Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Fängelse för foto av polis

Fängelse för foto av polis

I Storbritannien kommer det att bli straffbart att fotografera poliser. Den som tar en bild på en polisman i tjänst på en offentlig plats kan få upp till tio års fängelse.

Lagen är till för att inte terrorister ska kunna samla information om bland annat poliser och medlemmar i beväpnade styrkor och använda den i planeringen av terrorbrott, skriver The British journal of Photography.

Straffet är som lägst böter och som högst tio års fängelse. Den nya lagen kommer att träda i kraft den 16 februari.

Av Ingrid Folkesson
Publicerad 2009-02-05. Läst av 8272 personer.
3000 kr rabatt för Plus-medlemmar på resa till Klassiska Masai Mara, Kenya 12 - 17 november 2019

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2009-02-05 13:32   selina
Läskigt. Speciellt om man är där på semester och inte vet någonting om regeln.
2009-02-05 13:36   Anders Östberg
Och terroristerna vinner igen, på bekostnad av vår demokrati och frihet.
2009-02-05 13:41   Torparfarsan
Det är bara att inse att vi redan har passerat "frihetsmaximum" med god marginal. Den som tror att vi inte kommer att få liknande lagar även här i Sverige är en obotlig optimist.
2009-02-05 14:03   Kim Ledin
Hur ska det gå till att fotografera olycksplatser och andra allvarliga händelser då?
Inte ens USA har väl liknande bestämmelser? Men vad bra då kommer ju terrorismen försvinna i alla fall...eller?
2009-02-05 15:21   David Sidén
Vilket j-a hån!
2009-02-05 15:24   frenyl
Tror inte att ni behöver vara så oroliga.
Att ta en annan människas liv i det här landet kan bli så billigt som 6-7 år i fängelse.
Tror inte att foto av polisman kommer att bedömas hårdare...

Jämför gärna tidningsfoton över polisingripanden från andra länder. Där maskerar man polisens ansikte och visar den misstänkta brottslingens, här gör vi tvärtom.
2009-02-05 15:42   Jeppe
Skönt att man redan tagit den bilden då ;)

Var det någon som sa cykelhjälmslag för barn?
2009-02-05 15:49   The_Crow
Läskigt så det nästan blir humor..

Något dom själva kanske bör tänka på vid någon ev "firmafest" eller "dokumenterad övning" ;)
2009-02-05 15:51   gustav.thoresson
helt seriöst, vill man kart lägga poliser så kan man ju göra det ganska enkelt utan att någon ser det... behövs lagen verkligen då?
2009-02-05 16:06   h_pia
håller med Jeppe , tur man redan har tagit en bild då , gjorde jag när jag var i london i nov på en Polis som bötfällde en cyckel, men han log så gulligt bara när han såg jag tog kortet. Men lite skrämmande om man inte vet om sånt och kanske åker dit .
2009-02-05 16:12   forry4U
Statsterrorism
2009-02-05 19:11   calleboll
Så underbart att man tänker så förebyggande och bra... Det är ju precis såna här regler och lagar som triggar exempelvis terrorister. Som Gustav skriver är det ju verkligen inte svårt att ta bilder i smyg om man verkligen vill (och är terrorist). Det enda den här lagen bidrar till lär vara att folk i allmänhet får en mer suspekt bild av polisen.
2009-02-05 19:23   Anders Östberg
Och vilka blir vi förbjudna att fotografera härnäst?
2009-02-05 19:34   AFJ
Den engelska artikeln inleds med den frågande rubriken "Jail for photographing police?" vilket här har blivit till ett fakta/påstående "Fängelse för foto av polis" och som späds på med "...kommer det att bli straffbart att fotografera poliser."

Är inte detta en misstolkning?

Den engelska texten talar väl inte om ett totalt fotoförbud?

Jag ogillar verkligen alla sådana här lagar och tendenser men jag tycker det är viktigt att verkligen hålla tungan rätt i mun när man förmedlar sådant här vidare.

Någon som satt sig in i frågan mer i detalj. Är det verkligen ett generellt och totalt fotoförbud av alla poliser i alla sammanhang som avses?
2009-02-05 19:38   Tell
Hur ska dom då göra när det är nåt stort polisuppbåd? Det är ingen som ska få dokumentera det över huvud taget?

Varför ska alla vara så förbannat paranoida?
2009-02-05 19:42   tonynot
Kanske ett sätt att återställa statsbudgeten? Bötfälla alla turister som råkar få med en polis på bild. När man ska flyga hem kanske det ingår i tullkontrollen att visa sina semesterbilder.
2009-02-05 19:43   Anders Östberg
Inte ett totalförbud, och det behövs säkert en koppling till brott eller brottsförberedelse för att ge fängelse, men det innebär en rätt för polisen att krångla med dig om dom anser att du beter dig misstänkt. Därför öppnar sådana här bestämmelser för godtycke och i princip lagliga trakasserier. Dom flesta poliser kommer säkert att bete sig lika proffsigt som idag men mindre smidiga poliser och i förlängningen självutnämnda amatörpoliser på stan får en öppning att bete sig illa.
2009-02-05 19:48   Andreas S Eriksson
Men om ni nu MÅSTE foto poliser i England så gå då fram och fråga först så får väl polisen säga ja eller nej. Spela dum eller ovetande och skyll på att ni tycker att det är bäst att fråga först då.

