Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Jordens enda månkamera till salu

Jordens enda månkamera till salu

Hasselblad 500 EL Data Camera HEDC är en av 14 kameror som använts på månen, men den enda som kom tillbaka till jorden. Nu kan den bli din.

Under månlandningarna samlade astronauterna in många geologiska prover från månens yta. För att spara vikt lämnades astronauternas Hasselbladare kvar på månen. Man tog bara med sig filmmagasinen. Det är fritt att hämta någon av kamerorna på månen för den som vill. Antagligen blir det billigare att köpa den enda kameran som kom tillbaka från månens yta.

Kameran användes på Apollo 15 av Jim Irwin. Kameran är märkt med numret 1038. "38" står för Jim Irwin och alla de 299 bilder han tog under tre dagar i området Palus Putredinus på månen är märkta "38".

Kameran säljs av WestLicht som har sålt många av världens mest exklusiva kameror. Läs mer här. Utropspriset är satt till 80.000 euro, eller omkring 750.000 kronor. Uppskattat slutpris ligger mellan 150.000 och 200.000 euro.

Med kameran följer objektivet NASA Biogon 60 mm f/5,6, filmmagasin, omfattande dokumentation samt bilder tagna av Jim Irwin.

Att fotografera på månen var inte helt enkelt. Den stora hjälmen och den låga tyngdkraften gjorde det svårt ta skarpa bilder, särskilt när man använde ett 500 millimeters teleobjektiv.


Astronauterna David Scott och James Irwin tränar med sina Hasselbladare. Foto: Nasa

Fotosidan har tidigare träffat astronauten Charles M Duke som berättade om hur svårt det var:

– Vi tränade mycket i förväg på att rikta kamerorna som satt monterade på i ett fäste på magen så att utsnitten blev bra. Att fotografera med 500mm-telet var däremot svårare, berättar Charles M Duke och böjer sig bakåt för att illustrera hur man måste stå för att rikta in telet rätt iklädd stel rymddräkt och fast monterad hjälm.

Läs mer här.


Foto: NASA

Se Hasselblads alla rymdkameror här



Publicerad 2014-02-17. Läst av 10722 personer.
Sommarkampanj på våra fotoböcker. Sista dag är 28 juni.

Upptill 60% rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2014-02-17 21:02   Makten
"Med kameran följer objektivet NASA Biogon 3.5/60 mm..."

Näää, det där är ju en Distagon! Ser ju vem som helst;-) Förmodligen precis samma som kan köpas för nedåt tretusen spänn på Ebay (eller det dubbla i fint skick). Fast då har det förstås inte varit på månen.
FlyerOne 2014-02-17 21:19
Nu ska vi inte vara såna. :-)

En grunka som varit på månen kan givetvis aldrig jämföras med en Ebay-pryl...
.
Tveljus 2014-02-17 23:13
Det är med största sannolikhet en Biogon 60mm 5.6 som specialtillverkades för månkamerorna, och alltså Westlicht-auktioner som skrivit fel. Objektiven kalibrerades individuellt för varje kamera, och de går nästan hela vägen in till reseau-plattan, i stil med SWC-kamerornas djupa objektiv. Det fick inte plats någon spegel i kamerorna, och ett sånt objektiv skulle inte kunna användas på en vanlig Hasselblad.

En motsvarande kamera-objektiv-konfiguration finns dock att köpa på ebay i form av Hasselblad MK70-kamerorna som dyker upp då och då. Priset brukar ligga på runt 40 000kr.
2014-02-17 21:11   Christer Törnkvist
Undra om dom glömt kvar någon film i den?
2014-02-17 21:17   FlyerOne
Finns det månne någon tät FS-medlem här som kan köpa in denna kamera och sedan donera den till Hasselbladstiftelsen...?

Hasselbladstiftelsen har ju bara en replika av sin månkamera: Samt i och för sig ett av de original-magasin som kom tillbaka efter den första månlandningen 1969.
2014-02-17 21:24   SteffeT
Nja, objektivet är väl ett Biogon 5,6/60 mm eller?
Makten 2014-02-17 21:31
Det ser solklart ut som ett C 60/3,5 Distagon: http://www.hasselbladhistorical.eu/pdf/lds/C60.pdf
SteffeT 2014-02-17 21:54
Dubbelolle 2014-02-17 22:00
Helt rätt! Biogon 5,6/60mm är det! LO
Makten 2014-02-17 23:11
Det är uppenbarligen inte det objektivet som syns på bilden ovan i alla fall:

"The Biogon f/5.6-60 mm cannot be used in normal Hasselblad cameras with reflex viewfinder."

Jag gissar att Biogon 60/3,5 är avsett för Hasselblads SWC-kameror som saknar spegelhus.
Tveljus 2014-02-17 23:17
Kollar man på översta bilden kan man faktiskt se att bländarskalan bara går till 5,6. Så hur mycket du än tror att det är en vanlig Distagon f3.5 så är det inte det. :)
(Och som nämnt i min andra kommentar finns ingen spegel i EL DATA-kamerorna. Det finns inte heller något ljusschakt, vilket också syns tydligt på bilden)
SteffeT 2014-02-17 23:29
H-blads SWA/SWC har fast optik (Biogon 4,5/38 mm)
Tveljus 2014-02-17 23:29
Fan, man ser ju till och med att det står "1:5,6" på objektivfronten.
FlyerOne 2014-02-18 00:15
Definitivt. Det är ett Biogon 60/5,6, inte ett Distagon 60/3,5

FÖRUTSATT att det objektiv som ska säljas är det som är avbildat ovan förstås.

'Ser ju vem som helst' ;-)

T.o.m. ifall man (som jag) har en så skruttig dator att det är omöjligt att se ifall det står 1:3,5 eller 1:5,6 i frontringen. Jag kan inte ens se säkert att brännvidden är 60 mm...

Men det finns ändå gott om skillnader som gör att man även med en skruttig dator lätt kan se att det inte är ett Distagon på bilden ovan. Titta t.ex. mellan bländar- och slutarringarna. De går kant-i-kant på Biogon, medan de är avfasade på Distagon, så att det blir ett litet "dike". Vidare sticker slutarringens räffling på Biogon inte upp ovanför slutarskalan, men det gör den på Distagon. Sedan har ju denna för NASA specialtillverkade Biogon "handtag" på slutar- och bländarringarna, så att mångubbarna inte skulle få problem att ändra dessa med handskar på.

Kan ju måhända vara så att det finns även någon Distagon-variant som fått "NASA-handtag", men jag har i alla fall inte hittat någon. Det finns ju ändå som sagt andra skillnader mellan dessa båda objektiv som avgör saken.
.
Makten 2014-02-18 12:09
Mitt misstag beror på att jag inte insåg att kameran ifråga inte har någon sökare och därför ingen spegel:-) Märkligt att man ändå valt det stora huset, men det kanske behövs för batteridriven filmframmatning? Antagligen sticker objektivet väldigt långt in i huset och kan inte användas med andra Hasselbladare i så fall. En Biogon är per definition nära symmetrisk och kan inte sitta så långt från filmen om brännvidden är såpass kort, om jag inte missat något.
Svar från froderberg 2014-02-18 13:47
>Antagligen sticker objektivet väldigt långt in i huset och kan inte användas med andra Hasselbladare i så fall.

Jo, nog verkar objektivet sticka in en hel del.
http://www.hq.nasa.gov/alsj/Biogon5.6_60mm_ZEISS.pdf
"Only for reseau cameras" står det.

>Märkligt att man ändå valt det stora huset, men det kanske behövs för batteridriven filmframmatning?

Det finns SWC-kameror med motordrift:
http://www.clubhasselblad.com/hasselblad-903-swce
Men de är i alla fall inte med över den här samlingen av rymdkameror:
http://www.hasselbladusa.com/about-hasselblad/hasselblad-in-space/space-cameras.aspx
Lars Ove Pehrsson Koll 2014-02-18 18:03
Ja, det är märkligt att kamerahus är stort. Mellanformat ! pga astronauts tjocka handskar hanterar Zeiss-objektiv (bländarval och avståndsställning ), utbytbar filmmagasin. Kodak specialfilm för diapositiv dvs tål felexponering ngn tror jag även tunnare gelatinfilm för 200 bilder i magasin än normalt 70 bilder.
2014-02-17 22:26   Der Steppenwolf
Och jag undrar hur mår personalen på Hasselblad när man får läsa om sådana här kameror som man byggde en gång i tiden. Nu, nu köper man in Sonys gamla prylar och klistrar dit märket....Fan vad sorgligt.
FlyerOne 2014-02-17 23:40
Tja Elvir, hur längesedan var det som folk i allmänhet (du själv t.ex.) köpte sådana här gamla fina mekaniska skapelser? Senast jag gjorde det var för typ 35 år sedan...

Förmodar att deras tanke är att de ska kunna överleva på det här sättet, så att de förhoppningsvis kan fortsätta att göra exklusiva mellanformatare senare. Och tvärtemot vad vi besserwissrar här på Fotosidan förutspått, så verkar det ju faktiskt som att dessa lyxversioner säljer bra(!)

Baserar detta dels på att Hasselblad själva säger att de har överträffat sina säljförväntningar, och dels på vad de faktiskt gör.

Efter den (helt klart svindyra) Lunar (NEX-7) så kom de ju också ut med Stellar (RX100). Den senare var uppenbarligen för billig för att bli riktigt populär, så de kom ut med en dyrare Special Edition, bestående av tre nya "exklusiva" färger/material. Och för drygt en månad sedan även en dyrare Lunar Titanium.

Men detta räckte tydligen ändå inte för somliga. För två veckor sedan lanserade de som bekant en ännu dyrare och maffigare kamera - Hasselblad HV ("bygger på Sony A99" - pja, den har ju ett titaniumskelett).

Alltsammans för att förbereda fotovärlden på något betydligt dyrare, kan man förmoda? De blev ju först i världen med att lansera en mellanformatskamera med CMOS-sensor (andra kom hack i häl).

Ifall nu de här bling-bling-kamerorna ger Hasselblad tillräckligt med resurser för att de också ska kunna komma ut med en ny mellanformatare? Visserligen med en sensor från Sony - men ...

... är det hela så sorgligt EGENTLIGEN? Sonys sensorer verkar ju inte vara så pjåkiga... :-)
.
Der Steppenwolf 2014-02-18 00:41
Att lura kunder för "överlevnad" gör det inte bättre..
Och nej, jag tror inte Hasselblad försöker "förbereda" kunder på något dyrare utan de helt enkelt passar på och tar pengar från intet ont anande kunder som inte vet att deras "Hasselblad" är egentligen en 10 gånger billigare Sony kamera.
Det kallas för bedrägeri i folkmun David.
FlyerOne 2014-02-18 04:57
Betvivlar att vanliga intet ont anande kunder köper kameror i den här prisklassen. De som köper är kändisar och välbesuttna, och de blir inte lurade. De VILL JU HA dyra klockor, special-iPhones och vad det nu är. De efterfrågar ju hela tiden DYRARE bling-kameror än de som Hasselblad redan tagit fram...

Försäljningen av dessa kameror sker väl knappast alls i ordinära fotobutiker (och inte alls på t.ex. Amazon), utan i speciella lyxbutiker som de rika frekventerar.
.
Anders F. Eriksson 2014-02-18 12:52
Faktum är att Amazon faktiskt sålde dessa "bluffbladare": http://www.sonyalpharumors.com/hasselblad-lunar-now-in-stock-at-amazon-us/

Hur som helst tillverkas ju också riktiga Hasselbladare, t.ex. H5D.
PMD 2014-02-27 00:17
@Gunnar:
"hur längesedan var det som folk i allmänhet (du själv t.ex.) köpte sådana här gamla fina mekaniska skapelser?"

Jag köpte en fin 500C häromveckan. :-)
2014-02-18 08:31   orjfor
Bilden på astronauterna David Scott och James Irwin är ju helt underbar! Som hämtad ur en Tarantino-film.
2014-02-18 08:44   loucephyr
Lite research visar också att detta inte är den enda kameran. T.ex. http://www.collectspace.com/news/news-013114a-apollo-moon-camera-auction.html
2014-02-18 11:18   jfax
Om jag har förstått det rätt så är objektiven specialbehandlade för att klara av så kraftig kosmisk strålning som det är på månen. Så det går inte, eller blir kanske uselt resultat, att fota på jorden.

