Artiklar > Bingo Rimér köpte stulen Hasselbladskamera

Bingo Rimér köpte stulen Hasselbladskamera

Bingo Rimérs Hasselbladskamera visade sig vara ett stöldgods från en kupp mot Hasselblad i Köpenhamn under april 2008.
Flickfotografen och entreprenören Bingo Rimér köpte en stulen Hasselbladskamera i god tro. När det var dags att lämna in den på reparation blev det stopp - verkstaden beslagtog kameran.

Upprinnelsen för historien var när Bingo Rimér under förra våren var på jakt efter en exklusiv Hasselbladskamera. Via Facebook fick han kontakt med en amerikan som ville sälja ett kamerahus för 10 000 dollar (cirka 60 000 svenska kronor vid tillfället).

I Sverige skulle motsvarande kamera kosta 220 000 kronor, uppger Bingo Rimér i ett brev till Tingsrätten, varpå han blev lockad att köpa kameran.
- Jag hade ingen anledning att tro att den var stulen varför jag köpte den i god tro, skriver Bingo Rimér i sitt utlåtande till Tingsrätten.

När kameran i september 2009 började att krånga bestämde sig Rimér för att lämna in den till en Hasselbladverkstad för service - men då blev det stopp. Verskstaden bestämde sig för att behålla kameran, som visade sig vara ett stöldgods från ett inbrott vid Hasselblad i Köpenhamn under april 2008. Sjutton kameror till ett mångmiljonvärde, ska vid tillfället ha stulits.

Polisen har beslagtagit kameran och överlämnat den till försäkringsbolaget Vesta. Åklagaren Petra Jitells ifrågasätter om Rimér verkligen var i god tro - som köpt en ny kamera för halva priset utan kvitto.

- Jag fick ett kvitto av säljaren som visade hans köp. Det var det viktiga för mig för att garantin skulle gälla. Samtidigt bokförde jag kameran till det värde som jag betalt, sa Bingo Rimér, som var med på telefon från sin ledighet i de svenska fjällen.

Beslut i målet väntas komma idag, den 4 januari 2010, skriver Realtid.se.

Publicerad 2010-01-04. Läst av 19242 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2010-01-04 16:05   Janne H
Hur dum får man vara, om någon säljer en nästan ny bladare för ca 25% av nypris inser väl alla att den är stulen?!
2010-01-04 16:14   VinceNight
Jo men man ser väl på honom att han inte har alla indianer i kanoten...
2010-01-04 16:15   Joel Stjernerhem [FILM]
Jag håller med dig Janne! Det är väl mer än självklart att det är något lurt med det!
2010-01-04 16:40   Anders Östberg
Svårt läge att förklara sig ur... antingen får man erkänna att man köpt vad man inser är stöldgods, eller så får man erkänna att man är riktigt korkad. I detta fallet är det väl förmodligen båda två samtidigt om man ska tro mediabilden av den här personen. :-)
2010-01-04 16:48   Janne H
Tack för dagen garv Anders ;-)

Mvh.

/Janne
2010-01-04 16:57   Tell
Lämnar man in en kamera på service som man vet är stulen så är man också korkad. Så oavsett om han visste om det eller inte så är han rätt korkad. :P
2010-01-04 17:41   Third eye
Han må vara aningen korkad, men jag tror han både har roligare på jobbet och tjänar mer än vad jag och många andra gör...så helt tappad bakom en vagn kanske han inte är :-)
2010-01-04 17:41   Nils Bergqvist
Jag gjorde samma sak för några år sedan, köpte en ganska dyr kamera/optik för under halva nypriset, trots att kameran var i princip ny. Dock inte i USA utan i Sverige. På annons här på fotosidasn faktiskt. Fick också, precis som Bingo, ett inlöpskvitto av säljaren och litade på det. Jag ser inga problem i att köpa så när man får säljarens inköpskvitto. Förmodligen fick Bingo ett falskt inköpskvitto. Men att inte kräva kvitto på hans eget köp är ju lite klantigt, speciellt när det förmodligen var genom hans företag.
2010-01-04 17:50   Makten
Minst hälften av all kamerautrustning jag köpt måste ha varit stulen, eftersom den var så billig.
Det finns faktiskt, hör och häpna, folk som säljer saker billigt trots att det inte är fråga om stulet gods. Att en ovetande köpare åker på smällen istället för den som stal, är helt sjukt. Så länge man har ett kvitto och det inte var helt uppenbart att varan var stulen (eller omöjligt att kolla upp detta), så anser jag att det är förkastligt att köparen ska bli av med varan.
2010-01-04 18:53   Alagazam
Om en vara är stulen så kan den aldrig tillhöra den som köpt den av tjuven. Har jag blivit av med något vill jag definitivt ha det tillbaka om det hittas.

Den som köpt i god tro får helt enkelt hantera det med säljaren.

I just det här ärendet förstår jag inte riktigt hur köparen kan bokföra något utan att ha fått ett kvitto. Regel ett när det gäller bokföring är ju att ha kvitto som verifikation på köpet. Det låter ju aningen osannolikt att köparen inte visste det ...
2010-01-04 19:02   Anders Östberg
Köper man en vara för 60.000 ska man väl ha ett ordentligt kvitto på det och veta vem det är man handlar av. När jag köpte min begagnade 1Ds Mark II från en fotograf i Stockholm utbytte vi uppgifter mha legitimation så att han kunde få tag i mig om det var något problem men betalningen, och jag honom om det var något problem med kameran.
2010-01-04 19:27   lofling
Ja, säga vad man vill om att han har roligt på jobbet, men det kan ju inte bero på att han är smart...
2010-01-04 19:40   ekfeldt
Han kommer ha ännu roligare när han läser här, där alla i stort sett skriver rakt ut: Bingo! Jag är avunsjuk på dig så jag måste häckla dig! Fan ta dig!
Vatten på kvarnen tror jag den korrekta benämningen är :)
2010-01-04 19:50   Anders Östberg
Avundsjuk på Bingo Rimér? Nej du, hans värld vill jag definitivt inte leva i.
2010-01-04 20:07   Nw2
Jag känner Bingo och jag var även där, samma dag han fick instruktion i att använda den. Jag var på besök i hans studio, och åt även lunch med honom.

Baserat på vad jag såg och upplevde, och min personliga vänskap med Bingo, så tror jag inte Bingo visste den var stulen.

Många av er fotografer här på sidan dömmer honom baserat på att han plåtat flickor och att han syns ofta i media.

Men om ni hade tagit er tid att sätta er ner och prata med honom, såsom jag gjort många gånger, så kommer ni upptäcka att det är en väldigt jordnära och bra kille, alltid glad och trevlig.
( Ungefär som mig, fast med hår på huvudet )

Det intressanta är om folk hade reagerat på samma vis om det tex varit Brutus Östling som denna händelse handlat om ?
2010-01-04 20:15   scrappy
Hur visste service-verkstaden att kameran var stulen? Kollar de alla inkomna prylar mot polisens register?

Det betyder ju att man kan hoppas få tillbaka sina stulna prylar om de lämnas in på service.
2010-01-04 20:18   Lyzio
Magnus Stålberg:

Du verkar inte ha läst hela meningen med bokföringen när du säger

"I just det här ärendet förstår jag inte riktigt hur köparen kan bokföra något utan att ha fått ett kvitto. Regel ett när det gäller bokföring är ju att ha kvitto som verifikation på köpet."

Enligt honom så hade han ju fått ett kvitta från säljaren.

"- Jag fick ett kvitto av säljaren som visade hans köp. Det var det viktiga för mig för att garantin skulle gälla. Samtidigt bokförde jag kameran till det värde som jag betalt,"
2010-01-04 20:30   jagarbosse
Och vem fasen är Brutus Östling?

back to topic:

oavsett hur trevlig och jordnära bingo är, så tycker man att man bör reagera på priset.
Det gör jag iaf. Ser jag något som är för billigt, så frågar jag vad som är fel/alt. frågar efter kvitto.
2010-01-04 20:36   Anders Östberg
"Många av er fotografer här på sidan dömmer honom baserat på att han plåtat flickor och att han syns ofta i media."

Vi behöver inte döma honom - det verkar domstolarna klara av. Hur många gånger är han fälld genom åren?

"Alltid glad och trevlig" - bara lite slarvig med modellavtal och stöldgods? ;-)
2010-01-04 20:55   Sputt
Många som rider på höga hästar här ser jag...
2010-01-04 21:05   kokkaffe
Med förfalskade kvitton är de svårt o skydda sig. Men när de gäller dyra kameror kan man ju kanske bemöda sig att be om att få serienummret o kolla ifall de är registrerat som stulet. Gör man de inte får man vara beredd på att bli av med den.
2010-01-04 21:09   Göran R
Om Bingo lämnade in bladaren på service i sverige och dom hade en lista med serienummer från en stöld i Danmark så borde listan vara internationell.
Då borde man kan ringa H-blads servicecenter och kolla om man ska handla en beg bladare för att få reda på om den är stulen.

Någon som vet om Canaon, Nikon etc har samma "tjänst" för åtminstonde pfo-modellerna??
2010-01-04 21:54   tormig
Visst stavas det dömer och inte "dömmer"? Hur som helst, köp i god tro finns inte längre, tack och lov. Det är säkert jobbigt att köparen får "ta smällen" men ännu jobbigare för den som blivit bestulen. Är man det minsta osäker, avstå från affären.
2010-01-05 00:03   ottoangel
Mitt företag sålde en dator till ett annat företag för flera år sedan. Har för mig att det hela gick på 25 000 kr. Tyvärr betalade aldrig företaget fakturan utan sålde dator med mera vidare. Efter många om och men fick vi erbjudandet av tingsrätten att köpa tillbaka själva datorn för de 5000 kr idioten sålt den för till en gubbe. Var inte så sugen på att göra det så det fick vara. Hade tydligen varit bättre att bara åka och hämta burken och sen behålla den och låtit gubben som köpt den stå där och vara ledsen.

Tja kanske lite OT men ändå lite samma sak som hände Bingo.
2010-01-05 02:09   Helmetrock
Nikon har en lista, men jag tror bara det är folk som är med i Nikon Pro users eller vad fancluben kallas som får sina stulna grejer registrerade där.
2010-01-05 07:55   Alagazam
Oliver Sundström: Givetvis har jag läst. Ett kvitto som visar säljarens tidigare köp är inget kvitto på Bingos köp, vilket krävs för bokföringen.

Jag vill också tillägga att det är fullständigt ointressant vem personen ärendet gäller, och jag tycker diskussionen om den drabbades intelligens är rätt olustiga.
2010-01-05 09:23   Tobias.N
Jag kontaktade Canon vid ett köp av ett begagnat objektiv (dyrt) för att försöka få lite historik.
Den jag pratade med där fattade inte ett skit när jag rabblade upp serie numret, tråkigt att de inte kan anställa folk som åtminstone försöker.
Så vem vet? Kanske man bär runt på ett stulet objektiv?
2010-01-05 09:50   Alagazam
"Flickfotografen"?! Man kan tycka mycket om Rimérs bilder, men han fotograferar inte flickor. Onödigt nedlåtande.
2010-01-05 10:29   Anders Östberg
Sök lite på nätet Magnus så hittar du uttalanden från han själv där han kallar sig flickfotograf.
2010-01-05 11:45   brutusostling
Men snälla nån, varför skulle Bingo medvetet köpa något som är stulet - och sedan vara så korkad att han i så fall lämnar in det på reparation? En så duktig fotograf riskerar inte något sådant medvetet, det säger det sunda förnuftet redan. Ibland säljer folk saker i desperation, av tvång, så det är inte orimligt..
2010-01-05 12:20   JessicaW
Om det så varit Kungen som köpt en kamera så billigt så hade det varit sjukt korkat. Visst, billigt i all ära, men NÅGONSTANS måste man väl ändå vara lite, lite kritisk? Det är 160 loppor det handlar om, jag har svårt att tro att någon skulle sälja så billigt av "desperation".
Njä, obota korkat (och nej, jag är inte avis på honom och blablabla. Dah.), hur snäll och smart och trevlig och glad människan än är.
Och förresten, "god tro" finns väl inte längre?
2010-01-05 12:35   WebDog
Kontaktade Svenska Canon inför ett kameraköp... där fick jag till svar att man inte hade något register och hänvisade till Polisen.
2010-01-05 13:19   Johan Ba
Det jag reagerar mest på i det här sammanhanget är att man faktiskt namnger fotografen. Vilket värde finns i att vi alla får veta att det var just Bingo Rimér som köpt en stulen kamera? Problematiken är väl att det stjäls kameror som sedan saluförs till mindre nogräknade eller allt för naiva köpare?

Kvällstidningsjournalistik är under Fotosidans värdighet. Personliga värderingar om Bingos eventuella intelligensnivå och ärlighet kan man väl hålla på sin blogg?
2010-01-05 14:05   gorse
"Verskstaden bestämde sig för att behålla kameran, som visade sig vara ett stöldgods..."

Kanske lite offtopic, men om det är som det står; Kan verkstaden verkligen ta kameran? Är inte det egenmäktigt förfarande? Att polisen tar kameran i beslag och att åklagare beslutar om husransakan är väl mer riktigt förfarande?

(Att det i verkligheten var så att verkstaden förhalade återlämnandet och polisen gjorde beslaget, eller?)
2010-01-05 14:32   VinceNight
God tro eller inte, bra att kameran har dykt upp och att den rätta ägaren får tillbaka den.
2010-01-05 14:54   j2^
"Egenmäktigt förfarande" hade det kunnat bli tal om i den händelse att tingsrätten beslutat att Bingo hade större rätt till kameran än Vespa.
2010-01-05 16:48   Kenneth T
Otäckt när drevet går, och i många fall tydligen helt utan personkännedom.
2010-01-05 17:09   snap01
det som är mest trist är när fotografer snackar skit om sina yrkeskollegor utan att ha all fakta. Är det svenska avundsjukan? Vad spelar det för roll vad han fotar? Jag har bla sålt min gamla 1ds mark 2 för ett år sedan för 18000/ ny pris 70000 ink moms det är i procent ännu billigare än hans Hasselblad.
Varför jag sålde min billigt är för att den var sliten på ytskiktet.
2010-01-05 20:05   IronDavid
Fan va många som uppenbarligen är dumma i huvudet!

De kvittar väl vem det handlar om?
Är det inte JÄVLIGT surt att gå 60k back?

Jag antar att ni inte hade skrattat
så mycket om ni själv gjort affären...

Jag diggar Bingo sjukt mycket och förstår
inte vad/varför folk har något emot honom?!
Helt underbar grabb som inte
förtjänar detta skitsnack!


MVH /David.
2010-01-05 20:23   Janne Svensson
Johan Banck: Du utnämns nu till kommentatorernas okrönte konung. En som tänkte en bit längre...

"Det jag reagerar mest på i det här sammanhanget är att man faktiskt namnger fotografen.

Kvällstidningsjournalistik är under Fotosidans värdighet. Personliga värderingar om Bingos eventuella intelligensnivå och ärlighet kan man väl hålla på sin blogg?"
2010-01-06 01:16   David Bicho
Canon har ett europeiskt system för stulna saker. Jag har själv blivit av med en hel del prylar i ett inbrott, och luskade då i ämnet vilket resulterade i att jag fick skicka in alla serienummer till Canon Sverige.

