Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Fotomässan Photokina läggs ner

Fotomässan Photokina läggs ner

Mässan startade 1950 - nu läggs den ner.

Fotomässan Photokina i Köln läggs ner.

Unfortunately, at present the framework conditions in the industry do not provide a viable basis for the leading international trade fair for photography, video and imaging. This hard cut after a 70-year shared history was very difficult for us. The trend in this industry, with which we have always had a close and trusting partnership, is very painful for us to witness. But we are facing the situation with a clear, honest decision against continuing this event, a decision to which, unfortunately, we have no alternative” säger Gerald Böse, President och Executive Officer på Kölnmässan.

Även innan coronapandemin hade marknaden förändrats, menar Kölnmässan i ett pressmeddelande. Photokina har varit världens största fotomässa, men har sett lägre besöksantal under flera års tid.



Publicerad 2020-11-27.

39 Kommentarer

forstheim 2020-11-27 19:08  
Jag har ingen relation till mässan, men alltid trist att höra att sådana här fotorelaterade saker läggs ner. När är bilderna från mässan i artikeln tagna? Dem speglar inte direkt att det är ont om besökare skulle jag säga. Men allt är relativt antar jag... 😉
ztenlund 2020-11-27 20:07
De har nog inte gjort det bättre själv för de beslutade sig för att gå över till årlig mässa och lade den första väldigt kort efter den innan. Det gick inte, utan den sköts fram till i år och vilket fantastiskt år för tillställningar som samlar många människor på samma plats det varit vet vi ju... Senaste budet var att den skulle bli av 2022, men nu har man uppenbarligen gett upp helt.

Sedan är säkert risken att de får samma problem som både Fotomässan i Stockholm, såväl som dito Bilsalong fick: en eller flera stora aktörer hoppar av. För bilsalongen var enstaka inte med på sista salongen och sedan hamnade nästa mitt i finanskrisen, vilket ledde till massavhopp och att den ställdes in/skjöts upp. Sedan vaknade den aldrig till liv igen.
froderberg 2020-11-27 21:51
Pressbilderna är något år gamla, men det ser faktiskt ut så ibland. Det är väldigt mkt mer folk än på Fotomässan i Stockholm. Men det har blivit förre utställare och färre mässhallar år från år. Förr kunde Kodak ha en egen hall ...

Med tanke på att det idag går att nå kunderna på fler sätt, tex genom videos på Youtube, behöver man inte demonstrera sitt utbud på en mässa.
PMD 2020-11-27 22:10
Ja, det är väl ganska länge sen som tillverkarna släppte nya produkter till Photokina (och ett par andra stora mässor)? Numera går det mesta via internet.

Jag minns att det var rätt kul när Dpreview började göra dagliga rapporter på plats från Photokina (och CES, tror jag). Fotosidan gjorde samma sak lite senare, men nu skulle det knappast vara lönt att göra något sånt. Nyheterna skulle vara för få.
Bengf 2020-11-28 07:19  
Ja det tas nog mera bilder än någonsin i dag, men inte med vanliga kameror. Folk sover inte eller utanför affärer vid nysläppande av Iphone det sker en allmän dämpning tydligen, Corona eller ej.
Sten-Åke Sändh 2020-11-29 02:30
Jag känner att vi som fortfarande har systemkameror nog är de sista som har det. Visst, en försvinnande liten del kommer fortfarande att ha systemkameror såsom sport- och fågelfotografer men för allt annat kommer ingen snart orka bry sig om dessa alltför osmarta och klunsiga antika kvarlevor från en svunnen tid.

Vilka lärdomar drar Fotosidan av utvecklingen. Det jag skulle tycka vara intressant nu är djupare täckning av var mobilkamerautvecklingen står idag och inte minst då kring var mjukvaruutvecklingen står när det AI och gränssnittens utveckling. Av det lilla jag sett nu så verkar de nya 5G -modellerna som kommer nu smått fantastiska. Det som jag också tycker skulle vara intressant är att få kunskap om hur telefonerna positioneras på marknaden och vad som utmärker de olika prissegmenten och vad man får och inte får för sina pengar i de olika segmenten.

Om inte Fotosidan på allvar börjar intressera sig för telefonerna, så riskerar siten sotdöden när vi gamla snart drar in årorna och nästan ingen längre kommer vara intresserade av gamla systemkameralösningar därför att så få kommer använda dem.
Sten-Åke Sändh 2020-11-29 02:07  
Det här är ju bara så konstigt. Bara för att tillverkarna inte längre verkar ha något att säga sin publik, när man inte längre säljer så många kameror, så innebär ju inte det att det inte skulle finnas underlag för föredrag, utställningar m.m. i en tid där det tas bilder i en utsträckning världen aldrig skådat tidigare.

Om nu folk mest använder mobiler så får väl den naturliga basen vara tekefontillverkarna istället. Det säljs många hundra miljoner telefoner per år och kanske 10 miljoner systemkameror. Är det inte dags för fotokulturen att inse detta.

Jag fundrar på att skaffa en ny telefon men upptäckte att det är rätt torftig info om telefonkameror i jämförelse med systemkameror. Varför är det så, när just telefoners kameror verkar ha blivit en viss "selling point" även när det gäller telefoner.
PMD 2020-11-29 13:12
Publikunderlaget räcker väl inte till utan en till största delen prylmässa.
larsborg 2020-11-29 13:45
PRESS STOP, Stockholm, har specialtidningar inom allt, bl.a. - foto, mobiler, ....
Jag saknar inte fotomässor, ofta mängder med folk, köer fram till olika tillverkares montrar, nördiga amatör "vilja vara pro" fotografer, springer omkring, ofta med sitt största objektiv/kamerahus hängande, över axeln.
Med kraftigt minskad kameraförsäljning, det fotografen redan har är ofta mycket kompetent, - varför då kolla på något nytt, på en fotomässa?
Dessutom, korvgubbarna utanför, säljer korv till fantasipriser, - mycket dyrare än vad IKEA tar, för motsvarande korv! :-) :-)
Mobilkameran har avdramatiserat fotograferingen, behövs ingen egentlig kunskap längre hos användaren, - bara sikta och trycka av.
Super kompakt, praktisk, kan användas av alla i familjen, - från 1 år och uppåt .... snart kan även hunden ta bilder. :-) :-)
Utvecklingen inom mobilkamera teknik går rasande fort framåt, ännu bättre teknik/bilder för varje ny modell.
Vi, med systemkameror, är snart en mycket liten del av alla fotografer, flera kommer att använda kompaktkameror, ännu flera använder enbart mobilkameror.
Tekniksnack blir enbart nördigt, - få fram bilder är grejen!
Snart har alla bilar automatlåda, som jämförelse, - handväxla, dubbeltrampa, vid exakt varvtal, har snart ingen bilförare hört talas om! :-) :-)
Sten-Åke Sändh 2020-11-30 12:11
Men jag tror jag har en poäng Lars. Det är inte bara att trycka av för en del fotografer som faktiskt vill utnyttja nu att de har en quad-kameramobil och nu kommer det även i de mer billiga modellerna. Samsung A40 -serien som i förra versionen inte var riktigt där har de givit 48 MP i huvudkameran och hyfsad ljusstyrka plus som sagt en quad-lösning och smart mjukvara för att simulera bakgrundsoskärpa m.m. och för att utnyttja allt detta så krävs faktiskt lite mer än point and shoot.

Jag skulle faktiskt vara betjänt av lite djupare info än en som förutsätter att det bara är att trycka av i alla lägen, för så är det ju faktiskt inte riktigt längre. Även i min befintliga A40 så finns ett hyfsat gränssnitt för mer avancerad kamerahantering och jag är rätt säker på att det i exv. A42 är klart mer funktionsrikt och lite mer krävande. A42 kostar mig 2800 spänn om jag lämnar in min gamla. Vad borde man inte kunna förvänta sig av en kamerafunktion i exv. Samsungs nya flaggskepp som kostar drygt 22 000 spänn på Elgiganten. .... jaa, 22 000 spänn, det är ju lika mycket som en FF i mellansegmentet exv. en A7 III elIer motsvarande.

.... och som sagt vad är det nu man verkligen får på marginalen mellan 2800 spänn och 22 000 spänn, det skulle jag faktiskt vilja ha hjälp med att förstå.

För mig handlar det också om att rädda en del av den fotokultur som faktiskt tidigare garanterats av mässorna. Förr köpte jag böcker på mässorna t.ex. och jag gillade verkligen Fotografiskas försök med föredragen de erbjöd samt mycket annat kul och intressant. Det är ju just sånt jag tycker de ska satsa på som vi inte får via nätet. Nätet är bra men inte särskilt kul.
PMD 2020-11-30 13:02
Vad man definitivt inte bör vänta sig av en mobiltelefon, även en som kostar 22000 kr, är god fotograferingsergonomi.

Vi som använder "riktiga" kameror är visserligen ett utdöende släkte, men som representant för det släktet hävdar jag mycket ringa intresse för att konfigurera kameran i min mobiltelefon. Detta trots att jag förmodligen tar merparten av mina bilder med den numera.
Sten-Åke Sändh 2020-11-30 13:25
Visst, men det kommer alltid att finnas de som vill ha ut mer i sina bilder än ett simoelt klick kanske kan ge oavsett om det är ur en systemkanera eller en mer avancerad mobilkamera. De sebaste åren är det kanske just kamerorna i mobilerna som tillverkarna satsat på att lyfta.
larsborg 2020-11-30 15:01
Det finns mängder med specialtidningar, som bara handlar om mobiler, - besök PRESS STOP.
Som alltid, i alla specialtidningar, testas olika nya modeller
ingående, med avseende ergonomi, kamerans funktion,
.... m.m. självklart mobilnördarnas tidningar, de har prenumeration, rakt ner i brevlådan. :-) :-)
Fler än vad man kanske skulle tro, byter ledigt in sin nuvarande mobil,
kan vara några år gammal, till den senaste lanserade modellen.
Men, varthän tar den inbytta mobilen vägen?
Säljaren och operatören arbetar ju ihop, de måste säkert göra en god förtjänst.
Jag har haft flera mobiler genom åren, - först flera Ericsson, en Sony Ericsson, en Nokia, därefter nu en Samsung.
Faktiskt, den bästa är en liten Nokia 1616, har ingen kamera, ingen GPS, ingen Internet, men fungerar fortfarande perfekt, som mobil, - bästa mikrofon, bästa högtalare, inget "plåtljud" i högtalaren, om man är realist, alltså bäst som en enkel mobil!
Om nu Samsung kan få ut hela 48 Mp i en mobilkamera, där sensorn är mycket liten och linsen är som en ärtas storlek, - bilderna tycks bli bra, men hur bra jämfört med en avancerad kompakt kamera med 1" sensor?
Trolleri eller inbillad utmärkt kamera?
Skulle en mobilkamera ge lika skarpa A4 bilder, som t.o.m. en avancerad systemkamera, - då med hjälp av finurligt program, skärper upp, fixar alla små optiska fel, nästan inget brus, då är den en klar vinnare!
Kan inte hända, .... tror jag! :-) :-)
PMD 2020-11-30 16:32
Sten-Åke,
Jag tror inte att man får så värst mycket ökad nytta av att pilla en massa med sin telefon jämfört med ett simpelt klick. Telefonkamerorna har så pass bra automatik (delvis baserad på AI) att mervärdet av att försöka pressa ut mer är marginellt (och kanske t.o.m. negativt ibland).

Men visst finns det folk som ändå vill försöka. Jag tvivlar dock att den publiken är stor nog för att motivera stora mässor.

Det finns ganska många webplatser som vänder sig till ägare (och presumtiva köpare) av mobiltelefoner, men jag tror inte att det finns någon som primärt handlar om fotografering. Förmodligen av samma skäl som ovan.
Sten-Åke Sändh 2020-11-30 17:12
Lars: Jag köper alla mina mobiler kontant. Jag har obegränsat familjeabonnemang och då ingick det Telenor kallar Change. Normalt betalar man av en telefon på två år men får byta efter ett om man vill och uppgradera till ny utan extra kostnad om man accepterar det upplägget och då stryks det utestående årets avbetalning om man lämnar in sin gamla telefon som måste vara i gott skick.

Det är rätt korkat miljömässigt att byta telefon varje år men Telnor tar åtminstone det ansvaret att man säljer vidare de inbytta telefonerna. Jag byter för att jag vill ha en 5G-telefon och en bättre kamera än en jag har i min A40 nu. Eftersom jag inte avbetalat så reducerar de priset från 3800 till 2800 i mitt fall.

Ska kolla upp ditt förslag till infokälla. Den enda mobiltidning jag vet om är väl M3. Tycker inte alls att det finns verkar finnas något vidare djupare info om just alla kamerafunktioner i telefoner som jag varit intresserad av genom åren. Inte alls i jämförelse med vad som finns för avancerade kameror.
Sten-Åke Sändh 2020-11-30 17:25
Men om man nu skulle lyfta blicken och vända sig även till mobilfotograferna så kanske det faktiskt skulle finnas en tillräckligt stor publik. Mässorna dör väl för att de alltid vänt sig till fotonördarna och de är ju i utdöende precis som fotoklubbarna kommer vara om de inte lyckas få in lite mer friskt yngre blod. Det kom fortfarande många på våra klubbmöten innan pandemin fick allt att vurpa men det ändrar ju inte på faktum att åldersammansättningen domineras helt av pensionärer. Ingen bra sammansättning för en klubb som möjligen vill överleva på lite sikt också.
Sten-Åke Sändh 2020-11-30 17:33
Per: Möjligheterna till det har ökat med de senaste modellerna som haft mycket kamerafokus och att säga att det helt skulle saknas en poäng ibland att styra även dessa kameror efter eget huvud är som att säga att det heller inte skulle vara någon poäng med det med en vanlig systemkamera heller. Jag var rätt imponerad vad en gammal jobbarkompis till mig, som en gång varit proffsfotograf, kunde åstadkomma med sin dåvarande I-Phone redan för säg 5 år sedan.

Även de nya systemkamerorna kan man automatisera idag men det råkar bara färre ha upptäckt ännu. Så det kanske kommer bli så inom en snar framtid att hanteringen av mobilkameror och systemkameror kommer att konvergera allt mer. Det blir allt mer AI i båda typerna men långtifrån alla kommer sluta gilla slow foto för det. Det är ofta samma person som hanterar båda typerna av kameror.
larsborg 2020-11-30 18:10
"Även de nya systemkamerorna kan man automatisera idag men det råkar bara färre ha upptäckt ännu. "
Märkligt, dagens moderna systemkameror kan mera, än vad ägaren känner till, - varför plockar tillverkarna in det, om det nästan göms i en manual på 100-tal sidor, ingen orkar läsa allt?
Tur, att funktionen "P" (PANIK!) finns på alla kameror! :-) :-)
Gary Friedman har mycket att lära ut, till de som tar fram orig manualer, - pedagogik är viktigt.
PMD 2020-11-30 18:34
Sten-Åke skrev: "att säga att det helt skulle saknas en poäng ibland att styra även dessa kameror efter eget huvud är som att säga att det heller inte skulle vara någon poäng med det med en vanlig systemkamera heller"

Ja, det vore det, men jag skrev inte heller att det skulle helt sakna poäng.

