Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Naturfotograf visar miljöministrar: Östersjön full med algmattor

Naturfotograf visar miljöministrar: Östersjön full med algmattor

– Algblomningen var värre än jag någonsin kunde föreställa mig, säger fotografen Johan Hammar som tagit flygfoton över Östersjön. Bilderna visas när östersjöländernas miljöministrar träffas idag.

Miljöminstrar från nio länder runt Östersjön träffas idag i Köpenhamn tillsammans med EU:s miljökommissionär. Syftet med mötet är att diskutera Östersjöns miljöstatus och utvärdera hur arbetet fortskrider för att nå de gemensamma målen – ett renare Östersjön

Vägen dit är lång. Det visar inte minst fotografen och biologen Johan Hammars flygbilder från i somras.

– Jag var nyfiken på hur algblomningen såg ut från luften och om den verkligen var så omfattande som det ibland framställs i media. Den 25 juli flög jag och en pilot ut över Östersjön utan att egentligen veta vad som väntade, berättar Johan Hammar.

– Vi hann inte komma långt ut från den svenska kusten innan stråken av alger började dyka upp. Ju längre ut vi flög desto värre blev det. Havet täcktes av algmattor. Mil efter mil. Det var värre än jag någonsin kunde föreställa mig.

Trots detta bedömdes sommarens algblomning som medelmåttig av SMHI.

– Vindarna gjorde att påverkan längs kusterna var liten. Trenden är att algblomningarna blir mer långvariga och får större utbredning. Och ser man till utbredningen av de syrefria bottnarna i Östersjön har de ökat kraftigt sedan början av 1990-talet, säger Ann-Turi Skjevik på SMHI i ett pressmeddelande.

På miljöministrarnas möte i Köpenhamn ställer Johan ut åtta bilder från sommarens flygning.

– Genom mina foton vill jag försöka förmedla den starka upplevelse jag hade, så att miljöministrarna fattar kloka beslut som på sikt bidrar till ett renare Östersjön, säger Johan Hammar.

Läs mer om ministermötet här.

Johan Hammars hemsida



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2013-10-03. Läst av 5751 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2013-10-03 11:41   Tony johansson
Att detta får fortgå dag ut och dag in, år ut och år in, medans politikerna skall försöka att komma överens om åtgärder. Har dom missat att det finns nya generationer som är på väg och skall till att ärva denna vår (mig veterligen) ENDA JORD !?
2013-10-03 15:43   Måns H
Bra reportagebilder! Kommer ihåg katastrofåret 2005. Hela innanhavet var en grön smet och det gick inte att bada. I år trodde jag att läget var ganska bra pga allt blåsande, men Hammars bilder visar hur det är. Bra jobbat!

Det finns inga enkla lösningar men det finns lösningar. Kolla ex vis WWFs hemsida och "Rädda Östersjön", bli fadder för Östersjön.
2013-10-03 20:50   Damm på sensorn
Både Måns och Tony åker nog bil varje dag samt äter mat från andra länder.
A I Nikolis   2013-10-03 23:10
Och så fort man stödjer någonting bra så får man mothugg med "men du gör säkert ändå dittan och datten". Med den attityden kommer ingenting i världen bli bättre, var glad över att det finns folk som faktiskt vågar uttrycka att det krävs åtgärder och förändring.

Helt fantastiskt initiativ av en naturfotograf tycker jag, många fler naturfotografer borde försöka uppmärksamma miljöförstöring på detta sättet! :)
Tony johansson   2013-10-04 01:55
Jag åker bil , eller snarare buss varje dag, då det är min födkrok och visst äter jag mat från utlandet. Skulle tro att det är ganska svårt att undvika vare sig man vill eller inte.

På min fritid kör jag Mc, åker kollektivt eller cyklar.
Birgitta Edelman   2013-10-04 02:34
Det är väl ännu värre att äta mat från jordbruken runt Östersjön? Jordbruken står ju för en stor del av utsläppen. De och industrierna. Bilarnas andel i Östersjöns nedsmutsning är väl inte den största. (Säger en som faktiskt ogillar bilar och aldrig ens haft körkort...)
Förresten - varför har Sverige inte lag på att fritidsbåtar ska ha slutna toalettsystem, såsom vi har i Finland? Nu kommer svenska segelbåtar och tömmer skiten i våra vatten och skärgårdshamnar. Det är inte populärt kan jag tala om...
Isa i Stockholm   2013-10-04 12:04
Birgitta, jag skulle inte säga att det är värre att äta från jordbruken runt Östersjön. Visst, om allt man bryr sig om är Östersjön, men annars förflyttas ju bara problematiken. Är det mer ok att miljöer utomlands förstörs? Där man kanske inte har samma resurser för att ta itu med problemet? Vilket vi ju faktiskt har här, och lik förbannat händer absolut ingenting...

Bilar bidrar för övrigt till övergödningen genom utsläpp av kväveoxider. Speciellt vid många korta resor då katalysatorn inte hinner värmas upp tillräckligt för att fungera effektivt.

Att Sverige inte har någon sådan lag ang fritidsbåtar är bara pinsamt, men bra att ni är bättre i den frågan! Hoppas att Sverige kommer ikapp snabbt.
PMD   2013-10-04 23:28
Bilars kväveutsläpp måste väl ändå vara en tämligen marginell faktor när det gäller övergödningen av Östersjön? Hur mycket påverkar bilarna?
2013-10-04 07:36   TVS
Alla gillar att prata om vilka miljöförespråkare de är, men när det kommer till att betala några kronor extra för dessa saker eller undvika köpa vissa produkter eller göra något obekvämt så blir orden tomma och hycklandet uppenbart (undertecknad inkluderad).

Det som behöver ändras är agerandet från konsumenter, producenter, privatföretag, politiker och stat. Ett konsekvent agerande och hårda sanktioner och industristopp. Men "ivägen" finns tusentals arbetstillfällen och "vi gillar också miljön... men"-resonemang. Som med det mesta så krävs sannolikt en rejäl katastrof som drabbar tiotusentals människoliv före någon agerar. Tyvärr.
Tony johansson   2013-10-04 09:24
Och debn katatrofen är på väg och dess skadeverkningar kommer dessvärre inte att begränsa sig till ett par tiotusentals människor, utan hela den mänskliga populatioen.

Visst bidrar jag till miljöförstöring, det är omöjligt att inte göra det iom att jag faktiskt existerar och visst skulle jag kunna göra mer för att minska mitt avtryck i det ekologiska systemet, men vad skulle det hjälpa om man jämför med hur det ser ut i utvecklinngsländerna ? En sak som jag inte har gjort iallafall, är att bidra till denna miljöförstörande verksamhet genom att sätta några barn till världen, som efter mig under lång tid ,fortsätta att bidra till miljöförstötonringen
Tony johansson   2013-10-04 09:27
Och den katatrofen är på väg och dess skadeverkningar kommer dessvärre inte att begränsa sig till ett par tiotusentals människor, utan hela den mänskliga populatioen.

Visst bidrar jag till miljöförstöring, det är omöjligt att inte göra det iom att jag faktiskt existerar och visst skulle jag kunna göra mer för att minska mitt avtryck i det ekologiska systemet, men vad skulle det hjälpa om man jämför med hur det ser ut i utvecklinngsländerna ?

En sak som jag inte har gjort iallafall, är att bidra till denna miljöförstörande verksamhet genom att sätta några barn till världen, som efter mig under lång tid, skulle fortsätta att bidra till miljöförstöringen efter min bortgång.
Tack för ordet...
Isa i Stockholm   2013-10-04 12:18
Tony, att skylla på att allt är värre i utvecklingsländer är ett väldigt bekvämt sätt att avsäga sig ansvar. Sverige har en del i utsläpp av GHG och andra föroreningar precis som alla andra länder. Genom att köpa varor som är producerade eller baserade på råvaror från utlandet har du ju en direkt påverkan även i utvecklingsländer. Se till att göra smarta produktval, oavsett varifrån produkten kommer. Köp ekologiskt kaffe, choklad, bananer osv som inte besprutats med neurotoxiska bekämpningsmedel, köp inte kött som matats med soja odlad på skövlad regnskogsmark. Undvik margarin då det innehåller palmolja, eller odlad lax som matas med fiskmjöl som bottentrålats utanför bl.a. Chile så att inget finns kvar till de lokala fiskarna. Det finns hur många exempel som helst, det du väljer i vardagen har påverkan! Kräv till exempel förnybara energikällor eller mer hållbara fisketekniker. Genom att efterfrågan ökar här kan tekniken utvecklas och blir billigare, vilket gör att även fattigare länder kan ha råd med dem.

Dessutom är ju problemet som nämns här inte något som har uppstått i låginkomstländer, utan i ett innanhav kantat av några av världens mest utvecklade länder. Så låginkomstländer är verkligen inte relevanta här. Hjälp till att städa upp vår egen bakgård istället för att klaga på att länder som har det illa ställt gör så mycket dåligt.
PMD   2013-10-04 23:36
Citat Tony Johansson:
"Visst bidrar jag till miljöförstöring, det är omöjligt att inte göra det iom att jag faktiskt existerar och visst skulle jag kunna göra mer för att minska mitt avtryck i det ekologiska systemet, men vad skulle det hjälpa om man jämför med hur det ser ut i utvecklinngsländerna ?"

Ja, att minska sin miljöförstörande påverkan till noll kan man bara göra genom att upphöra att existera.

Det är en rätt insiktsfull kommentar du gör när du jämför med u-länder (och vissa länder som är på god väg att gå från u-land till i-land). Det är antagligen mycket bättre att satsa alla pengar Sverige satsar på att bekämpa miljöförstöring på hemmaplan på att istället bekämpa miljöförstöring i områden av världen som är mycket värre däran.

F.ö. så tycker jag att det är bättre att använda termen miljöpåverkan än miljöförstöring. Allting vi gör påverkar miljön, och vi kan välja om det är i större eller mindre omfattning. Termen miljöförstöring är lite för enkelspårig.
2013-10-05 08:37   Tony johansson
@ Isabella Chowra

" Tony, att skylla på att allt är värre i utvecklingsländer är ett väldigt bekvämt sätt att avsäga sig ansvar."

Isabella, jag försöker inte skylla ifrån mig på någon(ting), jag bara konstaterar fakta.

Sedan har du rätt i att denna artikel inte handlar om U-länderna utan precis som du skriver, om våran egen bakgård. För att finna en lösning på detta problemet,så måste det till beslut på politisk nivå, det är ju för detta som vi har politiker, dom är ju satta att ta vara på allas våra intressen, eller hur ?

Visst skulle jag kunna handla ekologiska bananer och choklad samt undvika palmolja, men hur undvika dessa produkter i sådant som är färdiglagat ?

Hur vet du/man vad t ex kakorna du köper, innehåller. Om det står vegetabiliskt fett, så är det oftast palmolja, eller hur?

Tyvärr så har jag andra saker att göra än att läsa på innehållsförteckningen på allt som jag stoppar i varukorgen när jag handlar.

Nej min vän, det måste skötas på hög politisk nivå och dessvärre så är jag inte speciellt optimistisk då intresset är minst sagt svalt. Konsensus tycks vara att " det ordnar sig " och trots larmrapporter som står som spön i backen, så kör vi på som vanligt, lokalt såväl som globalt.

Inte förrän grenen som vi sitter på och sågar i går av, kommer det att hända något radikalt, men då är det redan försent. Om du vill stånga din panna blodig till att försöka på en kursändring, var så god, alla har vi våra väderkvarnar. Jag tänker inte göra det, då jag redan vet att det inte kommer att inträffa några förändringar.

Ta väl hand om dig och kämpa för det som du brinner för, men bered dig på att bli besviken...

Merläsning

Ny finess i Lightroom och Adobe Camera Raw

Textur efterfrågat av användarna - släta ut eller framhäv detaljer. Läs mer... 4

Många nyheter i uppdaterad Lightroom-utmanare

ON1 Photo RAW 2019.5 släppt - dual mode och förbättrad historik bland nyheterna. Läs mer... 8

Artisten Ariana Grande stäms för bildstöld

Lade ut annan fotografs bilder på sitt Instagram - stäms av upphovsmannen. Läs mer... 4

Publicera dina bästa bilder!

Nu har du chansen att få med dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Teman för nr 4/2019 är "Bröllop" respektive "Stadslandskap". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Du kan ladda upp till och den 19 maj. Läs mer...

Framtidens fototeknik

Fotosidans tekniske redaktör Martin Agfors berättar om vad vi kan vänta oss av fototekniken i framtiden. Läs mer...

Nikon Z6 och Z7 får ögon-AF