Dock krävs det ju att systemet är känt och används inom hela Canons service-nätverk vilket ju inte verkar vara fallet enligt herr Nicklasson och Moell ovan.
2010-01-06 21:30   David G
Tycker inte det låter så konstigt. allt brukar ju va billigare i USA, ingen moms på 25%, sen ta bort 25% för att den var använd. och sen pruta lite för att han vill ha pengarna snabbt och bingo visade säkert lite fina exempel på sina modeller så amerikanen kunde skryta med vem som köpt hans kamera. Pluss ett inköpskvitto. Jag hadde ju kunnat gå på det.

Kvittot kanske inte ens var falskt, mindre nogräknade butiker kan ju köpa in stöldgods och sen sälja som vanligt, då har man ju kvitto på sin vara fast varan var stöldgods från början.
2010-01-07 00:18   hgb
Finns inget som heter "i god tro" längre. Ansvaret ligger numera hos köparen.
2010-01-07 08:47   brutusostling
Det finns visst något som heter "god tro". Jag använder det. Det är en etisk term. Människor kan handla i god tro.
Att lagen sedan inte använder, det är en helt annan sak. Och kan givetvis diskuteras. Ändringen är väl framdriven därför att skojare manipiulerat med en term som egentligen är ganska fin. Om inte människor vore litet godtrogna, om vi inte litade på andra människor skulle vi leva i en förfärlig värld. Hellre litet för mycket godtrogenhet än motsatsen. (Sen kan man ju åka på en blåsning, men jag hoppas att vi ändå kan behålla den goda tron istället för att bli cyniker. Min erfarernhet av affärer som förläggare sedan trettio år är att människor är otroligt ärliga i Sverige. Undantag finns så klart men de ska inte få styra vad vi gör och tänker. Jag brukar tänka att jag har råd med dem, bättre det än bli cynisk.)
2010-01-07 22:01   JonnyB
Och dagens kommentatorspris går till: Brutus Östling! :-) Motivation: Brutus uppvisar en mogen och mycket klok inställning till sina medmänniskor. Och vad man än tycker om Bingo och hur fånigt förnamn stackars pojken än har så borde han inte få chavottera i media på detta sättet. Så pinsamt. Jag tycker synd om grabben. 60 jävla tusen spänn!
2010-01-08 09:48   reloo
Bra kommentarer från Brutus Östling!

Nu låg ju dollarn väldigt lågt till vid just det tillfället med.
2010-01-08 13:12   Vapo
Inte många som gjorde sin bakläxa på att kolla faktiska priser innan grodorna hoppade...

***

Från http://www.fotosidan.se/blogs/photo/18835.htm

Det händer spännande saker i den digitala världen, prylar man igår bara kunde drömma om, blir idag plötsligt överkomliga ;-) Som tex Hasselblads H3DII med 31 MP bakstycket och 80mm gluggen: kostade igår ca 215 000 Kr ex moms - idag kan du köpa den hos YFO för 119 000 Kr ex moms - ny!
Läs mer på: http://yfo.se/index.php?page=News&article_id=4352

***

Från 2008, vilket passar bra in med Bingos köp vilket gör det ännu mindre märkligt med halva priset (sett mot kampanjen) för en BEGGAD kamera?
2010-01-10 10:54   webbwalle
Men vad bra att det inte lönar sig att köpa stöldgods!
2010-02-01 07:39   Fredrik Klintberg
Kolla priserna på Hasselblads egna begagnade kameror i Amerikat:

http://www.hasselbladusa.com/media/1064797/cpo_enduser_new.pdf

http://www.hasselbladusa.com/50586.aspx

Ett kvitto hade nog varit bra för Bingo, hans advokat och hans revisor.

Merläsning


Lastolite HaloCompact