** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar kan förekomma. **
Artiklar > Video: Så tillverkas nya Kodak Ektachrome

Video: Så tillverkas nya Kodak Ektachrome

För ett år sedan berättade Kodak att de skulle börja tillverka diafilmen Ektachrome igen. Nu har Kodak gjort en intressant video som visar det mödosamma arbetet med att sätta igång produktionen igen.

Kodak uppger att arbetet går bra och att de håller på att säkra så att filmen uppfyller alla kvalitetskrav. Att det har tagit tid beror bland annat på att filmen innehåller 80 ingredienser och en del av dem finns inte längre att köpa. Ektachrome-teamet fick kontakta tidigare tillverkare och fråga om de kunde återuppta tillverkningen. Fick de nej så gick frågan över till Kodaks egen kemiska avdelning.

Kodak Ektachrome kommer ut på marknaden senare i år, lovar Kodak. Till en början kommer film göras med 35 och 16 millimeters bredd.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-01-25. Läst av 5339 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2018-01-25 14:02   Peter -
Strålande, det ser vi fram emot
2018-01-25 14:14   Ventures
Är filmklippet verkligen nyinspelat? Jag tänker på de gamla CRT-monitorerna som används i filmen.

Visst vore det kul om det blev ett uppsving för film igen, men idag hittar man ju knappt någon som framkallar i E6-processen.
Märkligt bara att Kodak måste starta från noll med att utveckla sin egen produkt som funnits i butikerna sedan 50 år tillbaka fram till för bara några år sedan.
Då volymerna inte skulle bli som tidigare kommer gissningsvis filmpriset att avskräcka varje glad entusiast.
Svar från froderberg   2018-01-25 14:20
Det finns ju nyare skärmar också. Att köra gamla skärmar för övervakning av gamla maskiner är väl inte så konstigt. Funkar det så funkar det.
kiwi   2018-01-26 08:21
Jag tyckte att filmklippet kändes ganska amatörmässigt ihopsatt. Inga namnskyltar på vilka som pratade och det var inte direkt någon hög kvalitet på vad som visades. Stillbilderna var stillbilder utan minsta rörelse.

Men pratet verkar vara ett utdrag ur ett poddradioprogram (med endast ljud), så det är väl någon som har fått i uppgift att klippa lite därifrån och sedan hitta några bilder och filmklipp för att få ihop någonting.
JensEkberg   2018-01-26 10:02
Mattssons I Lund soppar fortfarande E6
2018-01-25 19:30   Foto och Bildteknik
Spännande! I firman jag var anställd "soppade" vi Ektachrome och andra fabrikat i Kodak process E-6. Detta var några år sedan nu... Vi använde en så kallad hängmaskin där filmerna lyftes upp och ner i kemin/baden. Processen är känslig och dagliga densitometriska mätningar gjordes för att hålla jämn kvalitet på framkallningarna.
2018-01-25 20:55   esbtse
hoppas det blir MF de är de ända fil kameror som jag har kvar.
2018-01-27 00:24   PMD
Är det Kodak Alaris som försöker återuppliva Ektachrome?
2018-01-30 09:26   REJLPIX
Härligt att se, hightech med telefoner med nummerskiva och tjocka monitorer. Kul om America kunde bli great again, med Ektachrome. Det var ett tag sedan man drog fram en sådan i kameran.

Merläsning

Årets bästa fotoprodukter utsedda av EISA

EISA har utsett årets bästa produkter inom fotoområdet. Läs mer... 1

Ljusskolan: Låt dioderna leda dig rätt

Sätt spännande ljus utan krångel. Med led-paneler blir det lätt. Vi lär dig mer om ljussättning med led-paneler. Läs mer... 4

Test: Tamron 100-400/4,5-6,3 Di VC USD

Plus Efter framgångarna med sina 150-600-zoomar försöker nu Tamron upprepa succén med en 100-400-zoom som är betydligt billigare än Canons och Nikons motsvarigheter. Läs mer...

Planket - Sveriges största fotoutställning utomhus

Helgen 18-19 augusti är det dags för Planket i Stockholm. I år kan du se bilder från 300 fotografer och Planket samarbetar i år med både Nytorgsfesten och Fotomaraton. Läs mer... 1

Stockholm fotomaraton firar 5-årsjubileum

Om en vecka är det dags för fotomaraton i Stockholm som nu firar femårsjubileum efter nystarten sommaren 2014. Huvudklassen är 24 teman på 24 timmar, nytt för i år är en 12-timmarsversion. Läs mer...

TEST: Sony A7 III

Plus Sony har inte snålat med A7 III. Trots att den är betydligt billigare än A7R III är upplösningen den enda riktigt tydliga skillnaden. Det innebär att A7 III är ett stort lyft jämfört med föregångaren A7 II. Läs mer... 13

Vädertätad vidvinkelzoom från Tamron

Tamron introducerar en ny vidvinkelzoom: 17-35 mm f/2,8-4 Di OSD. Den tecknar ut småbildsformat och finns med fattning för Canons och Nikons spegelreflexkameror. Trots den stora maxbländaren väger objektivet endast 460 gram. Läs mer... 6

Kompakt bärbar fotoskrivare från Canon

Canon presenterar Zoemini, en bärbar och batteridriven liten skrivare du kan stoppa i en rymlig ficka. Tanken är att kunna skriva ut bilder på plats, medan något händer, ungefär som med en direktbildskamera. Läs mer... 4

Laowa Probe: ett extremt udda makroobjektiv

Laowa-serien från Venus Optics har fått ett nytt och milt sagt udda tillskott. Laowa 24 mm f/14 Probe kan beskrivas som en makrovidvinkel fäst på ett långt rör. Läs mer... 12

Tio tips för bättre landskapsbilder

Plus Har du någonsin tagit en landskapsbild och känt att du inte lyckats fånga känslan i landskapet? Du är inte ensam. Fotosidan ger tio tips för att du ska lyckas med landskapsbilderna. Läs mer... 6

Elinchrom ELB 500 TTL - Get the Right Shot