Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Profotos VD: Därför satsar vi på smartfon-marknaden

Profotos VD: Därför satsar vi på smartfon-marknaden

Profotos VD Anders Hedebark med en av deras senaste produkter, A1X.

 

Svenska Profoto har varit high-end-blixtmärket för yrkesfotografer runt om världen. Sedan några år tillbaka satsar Profoto bredare och de nya produkterna C1 och C1 Plus är en del i en medveten strategi att nå alla bildskapare.

Varje år säljs det 1,6 miljarder mobiltelefoner samtidigt som antalet vanliga digitalkameror som säljs sjunker.

Med de nya enheterna C1 och C1 Plus tänker sig Profoto att nå ut till den halvmiljard smartfon-användare som är ambitiösa bildskapare. Ändå vill inte Profotos VD Anders Hedebark säga att de ger sig in i ett nytt segment.

– Smartfons är kameror som alla andra, så det här är egentligen inget nytt för oss. Vi tror att fotografering med mobiltelefoner kommer att växa och därför satsar vi på att ta fram passande produkter. Vi vill göra det lättare och roligare att skapa bilder.

– C1 och C1 Plus ligger i samma linje som började med B1 och följdes med B2, A1, B110 och så vidare. Produkterna blir mindre och mer lättanvända. Men vi kommer att fortsätta att utveckla produkter i alla segment.

Profoto C1 Plus

Är du nervös idag på lanseringsdagen?

– Nej, det är bara spännande och jag är förväntansfull. Det är samma resa som när vi lanserade B1, men då visste vi inte riktigt vad vi gav oss in på, det gör vi nu.

Anders Hedebark berättar att Profoto länge var ett litet företag som länge jobbat med klassisk blixthårdvara, men batteriblixten Profoto B1 som lanserades för sex år sedan kom att förändra företaget. Det var en satsning på en bredare målgrupp och försäljningen tog fart ordentlig. Företaget valde att satsa pengarna på mer produktutveckling.

– Vi har vuxit till 150 anställda på huvudkontoret i Sundbyberg och vi fortsätter att växa. Just nu har vi 15 platsannonser ute, främst hårdvaru- och mjukvaruutvecklare. Det är alltså en ökning med 10 procent. Vi satsar ungefär 11 procent av vår omsättning på utveckling. i och med att vi växer så lägger vi mer och mer pengar på utveckling varje år.

Idén till C1 och C1 Plus kom för sex år sedan. Men så lång tid har det inte tagit att utveckla produkterna. Utvecklingstiderna blir allt kortare och kortare.

– Eftersom teknikutvecklingen går allt snabbare måste vi också bli snabbare. På våra större blixtar har vi upp till åtta år mellan produktcyklerna. Tidigare jobbade vi med klassisk teknik och nu är det mer högteknologi. Det är mer mjukvara i produkterna, vilket också gör det enklare att uppdatera befintliga produkter. 

Till C1/C1 Plus och B10/B10 Plus finns en Profoto-app för Apple Ios. Det har varit mycket jobb bakom den, lika mycket jobb som med att utveckla hårdvaran, berättar Anders.

Men varför finns det ingen Android-app?

– Det kommer, men det är inte så lätt. Det finns tiotusentals olika Android-telefoner och alla fungerar på lite olika sätt. Vi kommer att få välja vilka vi kan ge stöd åt. Jag vågar inte säga när appen blir klar.

C1 och C1 Plus använder en led-panel som blixt istället för ett blixtrör, hur fungerar det?

– Man överspänner led:arna genom att skicka en fyrkantsvåg, det är alltså ingen kondensatorurladding som med en konventionell blixt.

Hur har mottagningen av A1/A1X varit på marknaden?

– Vi har blivit förvånade över i vilka volymer vi fått ut A1:an. trots allt är det en high-end-produkt som ligger högre i pris än de flesta speedlites.

Det var en del rabalder när Godox V1 lanserades eftersom den liknade Profoto A1, hur har det gått med den konflikten?

– Med A1 har vi en del patentansökningar. När de vinner laga kraft kommer vi att använda oss av dem, det gäller inte bara Godox. Med C1/C1 Plus har vi redan en lång rad godkända patent.

Hur lång tid tror du det tar innan någon kommer att kopiera C1-modellerna?

– Det dröjer nog inte så länge. Vår ambition är att ständigt vara teknikledande och fortsätta utveckla den här produktserien och följa kundernas framtida behov och på det sättet hålla sig före de som kopierar.

FAKTA OM PROFOTO

Profoto startade i Sverige 1968 och visade då upp sitt första blixtaggregat Pro-1 på Photokina-mässan i Köln. Företaget har vuxit gradvis fram till 2013 då lanseringen av den batteridrivna blixten Profoto B1 gjorde att omsättningen ökade snabbt från 250 miljoner kronor till 700 miljoner idag. 11 procent av försäljningen investeras i produktutveckling och gör att Profoto kunnat öka sin utvecklingstakt under senare år. Den senaste produkten är den kompakta batteridrivna studioblixten Profoto B10. VD Anders Hedeback har arbetat på Profoto i 22 år och jobbade dessförinnan på Hasselblad.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2019-09-18. Läst av 1578 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2019-09-21 10:20   martinot
"Smartfons är kameror som alla andra, så det här är egentligen inget nytt för oss."

De har totalt helt fel där (anser jag). Det är verkligen inte som alla andra kameror. Det är det hela konceptet (och framgången) med telefoner går ut på.

Kunder som gillar att fota med telefonen gör det just för att de *inte* vill släpa på antingen kameror, eller en massa andra kameratillbehör, utan endast kunna använda den enkla telefonen som man alltid har med sig.

Därav att nästan alla företag (finns många innan Profoto som missuppfattat marknaden, inklusive DxO, Sony, Samsung, mflr) totalt misslyckats med den typen av produkter.

Merläsning

Ny toppmodell: Sony A9 II

Sony uppdaterar sin toppmodell A9 till A9 II i god tid inför sommar-OS i Tokyo 2020 då Canon och Nikon väntas ha lanserat sina nya snabba sportkameror. Läs mer... 17

Gopro Hero8 kan moddas

Nya Gopro Hero8 kan förses med upp till tre moduler, "mods". En för ljud, en för ljus och en extra skärm. Samtidigt med Hero8 lanseras 360-kameran Gopro Max 360. Läs mer... 1

Adobe förbättrar Content-aware fill i Photoshop

Content-aware fill, innehållsmedveten fyllning, är en av de mest kraftfulla funktionerna i Photoshop. Adobe avslöjar nu några förbättringar i funktionen inför en kommande uppdatering av Photoshop. Läs mer... 1

Sensor med 47 megapixel och 8K-video till MFT

Sony har utvecklat en ny Four Thirds-sensor med 47 megapixel och möjlighet att fånga 8K-video. Sensorn kommer troligen i kommande Micro Four Thirds-kameror. Läs mer... 7

Test: Ricoh GR III

Plus Ricoh GR-serien har sedan 1990-talet bjudit på hög bildkvalitet i fickformat. Kärnan i konceptet är ett skarpt vidvinkelobjektiv och ett slimmat kamerahus. Den senaste versionen GR III bjuder på högre upplösning och bildstabilisering. Läs mer... 19

Canon utvecklar fotorobot

Nyhetsbyråerna har börjat använda fotorobotar för att fjärrstyra kameror vid stora idrottsevenemang. Canon utvecklar nu en egen lösning. Läs mer...

Fujifilm X-Pro3 har gömd skärm

Fujifilm X-Pro3 kommer att lanseras den 23 oktober. Men redan nu avslöjar Fujifilm en del om den nya kameran, bland annat att skärmen blir gömd. Läs mer... 41

Fujifilm-tele med ljusstyrka f/1,0

Fujifilm berättade under ett event i Tokyo att det ljusstarka normalobjektivet 33 mm f/1,0 inte kommer i produktion. Istället kommer ett kort tele med samma ljusstyrka. Läs mer... 2

Ny serie Pro Trekker-väskor från Lowepro

Pro Trekker II AW är en ny serie från Lowepro med fyra väskor som både är lättare att bära än de föregående modellerna, men framför allt enklare att resa med. Läs mer... 2

Test: Sigma 40/1,4 DG HSM Art

Plus Varför gör man ett normalobjektiv som väger 1,2 kilo? Jo, för att det har fantastiskt bra optisk prestanda. Läs mer... 8

Phase One XT: Nytt spegelfritt system

Den danska mellanformatstillverkaren Phase One vill inte vara sämre än sina konkurrenter Hasselblad och Fujifilm. Phase One lanserar nu också ett spegelfritt kamerasystem. Läs mer... 9

Test: Sony FE 135/1,8 GM

Plus Sony bygger envist och ihärdigt vidare på sitt utbud av proffsobjektiv. Nu har deras korta porträttele FE 85 mm f/1,4 GM fått ett längre syskon som faktiskt presterar ännu bättre. Läs mer... 3

Nikon D6 och ny telezoom på gång

Inför varje sommar-OS så brukar kameratillverkarna släppa nya proffsmodeller. Idag släpper Nikon information om nya Nikon D6 och ett matchande objektiv. Läs mer... 14

Lätt reportageglugg från Nikon

Precis som Nikon tidigare lovat lanserar de nu en lätt och kompakt vidvinkel: Nikkor Z 24 mm f/1,8 S. Läs mer... 1

Sony lanserar två APS-C-kameror

Nya Sony A6600 och A6100 ersätter de tidigare modellerna A6500 och A6000. Läs mer... 18

Två Sony-objektiv för APS-C

Sony presenterar två nya G-objektiven för APS-C-kameror. G-serien är den näst högsta nivån i Sonys objektivutbud. Läs mer... 6

Två ljusstarka proffszoomar från Canon

Tidigare i år avslöjade Canon att de ska lansera tre proffszoomar med RF-fattning under 2019. Nu är två av dem klara. Läs mer... 2

Nya normala objektiv från Panasonic

Panasonic kommer med två nya objektiv, ett med L-fattning och ett för Micro Four Thirds. Läs mer... 1

Panasonic avslöjar mer om 6K-kameran Lumix S1H

Under våren berättade Panasonic att de håller på att utveckla en Lumix S1-modell som kan filma i 6K. Nu är kameran färdigutvecklad och vi får veta mer om kameran. Läs mer... 3

Video i råformat med Nikon Z6 och Z7

Nikon har utvecklat två nya videofunktioner för sina Z-kameror. Läs mer... 3

Miops Capsule360