Annons
Artiklar > 3200 megapixel i världens största kamera

3200 megapixel i världens största kamera

Om du vill ha 3.200 megapixel får du räkna med att det kostar och väger. Närmare bestämt 700 miljoner dollar och 3 ton.

Du har säkert räknat ut att det inte handlar om Canons nya högupplösta systemkamera (som lär te sig fjuttig i jämförelse) utan om en kamera för astronomer.

Kameran byggs i USA och kommer att bli en del av eleskopet Large Synoptic Survey Telescope, LSST, vars primära spegel har diametern 8,4 meter. Teleskopet ska placeras i ett astronomiskt observatorium på berget Cerro Pachcon i Chile.

Själva kameran är ungefär lika stor som en bil och väger tre ton. På ett år genererar kameran sex miljoner gigabyte data.

Planen är att kameran ska vara på plats 2022 och ska då producera de bredaste och djupaste bilderna av natthimlen som någonsin observerats, skriver Stanford University i ett pressmeddelande.

Astronomer ska använda bilderna för att bland annat studera hur galaxer bildas, hitta potentiellt farliga asteroider och granska exploderande stjärnor. De hoppas också få bättre förståelse av den mystiska mörka energin och mörka materian som utgör 95 procent av universum.

Designen av kameran görs främst av forskare och tekniker vid Stanford Linear Accelerator Center och Stanford University. Bygget beräknas sysselsätta omkring 100 personer från sammanlagt fyra laboratorier och nio universitet.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-01-27. Läst av 7326 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2015-01-27 11:33   cgalvez
Undrar om sensorrengöring på denna kameran... 4 st personer med varsin mopp =)
2015-01-27 11:51   Piret
Hej

Billig kamera skämt åsido har själv en Nikon D 3200 /
2015-01-27 15:21   vaktmästaren
Använder man CF-kort till den?
MonkeyShaman   2015-05-28 08:46
Nej ett XQD och ett av dom där ovala minneskorten du hade till olympus p&s kameror på 90talet.
2015-01-27 16:28   Bofoto2
En hårddisk per bild kanske. ..
Frågan är om det blir billigare och bättre upplösning med 1000 systemkameror med ett teleobjektiv var för 20.000:- X 1000= 20 miljoner med ordentlig mängd rabatt. Kamerorna är färdigutplacerade 2016.
Stacka ihop bilderna och få fram asteroiderna mm 5-6 år tidigare?
A.Dent   2015-01-27 22:04
De är på tok för långsamma. Det här är sportfoto i astrosammanhang med 10-20sek exponeringar.
http://www.lsst.org/lsst/faq#q13
2015-01-27 19:42   expephoto
Ska bli spännande att se vilka bilder den kan ta. Bara att få ta en bild på själva kameran vore ju häftigt. Tur att den väger en del, risken att någon ska stjäla den på berget lär ju vara minimal.
2015-01-27 19:52   TheSkiingUnicorn
Ryktas om att den kommer konkurera med en Hasselblad prismässigt..
Svar från froderberg   2015-01-27 20:16
Har svårt att tänka mig en Hasselblad för 700 miljoner dollar. ;)
MonkeyShaman   2015-05-28 08:51
Sant räkna med minst det dubbla för hasselbladarn (samma kamera med ett ernogomiskt handtag i svart eller högpolerad finish beroende på vad som är tvärtom originalet.)
2015-01-27 20:29   Der Steppenwolf
Vilka fantastiska "selfies" jag skulle kunna ta med den :D
2015-01-27 21:40   luminousoctaves
Får alltid en känsla av déjà vu när jag läser den här typen av artiklar. Minns alla jaw dropping texter man läste som liten pöjk.
"Här är superdatorn som lagrar 5 000 kilobyte och som hinner läsa 500 A4 i sekunden. Men den kostar 1 miljard."

Kidsen har säkert mobilkameror med 4 gigapixel om 20 år.... 10 år...
2015-01-27 22:02   A.Dent
Lite annan info jag snappat upp på andra sajter.
Bildvinkeln är 3 grader, vilket är nästan som ett fisheye i teleskopsammanhang. Som en jämförelse är månen 0,5 grader bred på himlen. Sensorn är 64cm i diameter och är en mosaik av ca 200 CCD sensorer.
Brännvidden är 9,9m f/1,18 :-D
Den kommer ta en 15s exponering var 20:e sek och täcka hela södra(?) stjärnhimlen flera gånger per månad. Var natt samlas 30TB data.
http://en.wikipedia.org/wiki/Large_Synoptic_Survey_Telescope
Grevture   2015-01-27 22:45
Jag gillar när man anger brännvidd i meter :-)
A.Dent   2015-01-28 11:53
Bildvinkeln är är visst ca 3,5 grader. Om man skulle räkna om det till en FF-kamera så motsvarar det ca ett 600mm objektiv men med en sensor som är 12 bländarsteg mindre.
En 15s exponering med LLST motsvarar 17h exponering på FF för att få samma mängd ljus.
2015-01-27 22:09   andw
När Iphone 35 kommer ut har vi detta i fickan. Då har forskarna kommit så långt att de har en kamera som kan zooma in när en utomjording kliar sig i näsan , på någon planet som kretsar runt någon sol i Andromeda galaxen...

Merläsning

Test: Nikon Z 14-30/4 S

Plus Av de sex Nikon Z-objektiv vi hittills testat är Z 14-30 mm f/4 S den som fått det mest blandade betyget. Här har Nikon drivit kompromisserna kring storlek och prestanda som längst vilket ger ett objektiv med både klara för- och nackdelar. Läs mer... 10

Flera nya funktioner i Capture One 20

Capture One är ett av de mest populära programmen bland yrkesfotografer, men allt fler hobbyfotografer finner också fram till programmet. Capture One Pro 20 innehåller en rad nya funktioner och förbättringar. Läs mer... 17

UV-hus från Sea&Sea till Sony

Sea&Sea har utvecklat undervattenshus till flera av Sonys senaste kameror. De har också tagit fram en del nya tillbehör. Läs mer...

Profoto A1X kommer för Fujifilm

Nu är Profoto klara med utvecklingen av blixten A1X för Fujifilm. Läs mer...

Artist Talk med Erik Johansson - vi har 15 biljetter

Den mycket uppskattade fotokonstnären Erik Johansson är aktuell med en ny utställning på Fotografiska. För Plus-medlemmar har vi fått 15 biljetter till Artist Talk nu på fredag 16:30 - 17:30. Läs mer...

Tre Laowa-objektiv får fattning för Canon RF och Nikon Z

Venus Optics förser tre av sina mest populära Laowa-objektiv med fattning för Canons och Nikons spegelfria systemkameror. Läs mer... 6

Test: Canon Eos 90D

Plus Spegelreflexkamerorna är inte utdöda – de säljer fortfarande bättre än de spegelfria systemkamerorna. Canons nya spegelreflex Eos 90D visar sig vara snabbare än föregångaren och ger högre bildkvalitet. Läs mer... 4

Vad gör en fotograf skicklig?

Joakim KE Johansson skriver om hur man blir en skicklig fotograf. Talang är inte nödvändigt. Läs mer...

CamRanger 2 kan styra kameran från surfplattan

CamRanger 2 har dubbelt så lång räckvidd som sin föregångare och har fått ett praktiskt stativfäste. En av de nya funktionerna är snabbgranskning av råfiler i mobil eller på surfplatta. Läs mer...

Sony satsar mer på AI-teknik

Artificiell intelligens, AI, är ett begrepp i tiden och de ord som Sony valt för sin mest smarta analyserande teknik, exempelvis ögon-AF. Sony vill satsa mer på smart teknik och bildar därför ett internt AI-center. Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL