Annons
Artiklar > Jonna Bergström tog silverbild under VM i undervattensfoto

Jonna Bergström tog silverbild under VM i undervattensfoto

FS-medlemmen Jonna Bergström lyckades ta två bilder som fick topplaceringar under VM i undervattensfoto i Turkiet. Bilderna är i svartvitt.

Jonna tog silver i kategorin "Vidvinkel med dykare" och kom fyra i kategorin "Vidvinkel utan dykare". Det gav henne en sjätteplats totalt. Guldet gick till värdlandet Turkiet.

Under tävlingen får inga bilder justeras eller beskäras. Vill man fotografera i svartvitt som Jonna gjort måste de inställningarna göras direkt i kameran.

– Man fotograferar i jpeg och lämnar ifrån sig minneskortet direkt efter dyket. Sedan får man tillbaka det efter nedladdning på tävlingsledningens dator och får kika på bilderna och göra sitt urval. Det gör det hela litet mera imponerande än att man trixat till i efterhand, berättar Jonnas assistent Ingvar Eliassson.

Varje tävlande får lämna in en bild i varje kategori, i totalt fem kategorier: Vidvinkel med och utan dykare, makro med tema, makro utan tema och fisk.

Det svenska landslaget bestod av Jennie Soriano (lagkapten), Jonna Bergström (fotograf), Ingvar Eliasson (assistent), Tobias Dahlin (fotograf) och Henrik Bengtsander (assistent). Laget har en intressant blogg här.

Tävlingens officiella webbplats finner du här.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2011-06-04. Läst av 8719 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2011-06-04 10:08   Pistol-Pete
Sjukt spännande bilder!
2011-06-04 11:15   Mikael Pettersen
grattis jonna!
2011-06-04 12:18   Taiga
Grattis Jonna jättekul !

Lars-Göran
2011-06-04 12:28   Ronnie Bergström
Grattis Jonna!
2011-06-04 13:51   morlena
GRATTIS!!!!!
2011-06-04 15:43   walter-g
Stort grattis och heder Jonna!
2011-06-04 17:56   Rolz
Säger också grattis Jonna, skoj som attan!

//R
2011-06-04 18:39   Hwergelmer
Bilden med dykaren skulle inte jag ha något emot att hänga på väggen! Grattis!
2011-06-04 18:41   Mattias Arkved
Gryma bilder!
Grattis Jonna!
2011-06-04 18:55   bebi
Grattis.
Att sätta Sverige på kartan i denna typ av tävling är starkt gjort.

Två duktiga systrar de där , synd att de inte är lite aktivare på fotosidan då de har mycket fin energi att förmedla vidare med sina bilder.

Har kanske sina orsaker .
Ingvar   2011-06-10 11:00
Jag är inte Jonnas syster, men väl hennes assistent och modell! ;) /Ingvar
2011-06-04 21:22   Osquar
Respekt!!! Så jävla bra (dock inte 110% överraskad... ;-) ), å dessutom under de gamla goda tidernas förutsättningar; rätt ut ur kameran - punkt slut!!

Jag lyfter på hatten, Jonna!
Oscar
2011-06-05 00:11   Gun-Inger Arvidsson
Så tufft, så bra på alla sätt, så spännande det måste vara.
GRATTIS GRATTIS
Gun-Inger
2011-06-05 11:50   allanw
Stort GRATTIS Jonna, spännande och fina bilder.

Allan
2011-06-05 11:55   bengtjurs
Grattis Jonna
2011-06-05 15:00   Dirre40
Grattis Grattis till väl genomförd prestation och de stiliga bilderna !
:)
mvh/Dieter
2011-06-05 18:32   PeBro
Jättegrattis till Jonna och Ingvar samt övriga i laget för framgångarna! :-)
Ingvar   2011-06-10 11:04
Tack Peter! :)
2011-06-06 18:02   Carpe H Diem
Ett stort Grattis Jonna,,
2011-06-07 12:45   Jesper9102
Grattis Jonna! Fantastiska bilder.
2011-06-07 22:02   Tammy
Jag är så stolt över er - dig, Jonna & Ingvar!

Jag visste att ni skulle greja det ;o) Grattis till bästa och finaste teamjobbet!

Tammy
Ingvar   2011-06-10 11:03
Tack Tammy! Det kändes verkligen att vi hade nytta av allt vi gjort tillsammans! Det föll liksom på plats när vi var där nere, bara fokus, inte så mycket stress! Härligt!
2011-06-07 22:36   baggen
Stort grattis Jonna!
Jag är inte ens förvånad av någon anledning. :-)
/Leif
2011-06-07 23:49   tamojjen
Vad roligt! Grattis till er alla och framför allt dig Jonna!!
Ingvar   2011-06-10 11:05
Tack Håkan!
2011-06-10 11:18   Ebbal
Stort grattis Jonna. Suveräna bilder.
Mvh Labbe

Merläsning

Leica bannlyst från sociala medier i Kina

Kortfilmen "The Hunt" som hyllar dokumentärfotografer har retat upp kinesiska myndigheter eftersom filmen skildrar massakern vid Himmelska fridens torg 1989. På grund av kortfilmen har Leica bannlysts från sociala medier i Kina. Läs mer... 2

Vinnarna i Sony World Photography Awards 2019

Italienaren Federico Borella blev Årets Fotograf i Sonys prestigefyllda tävling för sina bilder från södra Indien. Och Sverige finns med bland pristagarna. Läs mer... 6

Fotomässan på Fotografiska växer

Vårens upplaga av fotomässan Photo Market på Fotografiska blir större än höstens. Ytan är större, det kommer fler utställare och det blir fler seminarier. Läs mer...

Fotosidan-skribenter håller workshop i gatufoto

Vill du lära dig mer om gatufoto? Hitta din egen stil och våga fotografera okända människor? Då kan du passa på att gå på en workshop i tre dagar med Fotosidans skribenter Joakim KE Johansson och Magnus Fröderberg på Fotografiska i juni. Läs mer... 2

Ny bok i vår butik: Personligt – Tanken bakom bilden

Har du någonsin velat förstå hur en naturfotograf tänker? Nu är det fullt möjligt! I boken ”Personligt – Tanken bakom bilden” har 34 av södra Sveriges främsta naturfotografer samlat några av sina bästa bilder tillsammans med egenförfattade texter om varje bild. Läs om fotografernas kreativa och unika tankar. Inspireras av berättelser om fotograferingsögonblicket, hur bildsituationen uppkom, kompositionen, stämningen, ljuset och känslan som fotografen hade som mål att skapa. Läs mer...

Vinn entrebiljett till Photomarket

Om du svarar rätt på en fotofråga så deltar du i utlottning av en dagsbiljett (värde 165 kr) till Fotografiskas Photomarket (26-28/4). Du kan delta fram till onsdag 24/4 kl 19:00. Vinnarna meddelas torsdag 25/4 på förmiddagen. Läs mer...

Klart: Reuters får Pulitzerpriset

Reuters fotografer prisas för flyktbilder. Läs mer... 2

Vinn 1500 euro i EISA Maestro

Delta i EISA Photography Maestro 2019 och ta chansen att vinna 1500 euro och en resa för två till Berlin. Du kan också vinna ytterligare 1000 euro i EISA:s Facebook-omröstning. Årets tema är "Power". Deadline är 1 maj. Läs mer...

Ursäkta, det är en fluga i objektivet

Objuden gäst mellan glasen - hur påverkar det skärpan? Läs mer... 6

Lyssna på Fotosidan under fotomässan

Den 26-28 april är det dags för fotomässan Photo Market på Fotografiska i Stockholm. Fotosidan bidrar till programmet med fyra föredrag. Läs mer...