Annons
Artiklar > E-PL1 i mindre format och pris

E-PL1 i mindre format och pris

Olympus E-PL1 är en uppföljare till E-P1 och innehåller en rad förbättringar. Kameran tar sikte på nybörjare och familjefotografer som lockas av en Pen-modell i smidigt format till ett lägre pris.

Tillsammans med den lite billigare modellen kommer även två objektiv: vidvinkelzoomen M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm/4-5,6 och superzoomen M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150mm/4-5.6. Ledorden för objektiven, liksom E-PL1 är; kompakt format, låg vikt och lågt pris.

Olympus E-PL1 är en ny Micro Four Thirds-kamera med inbyggd blixt, HD-filmning i 720p, bildstabilisering och 12,3 megapixlar. E-PL1 väger bara 296 gram utan objektiv, batteri och minneskort och hoppas kunna locka en köpgrupp som letar efter en lätt allroundkamera.

Andra höjdpunkter i kameran är ett filter för automatisk sensorrengöring, ISO 100 till 3200, HDMI och USB 2.0-anslutning, automatisk justering för att förhindra felaktig exponering av högdagrar/lågdagrar och ett antal bildbehandlingslägen med filtereffekter.

Kameran blir tillgänglig från mars 2010 i färgerna silver, svart och blått, till ett pris på 6 700 kronor för kamera inklusive ett objektivkit (zoom 14-42 mm f3.5/5.6).

Läs mer om E-PL1 i det engelska pressmeddelandet på Photography Bay.

Av Fotosidan Arkiv
Publicerad 2010-02-05. Läst av 5540 personer.

Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2010-02-05 20:00   Jochum Berg
Nu börjar det likna nåt!
Kunde ha varit lite mindre än E-P1. Men man kan inte få allt.
2010-02-05 20:49   Linmajon
Inte så fel trots plastigheten och avsaknad av hjul. Med en 20/1.8 från Panasonic vore den ganska intressant för mig.
Jag tycker den är rätt snygg.
2010-02-05 20:54   Ingela Ring
Nu börjar de verkligen bli intressant även rent prismässigt...
2010-02-06 00:29   Ludix
Ser bra ut, men tycker baksidan kunnat få ett lite läckrare utseende. Knapparna ser lite plastiga ut. Annars är det ett steg i rätt riktning.
2010-02-06 10:27   mighty mattis
Denna skulle vara ett perfekt komplement till den "stora" system kameran. Kul med nya gluggar. Jag tycker nog retro digital utsendeet är ganska snyggt.
2010-02-07 10:04   rymdrattan
Jag väntar på Sony's lätt ryktade evil-kamera. Hoppas den kommer nu på PMA. :)
2010-02-07 16:43   Knight Palm
E-PL1 ser ju behändig ut med en pancake.

Beträffande Sony:
Onekligen spännande att se om Sony väljer att fortsätta på spåret med fem år gamla DSC-R1, vilken ju inte hade utbytbar optik? (Sen fick de som bekant Konica-Minolta på halsen.) Även den saknade spegelhus och prisma, men hade en ljusstark 5x zoom för APS-C formatet vilket drog upp totalvikten till kilot.

Frågan är om Sony, Nikon, och Canon väljer att satsa på utbytbar optik eller ej i en spegellös kamera? Samsung har gjort det, men koreanen var i en helt annan sits och hade inget eget objektivsystem att underhålla.

Det skulle inte förvåna mig om Sony lanserar en vidareutvecklad DSC-R2 med avancerad video till PMA. Frågan är bara om Sony lanserar en ny bajonett med ett helt nytt omfattande objektivprogran till denna? Med Panasonic, Samsung och Sony som samtliga har stora intressen i videomarknaden, så blir följdfrågan då hur länge tänker Canon stå utanför?
2010-02-07 17:58   rymdrattan
Thore I. Sundvisson: Det har ryktats om en Sony EVIL som är väldigt lik Panasonics och Olympus kamerorna. Jag gissar på det också. Dom har änsålänge möjlighet att "besegra" både Olympus och Panasonic (och Samsung) innan Canon och Nikon beger sig in i den niche'n.

Ang. objektivsfattning så har det ryktats om en annan fattning men med adaptermöjlighet till standardobjektiven.

Sony försöker dock hålla tillbaka videoinspelningen så länge som möjligt så jag befarar att vi tyvärr inte får se en Sony EVIL med videofunktion till PMA. Däremot så tror jag att vi får se nått från 600 eller 700 serien (eller båda). Det är min förutspåelse att de kamerorna kommer vara de sista systemkamerorna från Sony som inte har video.

Som tur är så har jag inte tänkt att fotografera oerhört mkt i vår ändå. Men till sommaren vore ju najs att köpa en ny kamera. ;)
2010-02-07 19:22   Grandin
Satt o väntade lite på en liknande release. Skulle varit klockren om den vore lite mindre än storebror. Tycker det är synd att Panasonics motsvarighet inte har stabiliserad sensor.

Om jag köper denna kamera så blir huvudgluggen Panasonics 20/1,7.
2010-02-07 21:04   Jochum Berg
Vilken är snyggast då? Silver eller svart? Kan inte bestämma mig.. Vad snyggt det hade vart om de hade använt sån där svart lite läderimitation som var på kameror förr.
2010-02-07 21:49   rymdrattan
Jochum Berg: Båda modellerna av Panasonic's GF1 är snygg, både den vita och den svarta.

Det sägs även att den kameran är överlägsen Olympuskamerorna.

Den nya olympusen finns även i en eller två färger till har jag för mig.
2010-02-07 22:27   rymdrattan
Till Jochum Berg igen: Fel av mig, den finns i fem färger. Svart, silver, blå, röd och champagne/guld.
2010-02-08 20:26   Jochum Berg
Det lutar mer åt den svarta nu, med en panasonicglugg på blir det nog bra. :)
2010-02-12 10:23   lambo
Visst börjar det hända nått men samma husstorlek hade "FF-sensor" på den analoga tiden, t.ex Contax T-modellerna. Vad är haken med de volymiösa digitala husen, speciellt på DSLR-sidan. De väger dessutom kilovis! Man längtar efter DSLR-kameror motsvarande Olympus OM2, Pentax ME eller Nikon FM3A. I vad ligger problematiken? Hela filmmatningsmekaniken är ju borta, såväl den manuella som den motoriserade och det större batteriet kan man knappast skylla allt på.
2010-02-12 12:26   Smålle
Per-Erik, att det är svårt att klämma in stora sensorer i små kameror tror jag beror på att ljuset måste falla ganska rakt mot sensorn för att undvika färgdiffraktion (så heter det va?). Sensorerna har sina begränsningar fortfarande.

Man kan kanske tänka som så att om man ersätter en av filmspolarna med batteri och den andra, drygt, med elektronik och dessutom hänger på en blixt så är det naturligt att en digital SLR blir lite större än en mekanisk. Den där fingergreppsfetischismen som verkar vara rätt så utbredd ställer väl till det också.

Å andra sidan har jag läst kommentarer från gamla OM-ägare som känner sig hemma med Olympus E-420.
2010-02-12 12:35   Smålle
Fick just en idé. Är inte snart elektroniken tillräckligt liten för att skapa en "digital film", ett sensorpaket som man kan ladda i gamla filmsystemare? Ännu lättare att åstadkomma med de där filmkassetterna till kompaktkameror.

Det skulle vara superkul!

Merläsning

Succén On Location - Natur är tillbaka!

Denna gång på Eriksberg Hotell & Safaripark i Blekinge den 15-16 augusti. Kreativitet och inspiration med de bästa föreläsningarna och workshopledare. Lyxigt boende, bra mat och mycket diskussioner om bild. Nu kan du föranmäla dig! Läs mer...

Fototävling - vinn en Nikon Z50

Tillsammans med Nikon så anordnar Fotosidan en fototävling där vinsten är ett Nikon Z50 kamerahus och bli publicerad på Fotosidan och i Nikons kanaler. Sista dag att delta är 5 februari. Läs mer...

Normalzoom till Fujifilm GFX

Fujifilm utökar sitt utbud av mellanformatsobjektiv till GFX-serien med en normalzoom. Fujifilm avslöjar också att det snart kommer ytterligare två GF-objektiv. Läs mer... 2

Fast brännvidd till lågpris från Fujifilm

Fujifilm uppdaterar sin instegsmodell X-T100 till X-T200 och passar samtidigt på att introducera ett objektiv med fast brännvidd i den prispressade XC-serien. Läs mer... 1

Ny telezom: HD Pentax-D FA 70–210/4 ED SDM WR

Ricoh lanserar ett lättare och billigare alternativ till FA* 70-200/2,8 ED DC AW –  telezoomen HD Pentax-D FA 70–210 mm f/4 ED SDM WR Läs mer... 2

Naturfoto på Arvika Fotofestival

För sjätte gången körs Arvika Fotofestival – denna gången i nyrenoverade kulturhuset Ritz. Läs mer...

Canon EF-objektiv på Nikon Z med ny adapter

Techart TZC-01 är en ny adapter för att använda Canon EF-objektiv på spegelfria Nikon-kameror med Z-fattning. Autofokus och bildstabilisering fungerar med många EF-objektiv. Läs mer... 6

Test: Sigma 45/2,8 DG DN | C

Plus Sony har lanserat objektiv till sina spegelfria kameror i ett rasande tempo senaste åren. Men det är fortfarande rätt ont om små och kompakta objektiv. Vi har testat ett intressant tredjepartsalternativ, Sigma 45 mm f/2,8 DG DN Contemporary. Läs mer... 3

Fotosidan letar efter fler frilansare

Fotosidan letar efter fler frilansare. Fotosidan.se är den största fotosajten i Norden och vi har bevakat fotobranschen sedan 2001. Vi har ett stall med skarpa frilansare men nu letar vi efter ännu fler talanger. Läs mer...

Nytt nummer ute i butik!

Vi testar fyra nya heta kameror, bland annat Nikon Z50, och sex intressanta objektiv. Vi lär dig ta bättre bilder av fåglar och fånga snyggt ljus på bild. Fotoresan går till Masai Mara. Läs mer...