Fotosidan håller på att bli klubben för bekymmersfyllt levene.
2009-02-05 20:02   benkar
Djupt tragiskt med tanke på att dom flesta regeringar i väst pekar/hänvisar/gnäller mot/på tidigare och nuvarande regimer runt om i världen, bristen på frihet då och nu...

Nazi-Tyskland skyllde på inre hot, samma sak med Sovjetstaten, och idag Kina och Nordkorea, man skyller/skyllde censur på diverse hot.

När nu västmakterna gör samma sak (censur),skyller på terroristhot, är samma sak egentligen, dom styrande är rädda för öppenhet (och möjlighet till att fritt utrycka sig i bild och text) så tycker många ändå att det är leaglt med restriktioner, skrämmande, dags för protest!

Ord och bild ska vara 100% FRITT i en demokrati!

/B
2009-02-05 20:04   KGS
Och poliser som tar till övervåld (nu gör de väl inte sånt i England, men ändå) kan lugnt räkna med att den som samlar bevis får ett hårdare straff... sjukt! Usama måste garva i sin grotta!
2009-02-05 20:05   hlse
Brukar funka att fråga först. Plåtade några poliser i Prag. Efter ett litet samtal var det inga problem. Fick t.o.m en emailadress att skicka några bilder till dom.
2009-02-05 20:10   AFJ
Anders Ö, håller helt med dig om det skrämmande i lagar av detta slag. Just därför tycker jag det är extra viktigt att rapportera om dem på ett korrekt sätt, man behöver inte vinkla till ytterligare - det är nog illa som det är.
2009-02-05 23:33   Mathias Röjfors
bah .. rent skitsnack .. det är så att dom ska kunna slippa bli fotade när dom spöar på folk, och politikerna går på vilket skitsnack som helst utan att kolla runt om hur saker fungerar i verkliga livet. hur ofta händer det att en terrorist gör sånt ? och nog fan hittar en sån ett sätt runt det i så fall.
2009-02-06 00:39   monowasp
Hmm, trist värld vi lever i om det ska vara på det viset...
2009-02-06 08:09   Thomas E Beckmann
Detta var ju ett starkt kreativt tänkande i rätt riktning. De måste ju vare helt bänga som bara kan tänka ut en sådan lag. För vilken gång i ordningen vann terroristerna?
2009-02-06 15:02   paco
Vilken överraskning att just Storbritannien inför det här. Jag kan inte komma på ett enda land i väst som kan konkurrera med britterna i polisstyre.

Om de är rädda för att bli bevakade, varför står idioterna då i TV och stolt berättar om hur många kameror de har i varje gathörn?

Vad jag läst, så är det nog bröllopsfotograferna som står på tur näst.
2009-02-06 15:24   addImage
till er som påstår att man kan lösa problemet genom att fråga först.

Visst det funkar ju om man tänkt sig en porträttbild eller på annat sätt arrangerad bild. Men hur ska man gå tillväga för att få de där spontana situationsbilderna? och hur ska man fotografera en polis som handlar fel/olagligt?

Tror inte det hade gått så bra om man knackade en av poliserna på axeln och frågade först under t.ex. rodney king misshandeln.

myndigheter över hela västvärlden drar helt enkelt in vår frihet millimeter för millimeter!
2009-02-06 18:28   xeax
Tycker det är riktigt tramsigt.
2009-02-06 21:28   Jonas Westling
Frihet i England? Den förlorade de för länge sedan. Det är världens mest övervakade land, med flest kameror på allmänna platser.
Fy för dessa lagar (som är verkningslösa då det finns små digitalkameror och mobilkameror).
2009-02-06 23:44   antipop
Det heter fascism!
2009-02-07 16:39   JensEkberg
Hur vore det om ni nyanserade er lite grann, framförallt ni som jämför med fascism, Statsterrorism & nazityskland...

Den engelska artikelrubriken är dessutom ställd som en fråga och inte som ett påstående.

"Jail for photographing police?"

Det är klart att det är en lag som kan missbrukas om man så vill. Men ett generellt missbruk mot alla som turistfotograferar är ju svårt att se.
2009-02-07 18:56   rdahlin
Jag gjorde en sökning på YouTube om ämnet och hittade direkt två stycken:
#1 http://www.youtube.com/watch?v=lC7b9zLlK_4 Jag vet inte något om bakgrunden eller vad de protesterade mot, men som sagt var, slutklämmen är att man inte kommer att få filma till sitt eget försvar...
#2 http://www.youtube.com/watch?v=RKl2sEN4yNM

OK killarna videofilmar, men i alla fall.
2009-02-07 22:22   quarc
Jag blev stoppad av polisen redan för några år sedan när jag som vanligt passade på att fota lite av gjutjärnskonstruktionerna på en av staionerna i London. De hade tydligen infört någon lag att man inte fick fotografera offentliga byggnader redan då. Ifall man skulle vilja planera var man skulle placera sprängladdningar... Jag tyckte precis som nämnt ovan att om jag varit terrorist skulle jag ju knappast stått och fotat med en Pentax 67. Hon tyckte inte jag såg ut som en terrorist (vilket ju är en j-t konstig bevekelsegrund, vem f-n ser ut som en terrorist, knappast en terrorist i alla fall). Jag ock kameran fick i alla fall fortsätta, men jag fick lova att inte fota mer. Ganska läskigt med alla dessa regler i olika länder. Kanske vore en idé att försöka samla ihop vad som gäller i olika länder här på fotosidan för vi lär väl vara rätt många här som reser runt med kameran i världen?
2009-02-08 12:50   Thomas E Beckmann
Jag tycker det är konstigt att det bara är en enda tjej som kommenterat detta inlägg.
Det betyder ju typ att 50% inte bryr sig om detta.
-- Bara en tanke jag plötsligt fick.
2009-02-08 13:24   rdahlin
Bara det att inte någon större media (tidning/radio/tv) rapporterar om det är väl konstigt/illa nog.
2009-02-08 15:07   Maua
God save the queen and their fascist regime.
2009-02-08 17:27   Max Kielland
När lagen går igenom, hur kan man då dokumetera polisövergrepp?!?

Detta öppnar för att polisen kan bete sig precis hur som helst utan insyn.
2009-02-08 23:02   rdahlin
Om jag inte missminner mig har jag sett en lista där England låg sist vad det gällde kameraövervakning av befolkningen, med Sverige på näst sista plats (underförstått: "ju färre kameror destå högre ranking"). Om så är fallet kan man i värsta fall fråga sig hur länge det tar innan liknande lagar kommer hit.
2009-02-09 19:28   Dubbelolle
Rent ut sagt för jävligt ruggigt!
2009-02-10 13:51   rdahlin
Jo det är det verkligen.
2009-02-11 18:54   Johan Pihl
Sjukt, sjukt, sjukt!
2009-02-12 19:09   rdahlin
Jag vet inte vad som ligger bakom den här incidenten som Aftonbladet visar på sin sida, men med tanke på om liknande lagar skulle stiftas i sverige kommer det att bli omöjligt att spela in bevisning på motsvarande sätt.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article4397347.ab
2009-02-28 11:39   Nitobert
väldigt genomtänkt, hur ska dom göra då när det är fotbollsmatcher i England, där det kryllar av poliser? det borde alltså resultera i att efter ett par matcher är englands samlade sportfotografkår inlåsta....

Merläsning

Kortfilm om storformat

"Process" är en 3-minuters kortfilm som beskriver filosofin bakom storformatsfotografering. Läs mer... 1

Test: Nikon AF-S 500/5,6E PF ED VR

Plus Mitt i den allmänna trenden med allt större och tyngre ljusstarka objektiv och allt fler zoomar går Nikon lite mot strömmen och presenterar ett lätt och kompakt fast teleobjektiv på 500 mm med måttlig ljusstyrka. Vi gillar både idén och resultatet.  Läs mer... 4

Slutlig omröstning om omstridd upphovsrättslag

Europaparlamentet kommer på tisdag att rösta om en ny upphovsrättslag. Två paragrafer har blivit omstridda. De gäller länkavgift och upphovsrättsfilter.  Läs mer... 3

Sex polisanmälda för att ha filmat dödsolycka

En lastbilschaufför avled efter en olycka på E4:an i Stockholm igår. Sex personer har polisanmälts för att ha filmat olyckan. Läs mer... 50

Publicera dina bästa bilder!

Nu har du chansen att få med dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Teman för nr 3/2019 är "Närbild" respektive "Svartvitt". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Du kan ladda upp till och den 24 mars. Läs mer...

Poddradio om Fujifilm

Magnus och Martin pratar om Fujifilm. Varför har de två olika sensorformat? Hur lyckades Fujifilm slå sig in på kameramarknaden när Samsung misslyckades? Läs mer... 10

Vinnarbild uppenbart arrangerad

Vinnarbilden i Hamdan International Photography Award (HIPA) som belönades med 120 000 dollar i vinstpengar har visat sig vara helt arrangerad efter att en bild på hela fotosituationen spridits på sociala medier. Läs mer... 34

Fyra rullväskor från Manfrotto

Manfrotto Pro Light Reloader är det gemensamma namnet för fyra nya rullväskor från Manfrotto. Alla kan tas med som handbagage på flygplan. Läs mer... 5

Fototävling: NATUR | Vinst: Höst i Yellowstone

Dryga veckan kvar på denna tävling! Tillsammans med vår fotorese-partner Wild Nature Fotoresor kör vi en fototävling. Vinnaren vinner fotoresan: Höst i Yellowstone och Grand Tetons nationalparker 
(värde 28.900 kr) Läs mer...

Ljusstyrka f/0,95 till lågpris

Den ryska objektiv- och kameratillverkaren Zenit har utvecklat ett extremt ljusstarkt normalobjektiv. Prislappen är dock inte lika extrem som ljusstyrkan. Läs mer... 5

Elinchrom Rotalux Softboxes