Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Nytt rekord: 24 miljoner för tidig Leica

Nytt rekord: 24 miljoner för tidig Leica

Auktionshuset Westlicht har slagit ett nytt världsrekord. På deras senaste kameraauktion klubbades en Leica 0 för 2,4 miljoner euro, motsvarande 24,4 miljoner kronor. Men de sålde även andra dyrgripar, bland annat Hasselblad.

Leica 0 är en serie prototyper till den första marknadsförda Leican och tillverkades i 25 exemplar 1923, två år före marknadslanseringen.

Det tidigare försäljningsrekordet på 2,16 miljoner euro slogs också av en Leica 0 (nummer 116). Att det blev ett nytt rekord beror på att det här exemplaret med nummer 122 är i bättre skick. Det finns troligen bara kvar tre kameror i originalutförande.

Leicas huvudägare Andreas Kaufmann med Leica 0 nummer 122.

– Världsrekordet på 2,4 miljoner euro visar att Leica har ett starkt varumärke med en fängslande historia, säger Leicas styrelseordförande och huvudägare Andreas Kaufmann.

Westlich uppger att köparen är en privat samlare från Asien.

En mindre anonym samlare, Oakleys grundare Jim Jannard, sålde en svart Leica MP med nummer 89 på auktionen som gick för 456 000 euro.

En annan höjdpunkt på auktionen var en Leica MP-2 som gick för 432 000 euro. 

Trots att Westlich ägs av Leica såldes även andra kameror på auktionen. En Hasselblad Lunar Surface SWC, konstruerad för ett Apollo-uppdrag, gick för förhållandevis blygsamma 48 000 euro.



Publicerad 2018-03-14. Läst av 6348 personer.
Sommarkampanj på våra fotoböcker. Sista dag är 28 juni.

Upptill 60% rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2018-03-14 13:37   luminousoctaves
Leica 0 är faktiskt galet snygg! Inte 24-miljoner-kronor-snygg, men ändå...
2018-03-14 14:54   Ventures
Finns det film som passar? Annars har ju köparen gjort bort sig :).
PMD 2018-03-14 16:51
Perforerad 35mm film. Kodaks beteckning 135.

Kanske att man måste använda Leicas speciella kassetter, men de går att hitta begagnatmarknaden till inte helt hutlösa priser, och vi får väl hoppas att den som köpte den här kameran kanske har några slantar kvar. :-)
Svar från froderberg 2018-03-14 17:15
Det tråkiga med dyra samlarkameror är att det troligen aldrig kommer att användas för att fotografera med. Men det hade ju varit kul om det skedde.

Hörde om en kvinna som dök upp med 29 000 dollars Leica M9 Titan på en workshop. Hon använde kameran i högsta grad, till skillnad mot vad den här skribenten förutspådde: https://www.wired.com/2010/09/29000-titanium-leica-m9-will-sadly-never-take-a-picture/
syntax 2018-03-14 18:57
Tja - det är ju det som är den historiska poängen. Leica var den första kameran som på ett effektivt sätt kom att utnyttja perforerad 35 mm film. Därmed skapades en ny och rörlig fotografi som man inte hade sett tidigare - i och med att kameran kunde göras liten och lätt. Tämligen revolutionerande alltså.
Slutsatsen blir väl att den som frågar om det finns film till den, uppenbarligen har det lite klent med dom fotohistoriskt tekniska kunskaperna.
Ventures 2018-03-14 19:18
Måhända visar det min okunskap om kamerahistoria (Leica i synnerhet). När jag köpte en Kodak Brownie för en miljondel av vad Leican kostade var jag så okunnig att jag inte kunde skilja på 02A och 02B och fick en A som använder 116-film, som slutade tillverkas 1984.

(krumeluren ":)", som föreställer ett par ögon och en glad mun betyder att man skämtar).
knobloch 2018-03-14 22:24
@Hans Erik: Slutsatsen blir väl att den som rättar ett uppenbart skämt, troligtvis har det lite klent med färdigheter i det sociala samspelet.

;)
syntax 2018-03-14 22:45
Den krumeluren används lite hur som helst - till exempel för att uttrycka ett ifrågasättande, eller en tvetydighet. Den är alltid bra att falla tillbaka på. Notera att det inte bara är jag som har givit ett konkret svar - trots krumelurer.
Benganbus 2018-03-15 10:29
Vad gäller att använda samlarobjekt! :) Första gången jag träffade Beta Bergström, för fem år sedan ? så låg det en snygg sliten svart M Leica från 1960-talet på hennes bord! Bara så där liksom!!
Och Beata hade Tri-X i den och hade nyss fotat med den också! Kameran gick nå't år senare, på mitt förslag, på LP fotoauktion för c:a 140.000 tror jag att det va! :)
/B
Sten-Åke Sändh 2018-03-15 12:17
Ingen vågar väl ändå använda den. Bilderna kanske inte kommer kännas 24 miljoner trots allt. :-) Den gör sig nog bäst som accessoar, som många Leica a la carte idag, men hamnar nog mest troligt i ett bankfack i totalt mörker.
2018-03-15 09:35   Benganbus
Det finns faktisk litet billigare grejer att tillgå i ett liknande utseende!
Om man nu vill känna på hur det e att fota med en så'n här!
https://www.meister-camera.com/en/second-hand/6995/leica-0-series-prototype-replica
Alf-Magnus 2018-03-15 13:34
Bengt lite för modärt glas i replikan, använder man gamla Tyska förkrigskameror så är det för glasets skull :-)
Benganbus 2018-03-15 16:45
Ok Alf, tänkte inte på det! :)
/B
PMD 2018-03-15 19:22
@Alf: det fina i kråksången är att man kan köpa ett tyskt förkrigsobjektiv med LTM-fattning (Leica) ganska billigt och det går att montera på en modern japansk kamera (Cosina) med full funktionalitet.

Då får man det fina suddet och överstrålningen från ett objektiv utan antireflexbehandling men på en kamera med bra ergonomi. :-)
Alf-Magnus 2018-03-15 21:52
Per äger adapter m39 och kollar efter gamla elmarer och bra skick gärna med tillbehör typ gul, gulgönt filter och motljusskyd till rätt pris men en så länge får jag nöja mig med F2.8 elmaren från 1960 :-9

Merläsning

imagePROGRAF PRO-300 - ny fotoskrivare från Canon

A3+-fotoskrivare med separata bläckmunstycken för fotosvart och matt svart. Läs mer... 1

Lexar SL200 - liten och tålig disk

Liten och snabb disk för mobila fotografen. Läs mer... 2

Utmaningen - porträttserie med gammal digitalkamera

”Teknisk perfektion är inte värt någonting om inte känsla, tajming och uttryck stämmer.” Läs mer... 37

Canon Eos R5 och R6 – två proffsiga spegelfria syskon

Canon lägger in en högre växel i sin satsning på det spegelfria R-systemet och lanserar två proffsiga kameror med inbyggd bildstabilisering: Eos R5 och R6. Läs mer... 71

Lätta och billiga supertelen från Canon

Canons nya 600 mm supertele väger under 1 kg och kostar mindre än 9.000 kronor. Längden är bara 20 cm. Det kompletteras av ett 800 mm som är obetydligt större. Läs mer... 9

Lång telezoom och konvertrar för Canon RF

Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1L IS USM och de nya två telekonvertrarna har tidigare aviserats, men är nu klara för produktion och försäljning. Läs mer... 2

Canon RF 85/2 Macro IS STM – både porträttele och makro

Canon RF 85 mm f/2 IS STM är inte bara ett porträttele, det fungerar också som makroobjektiv. Läs mer... 4

Använd Profoto B10 med iPhone

Profoto AirX möjliggör avancerad blixtfotografering med iPhone. Läs mer... 3

Trots corona - Stockholm Fotomaraton blir av

Annorlunda upplaga i år för att säkra mot smittspridning. Läs mer... 2

Ljusstark extrem vidvinkelzoom från Sony

Sony kompletterar omtyckta FE 12-24 mm f/4 G med en ljusstarkare proffsversion: FE 12-24 mm f/2,8 GM. Det kan passa för såväl reportage som astrofoto. Läs mer... 3

Lastolite HaloCompact