Annons

Proffsfoto

Artiklar > Fujifilm lägger ner flera filmsorter

Fujifilm lägger ner flera filmsorter

Filmdöden sprider sig. Tidigare i år meddelade Fujifilm att de skulle höja priserna på sina filmer. Nu har de beslutat sig för att lägga ner flera filmsorter.

Intressegruppen Traditional FILM Photography på Facebok har publicerat ett nyhetsbrev från Fujifilms marknadsavdelning där företaget deklarerar att följande filmsorter ska läggas ner:

Provia 400X 135-36
Provia 400X 120
Neopan 400 135-36
Neopan 400 135-36 (5-pack)
Velvia 100F 135 Long roll

Sedan tidigare är Neopan 400 i 120-formatet nedlagd. Därmed försvinner Neopan helt ur sortimentet.



Publicerad 2013-07-20.

68 Kommentarer

stigfredrik 2013-07-20 13:13  
Skönt, hoppas fler filmsorter försvinner till förmån för det digitala som erbjuder möjligheten att ta hundra jättebrusfria fantastiska bilder av ett motiv istället för en kornig jättedålig bild.
jensmarklund 2013-07-20 13:22
Du vet inte vad du pratar om.
stigfredrik 2013-07-20 14:21
Tack för din kommentar!
Christer Törnkvist 2013-07-20 14:25
Intressant synpunkt om fotografiets estetik. Dvs att fotografins kvalité utgår från ett system av tekniska axiom. Det tangerar vad Flusser diskuterade i sin essä om fotografins filosofi.
J. Patric 2013-07-20 14:57
Anar sarkasm i den kommentaren. ;-)
stigfredrik 2013-07-20 15:01
Alltså, jag talar bara för mig själv. För mig är begränsningarna som film för med sig, jämfört med digitalt, enbart av godo, ur kreativ synpunkt. Sen råkar jag tilltalas av dom egenskaper som film ibland för med sig. Men jag är ju amatör, vilket faktiskt hör till saken.
luminousoctaves 2013-07-21 16:25
Begränsningen har visat sig vara effektivt bränsle för både fotografer, musiker och andra kreativa människor i århundraden... och för övriga, som behöver en miljon brusfria bilder av en gurka, är digitalkameran ett fantastiskt alternativ, grattis!
Helmetrock 2013-07-21 16:56
För min egen del hoppas jag att kreativiteten sitter djupare än att jag behöver begränsas av sämre utrustning för att kunna använda den, istället använder jag den utrustningen som tekniskt sett låter mina bilder bli så bra som möjligt och inte hindrar mig från att ta bilderna som jag vill ha dem.
stigfredrik 2013-07-21 17:52
Rickard, att kvalitén är sämre, är nåt du tycker. Alla gillar inte det kliniska som digitalt är fantastiskt bra på. I början av nittiotalet var många eld och lågor över att man kunde hålla stora delar av kedjan i musikproduktion digital, det har verkligen gått tillbaka där och de gamla välljudande mixerborden kan vara värda hur mycket som helst just pga deras inneboende, "kvalitetsbrister". Kvalitetsbrister som så många påstår sig kunna återskapa med plugins, vilket i många fall inte går. Det går att simulera gitarrförstärkare också, men av nån anledning så används gitarrförstärkare iaf, trots att det är 2013.
luminousoctaves 2013-07-21 19:26
Jag tycker att alla här som är så uppspelta över sina digitala no-limit-36-bilder-per-sekund-kameror ska sälja sina gamla brusplåtburkar till oss som verkligen uppskattar dem.
J. Patric 2013-07-21 21:44
Rickard, vad menar du med "sämre utrustning"?

För mig som fotograferar med mellanformat/storformat och med film, papper, objektiv och framkallare m.m. med sina egna "personligheter", gör att jag kan välja vad som är optimalt för det jag vill när jag vill.

För mig är digitalt perfekt när jag snabbt vill ta bilder för att visa någon eller ladda upp på forum. Perfekt också för tjejer som vill visa sin "today's outfit" på sin blogg.

Vet inte hur kliniskt digitalt egentligen är. Sensorer har en tendens att kleta ihop fina detaljer som löv och grässtrån på lite avstånd, medan film istället kan ge detaljer på molekylnivå, som även om man inte kan se molekylerna, ger en vackrare återgivning.

http://farm7.staticflickr.com/6218/7004764313_bf06ab975a_o.jpg

Digitalt är så klart också bra för dem som annars bara lät sin kamera med film ligga mellan jular och födelsedagskalas. Digitalkameror, Nintendo DS och små mp3-spelare har givetvis sina användningsområden. Snart använder dock de flesta mobiltelefoner med digitalkamera, kul spel, internet och mp3-spelare i ett.

