Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Peter Hanneberg är årets naturfotograf

Peter Hanneberg är årets naturfotograf

Foto: Peter Hanneberg

 

Peter Hanneberg är årets naturfotograf.

Naturvårdsverket har utsett Peter Hanneberg till årets naturfotograf 2019. Det är 29:e året stipendiet delas ut, och summan är 25 000 kronor. Peter Hanneberg är författare, journalist, fotograf och biolog. Han har gett ut ett tiotal böcker, vunnit WWF:s Pandapris tre gånger och fick Sveriges Ingenjörers miljöpris för journalister 2001. Sedan 15 år är han aktiv som personligt invald ledamot i WWF:s Förtroenderåd.

Foto: Jame Marajan

"Under alla år som natur- och miljöinriktad journalist har fotografin varit med som en viktig parallell profession som ofta förstärkt det skrivna ordet och dess naturvårdsbudskap. Att Naturvårds­verket nu finner mig värdig deras prestigefyllda utmärkelse, är ett erkännande från rikets främsta miljöinstans som ökar min yrkesstolthet", säger pristagaren Peter Hanneberg i ett pressmeddelande.

Foto: Peter Hanneberg

Motiveringen är att Peter Hanneberg med naturfotot som redskap under mer än 40 år skickligt och tongivande har arbetat för att öka kännedomen om och känslan för naturen och miljön i Sverige och i världen.
"Han har med sina naturtroget berättande bilder och egna texter starkt bidragit till att hävda naturvårdens intressen och skyddet av värdefull natur, senast med boken Öar", säger Björn Risinger, generaldirektör på Naturvårdsverket.

Foto: Peter Hanneberg

Naturvårdsverket delar årligen ut priset till en, enligt deras formulering, "dokumenterat skicklig naturfotograf som visat kunskap och engagemang i naturvårdsfrågor och bidragit till att hävda naturvårdens intressen genom sin fotografiska verksamhet i Sverige."



Publicerad 2020-05-26. Läst av 2574 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2020-05-26 12:47   PeterWem
En fantastisk bild från fjällen som skulle ha blivit än bättre om man inte sett det raka streck som täcker hela himlen. Exporteringsfel från råfil till jpeg kanske.
Martin F 2020-05-26 13:30
Var ser du strecket? Jag kollar visserligen på mobilen men ser inget streck. Däremot halofenomen på bergen i horisonten, antagligen pga lite för frikostigt med dehaze eller clarity :)
PeterWem 2020-05-26 13:36
Precis under molnen till höger. Går snett uppåt till vänster genom molnen och syns därefter även i vänstra hörnet.
PMD 2020-05-26 15:02
Jag noterade en skarp rak färgskillnad till höger under molnen, men jag tolkade det som en molnkant av något slag, men det kan förstås mycket väl vara ett bildbehandlingsfenomen. Någon fortsättning av linjen i vänsterkanten av bilden lyckas jag dock inte hitta.
ctlindsten 2020-05-26 15:51
jag ser flera redigeringsfel i bilderna

tror inte att denna tävling handlar om teknisk perfektion dock, mera vad han har gjort för bidrag till naturvårdsfrågor m.m
PeterWem 2020-05-26 15:52
När man väl ser det kan man inte sluta se det ^^

Du har så rätt så, Christian.
2020-05-26 15:41   esbtse
vackert men känns som man sätt detta tidigare.
ctlindsten 2020-05-26 15:48
ja du har sett det förut, från Hans Strand.. aldrig hört talas om denna fotograf men jag vill inte prata skit heller :) han är säkert grym
froderberg 2020-05-26 16:54
Han får priset för sin journalistiska insats där bilderna bara är en del.
esbtse 2020-05-26 17:08
Kan acceptera detta men det finns naturfotografer som utvecklar sitt personliga fotograferande i mer nydanade inriktningar som jag ur en konstnärlig vinkel tycker är intressantare. Borde kanske också presenteras på Fotosidan..

Glöm inte Sven Hörnell
2020-05-26 15:49   Syvertsen
Säkert duktig på naturen men fotot får han fan slipa till... Sönderkomprimerat, antingen döda eller övermättade färger, sne bild, molnen är mörkare på himlen än de är i reflektionen nedtill och hela bilden skriker öht.

Otroligt motiv, rätt deppigt utförande.
2020-05-27 22:27   Ebon1
Ansök själva nästa gång så kanske ni får priset, det finns massor med naturfototävlingar att deltaga i, men kollar man igenom era bilder så får ni nog problem att nå framgång. Lycka till.
ctlindsten 2020-05-27 22:51
Jag har redan nått framgång då jag har mitt eget företag och lever på fotografering, men tack för dom vänliga orden. Jag antar att du känner honom eftersom du blir så här upprörd över att vi ger lite kritik. Handlar inte om någon avundsjuka från mig iaf, jag läste artikeln, kollade på bilderna och gav mina åsikter.
Terje Hellesø 2020-06-03 19:10
Det är en utmärkelse, inget pris. Sålunda inget man ansöker om, utan något som tilldelas naturfotografer som har utmärkt sig på olika sätt.
2020-06-03 19:09   Terje Hellesø
Jag vill passa på och gratulera så mycket till utmärkelsen Peter! 👍

Merläsning

Ljusstark extrem vidvinkelzoom från Sony

Sony kompletterar omtyckta FE 12-24 mm f/4 G med en ljusstarkare proffsversion: FE 12-24 mm f/2,8 GM. Det kan passa för såväl reportage som astrofoto. Läs mer...

Emma Svensson förstärker Fotosidans redaktion

Vi välkomnar Emma Svensson som ny frilansare i Fotosidan redaktion och kommer bredda vår bevakning ytterligare och ta vår journalistik till nya höjder. Läs mer... 5

Test Nikon D6 - teknikredaktör Martin Agfors går igenom kameran (video)

Plus I denna video går teknikredaktör Martin Agfors under 5 min igenom kamerans viktigaste funktioner och jämför bland annat med Nikon D5. Läs mer...

Superextrem raktecknande vidvinkel från Laowa

Med en bildvinkel på 135 grader är Laowa 9 mm f/5,6 FF RL världens extremaste raktecknande vidvinkel för spegelfria småbildskameror. Läs mer... 6

Utforska fågellivet i ditt närområde

De gör filmer om fåglar i Sveriges natur. Läs mer... 4

Test Nikon D6: Snabbare och mer träffsäker

Plus Nikon D6 innebär en relativt försiktig uppdatering av D5. De främsta skillnaderna är en ny snabbare processor och en helt ny autofokusmodul. Dessutom har kameran fått inbyggd wifi, blåtand och GPS. Läs mer... 17

Olympus berättar mer om kommande objektiv

Olympus har uppdaterat sin produktplan för kommande objektiv och berättar mer om sin nya supertelezoom. Läs mer... 5

Canon anordnar liveevent – största lanseringen någonsin

Är det äntligen dags för lansering av Canon Eos R5? Läs mer... 3

Kinesisk medborgare gripen – flög drönare över skyddsobjekt

En kinesisk medborgare har frihetsberövats misstänkt för brott mot skyddslagen efter att ha flugit drönare över ett skyddsobjekt. Läs mer... 13

H&Y Revoring låter dig använda samma filter

Använd samma filter till objektiv med flera olika diametrar. Läs mer... 6

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar