Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Video: Så tillverkas nya Kodak Ektachrome

Video: Så tillverkas nya Kodak Ektachrome

För ett år sedan berättade Kodak att de skulle börja tillverka diafilmen Ektachrome igen. Nu har Kodak gjort en intressant video som visar det mödosamma arbetet med att sätta igång produktionen igen.

Kodak uppger att arbetet går bra och att de håller på att säkra så att filmen uppfyller alla kvalitetskrav. Att det har tagit tid beror bland annat på att filmen innehåller 80 ingredienser och en del av dem finns inte längre att köpa. Ektachrome-teamet fick kontakta tidigare tillverkare och fråga om de kunde återuppta tillverkningen. Fick de nej så gick frågan över till Kodaks egen kemiska avdelning.

Kodak Ektachrome kommer ut på marknaden senare i år, lovar Kodak. Till en början kommer film göras med 35 och 16 millimeters bredd.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-01-25. Läst av 5620 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2018-01-25 14:02   Peter -
Strålande, det ser vi fram emot
2018-01-25 14:14   Ventures
Är filmklippet verkligen nyinspelat? Jag tänker på de gamla CRT-monitorerna som används i filmen.

Visst vore det kul om det blev ett uppsving för film igen, men idag hittar man ju knappt någon som framkallar i E6-processen.
Märkligt bara att Kodak måste starta från noll med att utveckla sin egen produkt som funnits i butikerna sedan 50 år tillbaka fram till för bara några år sedan.
Då volymerna inte skulle bli som tidigare kommer gissningsvis filmpriset att avskräcka varje glad entusiast.
Svar från froderberg   2018-01-25 14:20
Det finns ju nyare skärmar också. Att köra gamla skärmar för övervakning av gamla maskiner är väl inte så konstigt. Funkar det så funkar det.
kiwi   2018-01-26 08:21
Jag tyckte att filmklippet kändes ganska amatörmässigt ihopsatt. Inga namnskyltar på vilka som pratade och det var inte direkt någon hög kvalitet på vad som visades. Stillbilderna var stillbilder utan minsta rörelse.

Men pratet verkar vara ett utdrag ur ett poddradioprogram (med endast ljud), så det är väl någon som har fått i uppgift att klippa lite därifrån och sedan hitta några bilder och filmklipp för att få ihop någonting.
JensEkberg   2018-01-26 10:02
Mattssons I Lund soppar fortfarande E6
2018-01-25 19:30   Foto och Bildteknik
Spännande! I firman jag var anställd "soppade" vi Ektachrome och andra fabrikat i Kodak process E-6. Detta var några år sedan nu... Vi använde en så kallad hängmaskin där filmerna lyftes upp och ner i kemin/baden. Processen är känslig och dagliga densitometriska mätningar gjordes för att hålla jämn kvalitet på framkallningarna.
2018-01-25 20:55   esbtse
hoppas det blir MF de är de ända fil kameror som jag har kvar.
2018-01-27 00:24   PMD
Är det Kodak Alaris som försöker återuppliva Ektachrome?
2018-01-30 09:26   REJLPIX
Härligt att se, hightech med telefoner med nummerskiva och tjocka monitorer. Kul om America kunde bli great again, med Ektachrome. Det var ett tag sedan man drog fram en sådan i kameran.

Merläsning

Video: De ska rädda 100 000 analoga kameror

Finska Camera Rescue har satt upp ett högt mål. Vid slutet av nästa år ska de ha räddat 100 000 analoga kameror. Läs mer... 9

Test: DJI Mavic 2 Pro

Plus Det blir allt fler som lockas av de nya möjligheter som öppnar sig genom att fotografera med drönare. Vi testar hur lätt det är att komma igång. Läs mer... 37

Två nya Lumix-kompakter med mycket zoom

Lumix FZ1000 II är en ny version av Panasonics superzoom med entumssensor. Panasonic lanseras också ny resekompakt – Lumix TZ95. Läs mer...

Ställ dina frågor om Lumix S1/S1R och fullformat

Vi har fått in Panasonics första småbildskamera Lumix S1R till test. Därför handlar nästa avsnitt av Fotosidan Poddradio om för- och nackdelar med småbildsformatet (fullformat). Skicka in dina frågor till redaktionen! Läs mer...

Tetenal räddas av personalen

Personalen på Tetenal kommer att ta över varumärket och tillverkningen av kemi med start den 1 april. Läs mer... 2

Nikon Z 24–70/2,8 S – Proffsig Z-zoom

Nikon utökar sitt objektivutbud i Z-serien med en ljusstark normalzoom: Nikkor Z 24–70 mm f/2,8 S. Läs mer... 16

Nytt: Fujifilm X-T30 och Fujinon XF 16/2,8 R WR

Fujifilm X-T30 är en enklare version av X-T3, men med samma processor och sensor. Tillsammans med kameran lanseras även en nu kompakt vädertätad vidvinkel. Läs mer... 25

Fotografering i Västerbottens Örneldorado

Klockan är 06.30. Termometern visar på -22 grader. Vi följer Connys skoterspår i den djupa, lätta snön. I varma kläder och lastade med kameror vandrar vi snabbt till vårt gömsle. Läs mer... 5

Canon Eos RP: Lätt fullformatare

Canon följer upp sin första spegelfria småbildskamera med en lättare version kallad Canon Eos RP. Läs mer... 32

Sex nya RF-objektiv från Canon

Canon avslöjar vilka objektiv som kommer att lanseras under 2019. Läs mer...

Miops Smart Trigger