Film kan jämföras med ett hus med träfasad, och digitalt med ett hus med underhållsfri plåtfasad.

http://gbg.yimby.se/Publishing/FileStore/ba5551dc-e202-456e-a30c-f1b12df97385.jpg
PMD 2013-07-21 22:18
@Fredrik Jansäter, 2013-07-20 13:13.

Det där är en typisk "kommunistkommentar". Den som inte vill använda film behöver faktiskt inte använda film, så någon önskan om att filmsorter försvinner är tämligen meningslös.

Dina möjligheter att digitalt ta "hundra jättebrusfria fantastiska bilder" påverkas inte ett dugg av hur många filmsorter som finns på marknaden.

(Edit: Äsch, jag glömde grundregeln på nätet: mata inte trollet.)
PMD 2013-07-21 22:24
Patric!
På sidan http://farm7.staticflickr.com/6218/7004764313_bf06ab975a_o.jpg är det snarare sensor/negativ-storlek du jämför än en skillnad mellan film och digitalt.
Benganbus 2013-07-22 10:53
Gillar din kommentar, den kommer att röra om i FS-bikupan! Se'n undrar jag förståss om det va din plan att det skulle bli så? Ursäkta mej! ;)
Men alla kan göra misstag, de e förlåtligt! Jag menar, att plötsligt skriva nå't så här bra utan att mena det! ;) ;)

Hur som helst, många hakade på fällan! :) Så skärpning analogfotografer! ;) Va i stället stolt över att göra nå't som inte ligger i den kommersiella mittfåran! Å bry er inte om sådana här kommentarer! Låt de 98% fota digitalt! Va generös mot oliktänkande även om det e en stor grupp! :)
stigfredrik 2013-07-22 11:38
Tjohej! Vm i missförstånd.

Fan va klantigt att dra i gång den här bajsstormen.
Benganbus 2013-07-22 11:45
Nja, se det som en tillgång i stället att välta bikupan på Trädgårdsfesten! :) Äntligen blev det litet fart! :)
J. Patric 2013-07-22 18:07
Per D, jag vet. ;-) Men det var ändå intressant att se att en 60 år gammal bälgkamera för 400 kr knäcker en 10 MP digital for 1700 kr, och ändå var bilden från bälgkameran inskannad från en papperskopia med kristallstruktur. Man behöver en digitalkamera för runt 20.000 kr för att börja närma sig bälgkamerans kvalitet.

Jag kan ta kornfria jättebra bilder med film och jättedåliga digitala bilder med fult elektroniskt brus. Om bilder blir bra eller dåliga beror inte alltid på utrustningen. Det går ju att ta bra bilder med leksakskameror som Holga och liknande. Det beror ju på vad man är ute efter. Carl Zeiss Planar eller Tessar är ibland alltför knivskarpa.
oyegie 2013-07-20 13:19  
Snart är det väl dags för analogfotograferna att börja tillverka sin egen film nu när produktionen dras ner,.riktig tråkig utveckling,bara inte de vanliga 35mm och 120 försvinner.
pic-tor 2013-07-20 13:52  
Men Neopan Acros 100 blir väl kvar?
Svar från froderberg 2013-07-20 15:51
Ja, Acros är kvar.
Janne E 2013-07-20 13:52  
En ganska trist utveckling, men inte precis oväntad. Efterfrågan på film har sjunkit som en sten och tyvärr ligger mina filmer i frysen sedan ett tag, mörkrummet är täckt med dammskydd och hyser en hel del grejer som inte hör foto till.
Christer Törnkvist 2013-07-20 14:17  
Så länge det finns filmtillverkare kvar får man vara glad.

Någon kommenterade att göra sin egenfilm. Det gör jag redan när jag våtplåtfotograferar :-)
Nils-Erik Eriksson 2013-07-20 15:35  
Tråkigt Fredrik att du inte hyser större respekt för det matrial, som bilder skapats på och kopierats från under de närmaste hundra åren och före det glasplåtar i olika former. Men jag hoppas på att du kan känna respekt för de personer, som under samma tidsekok, framställt det bildmatrial, som även du före den sk. digitala tidsåldern, måst ta del av.

