka betydligt mycket mer än kameramarknaden, för det här handlar om mycket mer än så.
PMD 2020-08-13 19:33
Välformulerat, Sten-Åke. Jag håller med om det mesta.

Min (förvisso inte stora) erfarenhet av lagen om offentlig upphandling är att den fungerar dåligt. Den försvårar för både köpare och säljare.
alfin 2020-08-14 11:00
Rent upplysningsvis Sten-Åke, så har inte Amazon monopol i något land där de är etablerade.

Har du problem att förstå vad jag skriver och tolka vad jag menar, så fråga istället för att svamla iväg avhandlingslånga inlägg om fantasifulla farhågor som inte inträffat i något annat land och sannolikt heller inte kommer att inträffa i Sverige pga Amazon's etablering här.

Däremot kommer förhoppningsvis svenska fotohandlare att få bryta upp den prisnivå som de lagts sig på med priser ibland långt över de allra flesta jämförbara länder. Det är det som kallas konkurrens.
Sten-Åke Sändh 2020-08-15 18:09
Jag svamlar aldrig. Eftersom Amazon ännu inte är etablerat på den svenska marknaden var jag tvungen att ge några andra in-hemska verkliga exempel på monopol och vad det lett till samt vad man hade kunnat göra istället, för de monopolen har politiken skapat och inte marknaden.

Monopol eller Oligopol är nog aldrig bra vare sig för prissättning eller logistiken och leder i allmänhet till produktivitet som blir lägre än nödvändigt.

Monopol funkar ungefär som om man försöker värma sig i iskyla genom att pissa på sig. Initialt kan det kanske rentav upplevas positivt när villvaramonopolen charmar oss med initialt låga priser.

Så till män som max orkar läsa 256 tecken långa inlägg:
Framtidens experter kommer vara kvinnor. Kvinnorna har aldrig slutat läsa och skriva som grupp på samma sätt som många män gjort. Det är heller inte konstigt att de är ordentligt överrepresenterade på våra universitet. Hade det inte varit för att de föder barn så hade dessa ambitiösa och pålästa kvinnor tagit över samhället för länge sedan från alla halvilliterata "killgissande" mentalt slöa, slappa och sönercurlade män, för det hinner ju kvinnorna också med att göra märkligt nog.
Abe Normal 2020-08-15 18:55
@Sven Åke

Vad har Amazon att göra med hur könsfördelningen ser ut på svenska universitet? Och hur vill du att marknaden ska se ut. Ska du bestämma sammansättningen?

Ingen måste varken jobba hos eller köpa produkter från Amazon.
alfin 2020-08-15 19:09
@Sten-Åke; Är det nu vi kommer till genus och identitetspolitiska frågeställningar?

Intelligenta kvinnor kommer garanterat att sluta läsa efter 256 tecken om texten är så ointressant som du presterar! Tro mig! Du ska nog dessutom vara försiktig med dina egna "killgissningar" om andras akademiska meriter och deras läsvanor! Risken är att du i en jämförelse står dig rätt slätt!
PMD 2020-08-15 20:47
@Sten-Åke.

Längden på en text är inte ett bra mått på dess informationsinnehåll. Det finns flera sätt att räkna ut det senare givet en viss text. Nominalkvot och LIX är några.
Sten-Åke Sändh 2020-08-18 11:54
Jag kan LIX och använde det själv ett tag. Om du gjort det själv så vet du också att läsbarhetsindex ökar i vissa fall med hjälp av alla dessa småord som i sammanhanget kallades för "murbruk". Riktigt kondenserad text blir ofta nästan oläsbar som den var i vissa ämnesböcker i skolan på 80-talet.

Ett bra exempel på texter som hamnar högt i lixtal är Astrid Lindgrens. Läser de dessa så ska du finna att Astrid inte sparade på murbruket.

Faktum kvarstår att dagens mäns "icke" läsvanor är ett visst problem, både för männen och samhället. Om många texter mest läses av kvinnor så kommer det att få påtagliga effekter.

Ska vi sedan lyfta blicken ut mot den globaliserade världen så är det ett ännu större problem. Idag ska våra unga pojkar och män ställas mot sydkoreaner, kineser, japaner som drillas stenhårt genom skolsystemen att plugga hårt och långa timmar. Inga curlande genvägar där inte.

Såg den tankeväckande "Vem är rädd för Huawei" som belyste detta bolag och Kina. USA har och har enligt Trump haft ett bytesbalansunderskott mot Kina på ca 3000 miljarder svenska kronor per år. Han tycker det är ett uttryck för oseriös konkurrens och en kvinna i Huaweis topp menade att det bara visade att Kina idag är mer konkurrenskraftigt än USA. Ett annat sätt att säga det på är att Kina är mer produktivt än alla andra och har haft tillväxttal som legat 5 ggr högre än både USA och Sverige i många år.

Sydkoreanerna skåpade ut både Eriksson och Nokia från telefonmarknaden för 10 år sedan. Nu är Huawei även på väg att skåpa ut ett trögare Eriksson från telesystemsmarknaden och hade det inte varit för att de nu bojkottas i land efter land så skulle detta skett under de närmaste åren. Nu räddas förmodligen både Eriksson och Nokia av coronan och USA:s och andra länders bojkott av Huawei. Huawei är det enda telekombolaget idag som tillverkar allt från ax till limpa - från telekominfrastruktur på samhällsnivå och privat nivå ända fram til, telefonerna och de är ledande idag i precis alka led. USA har helt tappat det.

Det var en tid då Huawei stal immateriella värden och kopierade. Förra året säkrade Huawei mer än dubbelt så många patent som något annat företag i världen.

Tittar vi i andra änden på de minst utvecklingsbenägna länderna som de i Mellanöstern så tog bara lilla Israel ut lika många patent under ett enda år som någonsin säkrats i hela arabvärlden. Det är en förklaring till varför 100-rtals miljoner araber trots stark motivation ännu inte lyckats besegra Israel militärt. Judarnas idoga läsande ligger i botten på deras framgång och så gjorde även den stenhårda religiösa läsardrill vi hade ända fram till den stora emigrationen till USA. Utan den hade vi inte så tidigt haft ett läsande folk. Idag är vi tyvärr på väg att tappa det i ett internatinellt perspektiv och det kommer att få konsekvenser.
Sten-Åke Sändh 2020-08-18 12:08
Nä men många svenskar kommer att få betala serverhallsetableringarna med skatterabatter och olika typer av etableringsstöd. Läs DN idag. Ameikanerna garvar tydligen åt att Amazon, Facebook och Google m.fl. nu etablerar serverhallar i Sverigevistället för i USA där de tydligen stoppat möjligheterna för dessa multisar att spela ut olika delstater mot varann. I Sverige funkar detcdock bra fortfarande att spela ut olika kommuner mot varann. Så många jobb blev det ju inte
heller i USA.

Sverige är säkert särskilt attraktivt, för här finns det alldeles särskilt gott om offentliga medel som flyter omkring i samhällssystemet, pengar som vem som helst kan göra anspråk på mer eller mindre legalt.

Enligt DN idag 18 augusti så finns en svensk organisation som är delvis skattefinansierad som jobbar för att få till stånd dessa etableringar. Problemet är inte det i sig utan att ingen tydligen har demokratisk insyn i den verksamheten.

Hur mycket subventionerar svenska staten Cyberphoto och Scandinavian kan vi fråga oss i en förment svensk marknad där målet är att det ska råda samma villkor för alla?
Sten-Åke Sändh 2020-08-18 12:14
Om Lars M och andra har svårt att läsa en sammanhållen text som Per tycker t.o.m. var välskriven, så blir det nog svårt att nå fram till varann även i en duskussuin om Amazon och monopolens och oligopolens inverkan på vår lokala svenska marknad.
Sten-Åke Sändh 2020-08-18 12:39
Ett problem i sammanhanget Lars M var att du bara hade plats för en enda tanke och sak i huvudet åt gången och att det nu råkade vara att du trodde du skulle kunna köpa en kamera billigare än innan. Jag påpekade att det finns en massa andra effekter av Amazons etablering som man också måste ta hänsyn till. Jag gjorde det genom att beskriva hur illa de svenska tidsbegränsade monopolen vi ger bort år ut och år in genom offentliga upphandlingar fungerar

Ekonomer har ett utrryck för när man analyserar på det sättet när man antar att "allt annat är lika" utan den variabel man drar i. Problemet är alltså att allt annat inte är lika. Rickard Nixon uttryckte det mer konkret för de som inte gillar att läsa så mycket nör han sade ungefär följande om sin viceprecident Gerald Ford: "han kan inte gå och tugga tuggummi samtidigt".

Ett kort exempel: Stockholms Stad hade för säg 6-7 år sedan givit bort ett tidsbegränsat monopol till återförsäljaren ATEA. Effekten av det blev onödig4 höga priser på IT-prylar.

En av Stadsmuseets fotografer behövde köpa en bildskärmsadapter till sin MAC. Han kollade ATEA:s pris som var över 600 kronor. Han tyckte det var väl mycket. På en lunch gick han in på den butik som låg på andra sidan gatan från museet och som också sålde MAC-grejor. Där kunde han köpa samma adapter för drygt 200 spänn. Det han gjorde var inte tillåtet men han mådde så pass illa av att ett monopolföretag skodde sig så på hans skattepengar.

