Lag och rätt
Varje dag passar cirka 120 000 försändelser Arlanda, främst från Kina, utan att mottagaren krävs på moms eller tull. Postnord och Tullverket har nu enats om att införa en tullavgift för varje paket och dessutom kräva moms.
Privatimporten innebär att staten går varje år miste om miljardbelopp i utebliven moms varje år samtidigt som svenska butiker drabbas av delvis illegal konkurrens. Den stora volymen innebär också stora kostnader för Postnord som de vill ha ersättning för.
– Nu när vi ser hur näthandeln ökar explosionsartat behöver vi vidta åtgärder för att också säkra uppbörden i det flöde av varor som kommer in med postorderbeställningar från tredje land. Med facit i hand kan jag säga att vi borde ha tidigarelagt den analys av postflödet som vi påbörjade i höstas, säger Åsa Wilcox, avdelningschef för Effektiv handel.
I dagsläget ligger Postnords administrationsavgift på 125 kronor, men det är inte säkert att avgifter kommer hamna där när det nya systemet rullar igång under våren.
– Ingenting är bestämt än. Vi är överens om att titta på hur det ska fungera och så ska vi lämna rapport den 1 mars, säger Maria Ibsen, pressansvarig på Postnord till Expressen.
Momssatsen på 25 procent står däremot fast och ska betalas enligt lag.
Postnord kommer att behöva utöka personalstyrkan på Arlanda för att hantera debiteringen av administrationsavgift och moms. Postpersonalen kommer att utbildas av Tullverket. Myndigheten kommer också gå ut med en bred informationskampanj till de svenska hushållen.
49 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Eventuell momskostnad är ju marginell egentligen på en produkt för 25,- eller 100,- i reellt värde och det är där jag skulle tro att det mesta ligger av allt som kommer till Sverige.
Dock är det sällsynt med att Kinesiska bolag deklarerar korrekt varuvärde. Det brukar stå $1 eller liknande på många försändelser.
Initialt får nog detta en rejält avkylande effekt tills att allt faller på plats.
Sedan får man väl hoppas att de stora kinesiska handelshusen fortsätter att bygga ut sina europeiska filialer och lager. Då blir kostnaden att köpa från EU-lagret billigare än att köpa från Kina efter att alla avgifter lagts på. Redan idag har vissa produkter samma pris oavsett om de köps från Kina, Frankrike eller något annat Europeiskt lager från de stora drakarna.
Då går Svenska staten minste om momspengarna - och andra sidan vinner något annat land i EU på det och är det bra för EU är det bra för oss väl? :)
Som konsument skulle jag dessutom vilja bli informerad om de ekologiska avtrycken från näthandlandet. Dags för oss konsumenter att ta mer ansvar, anser jag.
Själva transporten kanske ändå skiljer sig. De flesta prylarna är ändå tillverkade i Kina/Asien och måste transporteras hit. Gör det någon skillnad om prylen beställs av en svensk återförsäljare eller privatperson?
Småprylar som köps från Kina brukar inte vara speciellt bylsigt paketerade, jämfört med de som köps från svenska handlare.
Jag beställde en fjärrkontroll från Kina och den skickades i ett kuvert. En svensk handlare hade skickat den i en 10x större förpackning.
Många europeiska e-handelföretag har för höga transportkostnader för att det ens skall vara intressant att köpa enkla enstaka föremål. Att betala 1 kr för en o-ring och 200 kr för transporten är inte attraktivt. Jag kan köpa en pryl för 10 kronor från Kineserna och de tar inte ut någon expideringskostnad.
Min erfarenhet är annorlunda. Jag har fått en hel del småprylar från Kina i onödigt stora förpackningar. Och jag föreställer mig att organiserad frakt med stora kvantiteter av varor är mer effektiv och miljövänlig än enskilda varor paketerade var för sig.
Sedan det här att man kan beställa en release-knapp till kamera, 3x5cm, för 8 kr inklusive frakt. Det känns helt enkelt för billigt för att jag ska kunna tro att det gynnar alla inblandade parter.
Mer kontroller säger jag.
Någon annan skrev lite mildare att man inte visste hur de skulle hantera adminstrationsavgiften för de billigare paketen.
Jag tror också att de flesta paket ligger i pris mellan 25-50:- att då lägga på 125:- utöver moms dödar handeln, hoppas att man istället kan lägga på en fast moms och avgift på alla paket under tex 100:- säg 25:- då kommer inte avgiften att bli löjligt hög för dessa leveranser.
Hur gör de andra EU länderna? finns inte det inte några EU regler som i allt annat? Eller är detta något särskilt svenskt problem då vi hade något gammalt avtal om fri frakt från kina.
Därifrån kommer varorna att strömma in till konsumenter i Sverige. Posten och Tullen kan därmed känna sig blåsta på både moms och avgifter.
I värsta fall förlorar PostNord även nöjet att frakta paketet. Det finns ju alternativ....
Givetvis kommer inte Tullverket känna sig snuvade på någonting. Skulle kinesiska grossister eller återförsäljare etablera sig i Europa istället kan Tullverket i så fall visa för regeringen att deras insatser givit resultat; en mer rättvis konkurrens.
Att stora volymer skitbilliga försändelser från Kina slipper administrativa avgifter, tullavgifter och moms är orimligt.
Det är nog ingen som har något emot moms och tull och det har det varit på paket från kina också i alla år, tull är det visst inte förrän efter runt 200:-. Problemet är väl att Postnord tycker det är för dyr hantering att ta ut momsen för dessa paket under 200:- som jag skulle tro är 95% av det som kommer från kina. Då har de kommit på att tar vi ut 125:- i avgift så kommer inte dessa att skickas och då slipper vi 95% av paketen, om man nu lägger 125:- det var ju första uttalandet men är nu något mer dämpat
Har spått detta länge, att E-handeln kommer ta över. Såg att Amazon är på gång i Sverige, för att bygga ett spindelnätverk för hela Norden. Det tror jag kommer omvälva vår konsumtionsvanor i grunden. Kul för alla stora köpcenter, det kan bli en köpcenter-död liknade den i USA.
http://www.toldpriser.dk/toldregler
Redan idag tar vissa utländska säljare, t.ex B&H, hand om att betala svenska momsen och tullen (som option) om man beställer därifrån. Det kan väl kineserna också göra, så slipper vi i alla fall Postnords 125:- räkningar.
Vad gäller fraktkostnad och tullavgift kommer Ali Baba att etablera sig i billigast möjliga EU-land med en en containerhamn när det blir aktuellt. Eventuellt är det bara tokiga Sverige som hoppar på detta, och den svenska marknaden motiverar nog ingen etablering så länge som övriga EU-länder går att sälja till. Då kan man beställa via en vän i t ex Tyskland istället.
Det blir väl problem avseende momsen. Om varans värde deklareras X kr blir det dyrt och krångligt att försöka bevisa att den egentligen sålts för priset 3X. Och om X = 5 kr så har en tjänsteman lagt dyrbar arbetstid på att "tjäna" ett par kronor till statskassan. Och samma procedur måste göras om i varje enskilt fall. Typ som när jag fick en pappersfaktura med ett skattebeslut på 5 kr när jag passerat Motala-bron... Det blir så orimligt att det bara är att lägga ned momsjakten.
Mina åsikter färgas eventuellt av att jag av ideologiska skäl är emot moms. Min arbetsgivare betalar redan närmare 50 % av min lönekostnad inkl. sociala avgifter till Skatteverket innan jag ens får ut min lön. Det får räcka så, jag vill inte behöva betala mellan 6-85 % i dubbelsbeskattning på mina redan skattade pengar för min konsumtion beroende på typ av vara. Eller betala avgift på ISK eller deklarera skatt på aktie- och fondkonto om det går bra med investeringar där jag tagit en risk med mina redan skattade pengar, det känns orimligt. #vadfanfarjag ;-)
Ännu mer absurt blir det med tanke på statliga medias åsikter och rapportering kring USA's diskussioner om tullar mot Asien m.m. Då kallas det protektionism och nationalism. Gör vi i princip samma sak här hemma om än så länge vad som nu diskuteras i mindre skala är det en ren nödvändighet för att rädda svenska företag. Go figure...
Det kostar på att vara en "humanitär stormakt". Ta bara del av det som rapporteras i de (o) etablerade medierna de senaste dagarna., så får du se hur mycket vi får för att vi blir både dubbel och trippel beskattade, på samma pengar.
"Samtidigt har Clas Ohlson, Kjell & Co, Jula m fl suttit och importerat dessa prylar i årtionden, och nu kan var och se att de har haft stor avans på detta."
Det är inte alla gånger helt sant, klart att det är en god avans, men man kan inte jämföra mot priserna på Wish och Alibaba och därifrån dra slutsatsen om några eventuella marginaler. Som svensk återföräljare så behöver du även ta höjd för reklamationer, garantier, lagerhållning, emballagekostnader som ska hålla viss standard, bruksanvisningar och frakter. Lägg i tillägg på tull och moms så ser man snabbt att marginalerna krymper snabbt.
Många av handlarna har också idag etiska riktlinjer för vart och hur produkten är producerad för att undvika barnarbete och osunda arbetsvillkor. Wish har såvitt jag vet inget sådant filter alls. Så det finns många nyanser.
Jag tycker att det är fel att vi beskattas i flera led. Vad sedan riksdag, regering, landsting och kommuner använder pengarna till röstar vi indirekt om vart fjärde år. Jag förstår vad du menar, men Fotosidan är väl knappast rätt forum för den sortens frågor.
Jag håller med om det oönskade att beskatta i flera led. Därför bör alla skatter utom just moms avskaffas.
Det sas faktiskt att mervärdesskatten (moms) skulle vara tillfällig när den infördes. Det har jag i alla fall fått återberättat. Momsen är nästan den enda statliga skatt som de flesta svenskar betalar, så alternativet är kanske att införa statlig skatt för alla. Det är nog inte heller så populärt.
Du glömde elräkningen där man faktiskt faktureras moms på energiskatten. Försöker myndigheterna föra oss bakom ljuset, nehej då.. :-P Jag hämnas med att passera Motalabron max 1 gång per månad så att transportstyrelsen blir tvingad att skicka ut sina förlustfakturor på 5kr :-D
@ Erik Å:
Glömde inget, jag skrev 6-85% beroende på vad typ av vara. Verkar vara ett känsligt ämne det här, men faktum kvarstår; tankar jag bilen för en hundralapp har jag och min arbetsgivare pröjsat ~185 kr till statskassan för det, och köper jag en kamera blir det "bara" 125 kr till statskassan per 100-lapp den kostar. #vadfanfarjag
" Om det kommer att tas ut 125:- i avgift + moms på samtliga leveranser, som det har stått på något ställe, så tar det död på hela hela handeln från kina till Sverige."
Det är väl det som är (den outtalade) meningen, eller ?
Pratar vi teknikprylar så handlar det ju om mer än skatter. Utan också mördande konkurrens och låga volymer. Den starka konkurrensen håller priserna bottenlåga (ibland har vi bättre priser i Sverige än USA även efter moms) på prylar som köps och säljs i stora volymer men gör butikerna försiktiga och oförmögna att ta in stora volymer av dyrare entusiastprylar (senaste tiden låt säga Nikon D850) vilket ger högre styckpriser än mer köpstarka återförsäljare i centrala Europa. Helt enkelt eftersom frakt, skatter och övrigt avgifter - inte att glömma vinstmarginaler - sprids ut över så få enheter.
Visst har vi höga skatter i Sverige. Men vi har det till trots stor köpkraft. I fallet om beskrivs i artikeln så riskerar kinesiska skumbutiker att slå ut Europeiska butiker på ett orättvist sätt. Det är absolut inte en reaktion på svensk skattepolitik utan konsumenter som i princip utnyttjar hål i den befintliga handelspolitiken mellan EU och Kina.
Jo det hade varit bättre att balansera något av flödet med frakten, men vi får se vad det blir, troligen blir det inte heller125:- i avgift på första kronan.
Att man köper därifrån kan man ju förstå när en snabbplatta ARCA PU-60 kostar 225:- på SP och $2,25 på AliExpress, och det är inget fel på det från Kina
Situationen just nu är ju fullständigt ohållbar. Staten går miste om både pengar och kontroll över försändelser som kommer in från Kina i vimlet av småskit. Samtidigt som Postnord måste investera både i lokaler, bilar och personal för att ta hand om volymen skit svenska konsumenter beställer. Det kostar pengar och jag har svårt att tänka mig att det är värst lukrativt för Postnord att ta hand om volymen paket utan meningsfullt värde. Samtidigt som Postnord inte heller har oändlig kapacitet. Så stora volymer paket riskerar ju hela driften när volymerna plötsligt spikar.
Handläggningsavgiften för en speditör att ordna med importdeklarationen från USA brukar ligga på 100-150kr. En rimlig peng för att slippa traggla med deklarationspapper själv. Samma sak sker ju med paket från Kina. Att försändelser från Kina ska behandlas annorlunda är ju närmast bisarrt.
Mikael skrev:
"Samtidigt som Postnord måste investera både i lokaler, bilar och personal för att ta hand om volymen skit svenska konsumenter beställer."
Postnord får ju betalt för att hantera försändelser. De gör det inte gratis. En del av portointäkterna borde rimligen avsättas till underhåll och investeringar.
Det är ju just det; Postnord får nästan inget alls betalt för att hantera dessa försändelser från Kina. Den hanteringen subventioneras av oss som betalar skatt och alla som använder Postnords tjänster mot rimlig betalning.
Till vem går subventionerna? Jag trodde att de gick till respektive postbolag i Kina och Sverige.
Hur kan ett kommersiellt företag (Postnord) tvingas utföra tjänster utan att få betalt?
Det handlar om en straffavgift för att de inte VILL hantera det.
Grundproblemet är de svenska kostnaderna med kemikalieskatter, höga momssatser, världens högsta arbetsgivaravgifter mm. Och värre har det blitt med nuvarande regering.
Det finns en global postal fond som länderna betalar in till och av denna fond får länderna ett form av bistånd (portobistånd) av UPU (Universal Postal Union) Världspostföreningen) om de klassas som ett land med lägre utvecklingsnivå. Detta system finns för att post ska kunna flöda fritt över världen och detta bistånd utnyttjas av Kina så att paket kan skickas i stort sett fraktfritt därifrån.
Ett mottagande postbolag (eller postverk) får väl betalt av det sändande bolaget för den del av transporten som mottagaren står för? Eller förväntas ett postverk (el. motsv.) transportera internationell post gratis sista biten?
" En handläggningsavgift hindrar ju inte heller konsumenter i Sverige att fortsätta handla i stora volymer från Kina" Problemet är att om man handlar hos någon av de större "drakarna" så funkar det ungefär som i en galleria med skillnaden att du kanske inte ser att det är olika företag du handlat från. Har köpt flera ggr från Kina och för det mesta kommer prylarna i var sina paket (om jag inte haft turen att ha samma företag till alla grejor). Kvaliteten som många klagar på brukar vara klart godkänd även om jag en gång gått på en mina! Fick en ny pryl utan kostnad så var problemet löst.
Tillbaka till avgiften! Jag kan förstå och acceptera att Postnord ska ha betalt för utfört arbete (är, tro det eller ej, nöjd med deras arbete och leveranstider). Nu vill det bara till att få säljställena att sampacka!!
Jag torskade på en radiostyrd bil som gick på några dagar från Kina med DHL. Åkte på moms och Utläggs-/Admavgift om 62.50.... Dessutom utan att försena leveransen som PostNord säger...
-J!
125kr/paket i administrativ avgift är helt orimligt. De vill väl kompensera för att de har skött sig så urdåligt.
Andra aktörer kommer att ta över frakterna från Kina.
När jag beställer paket från USA, för visso till ett större värde än små-skiten från Kina, betalar jag alltid 100-150kr för att speditören ska fixa importdeklarationen. Alltså en sorts handläggningsavgift. Helt rimligt.
Postnord går dåligt och det märks i hela kedjan. Samtidigt tål inte kedjan hur mycket belastning som helst - något man måste ta höjd för. Speciellt såhär efter Black Friday och julhelgen med överbelastade terminaler, extraskift, överfulla bilar med stressade chaufförer. Det håller inte.
Det som sker just nu är ju också att svenska konsumenter åker i någon märklig handelspolitisk gräddfil där man kan köpa asbillig skit från Kina och glida in med i princip fri frakt och inga avgifter längst med vägen. Konsumenterna betalar ju i princip inte för tjänsten och infrastrukturen de brukar. Ett klart missbruk som givetvis måste åtgärdas.
Att flertalet Kina-paket har slunkit igenom tullen utan avgift beror vad jag förstår bara på att tull/postverk inte har haft resurser så de har i praktiken släppt igenom alla små paket.. Är det alltså där hela ändringen ligger, postverket ska nu piskas att göra jobbet som tullen inte mäktar med? :)
Det är fraktbolaget som ska kontrollera värdena. Postnord har hävdat en praxis där försändelser under 22 euro i värde fått passera. Tullverket menar att moms ska tas ut oavsett värde. Nu har de snackat ihop sig och lösningen är att Postnord tar ut en administrativ avgift för att täcka sina kostnader för att hantera moms och tull.
http://www.tullverket.se/nyheter/nyheter/postnordsochtullverketshanteringavpostorderforsandelser.5.1595a16515ebddfed512ac7.html
Tack Magnus, jag har gissat att det var en värdegräns en bit över 100kr men det var kul att se den bekräftad :)
Ska vi gissa att följande kommer att hända:
1. Postnord anställer 100 pers som ska gå igenom alla 120 000 försändelserna om dagen
2. Nätshopparna blir brända när de ser 10-kronorsprylarna gå upp till 150 kr och slutar beställa
3. Om ett par månader tvärdyker postmängden och verksamheten går med röda siffror
4. De nyanställda sparkas
5. Nätshopparna inser att billiga paket återigen inte kostar något i tull och börjar shoppa igen
Osv.. Men det kanske kan bli något slags insvängningsförlopp över tiden :)
Undrar förresten vad som händer med Amazon UK efter Brexit, blir det Amazon DE som tar över hela verksamheten?
Bäst vore att få bort avtalet med fri frakt omgående, då stoppas flödet redan vid beställningen och hanteringen här minskas.
Flödet kommer ju också att minska efterhand som avgifterna träder i kraft, men den mängd paket som då ligger i kö för momshantering måste ju då vara många miljoner paket varav de flesta inte kommer att lösas ut, men varje paket ska ju ändå hanteras man kan ju troligen inte slänga allt från Kina
Gäller det samtliga varor som säljs utanför Sverige eller bara från Kina?
Dvs alla paket som jag beställer från Tyskland och Japan, kommer dessa också bestraffas?
Tyskland är ett EU-land, dvs ingen tull eller moms (du betalar momsen i tyskland). Beställer du från ett land utanför EU får du betala tull och moms. Det är inget straff utan så det alltid varit.
Jag har beställt mycket varor från USA och det har alltid varit moms+tull och en expeditionsavgift på 100kr+moms. Att man inte behövt betala på kinesiska paket beror på att tullen inte hunnit med.
Jag har i många år beställt bildelar från USA via olika fraktfirmor som FedEx, UPS och Posten. Det har alltid varit tull och moms och en expeditionsavgift. Inget konstigt att det ska vara samma från Kina.
Varför skulle vi i Sverige sponsra Kina genom att ge deras företag fördelar gentemot alla andra länder?
Det är en stor grej eftersom det är så enorma volymer som undgår tull och moms, ca 120 000 försändelser per dag. Det är mycket pengar som staten går miste om.
Det är inte Tullverket som slarvat utan Postnord som tolkat regelverket som att varor under 22 euro inte behöver betala tull eller moms. Tullverket har förtydligat sina krav på Postnord och kommer utbilda de postanställda.
Postnord kommer införa en fast administrationsavgift för hanteringen och detta kommer att påverka en stor del av befolkningen, Kinaimport har nästan blivit en folkrörelse.
Jag menade inte inlägget som en kritik till fotosidan utan att folk gör så stor sak av det. Man kallar det för straffavgift och att staten försöker stoppa folk från att handla utomlands. I själva verket är det bara som det alltid har varit förutom då den senaste tiden då posten inte hunnit med och/eller tolkat reglerna fel. Har själv beställt saker från Kina och Hongkong och blivit förvånad över att jag sluppit betala tull och moms.
Magnus,
Har du en länk till regelverket? Jag är lite nyfiken på hur Postnord kan ha tolkat reglerna så generöst tidigare.
Johan,
Att "bestraffas" när man handlar på postorder bara för att man köper från en annan del av världen än EU är väl något som Internetgenerationen inte har någon större förståelse. För folk som har vuxit upp med Internet är världen inte lika uppdelad som den var folk som växte upp innan Internets genombrott.
Frågan är om det kommer att få någon politisk betydelse.
Skulle tro att Postnord anser att det är mottagaren som ska utföra momsredovisningen, enligt vad det står här (eller iaf skyldig till det om inte kurirföretaget har gjort det) så därför har nog Postnord släpp det för mindre belopp http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms.4.6ac2c843157b7beb00741.html
Men jag tror inte allmänheten har känt till reglerna, utan gått på praxis att under 200:- så är det momsfritt, vilket det inte är när man gräver i det. Det är ju därför som det strömmar in denna mängd av småpaket där nästan alla ligger under 200:-.
Det låter rimligt. Då blir förstås följdfrågan om det finns någon skyldighet för en speditör (Postnord eller någon annan) att ombesörja momsfaktureringen?
Speditörens ägare kan väl ålägga bolaget att vara momsombud, och i Postnords fall skulle jag inte bli förvånad om det är så det har gått till, men vilka lagliga skyldigheter finns?
Allt jag köpt från Kina var absolut skräp. 3-D penna, Bluetooth grejjer, Iphonekablar: DOA eller gått sönder efter några veckor.
En butik hemma hade varit tvungna att byta till en fungerande produkt, därmed hade jag i slutändan aldrig ens sett de prylar jag fått hem från Wish tex. Inga stora summor men känslan av att importera nyproducerade el-sopor känns fel 2018. Med bristen på regler skulle Kina tjäna på att produktionen av flamskyddade ftalatdrypande skräpleksaker begränsades och ersattes av högkvalitativ utsläppskontrollerad verksamhet.
Ingen tjänar på billigt skräp, tvärtom blir bra kvalitet onödigt konkurrensutsatt. Vi är dock på rätt väg, trenden visar på att vi uppskattar kvalitet och närhet till producenterna. Tumme upp för det.
Bifogar vetenskapligt tveksam källa men lättläst:
http://www.bravavattenrening.se/kinas-vattenfororeningar-ar-bortom-kontroll/