Annons
Artiklar > Nytt rekord: 24 miljoner för tidig Leica

Nytt rekord: 24 miljoner för tidig Leica

Auktionshuset Westlicht har slagit ett nytt världsrekord. På deras senaste kameraauktion klubbades en Leica 0 för 2,4 miljoner euro, motsvarande 24,4 miljoner kronor. Men de sålde även andra dyrgripar, bland annat Hasselblad.

Leica 0 är en serie prototyper till den första marknadsförda Leican och tillverkades i 25 exemplar 1923, två år före marknadslanseringen.

Det tidigare försäljningsrekordet på 2,16 miljoner euro slogs också av en Leica 0 (nummer 116). Att det blev ett nytt rekord beror på att det här exemplaret med nummer 122 är i bättre skick. Det finns troligen bara kvar tre kameror i originalutförande.

Leicas huvudägare Andreas Kaufmann med Leica 0 nummer 122.

– Världsrekordet på 2,4 miljoner euro visar att Leica har ett starkt varumärke med en fängslande historia, säger Leicas styrelseordförande och huvudägare Andreas Kaufmann.

Westlich uppger att köparen är en privat samlare från Asien.

En mindre anonym samlare, Oakleys grundare Jim Jannard, sålde en svart Leica MP med nummer 89 på auktionen som gick för 456 000 euro.

En annan höjdpunkt på auktionen var en Leica MP-2 som gick för 432 000 euro. 

Trots att Westlich ägs av Leica såldes även andra kameror på auktionen. En Hasselblad Lunar Surface SWC, konstruerad för ett Apollo-uppdrag, gick för förhållandevis blygsamma 48 000 euro.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-03-14. Läst av 5423 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2018-03-14 13:37   luminousoctaves
Leica 0 är faktiskt galet snygg! Inte 24-miljoner-kronor-snygg, men ändå...
2018-03-14 14:54   Ventures
Finns det film som passar? Annars har ju köparen gjort bort sig :).
PMD   2018-03-14 16:51
Perforerad 35mm film. Kodaks beteckning 135.

Kanske att man måste använda Leicas speciella kassetter, men de går att hitta begagnatmarknaden till inte helt hutlösa priser, och vi får väl hoppas att den som köpte den här kameran kanske har några slantar kvar. :-)
Svar från froderberg   2018-03-14 17:15
Det tråkiga med dyra samlarkameror är att det troligen aldrig kommer att användas för att fotografera med. Men det hade ju varit kul om det skedde.

Hörde om en kvinna som dök upp med 29 000 dollars Leica M9 Titan på en workshop. Hon använde kameran i högsta grad, till skillnad mot vad den här skribenten förutspådde: https://www.wired.com/2010/09/29000-titanium-leica-m9-will-sadly-never-take-a-picture/
syntax   2018-03-14 18:57
Tja - det är ju det som är den historiska poängen. Leica var den första kameran som på ett effektivt sätt kom att utnyttja perforerad 35 mm film. Därmed skapades en ny och rörlig fotografi som man inte hade sett tidigare - i och med att kameran kunde göras liten och lätt. Tämligen revolutionerande alltså.
Slutsatsen blir väl att den som frågar om det finns film till den, uppenbarligen har det lite klent med dom fotohistoriskt tekniska kunskaperna.
Ventures   2018-03-14 19:18
Måhända visar det min okunskap om kamerahistoria (Leica i synnerhet). När jag köpte en Kodak Brownie för en miljondel av vad Leican kostade var jag så okunnig att jag inte kunde skilja på 02A och 02B och fick en A som använder 116-film, som slutade tillverkas 1984.

(krumeluren ":)", som föreställer ett par ögon och en glad mun betyder att man skämtar).
knobloch   2018-03-14 22:24
@Hans Erik: Slutsatsen blir väl att den som rättar ett uppenbart skämt, troligtvis har det lite klent med färdigheter i det sociala samspelet.

;)
syntax   2018-03-14 22:45
Den krumeluren används lite hur som helst - till exempel för att uttrycka ett ifrågasättande, eller en tvetydighet. Den är alltid bra att falla tillbaka på. Notera att det inte bara är jag som har givit ett konkret svar - trots krumelurer.
Benganbus   2018-03-15 10:29
Vad gäller att använda samlarobjekt! :) Första gången jag träffade Beta Bergström, för fem år sedan ? så låg det en snygg sliten svart M Leica från 1960-talet på hennes bord! Bara så där liksom!!
Och Beata hade Tri-X i den och hade nyss fotat med den också! Kameran gick nå't år senare, på mitt förslag, på LP fotoauktion för c:a 140.000 tror jag att det va! :)
/B
Sten-Åke Sändh   2018-03-15 12:17
Ingen vågar väl ändå använda den. Bilderna kanske inte kommer kännas 24 miljoner trots allt. :-) Den gör sig nog bäst som accessoar, som många Leica a la carte idag, men hamnar nog mest troligt i ett bankfack i totalt mörker.
2018-03-15 09:35   Benganbus
Det finns faktisk litet billigare grejer att tillgå i ett liknande utseende!
Om man nu vill känna på hur det e att fota med en så'n här!
https://www.meister-camera.com/en/second-hand/6995/leica-0-series-prototype-replica
Alf-Magnus   2018-03-15 13:34
Bengt lite för modärt glas i replikan, använder man gamla Tyska förkrigskameror så är det för glasets skull :-)
Benganbus   2018-03-15 16:45
Ok Alf, tänkte inte på det! :)
/B
PMD   2018-03-15 19:22
@Alf: det fina i kråksången är att man kan köpa ett tyskt förkrigsobjektiv med LTM-fattning (Leica) ganska billigt och det går att montera på en modern japansk kamera (Cosina) med full funktionalitet.

Då får man det fina suddet och överstrålningen från ett objektiv utan antireflexbehandling men på en kamera med bra ergonomi. :-)
Alf-Magnus   2018-03-15 21:52
Per äger adapter m39 och kollar efter gamla elmarer och bra skick gärna med tillbehör typ gul, gulgönt filter och motljusskyd till rätt pris men en så länge får jag nöja mig med F2.8 elmaren från 1960 :-9

Merläsning

Tips för fotografering i varmt väder

Sommarvärmen kan ge härliga bilder, men kan också ställa till en del problem för oss fotografer. Här kommer några tips på hur du minimerar dem. Läs mer...

Christer Strömholm 100 år

Idag är det 100 år sedan Christer Strömholm föddes - en av de största inom svensk fotografi. Han blev mest känd för sina bilder av transpersoner i Paris, men påverkade också flera generationer av fotografer med sin fotoskola. Läs mer... 2

Flera nya objektiv från Fujifilm

Som tidigare utlovat lanserar Fujifilm två nya proffsobjektiv. Ett mycket ljusstarkt teleobjektiv, 200 mm f/2 med matchande telekonverter, och en ljusstark vidvinkelzoom. Samtidigt berättar Fujifilm om ytterligare tre kommande objektiv. Läs mer... 18

Fujifilm XF10 - kvalitetskompakt med APS-C-sensor

Fujifilm XF10 är en relativt billig kvalitetskompakt med större sensor än de flesta konkurrenter. XF10 har samma APS-C-sensor och processor som systemkameran X-T100. Läs mer... 9

Publicera dina bästa bilder!

Nu har du chansen att få med dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Teman gör nr 6/2018 är "Sport & action" respektive "Höst". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Läs mer...

Åsa lär ut hundfotografering i ny bok

Fotografen och hundinstruktören Åsa Jakobsson har skapat boken KLICK – hundfotografering med glädje. Det lät som en lite ovanlig fotobok vilket gjorde oss nyfikna. Läs mer... 4

Gnestaplanket lockar stora skaror

Fler än tusen fotointresserade väntas besöka årets upplaga av fotoplanket i Gnesta, det nionde i ordningen. Flera Fotosidan-medlemmar ställer ut liksom några yrkesfotografer. En kameraloppis anordnas samtidigt. Läs mer... 4

Oro för prisdumpande dansk bildbyrå

Den danska bildbyrån Byrd News som redan är verksam i Danmark vill etablera sig även i Sverige. Journalistförbundets tidning Journalisten rapporterar om oro för att detta skall leda till prisdumpning. Läs mer... 27

Dokumentär: Ett äventyr genom objektivet

Naturfotografen Audun Rikardsen har gjort sig känd för sina spektakulära bilder av livet både ovanför och under havsytan i den arktiska havsmiljön i hemtrakterna i nordligaste Norge. En bild föregås av omfattande förberedelser och själva fotograferingen kan vara nog så äventyrlig. Se en norsk dokumentär om honom på SVT Play. Läs mer... 6