Artiklar > Nytt rekord: 24 miljoner för tidig Leica

Nytt rekord: 24 miljoner för tidig Leica

Auktionshuset Westlicht har slagit ett nytt världsrekord. På deras senaste kameraauktion klubbades en Leica 0 för 2,4 miljoner euro, motsvarande 24,4 miljoner kronor. Men de sålde även andra dyrgripar, bland annat Hasselblad.

Leica 0 är en serie prototyper till den första marknadsförda Leican och tillverkades i 25 exemplar 1923, två år före marknadslanseringen.

Det tidigare försäljningsrekordet på 2,16 miljoner euro slogs också av en Leica 0 (nummer 116). Att det blev ett nytt rekord beror på att det här exemplaret med nummer 122 är i bättre skick. Det finns troligen bara kvar tre kameror i originalutförande.

Leicas huvudägare Andreas Kaufmann med Leica 0 nummer 122.

– Världsrekordet på 2,4 miljoner euro visar att Leica har ett starkt varumärke med en fängslande historia, säger Leicas styrelseordförande och huvudägare Andreas Kaufmann.

Westlich uppger att köparen är en privat samlare från Asien.

En mindre anonym samlare, Oakleys grundare Jim Jannard, sålde en svart Leica MP med nummer 89 på auktionen som gick för 456 000 euro.

En annan höjdpunkt på auktionen var en Leica MP-2 som gick för 432 000 euro. 

Trots att Westlich ägs av Leica såldes även andra kameror på auktionen. En Hasselblad Lunar Surface SWC, konstruerad för ett Apollo-uppdrag, gick för förhållandevis blygsamma 48 000 euro.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-03-14. Läst av 5144 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
2018-03-14 13:37   luminousoctaves
Leica 0 är faktiskt galet snygg! Inte 24-miljoner-kronor-snygg, men ändå...
2018-03-14 14:54   Ventures
Finns det film som passar? Annars har ju köparen gjort bort sig :).
PMD   2018-03-14 16:51
Perforerad 35mm film. Kodaks beteckning 135.

Kanske att man måste använda Leicas speciella kassetter, men de går att hitta begagnatmarknaden till inte helt hutlösa priser, och vi får väl hoppas att den som köpte den här kameran kanske har några slantar kvar. :-)
Svar från froderberg   2018-03-14 17:15
Det tråkiga med dyra samlarkameror är att det troligen aldrig kommer att användas för att fotografera med. Men det hade ju varit kul om det skedde.

Hörde om en kvinna som dök upp med 29 000 dollars Leica M9 Titan på en workshop. Hon använde kameran i högsta grad, till skillnad mot vad den här skribenten förutspådde: https://www.wired.com/2010/09/29000-titanium-leica-m9-will-sadly-never-take-a-picture/
syntax   2018-03-14 18:57
Tja - det är ju det som är den historiska poängen. Leica var den första kameran som på ett effektivt sätt kom att utnyttja perforerad 35 mm film. Därmed skapades en ny och rörlig fotografi som man inte hade sett tidigare - i och med att kameran kunde göras liten och lätt. Tämligen revolutionerande alltså.
Slutsatsen blir väl att den som frågar om det finns film till den, uppenbarligen har det lite klent med dom fotohistoriskt tekniska kunskaperna.
Ventures   2018-03-14 19:18
Måhända visar det min okunskap om kamerahistoria (Leica i synnerhet). När jag köpte en Kodak Brownie för en miljondel av vad Leican kostade var jag så okunnig att jag inte kunde skilja på 02A och 02B och fick en A som använder 116-film, som slutade tillverkas 1984.

(krumeluren ":)", som föreställer ett par ögon och en glad mun betyder att man skämtar).
knobloch   2018-03-14 22:24
@Hans Erik: Slutsatsen blir väl att den som rättar ett uppenbart skämt, troligtvis har det lite klent med färdigheter i det sociala samspelet.

;)
syntax   2018-03-14 22:45
Den krumeluren används lite hur som helst - till exempel för att uttrycka ett ifrågasättande, eller en tvetydighet. Den är alltid bra att falla tillbaka på. Notera att det inte bara är jag som har givit ett konkret svar - trots krumelurer.
Benganbus   2018-03-15 10:29
Vad gäller att använda samlarobjekt! :) Första gången jag träffade Beta Bergström, för fem år sedan ? så låg det en snygg sliten svart M Leica från 1960-talet på hennes bord! Bara så där liksom!!
Och Beata hade Tri-X i den och hade nyss fotat med den också! Kameran gick nå't år senare, på mitt förslag, på LP fotoauktion för c:a 140.000 tror jag att det va! :)
/B
Sten-Åke Sändh   2018-03-15 12:17
Ingen vågar väl ändå använda den. Bilderna kanske inte kommer kännas 24 miljoner trots allt. :-) Den gör sig nog bäst som accessoar, som många Leica a la carte idag, men hamnar nog mest troligt i ett bankfack i totalt mörker.
2018-03-15 09:35   Benganbus
Det finns faktisk litet billigare grejer att tillgå i ett liknande utseende!
Om man nu vill känna på hur det e att fota med en så'n här!
https://www.meister-camera.com/en/second-hand/6995/leica-0-series-prototype-replica
Alf-Magnus   2018-03-15 13:34
Bengt lite för modärt glas i replikan, använder man gamla Tyska förkrigskameror så är det för glasets skull :-)
Benganbus   2018-03-15 16:45
Ok Alf, tänkte inte på det! :)
/B
PMD   2018-03-15 19:22
@Alf: det fina i kråksången är att man kan köpa ett tyskt förkrigsobjektiv med LTM-fattning (Leica) ganska billigt och det går att montera på en modern japansk kamera (Cosina) med full funktionalitet.

Då får man det fina suddet och överstrålningen från ett objektiv utan antireflexbehandling men på en kamera med bra ergonomi. :-)
Alf-Magnus   2018-03-15 21:52
Per äger adapter m39 och kollar efter gamla elmarer och bra skick gärna med tillbehör typ gul, gulgönt filter och motljusskyd till rätt pris men en så länge får jag nöja mig med F2.8 elmaren från 1960 :-9

Merläsning

Analog kamera för Sonys FE-objektiv

LEX är en kamera för den som vill använda sina Sony-objektiv med E-fattning för att fotografera med film. När konstruktionen är klar kommer det vara fritt för andra att utveckla vidare. Läs mer... 8

Ekonomiska problem för DXO Labs

Det franska företaget DXO Labs som gör programvaror och kameran DXO One har ekonomiska problem och är under rekonstruktion. Läs mer...

Apan Naruto får inte upphovsrätt för selfie

En amerikansk appellationsdomstol har slutligen avgjort att en apa som tar en selfie inte har upphovsrätten till bilden. Läs mer... 17

Vinn Guldbävern!

Härnösands Fotoklubbs och Västernorrlands Museums fototävling anordnar fototävlingen Guldbävern där priserna är resestipendium på upp till 10 000 kronor. Läs mer...

Meike MK 85/1,8 AF: Lågpristele med autofokus

Meike har gjort sig kända som ett lågprismärke. MK 85/1,8 AF är deras första objektiv med autofokus. Objektivet tecknar ut fullformat och kommer med fattningar för Canon, Nikon och Sony. Läs mer...

SmugMug köper Flickr

Fotosajten Flickr har köpts upp av SmugMug. Enligt SmugMugs vd Don MacAskill ska de blåsa nytt liv i Flickr. Läs mer... 6

Test: Samyang XP 85 mm f/1,2

Plus Samyang har gjort sig kända för att göra skarpa teleobjektiv. Ljusstarka Samyang XP 85 mm f/1,2 är inget undantag. Men det levererar också det som kanske är ännu viktigare för porträttelen: snygg oskärpa. Läs mer...

Dokumentär om Robert Frank på SVT Play

SVT Play visar dokumentären "Don't blink" om den banbrytande fotografen Robert Frank som är främst känd för boken "The Americans". Läs mer... 2

Fyra nya objektiv från Laowa

Venus Optics har presenterat fyra nya Laowa-objektiv för flera olika system: Sony FE, Fuji GFX, Canon EF, Nikon F, Pentax K och Micro Four Thirds. Läs mer... 3

Svenska vinnare i världens största fototävling

Sony World Photography Awards är världens största fototävling med 320 000 inskickade bilder. Fredrik Lerneryd vann en av de tio proffsklasserna med en serie från en dansstudio i Kiberia-slummen i Nairobi, Kenya. Fotosidan-medlemmen Lennart Hessel vann den svenska kategorin. Läs mer... 2