Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Stockholm får sitt Fotografiska museum

Stockholm får sitt Fotografiska museum

Den 20 maj väntas Stockholms nya fotomuseum "Fotografiska" öppna upp dörrarna för allmänheten - men om du är nyfiken kan du redan nu få en inblick i de nya lokalerna.

Igår öppnades det gamla tullhuset upp och visades upp som det nya "Fotografiska" för pressen. Den sekelgamla byggnaden som är ritad av Ferdinand Boberg rymmer 4 500 kvadratmeter på fyra plan.

Initiativtagarna Per och Jan Broman har tänkt att ett tjugotal utställningar och fyra världsutställningar med fotografi ska fylla lokalerna varje år där modern fotografi ska vara i fokus.

Fotografiska kommer att bli ett av världens största museer för fotografi. Renoveringen kommer att kosta 205 miljoner. Den 20 maj 2010 beräknas Fotografiska att öppna för allmänheten. Du hittar mer information på fotografiska.eu.

Fotosidan har tidigare skrivet om nyheten här.

SVT:s ABC filmade under pressöppningen. Se filmen här:



Av Fotosidan Arkiv
Publicerad 2009-09-16. Läst av 17805 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2009-09-16 14:12   esbtse
Bra det är värligen dax
thomas
2009-09-16 14:21   N Thomas Meldert
Härligt! Äntligen!
2009-09-16 16:16   PMD
Jaha? Namnet är alltså "Fotografiska"? Lite udda med ett namn som är ett adjektiv ...

Kommer någon att kalla det något annat än "Fotografiska museet"?

F.ö. är det trevligt med ett fotografiskt museum, tycker jag.
2009-09-16 16:17   Michaelc
Fantastiskt kul att höra (och se)!
2009-09-16 18:41   silfver
Jävligt snygg logga.
2009-09-16 19:58   Alf Johansson
Tycker att benämningen museum är ganska missvisande vg detta initiativ, det handlar snarare om ett nytt galleri med stora lokaler som skall rymma utställningar som annars inte kan visas här och företrädesvis fotoutställningar. Ett museum har ett betydligt bredare uppdrag, åtminstone i min värld. Ett museum köper in och förvaltar egna samlingar vid sidan av utställningar av andras verk, de har också ett ansvar att åskådliggöra sådant som kanske inte är så kommersiellt bärkraftigt. Vidare bedrivs ofta forskning på och runt museum.

Visst ett jättebra initiativ, men ett olyckligt namnval vilket kanske kommer att medföra att vi får vänta ännu längre på ett riktigt fotografiskt museum.

-affe
2009-09-16 22:37   62174
Hallå! Vi på Fotosidan bör väl applådera! Gnällspikar undanbedes! Abba-museum i all ära...var väl kul på sitt sätt... men det här! Whoaowww! Nu känner jag inte själv till upphovsmännen/kvinnorna bakom åtagandet, men med den uppbackning som verkar finnas från staden är ju det här en jättegrej för oss som diggar foto ( i alla dess former). Man kan bara buga, bocka och tacka! Namnvalet tycker jag vi kan lämna därhän... Nu gäller det bilder som skapats av fotografer. Vi som känner för det fotografiska bör från och med nu se till att denna plats inte saknar intresserade och kritiska besökare. Vi bör också se till att det finns ett tryck nerifrån, ett nytryck.

Affe, vad menar du med "Ett riktigt fotografiskt muséum"? Skulle det vara ett musealt ställe för äldre rariteter av typ Historiska Muséet? I så fall finns redan två alternativ. Eller tre, i Stockholm: Stadsmuséet, Historiska museéet och när det gäller nutida foto: Moderna Muséet.
2009-09-17 13:04   Alf Johansson
Staffan, jag snackar om ett fotografiskt museum, som det snackats om sedan åtminstone 40-talet. Debatten har periodvis gått ganska het och en "kompromiss" skapades under moderna en gång i tiden. Intresserade kan läsa vad det handlar om här:

http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/60/52/6a116eb4.pdf

Dessutom anser jag inte att jag gnäller, initiativet är bra, men många gör nog samma misstag som dig och tror att det är ett museum, och då är ju saken biff liksom. Min slutsats är att ett fotografiskt museum kommer att behövas i lika hög grad trots detta initiativ, som handlar om något helt annat och därför borde kallas något annat för att undvika förvirring.

-affe
2009-09-17 20:47   Prebbe
Jag blir nyfiken på bröderna Broman. Någon som vet vilka de är?
2009-09-20 22:27   Kalinka
Det ska bli jättespännande att äntligen få en sådan permanent plats för fotografi i Stockholm!

Preben, Bröderna Broman är männen bakom fotomässan på Nacka Factory och senare i Älvsjö om det är det du menar?

Merläsning

Krönika: Backa för bövelen!

Frilansfotografen Sara Arnald är krönikör i Fotosidan Magasin. Hennes senaste krönika handlar om fotografer som går på fotoutställningar och hur hon ibland har svårt för att hålla sig för skratt. Läs mer... 12

Vinn Nikon-prylar i Fotosidan Masters

Äntligen är det dags för en ny omgång av den populära fototävlingen Fotosidan Masters där det finns chans att vinna fotoprylar och bli utställd på Galleri Kontrast i Stockholm. Läs mer...

Test: Fujinon XF 16/2,8 R WR

Plus Fujifilm har lyckats göra en vidvinkel som är väldigt lätt och kompakt utan att kännas plastig. Men det kompakta formatet kommer inte helt utan kompromisser. Läs mer...

Urbefolkning i fokus på Fotografiska

I över 20 år har den brittiske fotografen Jimmy Nelson besökt och fotograferat unika kulturer på hela vår planet. Nu kommer hans bilder att visas på Fotografiska. Läs mer... 29

On Location Natur - två platser ledigt

Det var fullbokat men vi fick två avbokningar igår. Så nu finns två platser ledigt! Skynda och knip dem! Helgen 21-22 september så kör vi On Location Natur - en fullpackad helg med spännande och inspirerande workshops och föreläsningar på Örenäs slott. Läs mer...

Iphone 11 Pro har tre kameror

Apple har lanserat tre nya telefoner: Iphone 11, Iphone 11 Pro och Iphone 11 Pro Max. Grundmodellen har dubbla kameror på baksidan och de två Pro-modellerna har tre kameror. Läs mer... 8

Phase One XT: Nytt spegelfritt system

Den danska mellanformatstillverkaren Phase One vill inte vara sämre än sina konkurrenter Hasselblad och Fujifilm. Phase One lanserar nu också ett spegelfritt kamerasystem. Läs mer... 9

Fotografen Robert Frank är död

Robert Frank blev historisk med den dokumentära fotoboken "The Americans". Han dog under måndagen i Inverness i Kanada. Läs mer... 6

Planerna på Fotografiskt Center i Malmö skrotade

Under fem år har idén att Malmö ska få en motsvarighet till Fotografiska i Stockholm levt. Men nu kastar initiativtagaren Adam Haglund in handduken. Läs mer... 4

Rapport från IFA-mässan i Berlin

IFA i Berlin är Europas största mässa för hemelektronik med över 50 välfyllda mässhallar. Vi har tittat närmare på fotoprodukterna på mässan. Läs mer... 3

Elinchrom Rotalux Softboxes