Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Yasuyoshi Chiba vann World Press Photo of the Year

Yasuyoshi Chiba vann World Press Photo of the Year

Yasuyoshi Chiba

 

Under torsdagen offentliggjordes årets vinnare i World Press Photo.

World Press Photo har sedan 1955 utsett de bästa nyhets- och dokumentärbilderna. Sedan tio år har de även utsett bästa insats i Digital Storytelling Contest.

Den 63:e vinnaren av World Press Photo of the Year är japanska fotografen Yasuyoshi Chiba från Agence France-Presse (AFP). Bilden, "Straight Voice", är tagen 19 juni 2019 under en demonstation i Khartoum, Sudan.

Yasuyoshi Chiba berättar för World Press Photo:

“The place was a total blackout. Then, unexpectedly, people started clapping hands in the dark. People held up mobile phones to illuminate a young man in the center. He recited a famous protest poem, an improvised one. Between his breath, everybody shouted ‘thawra’, the word revolution in Arabic. His facial expression and voice impressed me, I couldn’t stop focusing on him and captured the moment.”

Yasuyoshi Chiba är baserad i Nairobi, Kenya.

Tre andra vinnare utsågs under torsdagen. World Press Photo Story of the Year vanns av fransmannen Romain Laurendeau för ”Kho, the Genesis of a Revolt”, som skildrar arbetarklassen i Algeriet.

World Press Photo Interactive of the Year: ”Battleground PolyU” av DJ Clark på China Daily för dokumentationen av demonstrationerna i Hong Kong.

Francois Verster och Simon Wood vann World Press Photo Online Video of the Year för ”Scenes From a Dry City”, om vattenbristen i Kapstaden, Sydafrika.

Juryn har gått genom 73 996 bilder av 4 282 fotografer från 125 länder.

Se alla nominerade till World Press Photo Contest här. Se vinnarna i Digital Storytelling Contest.



Publicerad 2020-04-16. Läst av 3534 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2020-04-17 07:37   esbtse
Ser ut att vara kraftigt PS bild
Dan Mikael 2020-04-17 09:35
Hur då? Jag ser bara en bra bild med bra uttryck, bra kontrast utan konstigt lyfta skuggor.
The_Crow 2020-04-17 17:19
Jag håller med Micke.
Vad är det som skulle vara PS över bilden? Utveckla gärna vidare om du ska slänga dig med såna uttryck.
alfin 2020-04-17 19:25
Man måste väl kunna få tycka att en bild ser photoshoppad ut, utan att ni ska gå i spinn grabbar! Berätta istället själva på vilket sätt ni ser att den är SOOC utan någon som helst bildbehandling. Jag är övertygad om att ni kommer och få en del problem med det!
MattiasL 2020-04-17 19:37
Ingen har ju dock påstått att det skulle vara rakt ur kameran, för det är väl knappast någon som jobbar så. Ingen har heller gått i spinn. Jag har dock väldigt svårt att se vad Thomas ser.
alfin 2020-04-17 21:05
Säkert en hel del pressfotografer som jobbar SOOC! Sedan photoshoppar de naturligtvis när de ska skicka in bilderna till tävlingen. Men du kanske har någon vedertagen definition mellan photoshoppad och kraftigt photoshoppad? Byt ut photoshoppad mot bildbehandlad om det känns bättre. På en skala mellan 1-10, hur bildbehandlad anser du årets pressfotobild är?
PMD 2020-04-18 13:51
Alla bilder är bildbehandlade. Antingen i kameran eller i datorn.
froderberg 2020-04-18 19:37
@lars. Det är nog ordet "kraftig" om många studsar på. Det hör ju till saken att internationella presstävlingar ofta slår ner på kraftig bildbehandling. I Sverige är vi mer tillåtande till estetisk bildbehandling, men innehållsmässig är förbjudet på alla ställen.
alfin 2020-04-18 20:11
Du vet ju att Paul Hansens bild från 2013 blev kritiserad för allt för kraftig bildmanipulation. Årets bild är enligt mitt förmenande ännu mer manipulerad i jämförelse. Vi får väl se om det kommer att ställas krav på att fotografen uppvisar original-jpg eller råfil i detta fall också.

http://www.alteredimagesbdc.org/hansen
The_Crow 2020-04-19 03:20
Lars Nu vet jag inte riktigt varför du vände det till att vi gick i spinn? Vi ifrågasatte någon annan som just gick i spinn med en rätt riktad kommenterar ang.PS mot en vinnande pressbild. Om man vräker ur sig något sådant, så tycker jag nog att man också ska ha väl på foten.

I övrigt intressant att du tar upp Pauls tidigare vinnande bild, som också blev friad ifrån alla ev misstankar.

”REALITY:
Due to the intense colors and lighting in the photo, Hansen was accused of faking this image through the use of Photoshop. World Press Photo submitted the image files for a forsenic analysis and was able to “confirm the integrity” of Hansen’s photo, claiming they found “no evidence of significant photo manipulation or compositing.”
esbtse 2020-04-19 21:05
Om man utgår att det skall vara en dokumentär bild så skall man inte manipulera bilden mer än vissa grundläggande korrigeringar. En manipulerar "dokumentär" bild tappar narativet och trovärdighet. Bilden ser också överskärpt ut.
Arne Bivrin 2020-04-19 21:25
Hur är bilden bearbetad i PS? Hur avgör man att bilden dessutom är kraftigt bearbetad?
2020-04-17 13:15   Flash Gordon
Bilden påminner i stil om flera vinnare de senaste åren. Årets bild tagen med Fuji X-H1. Går tydligen bra att ta vinnande bilder även med APS-C.

Merläsning

Äntligen är Pentax nya 85/1,4 klar

HD Pentax-D FA★ 85 mm f/1,4 ED SDM AW är ett nytt bidrag till Pentax Star-serien – en uppsättning objektiv med extra hög optisk prestanda. Läs mer... 6

Test: Benq SW270C Photovue

Om du insett begränsningarna i att arbeta på en enklare bildskärm och vill investera i ett hårdvarukalibreringsbart alternativ för stillbild och video – utan att det kostar skjortan– kan Benq SW270C vara ett bra val. Läs mer... 1

Svenskt bolag köper spanskt bild- och grafikdatabasbolag

Freepik med 20 miljoner registrerade användare får svenska ägare. Läs mer... 2

Ny bok om bildens makt

Vi kommunicerar med foto - men inser vi kraften, makten och ansvaret? Läs mer... 1

Världsnamn och oetablerade i årets Landskrona Foto Festival

Ett 50-tal fotografer i corona-anpassad festival. Läs mer... 1

Samyang AF 85/1,4 RF för Canons R-serie

Samyangs nya 85 mm f/1,4 lanserades först för kameror med Sony E-fattning. Nu kommer objektivet även med Canon RF-fattning. Läs mer... 4

Elever ställer ut på Galleri Kontrast

Eleverna på Fotografisk Konstutbildning har sin examensutställning ”Caught in between”. Läs mer... 1

Panasonic Lumix S 20-60 mm f/3,5-5,6 - kompakt zoom med L-fattning

Panasonic har utvecklat en ny kompakt zoom för sina småbildskameror och andra kameror med L-fattning. Läs mer... 3

Backup av dina bilder - del 2(3) - Lagringsalternativ

Plus Better safe than sorry, att ignorera backup av dina bilder kommer förr eller senare göra dig förtvivlad. Som fotograf har du ett ansvar inför dina uppdragsgivare, men det är minst lika viktigt att ha ordning på privata bilder. I del två går vi igenom olika lagringsalternativ. Läs mer... 4

Sony ZV-1 är anpassad för vloggare

Sony har gjort en version av RX100Va med en hantering som är mer anpassad för videografer och i synnerhet vloggare. Kameran har också en mer påkostad mikrofon. Läs mer...

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar