Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Två män misstänkts ligga bakom Kameraexpertens bedrägerier

Två män misstänkts ligga bakom Kameraexpertens bedrägerier

Företaget Kameraexperten, som vi har rapporterat om tidigare, har fått drygt 2 800 polisanmälningar emot sig. Nu har polisen hittat två misstänkta - men utesluter inte att fler är inblandade.

Den misstänkte huvudmannen, en 26-åring, är häktad i sin frånvaro för grovt bedrägeri och är nu internationellt efterlyst.
– Vi gör vad vi kan här i Sverige för att hitta honom och dessutom finns nu en internationell efterlysning, säger Jan Granqvist till Svenska Dagbladet.

Den andre mannen är misstänkt för grovt bedrägeri alternativt grovt penninghäleri. Han nekar till brott.

Historien handlar om att kunder har beställt och betalat varor som de sedan inte fått. Enskilda kunder har betalat mellan några tusenlappar och upp till 25 000 kronor. Totalt rör det sig om drygt 10 miljoner kronor.

Läs mer på SVD.se.
Läs också tidigare artikel om Kameraexperten på Fotosidan.

Av Ingrid Folkesson
Publicerad 2009-02-12. Läst av 6071 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2009-02-12 17:13   deicide
Den misstänkte huvudmannen, en 26-åring, är häktad i sin frånvaro för grovt bedrägeri och är nu internationellt bannlyst.

snarare efterlyst?
2009-02-12 17:22   Kalle.af.Mollösund
"Internationellt bannlyst".. han får alltså inte befinna sig någonstans?

Mjo, tror också det ska vara efterlyst..(;
2009-02-12 20:32   danielll
Hoppas för de drabbades skull att de får tag i både "busarna" och pengarna.
2009-02-12 21:26   Lok
Frågan är väl om de som betalat in sina pengar i förskott någonsin kommer se dem igen? Hoppas absolut på det, och att de som ligger bakom den här skandalen får betala igen vartenda öre själva.
2009-02-12 22:09   Lager
En bra anledning att betala med kreditkort, då får man alltid tillbaka pengarna från kreditkortsbolaget om man inte får den vara man har betalat för.
2009-02-13 08:28   ekfeldt
Man kanske ska kolla om lurad är det samma som bestulen.
Då kanske drulleförsäkringen täcker sådana utlägg.
2009-02-13 08:45   JohanAxelsson
Imponerande att det tar så lång tid att hitta misstänka. De måste verkligen varit duktiga på att dölja sin medverkan i företaget. Ägt via målvakt(er) antar jag.

Eftersom dom verkar varit duktiga i själva "kuppen" antar jag att dom är lika duktiga nu efter och håller sig gömda på en varm plats där svensk lag inte har något att säga till om. 10 miljoner räcker nog till ett ganska fint liv där.
2009-02-13 09:23   Ingriddim
Efterlyst ska det vara. Ändrat.

/red.
2009-02-13 09:40   stefan_nordstrom
Om jag har förstått det rätt så var Kameraexperten till en början seriösa och levererade som dom skulle?
För att sedan göra en total omvändning.
2009-02-13 12:02   HenkanW
Jag läste på en annan sida, minns ej vilken, att Kameraexperten i sitt seriösa skede hade en annan uppsättning ägare/drivande individer än dessa bedragare. Det betyder alltså att Kameraexpertens varumärke utnyttjades för bedrägeri av ej ursprungliga ägare, utan bedragarna. Men rykten går ju i såna här sammanhang och jag reserverar mig för att jag läst något en kvacksalvare hittat på, någon annan som hört/läst detta?
2009-02-13 13:33   snabb kamera
Carl Stefan Nordström: ja just detta, att de varit seriösa till en början alltså, gör ju hela historien än ruskigare:

Först litar man på företaget för att man tidigare kanske beställt där ifrån utan några problem med leveranser - och, pang, helt plötsligt försvinner ägarna med pengarna och kunderna blir blåsta på både varor och pengar.

Ja, gud ske lov att man aldrig beställt något från detta företag - åtminstone inte i detta skede. Men, vad värre är: det obehagliga är att man tyvärr aldrig kan garantera att något annat liknande företag, som man själv till exempel beställer från i framtiden, inte kan göra något liknande själva.

Ja, bara för att påpeka att vem som helst kan drabbas, på kort eller lång sikt, av vilket företag som helst, när som helst. Så, vem vet, nästa gång kanske det är min tur?
2009-02-13 20:01   mull
Jag köpte en Nikon 18-200 VR av Kameraexperten några veckor före hela skiten kapsejsade. Fick linsen levererad på 2 dagar och planerade köpa en D300 från dem pga den snabba leveransen och bra mailkontakt, tur att man inte hann så långt...
2009-02-15 10:54   stefan_nordstrom
Fy ja.

Vilka människor det finns.
Sticker i väg med 10 Miljoner, lyst, personerna i fråga komma åka fast. Bara en tidsfråga.

Men det hjälper dock inte alla som har blivit lurade. På längre sikt kanske.

Men som ni säger. Från seriös till oseriös bara så där.
Jag har enbart inhandlade kameraprylar från nätet. Så man överväger här efter att handla över disk.
Men tack och lov finns så det föredömen som Cyberphoto och Scandinavian osv.
2009-02-16 10:14   Mathias Röjfors
Handlade av dom innan det "havererade"
men skulle aldrig falla mig in att betala något så i förskott.

Dock undrar man hur det går med garantier om nått nu skulle hända.

Merläsning

Fototävling: NATUR | Vinst: Höst i Yellowstone

Dryga veckan kvar på denna tävling! Tillsammans med vår fotorese-partner Wild Nature Fotoresor kör vi en fototävling. Vinnaren vinner fotoresan: Höst i Yellowstone och Grand Tetons nationalparker 
(värde 28.900 kr) Läs mer...

Ljusstyrka f/0,95 till lågpris

Den ryska objektiv- och kameratillverkaren Zenit har utvecklat ett extremt ljusstarkt normalobjektiv. Prislappen är dock inte lika extrem som ljusstyrkan. Läs mer...

Lee 100 kan hålla tre filter samtidigt

Lee 100 är en ny filterhållare från Lee som enkelt kan hålla tre rektangulära glasfilter med 100 millimeters bredd. Filterhållaren kan roteras så att avtonade gråfilter kan passas in perfekt. Läs mer... 1

Vinn Nikon-prylar i Fotosidan Masters

Äntligen är det dags för en ny omgång av den populära fototävlingen Fotosidan Masters där det finns chans att vinna fotoprylar och bli utställd på Galleri Kontrast i Stockholm. Läs mer...

Test: Fujifilm X-T3

Plus Fujifilm X-T3 är inte bara en ny modell, den är först ut i en helt ny teknikgeneration från Fujifilm med bakbelyst sensor och mycket snabbare processor. Detta gör det möjligt för X-T3 att vara snabb stillbildskamera, men också att vara en av de bästa videokamerorna på marknaden. Läs mer... 4

Publicera dina bästa bilder!

Nu har du chansen att få med dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Teman för nr 3/2019 är "Närbild" respektive "Svartvitt". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Du kan ladda upp till och den 24 mars. Läs mer...

Laowa 9/2,8 Zero-D till Micro Four Thirds

Laowa 9 mm f/2,8 Zero-D är en raktecknande ultravidvinkel för spegelfria kameror som nu kommer med fattning för Micro Four Thirds-kameror och DJI Inspire 2. Sedan tidigare finns objektivet med fattning för spegelfria APS-C-kameror från Canon, Fujifilm och Sony. Läs mer...

De bästa pressbilderna 2018

Det var de bekanta namnen som tog hem de flesta priserna vid Årets bild-galan. Antalet priser till kvinnliga fotografer var färre än ifjol. Årets rookie blev Carla Lomakka från Nordens Fotoskola. Till årets tävling hade det tillkommit fler klasser för rörligt material. Läs mer... 10

Samyang AF 85/1,4 FE är lätt och ljusstarkt

Nya Samyang AF 85 mm f/1,4 FE är ett mindre, lättare och betydligt billigare alternativ till Sony FE 85/1,4 GM. Läs mer... 11