Artiklar > Video: Så tillverkas nya Kodak Ektachrome

Video: Så tillverkas nya Kodak Ektachrome

För ett år sedan berättade Kodak att de skulle börja tillverka diafilmen Ektachrome igen. Nu har Kodak gjort en intressant video som visar det mödosamma arbetet med att sätta igång produktionen igen.

Kodak uppger att arbetet går bra och att de håller på att säkra så att filmen uppfyller alla kvalitetskrav. Att det har tagit tid beror bland annat på att filmen innehåller 80 ingredienser och en del av dem finns inte längre att köpa. Ektachrome-teamet fick kontakta tidigare tillverkare och fråga om de kunde återuppta tillverkningen. Fick de nej så gick frågan över till Kodaks egen kemiska avdelning.

Kodak Ektachrome kommer ut på marknaden senare i år, lovar Kodak. Till en början kommer film göras med 35 och 16 millimeters bredd.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-01-25. Läst av 4307 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2018-01-25 14:02   Peter -
Strålande, det ser vi fram emot
2018-01-25 14:14   Ventures
Är filmklippet verkligen nyinspelat? Jag tänker på de gamla CRT-monitorerna som används i filmen.

Visst vore det kul om det blev ett uppsving för film igen, men idag hittar man ju knappt någon som framkallar i E6-processen.
Märkligt bara att Kodak måste starta från noll med att utveckla sin egen produkt som funnits i butikerna sedan 50 år tillbaka fram till för bara några år sedan.
Då volymerna inte skulle bli som tidigare kommer gissningsvis filmpriset att avskräcka varje glad entusiast.
Svar från froderberg   2018-01-25 14:20
Det finns ju nyare skärmar också. Att köra gamla skärmar för övervakning av gamla maskiner är väl inte så konstigt. Funkar det så funkar det.
kiwi   2018-01-26 08:21
Jag tyckte att filmklippet kändes ganska amatörmässigt ihopsatt. Inga namnskyltar på vilka som pratade och det var inte direkt någon hög kvalitet på vad som visades. Stillbilderna var stillbilder utan minsta rörelse.

Men pratet verkar vara ett utdrag ur ett poddradioprogram (med endast ljud), så det är väl någon som har fått i uppgift att klippa lite därifrån och sedan hitta några bilder och filmklipp för att få ihop någonting.
JensEkberg   2018-01-26 10:02
Mattssons I Lund soppar fortfarande E6
2018-01-25 19:30   Foto och Bildteknik
Spännande! I firman jag var anställd "soppade" vi Ektachrome och andra fabrikat i Kodak process E-6. Detta var några år sedan nu... Vi använde en så kallad hängmaskin där filmerna lyftes upp och ner i kemin/baden. Processen är känslig och dagliga densitometriska mätningar gjordes för att hålla jämn kvalitet på framkallningarna.
2018-01-25 20:55   esbtse
hoppas det blir MF de är de ända fil kameror som jag har kvar.
2018-01-27 00:24   PMD
Är det Kodak Alaris som försöker återuppliva Ektachrome?
2018-01-30 09:26   REJLPIX
Härligt att se, hightech med telefoner med nummerskiva och tjocka monitorer. Kul om America kunde bli great again, med Ektachrome. Det var ett tag sedan man drog fram en sådan i kameran.

Merläsning

Jalbum kan integreras med Wordpress

Svenska Jalbum har lanserat en Wordpress-plugin som integrerar jalbumgallerier i wordpresssajter. Läs mer...

Test: Fujifilm XF 80/2,8 R LM OIS WR Macro

Plus Fujifilm har saknat ett makroobjektiv som går klarar skala 1:1. Nya XF <br> 80 mm f/2,8 R LM OIS WR Macro klarar inte bara detta utan fungerar även som ett mycket skarpt porträttele. Läs mer... 1

I väntan på björnen

Jan Gyllensten reste till den finsk-ryska gränsen för att fotografera björn. Han berättar i sin blogg om mödorna bakom att fånga en björn på bild. Läs mer...