Erfarenheten var också att det oftast inte är på dyra produkter diffarna är värst utan man finner detta fenomen oftare på billigare produkter där det kanske kan passera med 100-tals procents höjningar utan att folk reagerar. Därav OneMed:s GSG-försök (går det så går det) med stödstrumpor för 6000 spänn.

Vi vet att monopolen ger oemotståndliga incitament till oegentligheter och sånt här pågår 24x7 i många av de företag som vunnit monopol genom offentlig upphandling. Av detta skäl måste de övervakas och det kostar också stora summor av våra skattepengar som skulle kunna ha använts bättre.
Abe Normal 2020-08-18 18:24
Det är ett väldigt gnällande över globaliseringen. Sverige är ett land som verkligen har dragit nytta av frihandeln och när vi själva får smaka på samma medicinen då är det bara bara ”bad”.

Hör aldrig nån gnälla över H&Ms (jämfört med svenska förhållanden) slavliknande fabriker i Bangladesh. Skitiga och ohälsosamma miljöer, +10 timmars arbetsdag, sex dagar i veckan och en snittlön på drygt 1000 SEK i månaden.

Amazon verkar inom ramen för frihandeln och uppenbarligen jublar Eskilstuna över att ha fått dit företaget. Snacket om ”monopol” är spekulationer. Sverige och delar av Europa har redan en utvecklad E-handel med etablerade företag.

Självklart kommer Amazon sätta press på övriga E-företag och Amazon finns redan i Europa. Det är bara klicka sig in för den som vill.
PMD 2020-08-19 01:21
Det är nog en stor uppförsbacke att förmå folk att sluta köpa Huaweitelefoner och andra kinesiska produkter, men nog bör vi anstränga oss lite för att inte det kinesiska kommunistpartiet ska växa sig ännu starkare?
Sten-Åke Sändh 2020-08-23 23:54
Det Amazon ägnar sig åt är att utnyttja sin marknadsdominans för att vigga till sig etableringsstöd d.v.s. svenska skattebetalares pengar, vilket det just varit en stor debatt kring i flera svenska tidningar bl.a. DN och Aftonbladet.

Både Amazon, Google och Facebook har fiskat efter både skattepengar och starkt subventionerad el samtidigt som bl.a. ett stort bageri i södra Sverige som ville bygga nytt och stort ju fick röd flagg av kapacitetsproblem.

Så Sverige har uppenbarligen velat köpa etableringar av serverhallar av olika orsaker och frågan är hur "fri konkurrens" det leder till. Vi gnällde väl själva när man flyttade ut en del av Erikssons fabriker till Skottland där Eriksson shoppat runt för bättre villkor. Att EU tillåter sånt förstår jag faktiskt inte alls.
martinot 2020-08-30 03:01
Det är _politikerna_ som har skapat våra skattesystem i både Sverige och EU, och det är _politikerna_ som ger eventuella bidrag till företag.

Företagen följer de lagar och regler som våra politiker ställt upp.

Gillar ni inte de lagar, regler och beslut som politiker tar, klaga inte på Amazon och andra företag, utan klaga istället på våra _politiker_.

Ren logik.
martinot 2020-09-13 22:14
"Det var en tid då Huawei stal immateriella värden och kopierade. Förra året säkrade Huawei mer än dubbelt så många patent som något annat företag i världen."

Bara för att man skapar patent så innebär det inte något bevis på att man inte är ohederlig, och slutat att stjäla andras IP:en.
Entropi 2020-08-12 17:57  
De multinationella företagen äter upp de små, mångfalden är snart ett minne blott.
jerrysoderberg 2020-08-14 11:04  
Många lokala fotoaffärerna har redan lagt ned pga digitaliseringen. Några få undantag finns. Förr köptes framkallare, film, papper mm lokalt och man framkallade färgkort i lokala butiken. Idag behöver inte vi digitalfotografer sånt. De flesta har inte köpt sin digitala fotoutrustning hos den lokala fotoaffären. Driften för dagens fotograf är minneskort och diskar.
Jag gör mina inköp för drift av analogfoto hos Photax, Nybro fotoatelje eller Brunosbildverkstad. Det går några tusen varje år dit och till begagnade prylar.
Amason kommer inte ändra mina vanor. Men, jag är nog rätt ensam om detta.
Näthandeln och de stora kedjorna har redan slagit ut de flesta lokala butikerna. Men, de flesta konsumenter kommer välkomna amason och vem vet. Jag kanske provar det iaf...
Måns H 2020-08-14 13:09
Jag köpte min Pentax K-1 FF på postorder från Nybro. Pratade först i telefon och kunde konstatera att dom vet vad dom håller på med! Bra leverans, men bruksanvisning saknades i den oöppnade originalkartongen. Nybro fixade det omgående.

(De har Klarna som jag undviker, men ordnade utan knot så att jag kunde betala på annat sätt.)
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS