Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Månkameran såldes för fem miljoner

Månkameran såldes för fem miljoner

Auktionsfirman Westlicht i Wien klubbade i helgen en Hasselbladare som varit på månen för över fem miljoner kronor. Den stora frågan är nu om detta verkligen är den enda Hasselbladaren som kommit tillbaka från månen?

Westlicht hävdar att kameran är den enda som fått följa med tillbaka från månen. Men när kameran tidigare auktionerats ut har detta inte hävdats.

Sajten Collect space tvivlar på att Hasselbladaren på auktionen skulle vara helt unik utan menar att fyra mån-Bladare kommit tillbaka till jorden.

En japansk affärsman som äger fler fotobutiken betalade 660.000 euro (550.000 + provision) för månkameran. Utropspriset var 80.000 euro.

Läs mer om kameran här.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2014-03-25. Läst av 4790 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2014-03-25 19:39   Avslutat Medlemskap
"Den stora frågan är nu om detta verkligen är den enda Hasselbladaren som kommit tillbaka från månen?"

Ännu större fråga är väl om någon människa verkligen varit på månen överhuvudtaget...

/Mats
Kemal Sahacic   2014-03-25 22:02
Men ändå lyckades man sälja skiten för fem miljoner. :o))
Hobbes73   2014-03-25 23:11
Tror vi haft denna diskussionen tidigare:)
Makten   2014-03-25 23:38
"Ännu större fråga är väl om någon människa verkligen varit på månen överhuvudtaget..."

Ja, eller om det kanske finns tomtar och troll. Hoppas du skojar.
Calle S   2014-03-26 06:47
Troll finns bevisligen:-)
Svar från froderberg   2014-03-26 10:39
Det här diskuterades i kommentarerna till den här artikeln: http://www.fotosidan.se/cldoc/sa-fotograferar-du-pa-manen.htm

Jag frågade astronauten Charles M Duke om saken. Hans svar att Sovjet hade så många spioner i USAs rymdprogram att Sovjet hade avslöjat om det var en bluff.
Kemal Sahacic   2014-03-26 12:18
Det var ett ganska svagt svar som du fick från astronauten Charles M Duke, Magnus. "Det bästa beviset att vi inte ljuger är att Sovjet inte lyckats avslöja att vi ljugit". Och så lät de ryssarna spionera fast de viste att de var spioner?
Svar från froderberg   2014-03-26 12:54
@Kemal. Jag har varken sagt att det skulle vara det bästa svaret eller att de visste exakt vilka som var spioner. Att det fanns spioner kan man säkert se på att konstruktionslösningar kopierats.
Kemal Sahacic   2014-03-26 13:35
Kritiken i mitt betänkande var inte alls riktad mot dig Magnus. Jag ville bara påpeka hur svaga bevis vi har. Jag skulle vänta mig ett bättre svar från en astronaut.

"Sovjet hade så många spioner i USAs rymdprogram...." Hur vet han det? Han kan inte veta det, han kan bara spekulera.

Likadana konstruktionslösningar kan bero på nazistiska förskare som både ryssar och amerikaner använde sig av i sin rymdförkning. Men visst är det inte uteslutet att båda parterna spionerade på varann.
Svar från froderberg   2014-03-26 15:07
@Kemal. Jag tycker det är lite bakvänt att kräva bevis för månlandningarna. Om man tror det är en konspiration och fejk så får man ju bevisa det. Det borde det väl gå att hitta mängder av bevis eftersom det måste ha varit så många inblandade.
Kemal Sahacic   2014-03-26 15:37
Magnus, det är en diskussion som har pågått i över 40 år. Ingen ny grej. Men det kommer hela tiden nya "bevis" och "motbevis". Den här artikeln kanske kan vara av intresse:

http://www.prisonplanet.com/japanese-orbiter-finds-no-evidence-apollo-missions-landed-on-moon.html

Jag själv skulle gärna utsätta den här kameran för kraftiga temperatursvängningar +115 till -180 oC samt stark radioaktiv strålning (förhållanden på månens yta) och kolla om kameran samt filmen i kameran klarar av detta. En del konspirationsteoretiker påstår att strålningen skulle radera alla data på filmen. Någonting som man kunda kolla nu om man hade 5 miljoner. :o))
2014-03-25 22:52   Calle S
Jag tycker det är as-coolt:-)
Hobbes73   2014-03-25 23:13
Om jag hade pengarna hade jag köpt den oxå:) Klart den vart på månen!
Kemal Sahacic   2014-03-25 23:30
En alltför riskabel investering i dagsläget:
- Om det visar sig att det finns flera exemplar på Jorden kommer priset att falla.
- Om det visar sig att varken människor eller kameran varit på Månen kommer priset att falla ytterligare.
kiwi   2014-03-26 08:07
»Om det visar sig att varken människor eller kameran varit på Månen kommer priset att falla ytterligare.«

Om just den kameran har varit på månen kan inte jag bedöma. Däremot har det varit människor på månen, så den biten är ingen risk.
Kemal Sahacic   2014-03-26 08:55
"Däremot har det varit människor på månen, så den biten är ingen risk."

Vilka otvivelaktiga bevis har du när du är så säker?
sadropol   2014-03-26 09:59
Vad menar du med otvivelaktiga? Är det någon sorts ontologisk diskussion du vill föra?
Har du besökt fotosidan? Finns det otvivelaktiga bevis för att du besökt fotosidan?
Kemal Sahacic   2014-03-26 11:22
Jag antar att du börjar förstå poängen.
"Nihil est certum homini".
kiwi   2014-03-26 17:54
Kemal: Hur bra bevis jag än skulle lägga fram, så skulle Du ändå kunna komma med ett argument av typen »Ja, men hur vet du att någonting alls existerar?«, och så hade vi varit på ruta ett igen.

Men vi kan säga så här:

* Trots att det är 45 år sedan Armstrong satte sin fot på månen, så har ingen – varken anställd på NASA eller någon annan med koppling till projektet – trätt fram och »avslöjat« det som en bluff. Man tycker att någon, av de tiotusentals som arbetade med projektet, någon gång borde vilja lätta på hjärtat. Jaså, de är rädda för att tystas/dödas? Märkligt att ändå ingen har släppt något material anonymt. Eller skrivit »sanningen« i ett testamente. Det räckte med en enda person för att NSA-hemligheterna skulle komma ut.

* Varken Sovjetunionen eller sedermera Ryssland har anfört det minsta påstående att det handlar om en bluff. USA och Sovjet var de största konkurrenterna i rymdkapplöpningen. Sovjet låg före USA i början och försökte också ta sig till månen, men fick se sig slagna. De hade samma möjligheter som alla andra att analysera radiosignalerna och bilderna från månen. Men inte med ett ord har de påstått något annat än att det var äkta. Jaså, Sovjet var med på konspirationen? Hur då? Mutor? Ändå har vi samma problem som i punkt ett ovan, fast nu med ännu fler personer inblandade. Och fortfarande, 45 år efteråt, har vi inte hört någon gammal rysk rymdingenjör lätta på sitt hjärta. Måste ha varit rejäla mutor!

* Ett sätt att avslöja månlandningskonspiratörers okunskap är att fråga hur många gånger USA har varit på månen. De flesta minns bara Armstrong (Apollo 11) och att det fanns ett försök som avbröts (Apollo 13). Men USA lyckades landa med Apollo 12, 14, 15, 16 och 17. Totalt sex lyckade landningar! Om USA:s mål var att komma före Sovjet eller åtminstone hävda sin teknologiska överlägsenhet genom att fejka Armstrongs fotsteg, varför åkte man dit en andra gång? Och en tredje? Och en fjärde, femte och sjätte? Varje gång med fler bilder, fler radiosignaler, fler filmer, fler månstenar, fler personer inblandade och allt annat som plötsligt skulle kunna avslöja allt som en bluff från början till slut.

Någon kommentar på detta? Eller ska Du komma med gammal skåpmat som »varför syns det inga stjärnor på månbilderna?«, vilket iofs skulle vara en märklig fråga om Du har den minsta kunskap om fotografering.
Kemal Sahacic   2014-03-26 19:08
"Någon kommentar på detta? Eller ska Du komma med gammal skåpmat som »varför syns det inga stjärnor på månbilderna?«, vilket iofs skulle vara en märklig fråga om Du har den minsta kunskap om fotografering."


Jan Kivisaar, det handlar aldrig om sanningen utan vem som har rätt att bestämma vad sanningen är.

När det gäller våra fotografiska kunskaper är det mycket lätt: Först kolla dina bilder, sedan kolla mina bilder och sen kolla dina bilder igen.
kiwi   2014-03-26 19:13
That's it? Du häver ur Dig en massa konspiratoriska kommentarer, och länkar dessutom till en av tomten Alex Jones hemsidor, och så vill Du i stället börja prata om något annat?

Hur vore det om Du bemötte något av det jag skrev i stället, när Du nu påstod Dig vilja veta?
kiwi   2014-03-26 19:37
Hjälp. Nu följde jag länken som Magnus Fröderberg postade ovan, som handlar om den förra måndebatten som fördes. Även då avslutade Du Din del av diskussionen med att hänvisa till Dina bilder.

Jag ser ett mönster i det här...
Kemal Sahacic   2014-03-26 19:40
@Jan KIvisaar, ja, jag vill veta men du verkar inte vara en person som kan någonting som är värt att veta. Om du har goda kunskaper i astrofysik, strålningsfysik, elektronik och kemi kan vi forsätta diskussionen. Nej, fotografi vill jag inte diskutera med dig. Jag har redan sett vad du kan.
kiwi   2014-03-26 19:48
Men snälla Kemal, vi behöver inte grotta ner oss i sådana ämnen för att kunna diskutera detta. Det är bara till att svara på de saker jag räknade upp, så kan vi gå vidare därifrån. Behöver vi då plocka in en astrofysiker eller annan akademiker, så kan vi fundera på det då – men nu handlar det om Du alls är villig att diskutera det som Du själv gärna ha velat diskutera både nu och tidigare.

Eller vill Du bara få detta till att handla om vem av oss som tar bäst bilder? Du vinner. Men här förlorar Du stort just nu.
Essen   2014-03-26 19:50
@Jan: Mata inte trollen.

Kemals kognitiva dissonans botas inte med logik och resonemang, det är något han får söka för på annat håll.
kiwi   2014-03-26 20:17
Sandor: Indeed. :)
2014-03-26 12:37   Martin Argus
Hasselblads centers bibliotek har i varje fall ett bakstycke som har varit på månen.
2014-03-26 14:44   Hobbes73
http://www.examiner.com/article/new-nasa-pictures-prove-that-we-went-to-the-moon

Foto från månen som visar landningplatsen för Apollo 11.

Ser inga svaga bevis att vi varit på månen tvärtom finns det flera. Svårt att tro någon betvivlar detta fortfarande.
Kemal Sahacic   2014-03-26 15:12
Allstå, samma företag (NASA) som påstås ha varit på Månen "bevisar" att de varit på Månen :o)).

Japanska sonden Kaguya hittade inga spår att männsikan någonsin landat på Månen.

http://www.prisonplanet.com/japanese-orbiter-finds-no-evidence-apollo-missions-landed-on-moon.html
dokido   2014-03-26 19:28
om månen nu inte finns så finns väl inte kameran heller
om ungern äger månen så fungerar väl deras nya fotolag skitbra
Kemal Sahacic   2014-03-26 19:47
@Lennart Olin ta inte den här diskussionen på alltför stort allvar. Det är bara en rolig grej och jag hade lite tid över :o))
dokido   2014-03-28 22:54
å fan
alltid lär man sig nåt nytt
eller tvärtom?
Hobbes73   2014-03-29 08:24
Nu var väl inte det helt sant? Tror du på den artikeln?

http://greekgeek.squidoo.com/apollo-moon-landing-photos-from-space

Om det verkligen finns forskare/liknande som tror att månlandningen inte ägde rum förstår jag att PISA rapporten visar att det går åt helvete för Svenska studenter:)

Jag lärde mig källkritik på universitetsnivå. Nej, man behöver inte ha kunskaper om astrofysik för att diskutera detta - låt mig hoppas att ingen med denna kunskap behövar använda denna "härskarteknik":)
2014-03-31 03:09   Wayan1417
Hej! Hasselbladaren hade ett magasin som målats med silver färg. Jag har lite svårt att tro att detta räckte för att skydda filmen från värme, kyla och diverse strålning på månen och van Allen bältet.
Själv har jag så sent som 2007 fått mina ectacrome filmer ödelagda av x-rays på Bangkok eller Rangon i Burma.
mvh, Pentti
Hobbes73   2014-03-31 08:39
Men nu klarade ju sig filmen trotts allt.

Säger inte att du har fel, säger bara att vi varit där, all fakta och bevis visar detta och här är lite fakta förövrigt:

http://history.nasa.gov/SP-368/s2ch3.htm
Wayan1417   2014-03-31 11:24
Efter att läst NASA artikeln om strålningen på månen är jag ännu mer skeptisk till bilderna, jag säger inget om själva månlandningen, det har andra redan skrivit om, MEN jag tror att bilderna var tagna i en studio.
Pentti
kiwi   2014-04-03 11:20
Pentti, Du inser väl att det finns tusentals bilder tagna under de sex Apollo-uppdragen? Menar Du att samtliga dessa är tagna i studio?
Wayan1417   2014-04-04 14:44
Det jag vill veta är hur filmerna klarade värme, kyla och strålning på månen?
mvh, Pentti
kiwi   2014-04-04 21:13
Jag är ingen fysiker, men... på månen finns det ingen luft. Därmed utsätts inte kamerorna för den extrema temperaturskiftning som finns på månytan. Däremot blir de förstås uppvärmda av solstrålningen, men det är ju »bara« att skydda kameran från denna – liksom från den andra strålningen. Kamerorna var specialutrustade; detaljer finns på NASA:s hemsida.

Det jag undrar är dels hur man lyckades fejka tusentals bilder från månresorna och dels varför man gjorde det sex gånger. Har Du några svar på det?
Wayan1417   2014-04-05 05:17
Hej Jan!
Hasselbladaren som blev såld på aktion var inte på något sätt speciell, förutom att den var färgad med silverfärg. Dessutom lär filmen ha varit extra tunn för att klara flera bilder per rulle. Det gjorde ju filmen ännu känsligare.
Om man klarade att fejka bilderna en gång, så var det ingen konst, det var bara att repetera det man gjort en gång. Jan jag tackar för mig och vill inte hålla på att tjafsa om detta längre, någon gång i framtiden kommer även NASA att erkänna sina synder. Pentti
kiwi   2014-04-05 08:40