Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Modern fotografi till salu

Modern fotografi till salu

Just nu pågår visning hos Bukowskis av fotografier tagna från 60-talet fram till idag. Klassiska svenska fotografer som Christer Strömholm, Tuija Lindström är representerade men även aktuella fotoboksvinnaren Maria Miesenberger finns med. Utöver det en mängd svenska och utländska fotografer med Richard Avedon och David Chapelle i spetsen.

I katalogen finns något för alla smaker, från yppig fine art nude, via klassiska porträtt och abstrakta bilder till gatufoto.

Utropspriser från 6.000 och upptill nästan 500.000. Hela katalogen finns online och visning pågår till och med den 15 november. 16 november 13:00 starta auktionen.



Av David Elmfeldt
Publicerad 2011-11-11. Läst av 10771 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2011-11-11 16:25   bjornterring
cango   2011-11-11 21:01
Med all rätt!
Svar från David Elmfeldt   2011-11-11 22:03
Verkligen! Jag är avis!
62174   2011-11-12 19:17
Grattis! Bra jobbat och du visas i fint umgänge.

Jag var på Bukowskis idag och förundrades över all fotografi, internationell liksom svensk. Katalogen kostar 250 kr men det tror jag den är värd. Man kan välja vilket omslag man vill ha! Jag valde Richard Avedon, kvinnan med elefanterna, en otroligt bra bild i sin genre.
2011-11-12 08:23   Dahlhöjd
Det är dagar som denna som man är lite sur över att man inte bor i Sthlm...

/J
2011-11-12 11:02   Dirre40
Mycket intressant !
:)
Jag åker dit idag Lördag så man inte missar detta innan
visningen är över.
Kul !
2011-11-12 22:32   Dirre40
Hallå alla glada !
:)
Jag var på Bukowskis idag och kan verkligen rekommendera att ni tar er dit
innan visningen är slut.
Jättefina fotografier och en hade utropspris 2,5-3 miljoner bl.a och lite bilder från gamla tider m.m
Även fin konst och möbler att se där från 50-60 talet.
Väl värt ett besök !
mvh/Dieter
2011-11-13 00:03   jonasy
Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag inte tvekat en sekund på bilden med dansande elefanterna.
2011-11-13 10:05   Essen
Vem f-n kan tänka sig köpa en dryga 2m² stort fotografi av George Clooney för 120.000-140-000kr!?
vbg_snake   2011-11-13 14:21
Fanns ju även andra bilder som man också funderade på...

http://www.bukowskis.com/auctions/564/279-miriam-backstrom-29-variations-of-light-2002?category[]=119&page=5

Drygt en halv miljon i utropspris. Skulle det smaka?
zingiber   2011-11-13 20:06
"Vem f-n kan tänka sig köpa ..."
det är väl just frågor som detta som auktionen är till för att svara på?
gatosi   2011-11-13 20:20
"...fotografi av George Clooney för 120.000-140-000kr!?"

Med så där rosa läppar säkert ingen tjej skulle jag tro.
2011-11-13 19:23   Dirre40
Fuderar på att kolla auktionen om man får utan att buda för att se vad folk betalar för bilderna. Mäktiga summor !
;-)
2011-11-13 20:54   kiwawa
Så, är det inte bra nu med Clooneys nuna på första parkett.
Jobbigt när nån stirrar så på en.
expephoto   2011-11-14 08:08
Håller fullständigt med dig Janne, det börjar bli lätt irriterande nu.
2011-11-14 08:27   recman
Hur kan någon vara intresserad av att betala ens 4-5000:- för ett fotografi? Förstår saken med målade tavlor, då de är mer "unika", men ett fotografi kan ju så otroligt enkelt och snabbt kopieras upp i mängder. Hur kul är det då att ha ett fotografi som jag betalat 100 000:- för när grannen tog bilden från Bukowskis onlinekatalog och skickade till FujiDirekt för framkallning?
vbg_snake   2011-11-14 09:28
Kul att ha ett fotografi för 100 000 där det står 1/5 på...
Björn_   2011-11-14 10:18
Bättre investering än pengar på banken om du frågar mig, dessutom trevligt att hänga på väggen.
Sara Gust   2011-11-14 11:25
Att fotokonstens priser närmar sig den målade konstens är ett fenomen som är här för att stanna, och det i mina ögon med rätta.

Jag har aldrig förstått det där att målad konst skulle vara ädlare och mer värdefullt än fotokonst bara för att det är "icke-kopieringsbart" eller "unikt".
Under devisen att skicka en onlinekatalog till FujiDirekt och att det skulle va samma sak, kan man ju fotografera av en målning och framkalla, alternativt kalkylera /måla av den själv. Det är att jämföra med HM som rakt av kopierar hantverksmässigt gjorda klädkollektioner och säljer till vrakpris. Det finns en viss skillnad där.

Jag ställer mig lika frågande som du, men tvärtom, till att människor köper målade tavlor under någon slags förevändning att det är mer "unikt" än fotografier.
Num Wistbacka   2011-11-14 13:42
@Sara

Jag citerar mig själv från en kommentar som jag skrev under artikeln on Gurskys foto:

"Jag vet inte om jag är konservativ eller trångsynt, men jag kommer aldrig att kunna värdesätta bilder likvärdiga med stora musikaliska arrangemang, skulpturer eller tavlor. Visst ska skickliga och bra fotografer få bra betalt och deras bilder vara dyra, men en bild tas på en bråkdels sekund. En tavla i samma storlek som Gurskys bild av samma motiv hade varit ett rejält tidskrävande arbete."

Min poäng är, att även om konstnärer inom fotokonsten, som t.ex. Gursky, lagt ner massor av planering av utrustning och motiv, så är bilden tagen på ett klick. En målare måste också planera sitt motiv och utrustning, men han/hon har dessutom hela processen med att pensla fram bilden framför sig i dett skede när all planering är klar.

Men i och för sig tycker jag inte att 5000 kr är mycket för bra bilder. Lite annan sak med andra artikelns miljonbelopp.... Fast 120 000 kr för ett Clooney-porträtt är för mycket. Speciellt med tanke på hans översaturerade läppar. Visst är bilden bra ljussatt och exceptionellt bra skärpa, samt att hans blick är väldigt naturlig och förtrollande, men ändå inte värd de pengarna. Skulle ha fått 4/5 av mig på FS.
Sara Gust   2011-11-14 15:39
@Num.

Förstår ditt resonemang, men....näe, jag ser inte tiden i sig som en måttstock.
Som du säger är ett bra fotografi inte resultat av en 250-dels sekund. Det är en samlad erfarenhet och en särpräglad blick som gör att vissa bilder får ett värde och blir mer än bara en bild.

I stutändan är konst, för mig, en underlig och magisk förmåga att bjuda in betraktaren, fånga ett stycke verklighet eller skapa en helt ny sådan, låta betraktaren förföras eller förvånas eller äcklas eller vad som nu händer. Huruvida det uppnås genom en slutare, en målarpensel, tio notrader eller genomen en bit sten utskuren till formen av ett mänskligt ansikte är underordnat upplevelsen som konstverket framkallar.

Likaså är mängden tid en för mig skev måttstock. Huruvida det tog 1 sekund, 1 vecka, 6 månader eller en livstid är av underordnad betydelse i mitt begrepp av konst. I slutändan finns bara konstverket; tavlan eller sången eller boken som lyfter och skapar imma i betraktarens hjärna. Medan andra skulpturer eller melodier förblir lika intetsägande som en tillknycklat tidningspapper.

Jag skulle för övrigt aldrig i mitt liv pröjsa för porträttet på Clooney. Inte för att det är ett fotografi, utan för att det inte talar till mig. Det hade talat lika lite också om hans linjer var avbildade genom en målarduk istället för som nu via en kameralins. Men det är en fråga om personlig tycke och smak, inte målad konst versus fotokonst.

Merläsning

Vi provar Hasselblad X1D II - Fokus på bättre prestanda

Vi har fått möjlighet att titta lite närmare på Hasselblads nya spegelfria mellanformatskamera X1D II 50C. Läs mer...

Sportfotograf utvärderar Sony-systemet

Sportfotografen Daniel Malmberg jobbar till vardags med Canon-utrustning. Nu har han fått möjlighet att prova Sony-systemet ordentligt – och han är positivt överraskad. Läs mer...

Test: Sony FE 24/1,4 GM

Plus Oavsett om du är yrkesfotograf eller fotoentusiast, tar pressbilder eller fotar landskap; Sony FE 24 mm f/1,4 GM är en relativt lätt och kompakt vidvinkel som passar för alla situationer. Objektivet är i stort sett utan svagheter. Läs mer...

Stopp för fotografering av 30 000 elever i Malmö

All skolfotografering i Malmös kommunala grundskolor stoppas. Inga nya avtal med skolfotoföretag får tecknas och gamla avtal ska avslutas. Läs mer... 9

2x telekonverter till Olympus

Olympus lanserar en telekonverter, kallad MC-20, som dubblerar brännvidden. Med 300/4 IS Pro blir avbildningsskalan nästan 1:1 vid närgränsen. Olympus har också gjort en ny version av programvaran för E-M1 Mark II som ger förbättrad autofokus och bildkvalitet. Läs mer... 2