Min tes är att det är alldeles för få som vill hålla på och manuellt styra sina mobiltelefonkameror för att det ska löna sig med tidskrifter/webplatser som vänder sig till dem. Det har inte hänt hittills, såvitt jag vet, och det finns väl inget som tyder på att de personerna kommer att bli signifikant fler framöver?
PMD 2020-11-30 18:36
Sten-Åke skrev "Det är ofta samma person som hanterar båda typerna av kameror".

Det är väl snarare rätt sällan det är samma person? Systemkameraförsäljningen har gått ner rätt kraftigt de senaste åren.
Sten-Åke Sändh 2020-11-30 23:08
Pär: Nä, det är säkert riktigt men med tanke på vilka enorma volymer de mest populära mobilerna säljs i, så borde subgrupperna av avancerade fotografer som använder dessa förmodligen vara minst lika många world wide som de som ägnar sig åt systemkamera foto. Min undran är om inte dessa grupper TILLSAMMANS kunde utgöra en bredare bas för evenemang kring fotokultur och teknik. Som det är nu och med den inriktning man haft hittills så är det ju inte särskilt konstigt att den symbios som tidigare funnits inte längre räcker till. Vi får väl se sedan också hur stor del av detta haveri som kan förklaras av pandemin. Den har säkert påskyndat processen men frågan är om den här processen är irreversibel och att det nu är "batteri ur" för gott.

Det är väl även så att många gamla systemkamerafotografer som tröttnat på sina tunga, otympliga och osmarta gamla systemkameror och som nu enbart använder telefoner, kan göra det med en högre grad av tillfredställelse än tidigare, då dessa utvecklats rätt mycket de senaste åren.
PMD 2020-11-30 23:14
Jo, evenemang runt fotografering finns det kanske en marknad för även i framtiden, men knappast mässor i stil med Photokina och Fotomässan. De senare var ju till största delen prylmässor.

För den fotografiskt intresserade är det knappast speciellt viktigt vilken kamera som en bild togs med (annat än i speciella fall), så utställningar och workshops kan nog ha sin publik även i fortsättningen.
Sten-Åke Sändh 2020-12-01 01:03
Lars och Per:

Tja jag vet inte det. Jag tror att en del av det som finns i Samsungs fotoapp numera vida överglänser den ergonomi som finns i systemkamerorna.

Kolla själva (den här infon är det jag sökte ungefär. Tror inte PRESS STOP är något för mig):

https://youtu.be/71-63AMDKS0

Helt gräslig indisk speaker men det är intressant det han visar och i slutet visas även de avancerade features som finns också. Man kan göra en hel del med dagens nya generation mobiler och det är även här inte fel att skaffa sig kunskap om sin mobilkamera för de kan vansinnigt mycket mer än man kan ana om man bara reducerar sig till att trycka på avtryckaren. Jag tror det som finns i mobilerna idag även kan falla många kunniga systemkamerafotografer på läppen.
PMD 2020-12-01 01:22
Jag har en av de senaste Samsungtoppmodellerna och jag protesterar vilt mot påståendet att kameraprogrammet i telefonen har god ergonomi.

Men vad jag i första hand menar med dålig ergonomi är att en telefon är tämligen usel när det gäller den fysiska hanteringen. En systemkamera, vilken som helst, snurrar upp en telefon hur lätt som helst där.

Ergonomi är inte samma sak som funktionalitet.
Sten-Åke Sändh 2020-12-01 05:35
Vissa saker gör man väldigt mycket smidigare och snabbare i ett bra mobilgränssnitt än i en systemkamera och betänk då att många tydligen aldrig riktigt konfigurerar sina systemkameror. Stöd för det påståendet är ymnigt förekommabde på FS. Det brukar vanligtvis manifestera sig i gnäll över knöliga menysystem man går vilse i.

När det gäller viss hantering, grepp och laggning så är det ingen tvekan att systemkameror vinner men i många avseenden är de rena stenåldern och automationen är default i telefonerna men långtifrån så fortfarande i systemkamerorna och särskilt då i alla DSLR:er som fortfarande dominerar i systemkameravärlden.

När jag jämför min A7 III:as verkligen yxiga pekskärmsfunktion så är ju den ett skämt i jämförelse med vilken telefon som helst. Appar har jag men vara Sonys egna. I telefonerna kan man välja den gränssnitts app som passar än bäst. Gillar du inte Samsungs så kan du välja en annan. Du har tillgång till ett antal olika objektiv utan att behöva skruva på dem manuellt. Du slipper få damm på sensorn och slabba med pads för obligatorisk rengöring. Hur ergonomiskt är egentligen det?
PMD 2020-12-01 14:36
"Vissa saker gör man väldigt mycket smidigare och snabbare i ett bra mobilgränssnitt än i en systemkamera".

Vilka saker?

Beror det inte dessutom på vilken systemkamera och vilken mobiltelefon man jämför?

Ja, det är just för att automationen är så bra och på från början som gör att man knappt behöver konfigurera sin mobiltelefon för att få bra teknisk bildkvalitet.

På några av mina kameror kan man göra rätt mycket genom att peka på skärmen. På andra kan man inte göra något alls. Mobiltelefoner är nog lite bättre överlag på den här punkten. Det finns ju oftast bara ett par fysiska knappar på sådana så det allra mesta måste gå att göra genom att peka på skärmen.

Jodå, jag tycker att Samsung gör rätt bra telefoner, så jag har inte för avsikt att byta ut min telefon i brådrasket. Att bara kunna ställa in de fotografiska parametrarna via en pekskärm är dock en brist som alla mobiltelefoner har gemensamt.

Men som sagt, ergonomi är inte samma sak som funktionalitet.
Sten-Åke Sändh 2020-12-03 15:01
Det är mycket som är klart smidigare i ett telefongränssnitt än i många kameror. Om jag jämför exv. med de kameror (kompakterna som jag haft många) och som telefonerna verkligen har slaktat idag, så har den stora skillnaden varit att i mina Ricoh- och Sony-kompakter så fanns inga yttre reglage och allt hanterades via rätt knöliga menyer. Telefonerna är nästan i allt grafiska och det är mycket mer intuitivt och snabbt. Det gäller i relation till även systemkamerornas menysystem om man nu går vilse i dessa.

Telefonernas verkliga akilleshäl är skärmarna som är jobbiga i solsken och att de har en galet lång starttid till skott. Det kan ta 10 gånger längre tid med en mobil än en dedikerad kamera.
PMD 2020-12-03 15:26
Jag tycker att menysystem med text är mycket lättare att hitta i än gränssnitt med symboler. Det bör väl gälla för alla som kan läsa?

Någon telefon med seg kamera har jag aldrig haft.
Sten-Åke Sändh 2020-12-06 19:43
Det är väl fortfarande så att det säljs fler DSLR:er än spegellösa om jag inte har fel.

Om jag jämför de senaste telefongränssnitten jag haft och jag har nu en modell som bara funnits en månad på marknaden.

Om jag ska ta en bild snabbt är mobiler en mardröm. Man ska flippa upp den ur fodralet, klicka på påknappen, logga in med mönsterlogin, klicka på kameraappen. Sedan markera fokus och ev. kompensera exponeringen (görs i det senare faller smidigare än i en systemkamera).

Med en DSLR tar man bara upp kameran och trycker av... men vad händer sedan?? Jo DSLR-fotografen ställer sig att chimpa som en pickande höna och upptäcker på displayen att exponeringen är fel eller skärpan hamnat fel. Då börjar fotografen att mickla med rattar och i värsta fall går man ner i menyträsket. När justering gjorts så tas ny bild och vadchänder då igen?? Ny chimpning ...
PMD 2020-12-06 20:44
Med min telefon kan jag starta kameraprogammet utan att låsa upp telefonen, så det kan gå hyfsat snabbt att komma till skott, men inte lika fort som med en riktig kamera förstås.

Markera fokus behöver jag sällan göra. Telefonkameran brukar ofta gissa rätt på vad som är huvudmotiv.

Men så fort man behöver göra någon slags justering så hamnar man ofta i en ergonomisk mardröm.

Chimpa kan man göra med en telefon också. Kameraprogrammet i min telefon har en chimpknapp. :-)
Sten-Åke Sändh 2020-12-07 17:46
Jag kan inte starta kameran utan mönster-login.

Tycker som sagt att kameragränssnittet i mina A40 och A42 har varit enkla att använda,och förstå generellt och alla nödvändiga funktioner nås ju i ett enda sammanhang och det kan man som sagt inte göra med mina system kameror.
PMD 2020-12-07 18:26
Prova att "dubbel-klicka" på knappen nedanför volymknapparna.
Sten-Åke Sändh 2020-12-07 23:39
Tack Per, inte helt intuitivt men väldigt bra om man kan den genvägen. Jag försökte dubbelklicka på själva kamerasymbolen men då säger dialogen bara att man ska svepa över skärmen och då är man ju liksom bara tillbaka på ruta ett. Stort tack!
PMD 2020-12-08 02:13
Man ska "dra" kamerasymbolen en bit, enklast är ett par, tre cm rakt upp med höger tumme tycker jag.

Dubbeltryckning på sidoknappen tycker jag dock är enklast och snabbast.
Sten-Åke Sändh 2020-12-09 00:25
Det är verkligen inte särskilt intuitivt men möjligen hyfsat bra ergonomi ändå om man vet om funktionen. Det var just av skäl som dessa jag efterlyste någon form av bra manual till Samsungs telefon app. Varken dubbeltryckningar på påslagsknappen eller tryck och dra i ikoner är särskilt intuitivt när folk fått lära sig att klicka eller trycka på dem i andra sammanhang.
Sten-Åke Sändh 2020-12-09 10:27
Ja nu har jag det och jag har migrerat från A40. Skälet till att behöva en manual som även täcker mer dolda funktioner och framförallt tänket i en del fall är att jag inte rent intuitivt begriper varför vissa saker är som de är.

I den telefonen finns fem "kamerafunktioner" eller mode om du vill så. Jag skulle vilja veta exakt hur de samarbetar ihop med appen och varför. På baksidan finns vidvinkel, makro, ett längre objektiv samt ett som används ihop med högupplöst kamera på 48 mp. Det finns ett läge som heter Live Fokus i någon konstig blandning av engelska och svenska. Den ger lågupplösta bilder precis som allt utom 48mp läget.

Live Fokus ger möjlighet till oskarp bakgrund och där undrar jag först om två olika objektiv samverkar eller det sker ekektroniskt och om varför den funktionen inte funkar för 48-mpläget. Det är också väldigt konstig pedagogik i upplägget för 48-mpläget kan man bara slå på när man väljer sidförhållande (vilket gjort att en del överhuvudtaget inte hittat det) och där finns alltså ett specifikt 48-mpläge kopplat till 4:3 och bara där.

Alla andra lägren för exv. Pro, Makro, Panorama m.m. nås via Pro. I det högupplösta läget. Väljer jag Pro så ändras 4:3 4 8mp till 4:3 lågupplöst. Detta är rätt obegripligt faktiskt. Det högupplösta läget kan i princip bara användas med automatiken. Det kan ju vara så att detta är en positioneringsstrypning men jag har inte läst ett pip om detta i någon review och det är ju denna typ av info jag efterlyst tidigare när jag påpekat att jag tyckt att recensioner av avancerade mobilkameralösningar är tämligen grunt analyserade.

Men jag ska inte diskutera detta vidare här. Jag har mailat Samsung och funderar faktiskt på att ringa dem. Tack för länken Per ska läsa den idag.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS