Artiklar > Oro för prisdumpande dansk bildbyrå

Oro för prisdumpande dansk bildbyrå

Foto: Jacob Bøtter, Wikimedia Commons

 

Den danska bildbyrån Byrd News som redan är verksam i Danmark vill etablera sig även i Sverige. Journalistförbundets tidning Journalisten rapporterar om oro för att detta skall leda till prisdumpning.

Byrd News har en egen mobil-app som de använder för att sälja och distribuera bilder till sina kunder där du bland annat hittar Danmarks Radio, danska TV2, Ekstrabladet och Lokalavisen. Enligt tidningen Journalisten har Byrd tagit kontakt med svenska fotografer som man hoppas ska leverera till dem. Men flera fotografer har reagerat över deras arvoden.

Det som erbjudits några av fotograferna är en fast ersättning per månad på 4 000 svenska kronor. Då skall fotografen leverera bilder och videor från 20 olika nyhetshändelser under månaden. Hälften av materialet måste bestå av videoklipp. Sedan får fotografen utöver den fasta ersättningen 700 kronor per såld bild och en bonus på 2 000 kronor om minst 25 bilder säljs under månaden.

Tidningen Journalisten har bland annat pratat med Putte Salminen, verksamhetsledare på Bildleverantörernas Förening, BLF, som menar att Byrds erbjudand till svenska pressfotografer ligger långt under standard.
– Folk måste fatta sina egna beslut, men jag skulle inte gå med där, säger Putte Salminen.

En fotograf som Journalisten pratat med kommenterar:
– Ett skambud. Den här sortens appföretag vill vi inte se här, det riskerar att dumpa priserna.

Olle Wilöf som är upphovsrättsjurist på Journalistförbundet menar att den här sortens tjänster blir allt vanligare.
– Det här är en typ av nästan konsumentorienterade appar som ibland riktar sig till privatpersoner som går på kändispartyn. De har blivit vanligare. Ska man sälja bilder på det här sättet ska man läsa avtalet noggrant och försäkra sig om att man får betalt, säger Olle Wilöf.

– Det är tänkbart att det danska företaget ser goda möjligheter att ta sig in på den svenska bildmarknaden som blivit nästan monopoliserat genom uppköp och därför stagnerat.

Byrd lanserades i Danmark för ett år sedan och har cirka 40 000 användare, de flesta är amatörer och entusiaster. Detta enligt Mikkel Westphal Stephensen, grundare av och marknadschef på Byrd News, för Journalisten.

– Vi levererar verifierat, certifierat innehåll till de största danska nyhetsmedierna, så att journalisterna enkelt, säkert och snabbt kan få tillgång till bilder och videor från aktuella händelser, säger Mikkel Westphal Stephensen.

– Vi har gått in i Sverige men håller fortfarande på att testa konceptet och försöker ta reda på hur vi ska locka professionella svenska fotografer. Därför har vi gått ut med en mängd olika erbjudanden, och de är utgångspunkter för förhandling, inte ultimatum.

Han anser att erbjudandet om 4 000 kronor och ytterligare 700 kronor per såld bild för ett icke-exklusivt avtal är ”ett fint frilansavtal”.

– Det kan bli över 20 000 kronor i månaden för ett deltidsarbete som frilans, säger Mikkel Westphal Stephensen.



Martin Agfors
Publicerad 2018-07-16. Läst av 2109 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
2018-07-16 13:06   esbtse
Globaliseringens plågor drabbar nu dess största förespråkare Media eliten..
MattiasL   2018-07-16 13:28
Är fotografer ”elit” nu också?
Det låter lite som att du tror att alla som arbetar inom media har en och samma åsikt om frågor som globalisering.
Svar från Grevture   2018-07-16 13:50
Om man ser danska företags etablering i Sverige som ett uttryck för globalisering, då lever man i en rätt liten värld :-)

Mediabranschen har som många andra branscher hamnat i en massiv omvandling de senaste 20 åren. I grunden mest på grund av teknikutveckling i allmänhet och internet i alla dess former i synnerhet. Det här med appbaserad försäljning av nyhetsmaterial är mest ännu ett steg i en utveckling som pågått länge nu. Som i nästan all utveckling så drivs den ofta på av sådana som ser möjligheter att betala mindre för mer. Vilket föga förvånande väcker oro. Så funkar det i alla branscher.
PMD   2018-07-16 15:29
Det kallas strukturomvandling som är ett fult ord för vissa men vackert för andra.
Sten-Åke Sändh   2018-07-17 11:35
Allt handlar om lagen om kommunicerande kärl egentligen och om jämvikt. Det blir allt svårare att isolera marknader från varandra och det är faktiskt samma mekanismer vare sig det företaget ligger i Danmark eller något annat land. Om man som en del bildbyråer och tidningar kör Fotoware så är tillgång till en bildbyrås bilder bara en länkning av ett viruellt bibliotek och ett användaravtal bort.

Gårdagens floskel var "all business is local" idag finns mycket lägre trösklar än så. Numera verkar man ju inte ens längre bry sig om att översätta multisarnas globala reklam till svenska. Det är väl en indikator lika god som något annat.

Det är inte konstigt att en del fotografer nu lite yrvaket noterar en utvecklingen som länge påverkat de flesta och det beror nog mycket på att många levt i en lokal skyddad verkstad som främst jobbat mot den lokala svenska marknaden. Hade det inte varit så så hade denna sista rest av skråväsendet varit borta för länge sedan. Hårfrisörerna är de verkligt sista och de kommer överleva globaliseringen just därför att de är helt analoga och strikt verkar på en helt lokal marknad. De som vill undgå globaliseringen till varje pris får väl bli frisör istället.
Sten-Åke Sändh   2018-07-17 12:02
Det som avskaffat fotografernas lokala skyddade verkstad och som är på väg att utplåna fotografskrået är inte globaliseringen utan digitaliseringen. Det är ju den som fått alla att ta sina egna bilder med telefonerna istället för att uppsöka en fotograf.

Det är den som fått många tidningar att ta sina bilder från en allmänhet "som var där" istället för från någon professionell fotograf som inte var det utan som måste hem och packa först.
2018-07-17 02:18   PerKr
20 nyhetshändelser per månad... Låter som ett heltidsjobb och lite till häromkring...
2018-07-17 08:48   trax
I musikbranschen är detta koncept redan rätt utbrett. Epidemic sound är en svensk site som sålt in sin katalog till dom större TV produktionsbolagen i sverige. Samma här, anlita billig arbetskraft som skriver låtar och får betalt extremt lite per låt, får en engångssumma och inga royalties men Epidemic tar betalt per spelad sekund av kund. Klippare hatar Epidemic biblioteket pga dåligt utbud men inget att göra för Tv bolagen har fått en bra deal med Epidemic så nästan allt du hör som inte är kommersiell musik på TV är från Epidemic i svenska program.
Samma kommer hända här, utnyttja billig arbetskraft och casha in. Man borde jobba för fotografiet inte mot. 😊
2018-07-17 12:27   esbtse
Första neddraging av fotografkåren kom runt 2000 och orsakades av digitalkamerornas införande. Jag mins att många yrkesfotografer började utbilda sig till Bildlärare. Jag läste en kurs i ateljé fotografering under denna tid och drog nytta av detta då vår lärare var ytterst kompetent. Några år efter detta drog tidningarna in yrkesfotografer och satte en kamera i handen på skrivande journalister vilket har varit en bildmässig katastrof. Företagen gjorde likadant och tog bort yrkesfotograferna. Jag kunde därför få nytta av ateljé fotograferings kursen då jag började fotograder produkter själv. Nu kommer ju kameror med inbyggt AI så denna trend kommer fortsätta ihop med globalisering som sänker ersättningarna till ett minimum.
Sten-Åke Sändh   2018-07-17 23:28
Fotografernas egen F-tidning hade en väldigt belysande artikel som med statistik visade vad som hände under de fem år mycket hände fram till 2012 om jag inte missminner.

Under de åren blev "fotograferna" dubbelt så många men pengarna i branschen var de samma, vilket ledde till en stark proletarisering. Samtidiigt fick alltfler stillbildskameror video och då började fler fuska i det yrket också. Tanken var väl inte fel då det fanns mer pengar i det tidigare men genom detta blev det ju ett negativt tryck på den marknaden också.

Sedan gnällde stillbildsfotografer på de som fuskade i deras yrke och filmfotograferna kunde gnälla på både dessa och alla andra också av samma skäl.
Sten-Åke Sändh   2018-07-17 23:31
Fotografernas egen F-tidning hade en väldigt belysande artikel som med statistik visade vad som hände under de fem år mycket hände fram till 2012 om jag inte missminner.

Under de åren blev "fotograferna" dubbelt så många men pengarna i branschen var de samma, vilket ledde till en stark proletarisering. Samtidiigt fick alltfler stillbildskameror video och då började fler fuska i det yrket också. Tanken var väl inte fel då det fanns mer pengar i det tidigare men genom detta blev det ju ett negativt tryck på den marknaden också.

Sedan gnällde stillbildsfotografer på de som fuskade i deras yrke och filmfotograferna kunde gnälla på både dessa och alla andra också av samma skäl. De flesta verkade inte utnyttja den globala möjligheten som faktiskt finns. En del som är bra affärsmän tjänar dock väldigt stora pengar på den marknaden.
esbtse   2018-07-19 13:15
Läste en fotokurs på Umeå Universitet för ett antal år sedan och en stor del av den kursen handlade om video och redigering av ljud och bild med gratisprogram från nätet. Jag tror Youtube har medfört att fler går över till video och även lär sig spela in bra ljud. Själv är jag fast i stillbild fortfarande men jag vill lära mig ta bättre ljud och video samt tala in texten själv. Dock är jag konstnärligt fast i stillbild och fortsätter med mina projekt i höst. Saknar en bättre kamera dock vilket jag nu sparar till och om inte mitt jobb också offras på globalistens altare..
2018-07-17 12:34   PMD
"Globalisering" är inget nytt. Den har pågått i sekler, eller t.o.m. i millennier. Men den pågår förstås obönhörligt så fler och fler delar av världen får lättare att ha handelsförbindelser med varandra.

Generellt sett är det en bra sak eftersom det höjer den ekonomiska standarden för de allra flesta i världen. För ett fåtal blir det dåligt eftersom de behöver sadla om, men de har ju varit ordentligt priviligierade hittills så det är kanske bara rätt att de delar med sig lite av rikedomen till fattigare delar av världen.
2018-07-17 15:51   iSolen.se
4000 plus 700 per bild är väl bättre än tidningarna brukade betala när jag höll på med sånt för några år sedan. (730 per bild, ingen fast ersättning, enl BLF)

Vad brukar FS betala för bilderna i magasinet? I artiklarna på sajten?
Stefan Åhbeck   2018-07-17 18:11
MYCKET adekvat retorisk fråga där på slutet!
Svar från Grevture   2018-07-18 09:27
Ola: Jag har ju frilansat för FS i ganska många år, och för andra liknande tidningar, och FS betalar ok. Inte fantastiskt, men de följer branschstandard. Och, mest intressant i jämförelse med det som Byrd erbjuder - du har en rak korrelation mellan hur mycket arbete du gör och vad du får betalt. Får du lägga ned mycket tid får du mer betalt, gör du ett litet jobb får du mindre betalt. Du får helt enkelt betalt för din tid vilket i alla fall är förutsägbart.

Med Byrd får du en fast ersättning för ett visst antal rapporterade händelser - oavsett hur lång tid arbetet med de olika händelserna tagit. Du får med andra inte betalt efter tid vilket gör betalningen rätt oförutsägbar (för mig som frilans är de hur mycket jag drar in per dag som är det relevanta).

Det andra som jag tycker är lurigt med Byrds erbjudande är något som tyvärr blir allt vanligare i frilansvärlden. Du får en mycket låg grundersättning för att göra rätt mycket jobb och sedan får du kanske mer betalt om det du gör blir lönsamt för uppdragsgivaren. Resultat: Det är lite som de prestationslöner som säljföretag lockar unga med: i teorin kan du tjäna bra, i praktiken tjänar du ofta rejält dåligt.

Tredje problemet för mig med Byrds modell är vad som sannolikt händer den månad du av något praktiskt skäl bara hinner göra 18 eller 19 inlämningar mot de 20 Byrd förväntar sig. Då har du med stor sannolikhet jobbat gratis den månaden.

Det värsta som frilans är ofta att leva i en mycket oförutsägbar ekonomisk situation, och det är just osäkerheten som är problemet i den här typen av upplägg.
iSolen.se   2018-07-18 11:31
Jag frilansar också, det är väl inte där skor klämmer utan att de anses betala dåligt. Men så vitt jag kan se betalar de bättre än BLF. Den typ av upplägg funkar inte för heltid utan måste kombineras med något.

Om FS betalning; t ex bilden ovan kom från en gratiskälla. Nog borde det finnas en "dansk" bild i vårt enorma arkiv som kunde glädja en FS-fotograf med en tusenlapp? Det sticker lite i ögonen att granska kritiskt billig dansk bildbyrå och sen själv i samma artikel använda bild som inte ger fotografen en enda krona.
Svar från Grevture   2018-07-19 09:20
Dåligt betalt är ett problem, men jag skulle nog säga att huvudproblemet med modeller som den Byrd erbjuder snarare är osäker betalning - att modellen lätt kan sluta med att någon gör mycket jobb utan att alls få betalt. Vilket möjligen rent av är en central del av modellen.

Och jodå, nog hade FS kunnat köpa bilder till nyhetsnotiser. Men med kanske fem sådana här nyhetsnotiser per vecka (i snitt under året) handlar det i slutändan om en hel del pengar. Som skulle gå till fotografer, vilket vore lysande. Men, hur många medlemmar skulle FS ha om de kanske fem- eller sexdubblade medlemsavgiften så det fanns pengar för att betala på det sättet ...? Där har vi nog den egentliga roten till hela frågan.
iSolen.se   2018-07-19 10:30
Jo jag fick förslag för en mäklarfotograf för några veckor sedan, för att det någorlunda skulle gå runt skulle man vara tvungen att fota åtta objekt per dag och sen ska bilderna hanteras. Upprepa varje dag så tröttnar nog fotografen men då kan man ju ta in en ny.

Det behöver inte vara 1000-kronor per bild, det var bara en siffra, dessutom finns det billiga alternativ som i alla fall ger lite till fotografen utan att förstöra fotosidans ekonomi.

Med 30 artiklar per månad och 500kr per bild blir det 15000kr...inte skulle medlemsavgiften behöva femdubblas för det men du får gärna utveckla.

Och om man absolut inte vill betala kanske det finns bilder på FS som är gratis eller går att få för någon hundring. Det borde finnas nog bilder här motsvarande en medelstor bildbyrå. Brukar fotosidan magasinbilderna inte vara gratis för FS? Någon klagade på det. Kan inte se en rad om ersättning här.
PMD   2018-07-19 11:15
Om det inte bara är billigast, utan även enklast, att använda gratisbilder så gör man förstås det. Tid är pengar och om det tar extra tid att leta rätt på en bild där fotografen vill ha betalt, om än så lite, så kostar det pengar bara att leta rätt på bilden.

FS är en kommersiell verksamhet. På samma sätt som fotografer som säljer bilder vill minimera utgifterna och maximera intäkterna så vill förstås FS göra det också.
iSolen.se   2018-07-19 11:22
Det går oftast snabbast att hitta rätt bild via någon av de stora bildbyråerna för några dollar. På köpet får man bra kvalitet och alla legala problem utredda. Utbudet är enormt och sökmotorerna mycket bra.

Tid är pengar.

Men är det inte roligt om man kan använda medlemmarnas egna bilder? Jag tycker det också har ett värde.
snap01   2018-07-19 15:38
Jag tror knappast FS skulle behöva höja medlemsavgifterna. Bolaget går bra runt 6 milj i omsättning på två anställda. Lysande siffror. Många verkar vilja komma undan att betala för bilder.
PMD   2018-07-19 23:44
Det är väl inte så konstigt att man väljer gratisalternativet om det är lika bra som att köpa något? Det är oansvarigt med onödiga utgifter i kommersiell verksamhet. (Privatpersoner må agera annorlunda om de tycker att en viss god sak är värd att stödja).
iSolen.se   2018-07-20 09:10
Då ska väl i så fall FS uppmuntra gratis bilder eller riktigt billiga bilder. Genom tex stödja utländska danska bildbyrån som pressar priserna.

Nej nog finns det ett värde för FS att premiera FS-bilder men du behöver inte hålla med.
PMD   2018-07-20 11:50
Vet du att FS inte stöder den danska bildbyrån? Det kanske de gör, eller inte gör, men det vet vi inte utan att uttalande från FS om saken.

FS skriver väl om fotografirelaterade nyheter som de tror är intressanta för läsekretsen. Den här nyheten tror jag platsar bra i det sammanhanget. Artikeln är en bra nyhetsartikel som tar upp olika sidor av fenomenet och tar inte ställning vare sig för eller emot det.
iSolen.se   2018-07-20 11:57
Per, du verkar ha missat att artikelförfattaren har deltagit i diskussionen och beskrivit uppläget som dåligt på flera sätt.

Tycker också att hela artikeln andas kritik plus att de citerar kritik från BLF samt från två källor till.

Du är dock fri att göra din egen tolkning men jag kommer invända om du kallar den neutral.
PMD   2018-07-20 12:27
Nej, det har jag inte missat och det ändrar ingenting av det jag skrev i mitt förra inlägg.
Svar från Grevture   2018-07-21 09:26
Ola: Du tycks ha en ganska fyrkantig syn på hur journalistik fungerar :)

Ja, vi tog upp flera aktörers kritik mot den danska bildbyråns erbjudande och vi citerade bildbyråns eget försvar av saken. Bägge är så att säga "standard procedure" för hur man jobbar journalistiskt. Plus att jag jag själv som skribent tar upp problem jag ser med upplägget (i första hand vad jag bedömer som en uppenbar risk att få lägga ned mycket arbete utan att alls få betalt). Och jag har i kommentarer konstaterat att den här typen av upplägg blir vanligare. Det är så man väldigt ofta jobbar som journalist: Presentera vad andra aktörer anser om ett fenomen plus gör någon form av egen analys av möjliga problem och konsekvenser.

Sedan tycker jag det är upp till var och en att bedöma om de gillar erbjudandet eller inte. Jag (som den frilansare jag är) jobbar och har jobbat med upplägg som på flera sätt är ännu sämre än det här - eftersom de råkar passa mig rätt ok. För somliga kanske den danska bildbyråns erbjudande passar bra, det funkar smidigt för dem. För andra är det ett dåligt erbjudande och de bör nog avstå. Vi har försökt beskriva potentiella problem som vi och uppenbarligen flera andra branschaktörer ser, utifrån det kan andra dra vilka slutsatser de vill.

Och jodå FS använder ofta kostnadsfria bilder in sin nyhetsrapportering, men det innebär inte att de på grund av det måste avstå från all rapportering om potentiellt dåliga eller i alla fall tveksamma upplägg i fotobranschen. Då skulle man lika gärna säga att jag som skribent inte får skriva om sådana saker eftersom jag själv ibland accepterat att jobba för rätt dåliga villkor (och därmed bidragit till det pressade kostnadsläget i branschen). Och det skulle i mina ögon vara en lite absurd inställning. Man kan faktiskt både vara en del i ett problem och ändå försöka se på det med en kritisk blick.
iSolen.se   2018-07-21 11:08
@Martin: Jag har jobbat på Reuters och de har en väldigt strikt saklig syn på journalistik som säkert smittat av men det var inte vad vi pratade om. Min åsikt, är om jag får ha den är att artikeln andas kritik mot upplägget. Inget ont i det, artiklar behöver inte vara neutrala. Det kanske hade varit intressant med en jämförelse med BLF som ju kritiserade upplägget. De (de= tidningarna och andra som använder BLFs prislista) betalar aningen mer per bild men betalar inte 4000 i grundlön och inte heller bonusen. Du tog också upp ett intressant problem, vad händer vid 19 levererade uppdrag?

"Och jodå FS använder ofta kostnadsfria bilder in sin nyhetsrapportering, men det innebär inte att de på grund av det måste avstå från all rapportering om potentiellt dåliga eller i alla fall tveksamma upplägg i fotobranschen"

Någon sådan koppling gjorde jag inte och för en artikel som belyser problem med dåligt betalt tycker jag det var lite ironiskt att den illustrerades med en bild som inte ger fotografen någonting alls och lösningen på det vore t ex att illustrera den med en bild som i alla fall ger fotografen någonting, inte att låta bli att skriva artikeln...eller varför som jag sa, inte använda någon FS bild, det vore roligt.
2018-07-19 10:34   iSolen.se
20 000 kr per månad med egen firma betyder att man får betala egenavgift/arbetsgivaravgift själv samt löneskatt. Det blir 7-8000kr per månad efter skatt kvar.
2018-07-19 13:08   snap01
20 uppdrag för 4000 kr fast i månaden? Om man räknar att händelsen inte alltid är exakt utanför dörren hemma så borde det minst vara 1 timme per uppdrag bara resa, sedan fototid kanske 1 timme. Kanske lite redigering oxå vad hamnar man på i tid då? Minst 50 timmar jobb.

Dela det på 4000 kr så blir det 80 kr. På det ska du betala sociala avgifter + löneskatt. Då landar du på typ 40 kr timmen. Det värsta är att det finns dårar som går med på det. Jag har aldrig förstått varför folk vill sälja bort sig själv gratis? Jag har aldrig hört någon snickare,målare,elektriker eller lärare som lägger sig under deras fackförbunds avtalade löner.
Fotografer har listor med priser på vad dom bör ta som lägst bara följa det så kommer aldrig sådana här oseriösa företag kunna lyckas.

Merläsning

Publicera dina favoritbilder!

Nu har du chansen att få med bilder i Fotosidan Magasin på teman "Husdjur" och "Landskap". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Läs mer...

Fotografiska startar fotomässa

9-11 november blir det nordisk fotomässa på Fotografiska i Stockholm. Tanken är att blanda kameror, teknik och inspiration. Mässan kallas PhotoMarket. Läs mer... 11

Spegelfritt fyller tio år

Plus Efter 10 år med digitala spegelfria systemkameror är det dags för oss att se tillbaka på utvecklingen, analysera dagsläget och spåna om framtiden. Läs mer...

Åke dokumenterar de oönskade

Efter 9 års fotograferande har Åke Ericssons projekt om romer - ett ofta oönskat folkslag - resulterat i en bok med den titeln namnet Non Grata, vilket betyder oönskad. Läs mer... 3

Åsa vinnare i EISA Maestro

Fotosidan-medlemmen Åsa Fredh har vunnit Facebook-tävlingen i EISA Maestro och belönas med 1000 euro. Läs mer... 3

Planket i Göteborg i helgen

PlanketGBG, alltså Planket i Göteborg firar tioårsjubileum nu på lördag den 18 augusti i Nya Allén. Totalt 130 fotografer ställer ut, varav 14 av dem är speciellt utvalda för att fira jubileet. Läs mer... 2

Årets bästa fotoprodukter utsedda av EISA

EISA har utsett årets bästa produkter inom fotoområdet. Läs mer... 9

Ljusskolan: Låt dioderna leda dig rätt

Sätt spännande ljus utan krångel. Med led-paneler blir det lätt. Vi lär dig mer om ljussättning med led-paneler. Läs mer... 4

Test: Tamron 100-400/4,5-6,3 Di VC USD

Plus Efter framgångarna med sina 150-600-zoomar försöker nu Tamron upprepa succén med en 100-400-zoom som är betydligt billigare än Canons och Nikons motsvarigheter. Läs mer...

Planket - Sveriges största fotoutställning utomhus

Helgen 18-19 augusti är det dags för Planket i Stockholm. I år kan du se bilder från 300 fotografer och Planket samarbetar i år med både Nytorgsfesten och Fotomaraton. Läs mer... 1

Elinchrom ELB 500 TTL - Get the Right Shot