Annons
Artiklar > Olympus firar med Pen E-PL10

Olympus firar med Pen E-PL10

I år fyller Olympus 100 år. Dessutom fyller Pen-serien 60 år och den digitala Pen-serien 10 år. Detta firas med nya Olympus Pen E-PL10.

100-årsjubileet hölls i oktober och då lanserades OM-D E-M5 Mark III och Pen E-PL10, den senare bara på vissa marknader. Nu har Olympus beslutat även lansera E-PL10 i Europa.

Olympus Pen E-PL10 är mycket lik föregångaren E-PL9, vi har faktiskt bara hittat en skillnad: en ny funktion som styr hur kraftigt Art-filtren ska appliceras.

Båda har en 16 megapixels four thirds-sensor och kan ta 8,6 bilder per sekund. Det går att lagra video i 4K-storlek med 30 bildrutor per sekund. 

Autofokusen är kontrastavkännande och den inbyggda bildstabiliseringen har 3,5 stegs effekt. På baksidan finns en vinklingsbar 3-tums pekskärm med 1 040 000 bildpunkter.

Olympus Pen E-PL10 är redan tillgänglig i butik. Cirkapriset för kamerahuset är 6 990 kronor inklusive moms och 7 990 kronor i paket med objektivet M.Zuiko Digital ED 14-42 mm f/3,5-5,6 EZ .



Publicerad 2019-11-20.

34 Kommentarer

jkm 2019-11-20 10:20  
Ännu ett självmål av Olympus. En sån här stor och tung kamera utan sökare?? Och med en urgammal sensor... Dåligt. /JK
martinot 2019-11-20 11:49  
"Olympus Pen E-PL10 är mycket lik föregångaren E-PL9, vi har faktiskt bara hittat en skillnad: en ny funktion som styr hur kraftigt Art-filtren ska appliceras."

Det var inte mycket till utveckling eller förbättring. Känns som om det varit bättre att de släppt en ny firmware-uppdatering, än att lansera det som en helt "ny" kameramodell.
PMD 2019-11-26 17:48
Hur är det med färger då? Går E-PL10 att få i andra färger än E-PL9. Man bör hålla i minnet att den här kameraserien marknadsförs minst lika mycket som en accessoar som en kamera.
martinot 2019-11-27 13:13
Köp en sprayflaska med billack och fixa själv den färg som matchar din egen väska eller dina kläder. Done! 😀
PMD 2019-11-27 21:53
Knappast något som modeaccessoarköparna har lust att göra ...
martinot 2019-12-04 03:35
Tror Olympus är illa ute om de minimerar sin produktutveckling, och istället väljer att att främst/endast bli en modepryl/färgaccessoar. De som vill ha främst modesaker satsar nog på sin telefon istället gällande teknikprylar att visa upp.

De som idag köper kameror är nog främst de som är fotoentusiaster. Svensson, moderiktig eller ej, köper inte kameror längre.

Är det den vägen Olympus kommer fortsätta på så kan de lika gärna lägga ner eller sälja av sina kameradivision direkt.
PMD 2019-12-04 11:17
Olympus har under hela E-PL-seriens tid marknadsfört de kamerorna både som fotografiska verktyg och modeprylar (och krängt en hel del modeaccessoarer till kamerorna).

Om du är intresserad av vad Olympus gör när det gäller en del produktutveckling så ska du titta på en annan fotosidanartikel.
Sabud 2019-11-20 12:29  
Har alltid gillat Olympus men med tiden blivit allt mer förvånad, först E-M1X och sedan lägger man ner juvelen Pen F. Något står helt klart inte rätt till.

/Stephan
Bokeh 2019-11-20 13:29  
martinot 2019-11-26 02:04
Tycker det var en rätt svag dementi, om det ens var någon dementi alls (så svag, generisk och otydlig är den).

Vad de säger är att de just nu för studen inte håller på att sälja eller har några säljplaner nu idag. “we currently have no plans to sell the business"

De varken dementerar eller säger något om att de inte kan tänka sig att sälja till rätt köpare lite längre fram. Precis som var nyheten i Bloombergs artikel, och det som Olympus CEO citerades säga under deras intervju med honom.

