Video: Så tillverkas nya Kodak Ektachrome

För ett år sedan berättade Kodak att de skulle börja tillverka diafilmen Ektachrome igen. Nu har Kodak gjort en intressant video som visar det mödosamma arbetet med att sätta igång produktionen igen.

Kodak uppger att arbetet går bra och att de håller på att säkra så att filmen uppfyller alla kvalitetskrav. Att det har tagit tid beror bland annat på att filmen innehåller 80 ingredienser och en del av dem finns inte längre att köpa. Ektachrome-teamet fick kontakta tidigare tillverkare och fråga om de kunde återuppta tillverkningen. Fick de nej så gick frågan över till Kodaks egen kemiska avdelning.

Kodak Ektachrome kommer ut på marknaden senare i år, lovar Kodak. Till en början kommer film göras med 35 och 16 millimeters bredd.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-01-25. Läst av 3288 personer.
2018-01-25 14:02   Peter -
Strålande, det ser vi fram emot
2018-01-25 14:14   Ventures
Är filmklippet verkligen nyinspelat? Jag tänker på de gamla CRT-monitorerna som används i filmen.

Visst vore det kul om det blev ett uppsving för film igen, men idag hittar man ju knappt någon som framkallar i E6-processen.
Märkligt bara att Kodak måste starta från noll med att utveckla sin egen produkt som funnits i butikerna sedan 50 år tillbaka fram till för bara några år sedan.
Då volymerna inte skulle bli som tidigare kommer gissningsvis filmpriset att avskräcka varje glad entusiast.
Svar från froderberg   2018-01-25 14:20
Det finns ju nyare skärmar också. Att köra gamla skärmar för övervakning av gamla maskiner är väl inte så konstigt. Funkar det så funkar det.
kiwi   2018-01-26 08:21
Jag tyckte att filmklippet kändes ganska amatörmässigt ihopsatt. Inga namnskyltar på vilka som pratade och det var inte direkt någon hög kvalitet på vad som visades. Stillbilderna var stillbilder utan minsta rörelse.

Men pratet verkar vara ett utdrag ur ett poddradioprogram (med endast ljud), så det är väl någon som har fått i uppgift att klippa lite därifrån och sedan hitta några bilder och filmklipp för att få ihop någonting.
JensEkberg   2018-01-26 10:02
Mattssons I Lund soppar fortfarande E6
2018-01-25 19:30   Foto och Bildteknik
Spännande! I firman jag var anställd "soppade" vi Ektachrome och andra fabrikat i Kodak process E-6. Detta var några år sedan nu... Vi använde en så kallad hängmaskin där filmerna lyftes upp och ner i kemin/baden. Processen är känslig och dagliga densitometriska mätningar gjordes för att hålla jämn kvalitet på framkallningarna.
2018-01-25 20:55   esbtse
hoppas det blir MF de är de ända fil kameror som jag har kvar.
2018-01-27 00:24   PMD
Är det Kodak Alaris som försöker återuppliva Ektachrome?
2018-01-30 09:26   REJLPIX
Härligt att se, hightech med telefoner med nummerskiva och tjocka monitorer. Kul om America kunde bli great again, med Ektachrome. Det var ett tag sedan man drog fram en sådan i kameran.

Merläsning

Högkänsliga Kodak T-Max P3200 kommer tillbaka

Kodak Aleris har beslutat att återuppta tillverkningen av den högkänsliga svartvita filmen Kodak T-Max P3200. Läs mer... 13

Snyggare himlar med Lightroom

Peter Györffy visar hur du får till snygga himlar i Lightroom Classic med hjälp av en intervallmask. Läs mer...

Sony HVL-F60RM: Radiostyrd proffsblixt

Sony HVL-F60RM är en kraftfull blixt tänkt för att användas med Sonys spegelfria kameror. Blixten kan radiostyras och det går att ansluta ett extern batteri som ger kortare uppladdningstider. Läs mer... 5

Kvinnan i centrum under 30 år

Under 30 år har modefotografen Ellen von Unwerth fotograferat världens supermodeller för exklusiva varumärken och prestigefyllda magasin. Samtidigt har hon passat på att ta sina egna bilder av modellerna - lekfulla och provocerande bilder som osar sex. Läs mer... 8

Vinn 1500 euro i EISA Photography Maestro

Delta i EISA Photography Maestro 2018 och ta chansen att vinna 1500 euro och en resa för två till Berlin. Du kan också vinna ytterligare 1000 euro i EISA:s Facebook-omröstning. Årets tema är "Natur". Läs mer...

Tamron 28-75/2,8 på gång för Sony

Tamron 28-75 mm f/2,8 Di III RXD blir det första objektivet för Sonys spegelfria fullformatare från Tamron. Men vi får vänta ett tag på det. Läs mer... 4

Tålig telezoom från Tamron

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD är ett billigare, mindre och lättare alternativ till SP 70-200/2,8 som kom förra året. Läs mer... 6

Pentax K-1 II innehåller nästan inget nytt

Pentax K-1 II är en försiktig uppdatering av K-1 med bara några få nya funktioner. Men den som redan har en Pentax K-1 och vill ha de nya funktionerna behöver inte köpa en ny kamera. Läs mer... 1

Större skärpedjup med fokusstapling

Tunt skärpedjup är ett vanligt problem vid makrofoto. Lösningen är fokusstapling, det vill säga att man tar flera olika exponeringar med lite olika fokus och slår samman. Bob Bovin har testat den inbyggda staplingsfunktionen i sin Olympus och jämfört med att göra klart bilden i datorn. Läs mer...

Test: Sigma 12-24/4 Art

Sigma 12-24/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket. Läs mer...

B+W Polariastionsfilter HTC