Så den som köper denna kameran bör nog ha planer på att fota i rymden. Sen är det ju förvisso 70mm kassette, så det blir nästan svårare att hitta film till den!
2014-02-18 16:40   Hannuse
Vad jag förstår så har vi ju aldrig varit på månen.
Så då måste det ligga 13 kameror till och skräpa i något förråd hos NASA.
Ska fråga städpersonalen där om dom kan kika lite extra noga nästa skift, för den skulle vara frän att ha i hyllan.
cango 2014-02-18 19:48
Men vad jag förstår så har "vi" (eller dom, egentligen) varit där och dom ligger nog där.
Svar från froderberg 2014-02-19 09:26
Till den här artikeln finns en del kommentarer kring huruvida Nasa varit på månen eller inte. http://www.fotosidan.se/cldoc/sa-fotograferar-du-pa-manen.htm

När jag frågade astronauten Charles M Duke om saken sa han: Sovjets spioner hade full koll på vårt månprogram. De hade avslöjat oss om vi bluffade,
Kemal Sahacic 2014-02-20 22:35
Det vore intressant att utsätta kameran för stora temperatursvängningar (Månens temperatur på ytan varierar från -160oC till +110 oC) samt hög radioaktivitat (Solen hade intensiva utbrott -69) och se om kameran och filmen i kameran klarar av detta.
2014-02-19 21:45   Olof B
Det är inte Dave Scott och Jim Irvin på bilden överst utan Charlie Duke och John Young som flög Apollo 16.
Wil 2014-02-21 21:11
Rätt. Skönt att se fler rymd-nördar på sidan ;-)
PMD 2014-02-27 00:23
John Young var också befälhavare på den första rymdfärden med rymdskytteln.
Började han inte dessutom sin rymdkarriär med att flyga Gemini?
2019-08-15 14:35   Larsa Andersson
På 70 talet köpte jag in några frackar till den studentorkester (Alliancen) som jag var aktiv i från en second handbutik. Hemma upptäckte jag att den ena västen hade tillhört Viktor Hasselblad. Den behöll jag och användes inte i studentsammanhang. Den har fortfarande en herdesplats i garderoben.

Merläsning

Test: Canon Eos-1D X Mark III – Proffskamera i toppklass

Plus Canon Eos-1D X Mark III är ingen försiktig och snål uppdatering utan en helt ny kamera där det mesta, både för stillbild och video, är det bästa du kan få tag på. Även om det är en spegelreflex så fungerar den också som en mycket bra spegelfri actionkamera. Läs mer...

Nu visas Lars Tunbjörks L.A. Office

Bokrelease och utställning på Borås Konstmuseum med Lars Tunbjörks bilder från 2004. Läs mer... 6

Publicera dina bästa bilder!

Nu har du chansen att få med dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Teman för nr 5/2020 är "Hetta". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Du kan ladda upp till och den 2 augusti. Läs mer...

Se SVT-dokumentären om Erik Johansson

”Längtan är en plats” - surrealistiska bilder och speciella platser. Läs mer... 3

imagePROGRAF PRO-300 - ny fotoskrivare från Canon

A3+-fotoskrivare med separata bläckmunstycken för fotosvart och matt svart. Läs mer... 7

Lexar SL200 - liten och tålig disk

Liten och snabb disk för mobila fotografen. Läs mer... 2

Utmaningen - porträttserie med gammal digitalkamera

”Teknisk perfektion är inte värt någonting om inte känsla, tajming och uttryck stämmer.” Läs mer... 39

Canon Eos R5 och R6 – två proffsiga spegelfria syskon

Canon lägger in en högre växel i sin satsning på det spegelfria R-systemet och lanserar två proffsiga kameror med inbyggd bildstabilisering: Eos R5 och R6. Läs mer... 82

Lätta och billiga supertelen från Canon

Canons nya 600 mm supertele väger under 1 kg och kostar mindre än 9.000 kronor. Längden är bara 20 cm. Det kompletteras av ett 800 mm som är obetydligt större. Läs mer... 10

Lång telezoom och konvertrar för Canon RF

Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1L IS USM och de nya två telekonvertrarna har tidigare aviserats, men är nu klara för produktion och försäljning. Läs mer... 3

Lastolite HaloCompact