Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Modern fotografi till salu

Modern fotografi till salu

Just nu pågår visning hos Bukowskis av fotografier tagna från 60-talet fram till idag. Klassiska svenska fotografer som Christer Strömholm, Tuija Lindström är representerade men även aktuella fotoboksvinnaren Maria Miesenberger finns med. Utöver det en mängd svenska och utländska fotografer med Richard Avedon och David Chapelle i spetsen.

I katalogen finns något för alla smaker, från yppig fine art nude, via klassiska porträtt och abstrakta bilder till gatufoto.

Utropspriser från 6.000 och upptill nästan 500.000. Hela katalogen finns online och visning pågår till och med den 15 november. 16 november 13:00 starta auktionen.



Publicerad 2011-11-11. Läst av 11131 personer.
Sommarkampanj på våra fotoböcker. Sista dag är 28 juni.

Upptill 60% rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2011-11-11 16:25   bjornterring
cango 2011-11-11 21:01
Med all rätt!
Svar från David Elmfeldt 2011-11-11 22:03
Verkligen! Jag är avis!
62174 2011-11-12 19:17
Grattis! Bra jobbat och du visas i fint umgänge.

Jag var på Bukowskis idag och förundrades över all fotografi, internationell liksom svensk. Katalogen kostar 250 kr men det tror jag den är värd. Man kan välja vilket omslag man vill ha! Jag valde Richard Avedon, kvinnan med elefanterna, en otroligt bra bild i sin genre.
2011-11-12 08:23   Dahlhöjd
Det är dagar som denna som man är lite sur över att man inte bor i Sthlm...

/J
2011-11-12 11:02   Dirre40
Mycket intressant !
:)
Jag åker dit idag Lördag så man inte missar detta innan
visningen är över.
Kul !
2011-11-12 22:32   Dirre40
Hallå alla glada !
:)
Jag var på Bukowskis idag och kan verkligen rekommendera att ni tar er dit
innan visningen är slut.
Jättefina fotografier och en hade utropspris 2,5-3 miljoner bl.a och lite bilder från gamla tider m.m
Även fin konst och möbler att se där från 50-60 talet.
Väl värt ett besök !
mvh/Dieter
2011-11-13 00:03   jonasy
Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag inte tvekat en sekund på bilden med dansande elefanterna.
2011-11-13 10:05   Essen
Vem f-n kan tänka sig köpa en dryga 2m² stort fotografi av George Clooney för 120.000-140-000kr!?
vbg_snake 2011-11-13 14:21
Fanns ju även andra bilder som man också funderade på...

http://www.bukowskis.com/auctions/564/279-miriam-backstrom-29-variations-of-light-2002?category[]=119&page=5

Drygt en halv miljon i utropspris. Skulle det smaka?
zingiber 2011-11-13 20:06
"Vem f-n kan tänka sig köpa ..."
det är väl just frågor som detta som auktionen är till för att svara på?
gatosi 2011-11-13 20:20
"...fotografi av George Clooney för 120.000-140-000kr!?"

Med så där rosa läppar säkert ingen tjej skulle jag tro.
2011-11-13 19:23   Dirre40
Fuderar på att kolla auktionen om man får utan att buda för att se vad folk betalar för bilderna. Mäktiga summor !
;-)
2011-11-13 20:54   kiwawa
Så, är det inte bra nu med Clooneys nuna på första parkett.
Jobbigt när nån stirrar så på en.
expephoto 2011-11-14 08:08
Håller fullständigt med dig Janne, det börjar bli lätt irriterande nu.
2011-11-14 08:27   recman
Hur kan någon vara intresserad av att betala ens 4-5000:- för ett fotografi? Förstår saken med målade tavlor, då de är mer "unika", men ett fotografi kan ju så otroligt enkelt och snabbt kopieras upp i mängder. Hur kul är det då att ha ett fotografi som jag betalat 100 000:- för när grannen tog bilden från Bukowskis onlinekatalog och skickade till FujiDirekt för framkallning?
vbg_snake 2011-11-14 09:28
Kul att ha ett fotografi för 100 000 där det står 1/5 på...
Björn_ 2011-11-14 10:18
Bättre investering än pengar på banken om du frågar mig, dessutom trevligt att hänga på väggen.
Sara Gust 2011-11-14 11:25
Att fotokonstens priser närmar sig den målade konstens är ett fenomen som är här för att stanna, och det i mina ögon med rätta.

Jag har aldrig förstått det där att målad konst skulle vara ädlare och mer värdefullt än fotokonst bara för att det är "icke-kopieringsbart" eller "unikt".
Under devisen att skicka en onlinekatalog till FujiDirekt och att det skulle va samma sak, kan man ju fotografera av en målning och framkalla, alternativt kalkylera /måla av den själv. Det är att jämföra med HM som rakt av kopierar hantverksmässigt gjorda klädkollektioner och säljer till vrakpris. Det finns en viss skillnad där.

Jag ställer mig lika frågande som du, men tvärtom, till att människor köper målade tavlor under någon slags förevändning att det är mer "unikt" än fotografier.
Num Wistbacka 2011-11-14 13:42
@Sara

Jag citerar mig själv från en kommentar som jag skrev under artikeln on Gurskys foto:

"Jag vet inte om jag är konservativ eller trångsynt, men jag kommer aldrig att kunna värdesätta bilder likvärdiga med stora musikaliska arrangemang, skulpturer eller tavlor. Visst ska skickliga och bra fotografer få bra betalt och deras bilder vara dyra, men en bild tas på en bråkdels sekund. En tavla i samma storlek som Gurskys bild av samma motiv hade varit ett rejält tidskrävande arbete."

Min poäng är, att även om konstnärer inom fotokonsten, som t.ex. Gursky, lagt ner massor av planering av utrustning och motiv, så är bilden tagen på ett klick. En målare måste också planera sitt motiv och utrustning, men han/hon har dessutom hela processen med att pensla fram bilden framför sig i dett skede när all planering är klar.

Men i och för sig tycker jag inte att 5000 kr är mycket för bra bilder. Lite annan sak med andra artikelns miljonbelopp.... Fast 120 000 kr för ett Clooney-porträtt är för mycket. Speciellt med tanke på hans översaturerade läppar. Visst är bilden bra ljussatt och exceptionellt bra skärpa, samt att hans blick är väldigt naturlig och förtrollande, men ändå inte värd de pengarna. Skulle ha fått 4/5 av mig på FS.
Sara Gust 2011-11-14 15:39
@Num.

Förstår ditt resonemang, men....näe, jag ser inte tiden i sig som en måttstock.
Som du säger är ett bra fotografi inte resultat av en 250-dels sekund. Det är en samlad erfarenhet och en särpräglad blick som gör att vissa bilder får ett värde och blir mer än bara en bild.

I stutändan är konst, för mig, en underlig och magisk förmåga att bjuda in betraktaren, fånga ett stycke verklighet eller skapa en helt ny sådan, låta betraktaren förföras eller förvånas eller äcklas eller vad som nu händer. Huruvida det uppnås genom en slutare, en målarpensel, tio notrader eller genomen en bit sten utskuren till formen av ett mänskligt ansikte är underordnat upplevelsen som konstverket framkallar.

Likaså är mängden tid en för mig skev måttstock. Huruvida det tog 1 sekund, 1 vecka, 6 månader eller en livstid är av underordnad betydelse i mitt begrepp av konst. I slutändan finns bara konstverket; tavlan eller sången eller boken som lyfter och skapar imma i betraktarens hjärna. Medan andra skulpturer eller melodier förblir lika intetsägande som en tillknycklat tidningspapper.

Jag skulle för övrigt aldrig i mitt liv pröjsa för porträttet på Clooney. Inte för att det är ett fotografi, utan för att det inte talar till mig. Det hade talat lika lite också om hans linjer var avbildade genom en målarduk istället för som nu via en kameralins. Men det är en fråga om personlig tycke och smak, inte målad konst versus fotokonst.

Merläsning

Canon Eos R5 och R6 – två proffsiga spegelfria syskon

Canon lägger in en högre växel i sin satsning på det spegelfria R-systemet och lanserar två proffsiga kameror med inbyggd bildstabilisering: Eos R5 och R6. Läs mer... 38

Lätta och billiga supertelen från Canon

Canons nya 600 mm supertele väger under 1 kg och kostar mindre än 9.000 kronor. Längden är bara 20 cm. Det kompletteras av ett 800 mm som är obetydligt större. Läs mer... 6

Lång telezoom och konvertrar för Canon RF

Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1L IS USM och de nya två telekonvertrarna har tidigare aviserats, men är nu klara för produktion och försäljning. Läs mer...

Canon RF 85/2 Macro IS STM – både porträttele och makro

Canon RF 85 mm f/2 IS STM är inte bara ett porträttele, det fungerar också som makroobjektiv. Läs mer... 1

Använd Profoto B10 med iPhone

Profoto AirX möjliggör avancerad blixtfotografering med iPhone. Läs mer... 3

Trots corona - Stockholm Fotomaraton blir av

Annorlunda upplaga i år för att säkra mot smittspridning. Läs mer... 2

Ljusstark extrem vidvinkelzoom från Sony