Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Olika varianter av nyhetsbild skapar förvirring

Olika varianter av nyhetsbild skapar förvirring

Bilderna på den döda flickan är väldigt olika och spekulationer går nu kring att flickan är tillrättalagd på Paul Hansens bild. Skärmdumpar från DN och The Guardian.
DN:s fotograf Paul Hansen och Reuters fotograf Carlos Garcia Rawlins fångade samma flicka på bild, efter att hon skjutits till döds av poliser i Haiti. Men bilderna är förvirrande olika.

Den sorgliga berättelsen handlar om 15-åriga Fabienne Cherisma - som överlevde den förödande jordbävningen i Haiti men skjöts till döds av den Haitiska polisen efter att hon hade stulit ett par blomstertavlor. Hon träffades av ett skott i huvudet och singlade ner på betongmarken.

På plats fanns DN-fotografen Paul Hansen och Reuter-fotografen Carlos Garcia Rawlins. Båda fotograferade den döda flickan, men bilderna har i efterhand skapat förvirring. På Rawlins bild ligger flickan med huvudet ned mot marken, precis som att hon just fallit ned av det dödande skottet - medan hon på Hansens bild ligger på sidan med tavlorna under armen.

Skillnaderna mellan hur flickan ligger har skapat spekulationer på sociala medier som Facebook och Twitter, skriver Dagens Media.

"På en av bilderna är kroppen uppenbarligen flyttad", skriver en signatur.

"Chockerande och superhemsk men ser nästan lite väl tillrättalagd ut? Vill inte tro att den är äkta", var en annan kommentar på Twitter.


Dagens Media lyckades kontaka Paul Hansen i Haiti och fråga varför flickan ligger olika på bilderna.
- Det finns en enkel förklaring. Flickan låg kvar i omkring 30 minuter innan hennes pappa kom och hämtade henne. Under den tiden pågick det plundring, folk var framme och tog saker från flickan. Det var obehagligt, säger han.

Av Fotosidan Arkiv
Publicerad 2010-01-26. Läst av 13592 personer.

DN.

The Guardian.
Fotosidan Plus | Makrofoto på Öland 12-15 september 2019

Som Plus-medlem får du 1000 kr rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2010-01-26 13:37   StefanGustafsson
Hemskt. Att man som människa kan flytta på ett mördat barn bara för att roffa åt sig materiella ting som antagligen inte är mycket av värde.. Visar ju bara hur primitiv människan egentligen är när när allt kommer omkring.
2010-01-26 13:49   ViktorOredsson
Undrar om båda bilderna är äkta. Hur kan Paul få en så pass bra exponering i alla bildens områden när Carlos bild har både utfrätt himmel och mörkt ansikte? Sen spåren av blodet är också olika.
Hur som hälst, verkligen en tragedi...
2010-01-26 13:58   kiwi
Viktor: Paul har nog suttit mer med bilden i Photoshop. Lite HDR-känsla är det onekligen över den.
2010-01-26 14:04   Caroline Görtz
Det är uppenbart att artiklarna hade lite olika syfte. Den ena är mer för att informera utifrån men inte gå in i en tragedi, den andra vill skapa större medkänsla. När man ser det såhär så är första tanken som slår en att någon flyttat henne för ett mer passande fotografi, men förmodligen är det människor som varit där och letat efter värdesaker att ta. Det är en hård värld när det fungerar på det viset, hade sällan hänt i Sverige. Otäckt att höra att poliser gör detta också. Läget är defintivt ostabilt på Haiti, och jag hoppas att saker utvecklas till det bättre så snart som möjligt så att inte fullt så många dumma tragedier som denna behöver hända. Hoppas att de flesta svenskar gett ett bidrag också.
2010-01-26 14:25   hansen
"Folk var framme och tog saker." Vilka saker? Föremålen ligger ju inte kringströdda utan istället mer samlade på den senare tagna bilden. Konstig plundrare som skjuter in en av tavlorna och lägger den under hennes arm. Paul Hansens förklaring brister i trovärdighet om man utgår från de två bildernas utseende.
2010-01-26 14:29   Ola.L
Någon flyttar på henne under de 30 minuterna men tar inget av förklarliga skäl. Inget konstigt med två olika bilder tycker jag. Skam åt poliserna som blivit "höga" av sina nya rättigheter. Heder åt fotograferna som riskerar både fysisk och psykisk hälsa för att visa resten av världen hur det ser ut..
2010-01-26 14:48   bromesko
Skulle det gå att publicera en bild på en mördad vitsvensk 15-årig flicka? Se inte frågan som provokativ utan begrunda din egen inställning till den här nivån på realism. Ändamålet kanske helgar medlet men alla levande som dödas lika rätt till fredande kan ju inte ifrågasättas.
2010-01-26 14:48   Kim Ledin
Det måste kännas nice att ha den här bilden uppe länge i photoshop för att redigera kurvor, nivåer och kontrast för att den ska bli så snygg som möjligt...
Han kanske tänkte lägga upp den i hdr-poolen?
2010-01-26 15:45   ekfeldt
Ska man vinna årets dokumentärbild så måste man ju anstränga sig lite.
Flytta på likdelar, lägga dit rätt grejjer och helst en sån där brun hund som springer i bakgrunden!

Nästan så man vill kräkas lite på sådana "yrkesmänniskor" !
2010-01-26 15:59   Mikael Raymon
Nog för att det är hemskt det som skedde på Haiti och dess efterverkningar som vi nu ser. Men, att göra som fotografen sitta och pula runt med bilden i PS för att "förbättra" bilden är riktigt lågt. Jag ställer mig också frågan; vad är det som har plundrats egentligen? Märkligt.
2010-01-26 16:03   Abacrombie
Vet någon vilken bild som togs först?

När jag studerar dem så ser det ut som DN's bild togs först och därefter The Guardians. Kroppen tycks ligga längre ned i sluttningen om man går efter stenblocken, nyanserna och sprickorna i marken. Därför låter det troligt att flickan kan ha utsatts för plundring innan The Guardian tog sin bild.

Alltså låg nog tavlorna ihop och flickans ansikte var synligt innan nån flyttade kropp och tavlor för att komma åt värdesaker.

Att Paul har pillat i photoshop betyder ju inte att han pillat på motivet...
2010-01-26 16:17   hansen
Ja, om Paul Hansens bild togs först kan jag absolut köpa förklaringen. Det behöver ju inte vara som artikeln antyder att Rawlins bild kommer först i kronologin.
2010-01-26 16:32   Losecontrol
Stefan- Du har helt rätt. När materiella saker kommer före känslor börjar vi likna det samhälle vi har idag. Ungefär som storföretagen hela tiden tvingar små småföretagare i konkurs.

Allt är så hemskt och tragiskt. Ett mord som detta är så hemskt. Ännu hemskare är tanken att liknande saker pågår hela dagarna på många håll i världen.
Bra att det finns fotografer på plats som visar omvärlden vad som händer. Värre är media som varje dag öser ut liknande nyheter vilket gör att folk till sist inte orkar bry sig om sitt dåliga samvete, och helt enkelt....skiter i allt.
2010-01-26 16:33   Maverick
Amatöranlytiker skulle jag säga.

Paul tog naturligtvis sin bild först, inte senare. Vilket bekräftas av att det inte finns något blod utrunnet på Pauls bild men i Rawlins bild.

Någon har varit framme och ryckt i tavlorna i tron att det var nått värt att stjäla. Då har flickstackarn kommit i rullning.

Pröva att lägga någon i framstupa sidoläge i en slänt och se om vederbörande ligger kvar om ni inte tror på det scenariot.

Utav artikeln och döma så tolkade iaf jag det som att Paul och pennan var där exakt när det hände. Vilket fick mig att tänka på en artikel där följde några polismän. Men nu kan jag inte hitta den artikeln längre.

/Maverick
2010-01-26 18:17   henkrikroos
Hennes högra fot ligger på exakt samma ställe.
För min del är det uppenbart att någon velat se om flickan låg på något värdefullt, och på så vis tagit vid hennes höft och rullat över henne.

Usch. Hursomhelst..
2010-01-26 19:17   Danne B
Varför skulle inte fotografen få "dra i kurvor, kontrast och nivåer" eller "Pula" med bilden?

Själv skulle jag aldrig lämna ifrån mig en oredigerad bild. Det är ju ändå mitt namn som står under bilderna (dvs. mitt varumärke) och om det då kommer ut en massa halvdana bilder med mitt namn under, lär man ju ganska snart få ett dåligt rykte.
Att kritisera fotograferna för att justera färgerna och kontrasten i bilderna är ju bara löjligt.
Skillnad är om de skulle lagt till eller tagit bort något i bilden.
2010-01-26 19:23   Filip Ling
Hade inte varit kul att sitta en längre stund med bilden i ps, vilket fotografen tycks ha gjort fast han tyckte det var så obehagligt på plats..
2010-01-26 19:33   paco
Våra barn är bättre och mer värda. Därför ser man inte svenska ungdomar, med skottskador i skallen, pryda pressen.
2010-01-26 19:57   Maverick
Det har inget med prydhet att göra. Det finns något som kallas för närhetsprincipen. Grovt går det ut på att ju längre bort något är desto större händelse måste det vara för att komma in som nyhet. Det omvända gäller för att visa skadade och omkomna på bild.

I Sverige blir tidningar emellanåt fällda av PON för att man visat bilder på skadade. I dessa fällningar tas det hänsyn till denna närhetsprincip.

Närhetsprincipen tar hänsyn till såväl geografisk närhet som kulturell närhet. Således får vi se en massa offer från Haiti men inte från 9/11 trots att det ligger lika långt bort i stort sett.

Sen, nä det är väl inte så kul att sitta och redigera sådana bilder. Men det är inte en ursäkt direkt för att göra ett dåligt jobb. Vi vet heller inte om Paul kört raw eller om det är jpg och kameran som tryckt på kontrasten.

Skulle jag ha gissat så skulle jag säga att Reuters bild är taget av en amatör.

/Maverick
2010-01-26 20:53   AtomicHarbor
En bild ljuger mer än tusen ord :=)
2010-01-26 22:33   ravendb
Aldrig att någon av dessa fotografer har rört henne för att få en bild, det är andra som tyvärr rört henne för att leta saker. inte ens polisen som sköt henne vågade sig tillbaka.
2010-01-27 01:07   VinceNight
Stulit? Inget är ju borta....
2010-01-27 01:48   Esquire
Så fort man får minsta lilla misstanke om att någon har justerat en bild lite i Photoshop ska det gnällas till tusen. Men om fotografen hade fotograferat analogt i svartvitt och sedan spenderat några timmar i mörkrummet så hade ingen sagt något...

För övrigt så tror jag inte att någon fotograf under de förhållanden som rådit på Tahiti skulle våga ta sig tiden att arrangera en kropp för en bild. Som Paul Hansen själv, och en del här, säger så beror det antagligen på att plundrare varit framme mellan det att de båda bilderna togs.
2010-01-27 07:38   Dadid
En tanke som inte ha med själva fotograferandet att göra slog mig när jag tittade på bilderna. Det ser ut som om flickan varit och hjälpt till att plundra en affär. Sådana där hörnskydd har man sällan på tavlorna i hemmet. Detta motiverar naturligtvis inte en dödsskjutning, men säger månne något om det rådande klimatet på platsen.

/David
2010-01-27 09:47   getwet
För ca 20 år sedan blev jag själv mycket medveten om hur fotografer och journalister kan bete sig för att få till ett bra "scoop", eller att skapa en debatt. Min fd sambos dotter, då ca 14-15år fick en förfrågan från en journalist/fotograf om hon ville medverka i en artikel om hur det var att vara tonårstjej i en förort till Stockholm.
Två veckor senare upptäckte vi att artikeln visades i tidningen Lektyr och handlade om hur unga tjejer prostituerade sig och förbrukade intäkterna på kläder/nöjen/smink. Mycket ingående intervju presenterades och naturligtvis var inte ett ord sant.......En artikel på två helsidor blev det inklusive bilder men enbart bakifrån tagna i en förort.Även namnen på personerna i artikeln var påhittade och det fanns inte ett uns av riktighet i artikeln.
Med det i bakhuvudet ställer jag mig alltid numera mycket kritisk till reportage i tidningar som ska ange en ton av "attraktiva nyheter, scoop" och så vidare. Man bör ha i åtanke att detta klientel av fotografer/journalister får ersättning och att deras artiklar är deras levebröd, liksom bankernas tjänstemän livnär sig på att kränga fonder och får betalt via provision och bonusar (känner jag också till eftersom jag själv varit en av dem)
Mitt inlägg vill inte förringa dessa bilder som publicerats, men man bör ofta ha en tanke med sig ibland. För jag tror inte att fotografens/journalistens moral blivit bättre idag jämfört med för 20-25 år sedan!
2010-01-27 10:22   Maverick
Ni frågade aldrig för vilken tidning den sk journalisten jobbade? Och exakt hur kom det sig att ni fick se den i lektyr? För journalisten blåste er väl inte först för att sen skicka ett kundexemplar till er?

Läser man artikeln så blev den aktuella flickan skjuten av ett vådaskott till följd av en inkompetent och stressad polis. Inte mindre tragiskt för det, men ja det säger något om situationen där.

/Maverick
2010-01-27 17:11   bushmaster
Kan ju också vara så att det finns ngn människa med hjärta kvar i kroppen även på Haiti som kontrollerade Fabienne`s tillstånd, och därför kroppen kom i annat läge, vad än olyckskorpar och konspirationsfanatiker på denna sida tror.
2010-01-27 22:38   Robin Gyllander Larsson
Bilden till höger verkar ju vara tagen med ett mycket kortare objektiv så den se ju mycket mera dramatisk ut.
2010-01-28 10:48   Rixie
Min bildanalys:
Döda tjejen ligger på en backe, därav himlen som bakgrund. Paul var framme först och tog sin bild (det är bara respektfullt att göra bilden bra tycker jag).
Sen har någon rört vid henne så att hennes huvud rullade över på andra sidan nedåt backen, tavlorna gled lite, samt blodet har hunnit rinna nedför backen. Då plåtade den andra fotografen flickan.

Skulle man publicera en sån bild i en svensk situation? Nej. Men man skulle inte heller låta henne ligga kvar i en halv timme och polisen skulle komma dit istället för att fly. Jag ser inget fel i publiceringen som uppmärksammar orättvisorna och den hemska situationen istället för att låta det (henne!) falla i glömska.
2010-01-28 14:34   Black and White
Vilken av plundrarna har tagit sig tid att lägga tavlorna tillrätta under armen på flickebarnet.
Om nu P.H. bild är den sist tagna. I bakrunden ser man en kartong med adresslapp på. Den finns på P.H. bild men inte på den andra. Borde innebära att någon tagit bort den (plundrare) eller någon lagt dit den (mindre troligt). På bilderna ser man personer som avlägsnar sig med gods och troligtvis togs ovan nämnda kartong efter dötsskjutningen. Vilket visar att P.H. bild är den först tagna. Även blodmängden verkar mindre spritt på P.H. bild jämfört med den andra bilden. Båda bilderna ser jag som autentiska.
Om man studerar originalbilderna i respektive tidning ser man detaljerna bättre (kartongen).
2010-01-28 14:37   lars2
Av texten i DN, där fotografen berättar, ger det intrycket att han var på plats när det hände så man kan anta att det fotot var taget först. Av bilden att döma var han noga med kompositionen och fick med de två i bakgrunden perfekt. Guardians bild ser mer ut som ett snapshot och de som kommer i bakgrunden är avklippta. Att komponera bilden förmodar jag en professionell fotograf gör närmast automatiskt. Det är ju inte nödvändigt att DN fotografen suttit och pulat någon längre tid utan bara haft något preset/action som ökat kontrast mm kanske han hade bättre kamera och optik som klarar ett större dynamiskt omfång.

Uppe till höger ser det ut att vara en passage där det kommer folk på bägge bilderna, DN fotografen har förmodligen sett till att få med de i bakgrunden i rätt ögonblick. Men det är ju en professionell fotograf och att komponera bilderna igår i jobbet.

Om Gaurdians bild skulle var den första blir det närmast makabert att rulla den döda flickan uppför för att vända på henne och sen arrangera så hon ligger och håller om de billiga tavlor.

Även om det är troligt är det nog ingen som vet ett dugg om de kitschiga tavlorna är stulna eller om de är det stulna av flickan ifråga.

Man kan fråga sig varför fokus på plundring verkar vara så olika mellan denna katastrofen och när det plundrades i Bagdad efter att USA invaderat. Tydligen kan dessa fotografer röra sig bland plundrare bärande på kamerautrustning som är värd åtskillega årsinkomster för en fattig Haitier utan att de blir rånmördade.

Är det någon som har verklig övergripande bild av omfattningen av säkerhetsproblem och plundring, att det förekommer plundring är en sak men är det ett stort problem?

Journey to the Epicenter of the Earthquake
http://www.democracynow.org/2010/1/22/t_trembl_journey_to_the_epicenter
I slutet av reportaget är där en märklig scen med en helikopter från någon hjälporganisation.

" We heard the Mayor of Léogâne was in the backyard of the police station nearby. We wanted to ask him, where was the help? It was there we saw a helicopter, but instead of delivering food when it was on the ground, where hundreds of people had gathered, it lifted off, circled overhead, and dropped bags of bread on the hungry people below."

"Intervju med Dr. Evan Lyon of Partners in Health, General Hospital i Port-Au-Prince"
http://www.democracynow.org/tags/haiti_earthquake
"I’m living here in the neighborhood with a friend. I’m staying with some of my Haitian doctor colleagues. We’ve been circulating on the roads to 1:00 and 2:00 in the morning, moving patients, moving supplies, trying to get our work done. There is no security. The UN is not out. The US is not out. The Haitian police are not able to be out. But there’s also no insecurity. I don’t know if you guys were out late last night, but you can hear a pin drop in this city. It’s a peaceful place. There is no war. There is no crisis except the suffering that’s ongoing."
2010-01-28 18:26   stone
Konstig formulering hursomhelst:

"singlade ner på betongmarken"
2010-01-28 19:51   Esjo
Även jag måste nog ansluta mig till gruppen av tvivlande i den här diskutionen. Tvivlande vad gäller alla former av manipulering. Vare sig det gäller där på plats, eller efteråt i photoshop. Jag kan tänka mig en mängd olika orsaker till att flickan ligger olika i dom två bilderna. Visst är det inte omöjligt att en fotograf skulle kunna ha tillrättalagt för att få en bättre bild, men jag ser det inte som särskillt troligt. Många dokumentär/repotage-fotografer har ett något kallhamrat sätt att se på världen och sin omgivning. Dom har allt som oftast full kontroll över sina känslor och "filtrerar genom linsen" som man brukar säga. Även om dom flesta av oss skulle vilja att dom här var vanligt blödiga svenssons så skulle det inte fungera i praktiken. Med detta menar jag inte att dom är känslokalla och likgiltiga, men dom reagerar inte lika starkt och "okontrollerat" som vi andra gör. Dom skulle inte kunna göra det dom gör om dom var funtade så. På samma sätt som räddningstjänst, ambulanspersonal och liknande inte kan låta känslor komma i vägen för deras arbete. Dom anser (och jag med dom) att deras bilder är så viktiga att dom måste tas till -nästan- vilket pris som helst! Om man inser den vikten av bilderna och erkänner deras betydelse så innebär detta givetvis också att behandlingen av bilderna efteråt inte lämnas åt slumpen. Att rätta till det kameran missat med hjälp av photoshop bekräftar bara ytterligare fotografens syn på hur viktiga hans bilder är. (Så länge det bara handlar om kontrast, färger och liknande.) Precis som någon nämnde innan så tror jag inte att någon reagerat om fotografen i fråga hade spenderat ett par timmar med bilden i ett mörkrum. Men faktum är att mörkrummet har flyttat in i datorn.
Intressant diskussion, men enligt mig så har man gjort en höna av... ingenting.
2010-01-29 05:50   Sven-Herman
Med den digitala kameran ljuger Du lätt och förstör nyhetsförmedlingen och förlorar Din trovärdighet. Som jag alltid sagt - en bild skall aldrig manipuleras då försvinner vittnesbördet och bilden blir enbart en skröna eller i bästa fall en dekoration.
Sven-Herman Wallin
2010-01-29 13:30   Danne B
Därför bör 99% av alla yrkesfotografer byta till analoga kameror bums!
Varför detta påhopp på det digitala mörkrummet när det går att manipulera lika bra i ett vanligt mörkrum? Det borde väl du veta..?
Återigen, att justera färger, kontrast och att ta bort eventuellt damm, räknas inte som manipulation.
2010-01-29 13:31   Johan Mellin
Alla försök att avbilda en flyende verklighet är en manipulation av densamma.
Spelar ingen roll om det är med kamera eller pensel.

Det gnälls på att det är lätt att "fixa" digitala bilder. Hur var det förr när fotografen började sin förvanskning redan innan mörkrummet!
Val av filmtillverkare, val av ASA, val av filter.
Hur länge ska så många kloka människor glorifiera det analoga som det "ärliga"?

Till bilderna.
Min övertygelse är att DNs bild är arrangerad, om det är av fotografen eller ej är en annan sak.
Jag tror inte att man faller och landar så snyggt som på DN bilden med ett skott i huvudet. Armar runt tavlor och ben ihop händer liksom inte.
Tavlan täcker också den redan utspridda blodpölen.
Titta lite på krigsreportage på hur människor faller så ser man snabbt att det inte är graciöst.
Jag tror att en kriminaltekniker direkt skulle avfärda en av bilderna :)
2010-01-30 03:40   Sven-Herman
Ett ord på vägen för den som påstår att man i mörkrummet kan manipulera en analog bild lika LÄTT som en digital. Vad har man grund för ett sådant påstående? Det kan bara komma ifrån en människa som själv aldrig arbetat med film i ett mörkrum!Alla som arbetat med analog framkallning vet att det är en process - som om bilden skall bearbetas och bli accetabel är nätt opp omöjlig och ytterst tidsödande! Detta är också en av anledningarna till att digitala bilder inte godkänns som bevis i en rättegång!
2010-02-01 21:16   Extreme Pictures
Man kan tycka precis vad man vill om "konstnärlig frihet" eller dokumentär skildring, börjar man flytta runt ett oskyldigt offer så förtjänar man ingen som helst respekt. Var Hansen andre fotograf så är det solklart att han ändrat kroppen. Varför är det så tyst om detta jämfört med vargen som var tam när det gäller naturfotografi, ingen som vågar anklaga en "känd fotograf"...ynkligt.....

Merläsning

Jan Jörnmark visar övergivna platser i ny utställning

Stor utställning med brett urval och tidigare inte visade bilder. Läs mer...

Vi har testat tuffa och tåliga Olympus E-M1X

I Fotosidan Magasin nr 3/2019 har vi testat Olympus E-M1X som är den mest vattentåliga systemkameran på marknaden. Vi har även testat Panasonics första fullformatskamera Lumix S1R som kan ta bilder med upp till 187 megapixel. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Fotosidan Magasin 3/2019

I nummer 3/2019 testar vi Panasonics nya fullformatskamera Lumix S1R, Olympus supertåliga proffskamera E-M1X och riktigt skarpa objektiv från Sony och Sigma. Vi lär dig ta bättre närbilder och svartvita bilder. Du får också lära dig hur man jämför hur olika sensorstorlekar presterar med hjälp av ekvivalens. Läs mer...

Placera din surfplatta nästan var som helst

Adapter för flexibel placering av surfplattor och mobiltelefoner. Läs mer...

Rätt film i kameran

Nils Bergqvist älskar att fotografera analogt och har testat en mängd olika filmsorter. I sin blogg presenterar han sina favoritfilmer. Läs mer...

Sanningen bakom bilden visas på Abecita

Sanningen bakom bilden är en utställning på Abecita konstmuseum där bevarandefotografen Tom Svensson och undervattensfotografen Jonna Bergström vill väcka uppmärksamhet kring utrotningshotade arter och nedskräpade sjöar och hav. Läs mer...

Surrealistiska fotografier visas i sommar

Sonja Hesslow är en fotograf som arbetar med iscensatt fotografi. Det innebär att hon skapar sina motiv utifrån sin fantasi – hon iscensätter dem. Under sommaren visas hennes bilder på Halmstads konsthall. Läs mer...

Rösta fram Mästerbilden 2019

Fotosidan Masters fyra omgångar är nu klara och nu har vi bara den prestigefyllda Mästarbilden kvar. Alla bilder som placerat sig topp 5 finns med att rösta på. Vinnaren vinner en Nikon D500 + AF-S DX NIKKOR 16-80 VR + sin vinnarbild i 70x100 inramad av Crimson. Vinnaren presenteras på vernissagen 5 juni på Galleri Kontrast. Lägg din viktiga röst på den bild du tycker är årets Mästarbild! Läs mer...

Panasonic Lumix S1R utsedd till årets kamera i Japan

Företagets toppmodell högst på prispallen i Camera Grand Prix 2019. Läs mer...

Miops Smart Trigger