Om detta inte hade stämt och varit korrekt rapporterat, så hade de självklart påpekat detta i deras "svar" eller "dementi". Vilket är mycket talande att de inte gjorde. Kanske mer talande än något annat (ibland är det som inte sägs viktigare).
PMD 2019-11-20 17:59  
Och tillbehörs-EVF:en strök de för flera generationer E-PL sen. Vem vill ha en sån här kamera? Gissningsvis har E-PL-serien sålt hyfsat bra någonstans i världen eftersom den har funnits i snart 10 år.
Rhodos 2019-11-21 12:21
Kanske i hemlandet som ju har 12,6 ggr fler innevånare än lilla svedala t.ex 😊
Cygni 2019-11-24 11:23
Jag var i Vietnam i våras och varje turistande asiat bar en E-PL runt halsen. Det verkar vara en populär kamera där. Liten som en kompaktkamera men kan så mycket mer och kostar inte särskilt mycket. Billiga objektiv finns till den också.

Det är väl bra att inte alla kameror ser och fungerar lika.
PMD 2019-11-24 14:46
Ja, det är jättebra. Jag köpte själv en E-PL3 när den dök upp, och en VF-2, men så fort E-M5 kom så blev det en sån istället.
hansaken 2019-11-20 22:27  
Hade hoppats på betydligt mer av Olympus detta jubileumsåret.
En uppgradering av pen-F hade varit mer förståelig.
Flash Gordon 2019-11-22 14:17  
Detta är ett företag som förmodligen är på väg att dra sig ur kameramarknaden. De visar alla tecken på det. Det ryktas om att de försöker sälja kamera divisionen. Kanske finns det värden där som patent som kan vara värda något. Olympus har mycket annat att leva på och en förlustbringande kameradivision gör i ingen företagsledning glad.
Deras R&D har varit katastrof sedan flera år. Deras marknadsandelar minskar på en snabbt krympande marknad.
Man behöver inte vara ett mirakel för att kunna förutsäga var det här kommer sluta.
Flash Gordon 2019-11-23 15:10
Vad trodde du de skulle säga. Det heter alltid "business as usual" till något annat meddelas.
Cygni 2019-11-24 11:17
Absolut kan det vara så, men går man ut med en klar dementi som denna så borde det ligga något i det också tycker jag.
Att sprida spekulationer om ett företags nedläggning gör inte att affärerna går bättre. Och varför göra det bara för att man inte gillar företagets produkter?
martinot 2019-11-26 02:02
Tycker det var en rätt svag dementi, om det ens var någon dementi alls (så svag, generisk och otydlig är den).

Vad de säger är att de just nu för studen inte håller på att sälja eller har några säljplaner nu idag. “we currently have no plans to sell the business"

De varken dementerar eller säger något om att de inte kan tänka sig att sälja till rätt köpare lite längre fram. Precis som var nyheten i Bloombergs artikel, och det som Olympus CEO citerades säga under deras intervju med honom.

Om detta inte hade stämt och varit korrekt rapporterat, så hade de självklart påpekat detta i deras "svar" eller "dementi". Vilket är mycket talande att de inte gjorde. Kanske mer talande än något annat (ibland är det som inte sägs viktigare).
Peter - 2019-11-25 14:44  
Förvånas alltid av alla kommentarer som dömer ut företag/produkter.

Känns lite som man går runt och önsketänker sig dessa scenarios och som sagt det blir ju inte bättre av ryktesspridning.
martinot 2019-11-26 01:57
Detta är ju inte ryktesspridning, och tyder ju tvärt emot på en väldigt svagt utvecklad ny kameramodell av Olympus:

"Olympus Pen E-PL10 är mycket lik föregångaren E-PL9, vi har faktiskt bara hittat en skillnad: en ny funktion som styr hur kraftigt Art-filtren ska appliceras."

Det är ju fakta, och inte rykten!

Dessutom så dålig nyutveckling att de lika gärna kunde släppt det i en firmwareuppdatering till den föregående modellen (då hade det varit mer OK i min bok).
PMD 2019-11-26 17:45
Med ryktesspridning syftar nog Peter på de kommentarer som hävdar att Olympus snart kommer att kasta in handduken. FS-artikeln ovan handlar förvisso inte alls om det.
martinot 2019-11-27 13:05
Exakt. Känns ju som korten blandas ihop kraftigt här.

Jag svarade på kommentaren "Förvånas alltid av alla kommentarer som dömer ut företag/produkter.", och de med avseende på den här artikeln och att E-PL10 inte känns som en ny kameramodell. Borde nog kallats E-PL9 ii, S, eller något liknande.

Känns som om Olympus nästan fuskat sig igenom utvecklingen när de har mage att påstå att det är en nya kameramodell och sedan dessutom döpa den till E-PL10 - som om det vore en helt ny kamerageneration!

Simpel mjukvaruändring på en enda punkt... sanslöst dåligt!
Flash Gordon 2019-11-25 17:52  
Då ser du nog det på helt fel sätt. Kommentarerna och spekulationerna finns redan vitt spridda på nätet. DEtta sedan ett bra tag.
Jag hade en tråd här tidigt i år om att de de fallande försäljningssiffrorna kommer betyda förändringar. Den som levt i företagsvärlden vet att det alltid slutar på det viset.
Minskar kakan kommer några få en för liten bit för att överleva. Då skall de försvinna från marknaden. Det är det som är marknadsekonomi.
Så det är inte förtal av Olympus, Pentax eller Nikon. Företag med dåligt resultat hör till de som ligger sämst till. Nu har flera av dem stora koncerner som ägare. HUr de kommer agera kan vi bara spekulera om.

Så se inte detta som ett angrepp på Olympus eller Pantax. DEt är en logisk diskussion om hur kameramarknaden kommer omstruktureras. Det är ju ganska viktig information om hur man just nu funderar på att byta eller köpa in sig i en tillverkares system.
När en kameratillverkare försvinner så blir det inte heller någon nyutveckling eller nya objektiv.
Det gör andra mindre benägna att satsa på just den tillverkaren. Det får begagnat priserna att rasa. Vilket gör att investeringen i systemet blir ett dåligt val.
Varför skall vi inte upplysa andra om detta. Det är ju konsumentmakt och borde ses väldigt positivt från konsumenternas sida.
Att vi kanske påskyndar en tillverkares död sover jag lugnt över. Det är inte vi som köper produkterna som avgör ett företags öde. Det gör finansmarknaden.
De ligger månader före.
martinot 2019-11-26 01:50
Håller med i mycket vad du svarar Peter L ovan.

Däremot så finns det en riktigt stor fördel för de som idag investerar i utrustning från Olympus framför Pentax; om de går om kull så delas m42-standarden med Panasonic, och alla objektiv, blixtar och annan utrustning blir därmed inte värdelösa.

En klar fördel för användarna iaf. (även om det kanske inte hjälper Olympus som bolag).

Så jag skulle nog inte vara rädd att låta någon köpa en kamera från de, men däremot så skulle jag nog vara mer rädd att investera i deras aktier. :)
Sten-Åke Sändh 2019-11-26 11:22
Håller med Mats och dig jag med. Det är väl klart att ett en diskussion kring den info om Olympus, Pentax och Nikon som står att finna idag är viktig på ett användarforum. Är inte sådana bl.a. just till för att hjälpa användare och medlemmar att fatta genomtänkta och mer långsiktigt hållbara investeringsbeslut kring olika systemplattformar?

… men Martein, hur är det egentligen med Panasonic då. De har ju nyss gjort en rätt stor satsning på FF också men säljer de något och framförallt, tjänar de några pengar? Om man får tro den Amazonstatistik som diskuteras så syns väl Panasonic inte mer än exv. Nikon. Om Panasonic ska kunna utgöra en sista bastion för MFT så behöver väl även det bolaget ha en framtid på systemkameramarknaden.
martinot 2019-11-27 12:58
Jag känner inte till så mycket om Panasonics ekonomi, varken kameradelen eller generellt. Har inte hört något åt varken ena eller andra hållet (varken positivt och negativt).

Däremot så är de ju extremt etablerade på marknaden, och upplever de som väldigt stabila med kontinuerlig utveckling av nya objektiv och nya kamerahus. Speciellt inom filmning så upplever jag de som en av de största inom det området (dock inte mitt fokus).

Gällande att de har två olika sensorformat, FF/m43, på marknaden så är det inte konstigare än att Sony, Nikon, Canon har alla FF/APS, och Fuji har MF/APS.

Orsaken till att nästan alla tillverkare har minst två olika sensorformat att erbjuda sina kunder?

Förmodligen för att en enda storlek och ett enda format inte alltid passar perfekt för alla fotografer och i alla situationer.
Flash Gordon 2019-11-27 14:34
Panasonic har en bra ekonomi. De tjänade cirka 4 miljarder USD sista verksamhetsåret och har 271 000 anställda.
Fast de sysslar med väldigt mänga produktområden. Ett typiskt Japanskt konglomerat.
Frågan är ju hur intresserade de är på sikt att syssla med kameror där de har en liten marknadsandel.
Flash Gordon 2019-11-26 13:05  
Att systemkameramarknaden kommer vara tvingade till förändringar kan vi säkert alla vara överens om.
Kameror med mindre sensorer kommer vara mer utsatta för konkurrens från smarta telefoner. Dessa blir ju med smart teknik hela tiden bättre och enklare att använda. Vad som talar för systemkameran är främst ergonomin.

Därför är Panasonic intressant. De har länge haft ett nära samarbete med Leica. Nu har de släppt bra spegellösa FF kameror byggda med Leicas SL fattning. Samtidigt har de kvar MFT kameror. När försäljningsvolymerna minskar är det för alla försäljningsansvariga och ekonomer naturligt att rensa i sortimentet. Det som måste bort är det som säljer sämst och inte har positivt täckningsbidrag.
Jag vet inte mycket om Panasonics siffror förutom att de har en liten marknadsandel. Vilket i sig är ett problem. Alla kostnader skall betalas av ett litet antal sålda enheter.
Panasonic har finansiella muskler fast ingen koncernchef vill se enheter som går med kraftig förlust. Om en sådan enhet inte har goda framtidsutsikter brukar man vidta åtgärder för att få bättre resultat eller lägga ner/sälja av sådana. De tillhör inte längre kärnverksamheten brukar det heta.
Om jag verkligen får spekulera så skulle det inte förvåna mig om Panasonics kameradel hamnar hos Leica. Varför?

Jo företag med liten omsättning hanteras oftast bäst av mindre företag. De är ofta duktiga på att hålla nere de så kallade overheadkostnaderna. Samt har kort väg mellan koncernledning och verksamheten.
För Leica skulle det säkert vara intressant att ha två ben. Ett Leica varumärke med allt vad vi vet det står för. Ett annat ben Panasonic eller vad man kommer kalla det för där det mer handlar om volym och lägre priser.

Vi får se om min spekulation kommer slå in.
PMD 2019-11-26 17:53
För två år sen surrade internätet av rykten om att Panasonic skulle lägga ner sin kameraavdelning. Så blev det inte.
Flash Gordon 2019-11-27 14:15
Vad som skulle vara intressant är att få en statistik över de olika tillverkarnas marknadsandelar.
Vi vet att Sony ligger bra till, Canon förmodligen fortfarande säljer flest kameror, Fujifilm har skaffat sig en bra andel, Nikon tappar och alla andra är mycket mindre.
Martin antydde det finns en annan statistik än CIPA. En som bygger på försäljning och inte vad företagen skeppat ut som CIPA gör.
Försökte få tag på den statistiken men hittade inga rapporter. Förmodligen får bara de som betalar tillgång till dessa. Som det ofta är med branschstatistik måste man vara medlem.
Ett företags marknadsandel spelar stor roll för hur de kan överleva.
Bokeh 2019-11-27 15:13
Jag tror att alla tillverkare kommer att få det tufft, vilka är det som köper systemkameror idag, proffs och entusiaster som oss, vanliga svenssons gör inte det längre i samma utsträckning, snart inte alls, det blir inte en stor kaka att dela på i framtiden, jag tror att högst tre kanske bara två tillverkare kommer överleva, och priserna blir väl därefter, det är nog en mörk framtid vi går tillmötes.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.