Annons
Artiklar > Leica såld för rekordpris - 150 miljoner kronor

Leica såld för rekordpris - 150 miljoner kronor

På lördagen sattes nytt prisrekord för en kamera.

En Leica som tidigare ägdes av företagets uppfinnare Oskar Barnack gick under klubban i lördags på Leitz Photographica Auction i Tyskland.

Slutpriset blev fyra gånger högre än förväntat, 14,4 miljoner euro, cirka 150 miljoner kronor. Den slår då med råge det tidigare rekordet, 2,4 miljoner euro för en annan Leica i samma serie.

Kameran, som är från 1923, är en av förmodat 23 tillverkade som var testexemplar till den kamera som sattes i produktion 1925.



Publicerad 2022-06-12. Läst av 2376 personer.

18 Kommentarer

Bob Bovin 2022-06-12 13:34  
Dax att göra en exakt digital kopia?
/B
Ventures 2022-06-12 14:34  
Vilka bra bilder den måste ta! 😉
fotomojje 2022-06-12 14:35  
Hoppas att den används!
Chasid 2022-06-12 14:41  
Det är vansinnigt mycket pengar för en normal konsument, men kaffepengar för en person med X-antal miljarder på banken.
Sundin 2022-06-12 17:52  
Det här är en av de första kamerorna som anammade bildstorleken som idag kallas "full frame". Varför vissa än idag – 100 år senare – tycker att det är det enda rätta formatet är för mig en gåta. Så långsamt går ändå inte den tekniska utvecklingen, eller gör den det?
gdip 2022-06-12 18:39
Med tanke på vad pixelns uppfinnare själv sa i en intervju 2010 så framstår din fråga som befogad. “Squares was the logical thing to do,” Kirsch told the magazine in 2010. “Of course, the logical thing was not the only possibility … but we used squares. It was something very foolish that everyone in the world has been suffering from ever since.”
luminousoctaves 2022-06-12 19:42  
Kan föreställa mig antiklimaxet när den nye ägaren äntligen får hålla den i handen.
eon 2022-06-12 20:24  
Oöverträffbar kombination av en historisk milstolpe och fantastisk provinens på den kameran. Det är mycket svårt att komma på andra kameror som skulle kunna konkurera om samlarnas gunst.
Dock svårt att greppa hur mycket vissa samlarsaker kan betinga i pris. Liksom det är svårt att greppa hur långt avstånd ett ljusår är, även om man förstår enheten och matematiken.
Finn Calander 2022-06-13 11:39  
Samlarmarknaden är som den är. Svårbegriplig för en vanlig dödlig utan samlarinstinkt. Oavsett om det handlar om kameror, fotografier, Star Wars-prylar, eller annat. Personligen tycker jag att det hade varit ganska kul att få ta en rulle s/v-film med den här kameran. Dom negativen hade jag sedan antagligen ha kunnat få en hacka för ...
Zuchov 2022-06-13 17:52  
'.. and that's why this Leica almost a hundred year later dominate the market as a sports, wildlife and lowlight beast.'
Anders Eriksson 2022-06-14 20:50
Kanske inte, men de är klart bäst på mätsökarkameror :)
Sten-Åke Sändh 2022-06-15 18:10
Men då kanske samlaren fått en vida bättre kamera i en MA-Titan istället för det är väl ändå de nya kamerorna som håller ställningarna pch inte de museala grejorma.

https://www.fotosidan.se/cldoc/pr
Anders Eriksson 2022-06-15 20:09
Samlare som köper den här behöver nog inte välja utan köper båda ...
Sten-Åke Sändh 2022-06-15 22:49
Säkert sant :-)
x-country 2022-06-14 23:13  
Det hade varit mer uppseendeväckande om det visade sig att detta var en kopia…
jkm 2022-06-16 20:13  
Den här äckliga superkaptalismen står mig upp i halsen… Tanken bakom att dom superrika bara fick gasa på var ju att pengaflödena skulle komma fattiga människor tillgodo men i helvete heller!! Därav dom här dårpriserna… Ha det gött!
Sten-Åke Sändh 2022-06-19 23:35
Jaa men ett av skälen till att stora pengar söker sig till "investeringar" som dessa är ju att de som investerar upplever att de här investeringarna ger både högre och tryggare avkastning än andra konkurrerande alternativ. Det finns för mycket pengar och för få andra lockande alternativ.

Det skapas hela tiden mer pengar virtuellt samtidigt som det inte blir några fler Leica-kameror av denna modell från 1923 - undrar om den går att ta bilder med :-)

Undrar hur stor del av detta uppblåsta pris som utgörs av alla de Covid-pengar som myndigheter över hela världen öst ut i panik - ytterligare en Peter Dalle - "Tänkte inte på det"?
jkm 2022-06-20 18:39
Du har helt rätt!! Ha det gött!
annons

Merläsning

ANNONS