Mvh

NE
stigfredrik 2013-07-20 15:55
Ibland kan jag inte låta bli att uttrycka mig sarkastiskt, särskilt när jag känner mig bitter, vilket jag blev när jag läste den inte så lite förutsägbara nyheten.

Jag skulle gärna hugga mig med en slö yxa i benet om det gjorde att dessa filmsorter fanns kvar. Och då har jag inte ens använt just de aktuella filmerna.
Avslutat Medlemskap 2013-07-21 00:48
Varför ska man hysa respekt för en omodern teknisk pryl? Sörjer du över kassettbanden för musik också?

Äh, inget att vara nostalgisk över. Klart man kan gilla det och tycka det är roligt med hantverket och det kan väl ha ett viss konstnärligt värde, men hysa respekt för... Näh.

Min son som brinner för alla möjliga gamla grejer, lyssnar på vinyl osv övertalade mig att vi skulle damma av ett par av alla analoga kameror jag har kvar. Sagt och gjort, två rullar film inköptes, Minolta Dynax 7 limited och Konica Autoreflex T3 plockades fram och sen plåtade vi bilderna till det som han skapade den här filmen av. http://www.youtube.com/watch?v=cAIsepJRoZQ

Lite roligt var det, men 2 rullar 24 bilder med framkallning och digitalisering kostade 700 kr och den tekniska kvaliten var rätt usel, nästan så illa som Terje-klass.

Nostalgi, javisst. Respekt, nej.
Helmetrock 2013-07-21 08:13
Det är nog du som missuppfattar det hela.

Fotograferna du nämner använde sin tids modernaste teknik, hade de levt senare hade de använt en modernare teknik och hade de levt idag hade de varit digitala.

Jag kan väl känna stor respekt för att folk kunde cykla långa cykeltävlingar på 1920-talet på cyklar vi knappt skulle känna igen. Däremot ser jag ju ingen som helst anledning till att cyklarna de använde fortfarande borde tillverkas!

Filmfotografer anklagar ju inte sällan digitalfotografer för att bara vara tekniknördar som inte är intresserade av äkta fotografi, enligt mig är det tvärt om! Filmfotograferna använder en speciell teknik bara för sakens skull trots att kvalitén och ekonomin blir sämre medan digitalfotografer helt enkekt använder den tekniken som ger bäst kvalité och bäst ekonomi eftersom de är intresserade av bilderna i första hand.
Morphen 2013-07-21 10:36
De som är mest emot den digitala utvecklingen, är de som inte vill behärska tekniken och ser sig omsprungna av en ny generation.

Således går mörkrummet en mörk framtid till mötes, medans ljusrummet i form av digital efterbehandling går en ljus framtid till mötes med sina mer avancerade verktyg och möjligheter...

Om fler vore intresserade av filmfotografering, skulle vi inte ha dagens problem med att filmsorter läggs ner.
stigfredrik 2013-07-21 12:47
Bra inlägg Rickard! Jag håller med om att, många som fotar analogt är mer intresserade av själva tekniken än att producera bilder. Iof finns samma fenomen på den digitala sidan, med väldigt trista bilder som har fått en väldigt kompetent behandling i PS eller LR. När det kommer till kvalitet mellan digitalt och analogt så tycker nog de flesta att dagen DSLR är ger en högre kvalitet än 135 film på tex 200 asa. Men. Jag gillar verkligen sättet 135 film förskönar motivet genom att allt inte syns, med en maskering av detaljer som blir supertydliga på digitalt tagna bilder. Detta är för mig svårt att uppnå med digitala bilder, dom måste vara skarpa, fokus måste sitta perfekt annars ser det i mitt tycke inte bra ut. 135-film som jag använder det, är så otroligt mycket mer förlåtande. Det tycker jag är en väldigt stor fördel för sättet jag fotar. Jag har nyligen börjat plåta mellanformat och där känns det nästan vinsterna är lägre med film eftersom jag ändå inte gör mörkrumskopior och har en billig scanner som blir en flaskhals.
PMD 2013-07-21 22:35
Det ligger nog mycket i att filmfotografer (numera) är mycket tekniskt intresserade, Mer än vad de flesta digitalfotografer är.

För min egen del så tycker jag att gamla kameror är fascinerande eftersom de är såna fantastiska finmekaniska små underverk. Den som är intresserad av sådant uppmanas att exempelvis titta närmare på hur mätsökaren på en Werra är konstruerad.
Avslutat Medlemskap 2013-07-21 23:20
Jo, jag respekterar människor och det är ju klart att tekniken utvecklas.
Men att respektera en filmrulle... Nä, det är en naturlig utveckling att gammalmodig teknik ersätts av ny och det finns ingen anledning att tycka det är så hemskt att filmen försvinner.

Sen kan man ändå använda gamla grejer för att det är roligt såklart. Finns många som använder gamla hantverksmetoder och inom foto finns det väl de som gör egna glasplåtar osv. Såklart inget fel med det, men att en tillverkare slutar tillverka film av den ena eller andra sorten är ju inget att oja sig över.

Så, det här är en "jasså"-nyhet, inte mer.
emptylooks 2013-07-20 15:43  
Värt att nämnas Velvia och Provia är positiv film (e-6) som man förstår inte är så stor försäljning utav, på tok för dyrt för dom flesta när C-41 är mycket billigare. Fotar bara själv med det när man kommer över billigt på andrahand. Och Neopan klarar man sig utan, finns så mycket annan fin svartvit film att välja på..
Film är knappast på väg bort bara för att lite rensas bort.
alf109 2013-07-20 16:37  
Tråkigt att neopan 400 försvinner om det stämmer, den har ju precis kommit tillbaka efter ett längre uppehåll i tillverkningen? Min favoritfilm för övrigt som jag inte hittat någon vettig ersättare för. Konstigt också tycker jag, den svartvita kemibaserade fotografin har väl snarare ökat lite på senare år vad jag förstått av andra tillverkare och detaljister?
Svar från froderberg 2013-07-20 18:50
Det finns uppgifter från Photokina förra året om att Neopan 400 skulle återkomma i 135-formatet, och det verkar den ha gjort. Men dokumentet i artikeln från Fujifilm är från i år.
Svar från froderberg 2013-07-20 21:39
Se mitt svar till Berit Djuse ang efterfrågan.
Mamaya 2013-07-20 21:18  
Mycket tråkigt att min favoritfilm slutar tillverkas. Å andra sidan har jag inte fotat med den på åratal då den varit svår att få tag på. Med den filmen blev det busenkelt att kopiera bilder. Den som tror att det analoga fotot går mot sotdöden vet inte vad den pratar om. Botten måste vara nådd för några år sen, fler och fler unga upptäcker detta fantastiska hantverk med att göra bilder i ett mörkrum.

Än så länge har dom inte lagt ned tillverkningen av akvarellfärg och oljefärg trots kamerans uppfinning. Förresten, hur är det med Kodak, gick dom i konkurs eller inte?

Berit
Svar från froderberg 2013-07-20 21:38
Du får köpa dig ett lager av Neopan. Den finns ännu i lager hos en del handlare.

Stillbildsfotograferandet på film har nog nått botten sedan ett tag tillbaka. Det som händer nu är att nästan all filmproduktion blir digital. Det innebär att tillverkning av filmbas får lägre volym samtidigt som maskinerna är byggda för enorm produktion och därför kräver en del manskap för att skötas.

Det finns säkert också andra stordriftsfördelar som nu förloras. Också värt att notera att den senaste/sista nya filmsorten Kodak Portra egentligen är en film utvecklad för rörlig film. Det visar lite på filmindustrins betydelse.
Christer Törnkvist 2013-07-20 23:51
Magnus, det var Intressant med orsaken till den nya Portan.
Givet är det som du säger, produktionen har stora fasta och låga rörliga kostnadet. På en förändrad marknad med mindre volymer, som nu, är det lättare att hantera lönsamheten med låga fasta och högre rörliga kostnader.

Säkerligen kommer vi få se flera drag för att minska de fasta kostnaderna som med nya Porta.
moderntimes99 2013-07-20 21:22  
Riktigt tråkigt att se Provia 400X försvinna. Nu återstår bara att fundera på hur många rullar som ska lagras i frysen.
Janne E 2013-07-20 21:30  
Jag tror väl inte att filmen kommer att upphöra helt, men det kommer med all säkerhet bara finnas i marginalen.
Jag har min kamera kvar, men jag räds inte utvecklingen i kameravärlden, för gör man det så stagnerar allt. Mina senaste kameror (3 st.) som är digitala, slår det mesta när det gäller täckning i låg och högdagrar, redan i den färdiga råfilen. I utskrifter på högkvalitativa papper, så vet jag knappast vad som skulle kunnat blivit bättre.
präntare 2013-07-21 10:27  
Kanske någon tar över tillverkningen åtminstone av Neopan 400. Länge leve den silverbaserade filmen. Den leve, hipp, hipp...
Må gott
Betacam_SP 2013-07-21 13:43  
Jag funderade ett tag på att börja med film igen
För att uppnå den speciella känslan. Men jag gav upp den iden
När jag insåg att det är svårt att få tag på bra filmsorter samt dyrt att framkalla.
Betacam_SP 2013-07-21 14:04  
Apropå det Magnus skrev om Kodak Porta.
Jag har inte hängt med när det gäller film/video på senare tid.
Jag höll på med sådant på DV och Betacam SP-tiden.
Producerar man långfilmer med film idag? Eller görs allt digitalt?
stigfredrik 2013-07-21 16:16
Ja, långfilm görs fortfarande med kemisk film, men digitalt har tagit över väldigt mycket de senaste åren. Jag gissar att film kommer att leva kvar längre i stillbildssammanhang en i långfilmssammanhang. Tex är Nolans Bat-man-fimer ett exempel på väldigt påkostade produktioner som är gjorda på film. Flera större amerikanska tv-serier gör på 35 osv. Många filmfotografer föredrar det före digitalt av precis samma anledning som vissa stillbildsfotografer.

I Sverige tror jag bara det finns ett ställe som kan framkalla/hantera 35-mm film.
luminousoctaves 2013-07-21 16:38  
Har inte fattat grejen med det digitala mörkrummet. Jag sitter vid datorn hela dagarna, på jobbet, när jag betalar räkningar, Facebook, kollar på teve, när jag läser nyheterna osv osv förklara för mig varför jag inte ska stänga av datorn och gå in i ett magiskt David Lynch-rum istället.
Helmetrock 2013-07-21 16:51
Haha då skulle jag hellre gå till banken och betala räkningarna, då får man ju iallafall ingen kvalitetsförlust på bilderna ;-)
luminousoctaves 2013-07-21 17:06
Man kan street-fota lite på vägen också, 2-0 mörkrummet-datorn. :)
luminousoctaves 2013-07-21 19:53
Hela den här diskussionen känns extra bakvänd för mig eftersom helgen har gått åt att ljussäkra ett nytt mörkrum i Småland. :) Jag tänker att vi nu upplever det analogsyntharna gick igenom på 80-90-talen. Folk slumpade bort sina skrymmande modularsystem och ersatte dem med snabbarbetade digitalsynthar med massor av minnesplats.

De som har lite synthkoll vet att analogklassikern Korg MS-20 återutgavs i dagarna. Helt analog. Efterfrågan har varit så stor att de som bokade en synth i april beräknas få vänta till jul. Analogsyntharna förväntas få en fet återkomst nästa år med nya modeller och remakes. Hur gick det till sensor-nerds?
Betacam_SP 2013-07-21 22:08
Vad grymt. Det visste jag inte.
Jag har inväntat att Nec ska återproducera 8bit Nintendo med Super Mario. :)
Hade varit kult om Sony släppte sin gamla BVP 7 tillsammans med BVW-5 (en Beta SP kamera, modell grym och bra, men ljussvag.
Det är kul med analiga grejor.
luminousoctaves 2013-07-21 23:06
Det bästa är att man i dag kan producera analoga komponenter till en tiondel av kostnaderna på 1970-talet.

Jag ger digitala kameror tio år... sedan har de flesta av oss tröttnat på slit och slänget.

;-P
Betacam_SP 2013-07-22 07:45
Vad menar du kommer att komma efter digitalkamerorna?
luminousoctaves 2013-07-22 08:09
Jamen analoga, RIKTIGA, kameror givetvis.
doclonghair 2013-07-21 20:22  
För cirka 7 år sedan hade hustrun, som målar, och jag som fotograferar en av våra utställningar. Mina bilder var svartvita, som jag tagit på olika musikfestivaler.
Till utställningen kom en av de mest kända fotograferna i området, och han konstaterade ganska snart: Jag ser, att inte du heller gått över till det digitala.
Tablå…
Jag konstaterade för honom, att allt var digitalt, men fortfarande funderar jag över vad han menade.
Själv gör jag bilder, som jag tycker om. Om de framställts digitalt eller analogt är skit samma, bara jag gillar bilden.
Jag är glad att slippa slabba i mörkrummet, men ni som fortfarande vill göra det, så gör det.! Blir ni lyckligare av det, så är ju allt väl, men att försöka pådyvla folk att det analoga är överlägset, är fullständig bullshit.
Förresten, jag förutsätter, att ni även kör T-ford, eller…
stigfredrik 2013-07-21 20:33
Vem har skrivit att analogt var överlägset? Jag digitaliserar mina analoga bilder, jag gillar det digitala.

BTW Göran, varför svartvitt, när det finns färg? Kör du T-Ford också?
Betacam_SP 2013-07-21 22:13
Nu tycker jag att Jansäter är väl sarkastisk.
JonasM. 2013-07-21 23:58  
Intressant hur bedrövade alla blev för att de flesta filmsorterna är nerlagda, det är ju såå fiiiiint och man är ju så skicklig om man fotar med film oberoende av hur bilderna ser ut. Själv tycker jag det är en himla känsla i att fota digitalt och en välsignelse att fokus förskjutits mot kreativitet istället för teknik. Det är ju en speciell känsla i allt även häst och vagn, men det är ju inte vidare praktiskt idag.;)
luminousoctaves 2013-07-22 07:24
Jag upplever dagens kamerautveckling som mer tekniskt inriktad än någonsin.
Bramberg 2013-07-22 00:10  
Någon gång i framtiden kommer efterfrågan på film att finnas igen. Då kommer någon att göra nya filmer men de kommer inte att vara lika bra som gamla goda APX, Kodachrome, Velvia, Neopan, Trix-Pan o.s.v. Då kommer någon att ha en frys full med de gamla filmerna och sälja dem svindyrt på Ebay (tilsammans med en flaska Neutol). Woah, jag hade ett Saida-moment..
Losecontrol 2013-07-22 10:06  
Så blev fotografin ännu en gren-genre i tekniksnördarnas paradis.
doclonghair 2013-07-22 12:55  
Det finns fortfarande fördelar med analogt foto, liksom det finns fördelar med digitalt, och det är upp till var och en att göra bedömningen utifrån sina behov, men att först plåta med film och därefter skanna filmen och fortsätta digitalt, har jag aldrig begripit. Då är vi ju tillbaka till samma förhållande som rådde, när man förr skulle trycka bilder. Det blev alltid bättre med dia, eftersom negativ film fick göras om till positiv. Alltså ytterligare ett moment, som försämrar utgångsmaterialet.
It doesn't smell var Sally Mann's replik, när man frågade henne om hennes förhållande till det digitala.
Visst tar vi idag massvis usla digitala bilder, men också några bra. Igår tog vi - inte lika många men - betydligt sämre instamaticbilder.
Jag är nu gammal, och var med i yrkeslivet redan på 1960-talet och minns Facits nedgång och fall. Senare, när gökurstillverkarna köpte Hasselblad, gjorde de om Facits misstag.
Det handlar alltså om utbud och efterfrågan. En vara som inte efterfrågas klarar sig inte på marknaden.
Man kan inte göra fler filmer än vad som efterfrågas, och idag är efterfrågan synnerligen liten, vilket givietvis betyder, att utbudet minskar, samtidigt som priset stiger, innan produktionen helt upphör.
Att tro på en återgång till analoga bilder, är att tro på jultomten.
Utvecklingen går hela tiden framåt, och vi har ingen chans att hindra den, men den som säger, att analogt framställda bilder är bättre än digitalt, eller tvärsom, har fel. Båda har för- och nackdelar, men vill man fortsätta att slabba i mörkrummet, och dra in mörkrumsångerna, så är det den resandes ensak.
Tycker man dessutom att bilderna blir bättre än de digitalt framställda, så gäller det att snabbt som tusan köpa på sig massvis med film. Den kommer nämligen på sikt att försvinna. Det är ett marknadsekonomiskt axiom.
stigfredrik 2013-07-22 13:17
Bra inlägg Göran Magnusson! Jag håller med båda har verkligen sina fördelar.

Jag hoppas och tror att film kommer att fortsätta finnas som en liten nisch precis som vinylskivor som fortfarande pressas, om än i liten skala.
froderberg 2013-07-22 13:07  
Nu tycker jag att vi avslutar debatten om digitalt vs. analogt. Den debatten är sedan länge överspelad. Den digitala konverteringen har redan skett. Det är nog mindre än en promille som tar sina semesterbilder på film.

Den analoga fotograferingen är idag ett medvetet konstnärligt val för att nå ett visst uttryck. Det är också ett konsthantverk. Det finns fortfarande folk som målar tavlor trots att det finns Adobe Illustrator och skrivare. Det finns fortfarande personer som skulpterar trots att det finns digitalt styrda fräsar och 3D-skrivare. Det är helt enkelt inte perfektion de söker.

Jag hoppas att det även i framtiden ska gå att köpa film och fotopapper likt annat konstnärsmaterial. Men antagligen är de befintliga fabrikerna hos Kodak och Fujifilm byggda för enorm produktion och inte lönsam vid mindre produktion. Det är nog inte omöjligt att andra börjar tillverka filmerna på licens i mindre maskiner.
Niklas Groop 2013-07-23 11:39
Bra. Som alla vs debatter så spårar även denna ur, gång på gång...
nelson63 2013-07-23 22:18  
Digitalt är väldigt praktiskt - men trist - som att räkna med en miniräknare. Man överlåter hjärngympan till tekniken. Trycka-på-knappen-foto.Foto-mystiken är borta. Dessutom finns det många fina äldre kameror, Leica, Contax, Hasselblad som snart kan skickas till tippen - till förmån för tekniktyngda digitalkameror --- som snart också hamnar på tippen p g a den snabba utvecklingen. Köpa, köpa och köpa lite till - fota om man har tid över. Kan inte både digitalt och analogt finnas till?
stigfredrik 2013-07-24 11:26
Nils, jag tror att produktion av kemisk film kommer att fortsätta vara nåt någon kan tjäna pengar på, kanske i mindre skala, men inte försvinna helt. Jag antar att filmen blir lite dyrare, men det är inte så farligt tycker jag, en bild får gärna kosta lite pengar att ta.

Det skulle bara väldigt intressant att veta hur många som plåtar analogt världen över.

PS.
Jag blir glad när jag ser att fotobutiker forfarande förvarar filmen nära kassan, inget dom går in i nåt lager och hämtar. Jag tycker det vittnar om att det trots allt är rätt många som fortfarande köper film, även om sorterna inte är så många. Detta är iof i Stockholm, jag antar att det är svårare i mindre städer.
alf109 2013-07-24 20:18  
Det vore ju bra om man försökte få en kommentar direkt från Fuji, även om det publicerade dokumentet ser äkta ut så vore det väl lämpligt att höra vad Fuji säger själva? Anledningen till att jag är, förhoppningsfullt tveksam, är att tillverkningen av neopan 400 just kommit igång igen och det verkar ju konstigt att man drar igång för att sedan omedelbart lägga ned kan jag tycka. När det gäller detta med filmbas och liknande iom att marknaden för rörlig film i stort sett blivit helt digital tycker jag att detta låter en smula underligt, fuji skall ju inte lägga ned hela sin filmproduktion enligt dokumentet utan behålla några stycken vilka ju också kommer att kräva filmbas och maskiner för tillverkning? Men som sagt, ett uttalande direkt från fuji och inte bara ett "läckt" dokument skulle nog vara bra. Om inte annat för att veta om det är dags att ta banklån för att bunkra.
avslutad130917 2013-07-24 20:54
Nu kan det vara så att analog fotograferna har hittat annan användbar film till ett lägre pris än Fujis ganska så över prissatta film. Så när den kom till baka på marknaden så sålde den inget, har en limpa i kylen. Men känner inget sug efter mera.
alf109 2013-07-24 21:21
Det är ju en smaksak vad man gillar. För egen del har jag inte hittat någon film som jag tycker kan ersätta neopan 400. Just kombinationen med bra både hög och lågdagerteckning och traditionell gråskala tillsammans med ett för känsligheten fint korn. Jag övervägde till och med att lägga av att plåta analogt när den försvann förra gången. För mig är den som tri-x före 2003 med ett finare korn.

Hur som helst skulle det vara bra om man jagade kommentar direkt från fuji i stället för att vi tror och tycker här.
Svar från froderberg 2013-07-26 16:52
Fujifilm i Sverige säger inte så mycket eftersom de inte säljer film. Filmerna importeras på annat sätt till Sverige. Men jag ska kolla.
alf109 2013-07-30 01:38
Tråkigt även fast jag inte riktigt förstår hur de resonerar. Acros är ju betydligt enklare att ersätta med till exempel tmax 100, delta 100 eller till och med fp4+. Neopan 400 däremot är ju en ganska unik 400 asa svartvit film med en tonskala likt tri-x före 2003 och ett betydligt finare korn. Jaja, det får väl bli ilford i fortsättningen då de verkar vara de enda som satsar på svartvita material.
JensEkberg 2013-07-26 03:23  
En BRA bild är en BRA bild – oavsett teknik!
What's the fuzz...

och Jansäter jag förstod sarkasmen (synd inte fler gjorde det)
Nils Bergqvist 2013-07-26 12:14  
Fortfarande dessa oändliga diskussioner analogt-digitalt på fotosidan, vad ska man säga? Oavsett om man tycker illa om fotografering med film eller önskar dess död, så får man förmodligen finna sig i att den kommer leva ännu ett bra tag. Det finns i alla fall ett väldigt fint utbud av svartvita filmer på marknaden för den som känner sig sugen, trots beskedet från Fuji (om det nu är korrekt). Ilford, Foma, Agfaphoto, Adox, Kodak, Fuji har t.ex fortfarande ett stort sortiment att välja bland. Det är t.om så att flera av filmerna på marknaden idag är produkter som tagits fram under 2000-talet. Sen kan man givetvis inte blunda för att en del filmer försvunnit. Men en del har också kommit tillbaka, t.ex Agfa APX100 som ju egentligen aldrig försvann, då den efter Agfas rekonstruktion (eller om det var konkurs) såldes under Rollei-namn (nedryst APX-100 på rulle eller emulsion). Idag nyproduceras APX100 igen vad jag förstått.

Att Fotokemikas/Adox i Kroatien gamla filmer skulle försvinna var ingen överraskning. Maskinerna var från 1950-talet och behövde miljoninvesteringar för att renoveras. Synd att det också gjorde att ett av de bästa papperena genom tiderna (Emaks K888/Adox Nuance warmtone) också försvann. Att klassiska Forte också försvann var heller ingen överaskning. Gigantisk maskinpark från 1930-talet (gamla Kodak) som var anpassade för en marknad som inte längre finns. Deras filmer var heller inga höjdare, utan det var fotopapperet som var något att ha. De som överlevt är de som har mindre maskinparker eller de som i tid anpassat sig för den mindre marknaden (se Ilford).

Den stora nedgången är nog mest på färgfilmsidan vad jag kunnat förstå. Det är på svartvitsidan som den analoga fotografin fortfarande har sina specifika egenskaper som också gillas av användarna. Själv använder jag digitalkamera när bilderna ska vara i färg. Överlägset det analoga i det mesta som jag ser det. Men när det kommer till svartvitt är det många som fortfarande tilltalas mera av det resultat som man kan få fram, både vid digitalisering av filmen och slutarbetet i datorn eller helanalogt i mörkrummet.

Själv ser jag en stor fördel att direkt (utan mixtrande eller trixande) kunna få den speciella tonskalan med stor kontrast i mellanregistret och lägre i skuggor/högdagrar, speciellt vad gäller 135- och 120-film. Gillar även strukturen (i olika varianter och tydlighet) som det analoga svartvitfotot ger. Var nyligen och så Helmut Newtons bilder på Fotografiska och gillade speciellt den grafiska analoga strukturen i hans bilder. Att lägga på korn i efterhand i en digitalt fotograferad bild blir inte samma sak tycker jag personligen, av de bilder jag sett att döma. Där byggs inte bilden av silverkristallernas struktur utan det blir mera som något man lägger på som ett raster. Samma sak om man lägger på ett kornraster på en kornlös bild fotograferad med storformatsfilm, det blir inte samma sak som att fotografera med 400 ISO småbild. Eftersom bildens upplösning och uppbyggnad är beroende även av kornstrukturens utseende och storlek får man inte samma resultat, det är min erfarenhet.
Mamaya 2013-07-27 20:47  
Jag hade gärna köpt Neopan de senaste åren men man inte kunde köpa tiopack utan en rulle film för 55 kr st, då fick det vara. Bara en liten anledning till minskad försäljning. Som Nils säger, det finns ju andra märken som funkar lika bra. Kentmere använder jag nu, jag köper nog hundra filmrullar om året. Är väldigt nöjd med den. Och jag är nöjd med mitt val att fotografera, färg då blir det digitalt, svartvitt - jag då är det film som gäller. Båda tekniker har sina styrkor!

Mvh Berit, som inte är speciellt teknikintresserad.
fredrikru 2013-07-31 14:59  
Gillar färgerna och känslan som jag får när jag scannar Provia 100 med min Nikon ED-5000. Kan inte hjälpa det, men jag kör nog analogt ett tag till. Tittar även tillbaka på digitalbilder som jag plåtade förr och färgkänslan känns som billig Video. Men det är segt att scanna.....
Mamaya 2013-08-12 09:09
Härligt att du fortfarande fotar dia, hurra! Provia är en fin film tycker jag med.

Mvh Berit

Merläsning

ANNONS