Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Digital bild > Svensk Photoshop-plugin skapar diptyker och triptyker

Svensk Photoshop-plugin skapar diptyker och triptyker

Tych Panel är en plugin till Photoshop som automatiskt skapar dip- eller triptyker.

Reimund Trost är en utvecklare i Göteborg som utvecklat en Photoshop-plugin som han kallar Tych Panel. Den skapar dip-, trip- och polytyper automatiskt. Väljer en layout och sedan gör programmet resten.

Till skillnad mot många plugins är denna gratis.

Här är en film som visar hur Tych Panel fungerar

Och här kan du läsa mer om Tych Panel och ladda ner den



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2011-04-20. Läst av 11551 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2011-04-20 13:22   Mano87
Att man skulle behöva en plugin för att göra det...
Fredrik H   2011-04-20 19:54
Ja eftersom alla kanske inte är fullutbildade på PS så är det väl en bra ide. Det är säkert enkelt om man vet hur man gör ?
Mathias Röjfors   2011-04-25 09:02
Ja varför inte ? Allt handlar om på vilken nivå man är och hur mycket man vill underlätta.
Samma sak kan man väl säga om alla plugins om man nu ska vara duktig.
2011-04-20 16:02   nilleftw
Värst vad folk alltid ska gnälla så fort det händer någonting. Det måste vara smidigare och mindre tidskrävande (vet inte hur lång tid det tar manuellt), att använda en plugin.
Ska testa!
Mano87   2011-04-20 16:49
Har du en idé om hur din bild ska vara så tar det inte alls lång tid. Snart kommer det nog plugins till kameror som säger åt dig exakt hur du ska ta bilden så man slipper tänka så mycket på komponeringen... ;-)
Helmetrock   2011-04-20 18:58
Det är bara fantasilösa gnällspikar som behöver hjälp med komponeringen.
2011-04-20 20:04   l1nd3c0n
Alltså, jag fattar inte ens efter att sett videon. Vad är dip- eller triptyker?

Vad gör denna plug-in? Var det "bara" att den lägger ut bilderna på an arbetsyta, eller? Näe, jag fattar inte.
2011-04-21 09:30   ruckman
l1nd3c0n   2011-04-21 11:02
Aha, tackar Leif. Att man aldrig lär sig att googla innan man ställer en fråga :(

Då vet jag att den "bara" lägger ut bilderna på ytan och när jag tittade vidare på hemsidan med exemplet från Faded&Blurred, så anpassade den ju inte ramarna heller. När de lade in sin logga så blev det ett hack mellan triptyken i mitten (se man lär sig) och diptyken underst.
2011-04-21 17:10   digitalzero
Testat pluginet nu några ggr. Klart användbart även om funktionen i sig går att göra utan plugin.
Göra det manuellt tar en massa tid, även med actions så underlättar detta plugin väldigt mycket.

Klart användbart speciellt får ens fotoblog / hemsida...
2011-04-21 20:21   Inge Nilsson
Varför så krånglig installation, kan någon förklara hur man gör? Jo, jag har läst men ej förstått. Tex var i tychpanelmappen hittar man cxp-filen?
digitalzero   2011-04-22 00:40
Krånglig?
Jag valde bara att direkt öppna filen (tychpanel.zxp) med "Adobe Photoshop Extension manager". Kan inte bli mycket enklare.

Merläsning

Lomography släpper Petzval för spegellösa kameror

Petzval 55mm f/1.7 med bokeh-kontroll för spegellösa fullformatskameror. Läs mer...

Lenny Kravitz designar Leica för 230 000 kronor

Veganskt pytonorms-skinn och mässingsdetaljer från fotograferande rockstjärna. Läs mer... 20

Tuff och stötsäker kompakt från Olympus

Ny kompaktkamera som ska passa alla äventyr. Läs mer...

Fujifilm GFX 100 - 102 megapixel och bildstabilisering

Fujifilm GFX 100 sätter en ny ribba för vad en modern mellanformatskamera kan klara av. GFX 100 kan ta 5 bilder per sekund, har inbyggd bildstabilisering och en bakbelyst sensor med 102 megapixel. Och inte minst kan GFX 100 filma i 4K med full sensorbredd och 10 bitar. Läs mer... 9

Dokumentär om kvinnorna bakom kameran

Från 1800-talets mitt till nutid, från avantgarde och porträtt till dokumentär- och krigsfotografi. Läs mer... 3

Ny sändare från Godox - nu med bluetooth

X2T från Godox har större display, bluetooth och snabbare hantering. Läs mer... 1

Jan Jörnmark visar övergivna platser i ny utställning

Stor utställning med brett urval och tidigare inte visade bilder. Läs mer... 1

Vi har testat tuffa och tåliga Olympus E-M1X

I Fotosidan Magasin nr 3/2019 har vi testat Olympus E-M1X som är den mest vattentåliga systemkameran på marknaden. Vi har även testat Panasonics första fullformatskamera Lumix S1R som kan ta bilder med upp till 187 megapixel. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Fotosidan Magasin 3/2019

I nummer 3/2019 testar vi Panasonics nya fullformatskamera Lumix S1R, Olympus supertåliga proffskamera E-M1X och riktigt skarpa objektiv från Sony och Sigma. Vi lär dig ta bättre närbilder och svartvita bilder. Du får också lära dig hur man jämför hur olika sensorstorlekar presterar med hjälp av ekvivalens. Läs mer...

Lastolite HaloCompact