Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Profoto B1 - Portabelt studioljus med trådlös TTL-automatik

TEST: Profoto B1 - Portabelt studioljus med trådlös TTL-automatik

Den svenske blixttillverkaren Profoto har kombinerat två typer av blixtar. Dels studioblixten med sin styrka och möjlighet att använda olika ljusformare, dels kamerablixten med dess bärbarhet och dess TTL-automatik. Vi har testat Profoto B1 i olika situationer.

Under de senast 10 åren har de kommit ett flertal batteridrivna studioblixtar för den som vill fotografera on location, alltså på plats, utanför studion. Med B1 har Profoto tagit nästa steg mot en ännu smidigare hantering ute på fältet.

Genom att batteriet sitter på blixten slipper fotografen en sladd mellan batteri och blixt. Tillsammans med den trådlösa blixtsändaren elimineras behovet av sladdar helt. Det finns fotosituationer när det är guld att slippa alla sladdar. Exempelvis om man har ont om tid och ska fotografera en person på flera olika platser. TTL-automatiken snabbar också upp processen.

Det finns sällan universallösningar som passar alla situationer. Vill man ha blixten monterad på ett enbensstativ för maximal rörlighet så blir det snabbt tungt att hålla för assistenten.

En annan nackdel är att batteriet inte kan laddas under fotografering. Därför blir det nästan ett måste att ha ett extrabatteri som kan laddas när det andra används. Den medföljande standardladdaren laddar ett tomt batteri fullt på två timmar. Med en snabbladdare går processen på en timme.

Skyddande glas

Blixten är liksom D1 försedd med ett plant skyddsglas framför blixtröret. Vi lät vår expert på ljussättning Erik Thor prova blixten och han ser både för- och nackdelar med konstruktionen.

– Skyddsglaset känns tryggt när man ska packa upp och ner blixten varje dag, men lösningen ger en sämre ljusspridning i en softbox.

Erik Thor provar Profoto B1 i sin studio.

Smidig och stark

Styrkan i blixten är 500 Wattsekunder. Det är betydligt mer kraft än man kan få ur de flesta kamerablixtar. Det finns hållare, bland annat från Profoto, för att använda flera kamerablixtar med en softbox. Men då är kostnaden snabbt uppe i samma summa om för en Profoto B1.

Det blir mindre pilligt att hantera en Profoto B1 än flera kamerablixtar. De små kamerablixtarna har små knappar, lösa AA-batterier och i många fall separata enheter för radiosynk.

Det finns andra batteriaggregat med mer kraft än Profoto B1. De kan behövas ibland, men då blir pris och vikt högre.

TTL-automatik

I marknadsföringen har den trådlösa TTL-automatiken fått stor uppmärksamhet. Jag tror att de flesta fotografer kommer att använda blixten med manuellt ställd effekt eftersom alla vill undvika bilder med varierande ljushet. TTL-automatiken är ändå en välkommen funktion.

En smart lösning är att TTL-automatiken kan användas för grovinställning av exponeringen. Först tar man en bild med automatiken. När man sedan ställer om till fast blixteffekt utgår blixten från den senaste använda styrkan, alltså den som TTL-automatiken bestämt. Därefter kan man finjustera blixtstyrkan i tiondels steg.

För actionfoto då avståndet mellan motiv och blixt kan variera är TTL-automatiken en tillgång.

Fotosidans David Elmfeldt cyklar rakt mot blixten. Tack vare automatiken anpassas ljusmängden mellan exponeringarna.

Sändaren fungerar på långt avstånd, så det går att använda långa teleobjektiv för den som vill. Under ett av våra test på en endutotävling placerade vi blixten cirka 50 meter bort och fotograferade med ett 400/2,8.

I dagsläget finns det en trådlös sändare för Canon och en sändare för Nikon är på gång under hösten 2014.

Hanteringen är befriande enkel. Vi behövde inte titta i bruksanvisningen för att förstå hur blixten och sändaren skulle ställas in.

Ingen High Speed Sync ännu

Brinntiden varierar mellan 1/11.000 sekund till 1/1.000 sekund vid full effekt i normalläge. I det så kallade freeze-läget, som är till för att frysa rörelser, varierar brinntiden från 1/19.000 till 1/1.000 sekund vid full effekt. För actionfotografen kan 1/1.000s vara lite för lång brinntid, men med lägre effekt borde brinntiden vara kort nog till för alla motiv.

För att det ska gå att frysa rörelser helt med blixtljuset krävs att omgivningsljuset är svagare än blixtljuset. Om man vill balansera blixtljus och befintligt ljus och samtidigt frysa rörelserna krävs det att blixten kan synkronisera på snabba slutartider. Det finns två sätt, antingen använder man ett objektiv med centralslutare eller att brinntiden är längre än slutartiden. Detta kan åstadkommas med att blixtljuset pulseras ut. Profotos utvecklare jobbar på att ge B1 en sådan funktion, ofta kallad High Speed Sync (HSS).

Vid vårt test i enduroskogen blev många bilder irriterande oskarpa eftersom blixtsynktiden 1/200 sekund inte räckte tid för att frysa rörelserna. Panorering med betydligt längre slutartider blir däremot effektfullt.

När blixten är kraftigare än det omgivande ljuset fryser blixtens snabba blixturladdning motivets rörelser.

När blixtljuset är ungefär lika starkt som det omgivande ljuset behövs även en snabb slutartid för att frysa rörelserna. Blixtsynktiden på 1/200 sekund räckte inte till i det här fallet.

Med panorering och längre slutartid kan oskärpan användas kreativt. Här fryser blixten en del av motivet. I det här fallet är slutartiden 1/15 sekund.

SLUTSATS

Profoto B1 är ett smidigt redskap för många mobila frilansfotografer som snabbt behöver få till en bra ljussättning. Att blixten är helt trådlös och kan användas med TTL-automatik innebär ett minimum av strul. Blixten och sändaren är enkla att ställa in.

Den enda nackdelarna jämfört med att använda en separat blixtgenerator är att man får hela tyngden uppe på blixtstativet samt att inställningsljuset är svagare. Vissa generatorer kan även ge snabbare uppladdningstid, men då skenar lätt prislappen.

Blixten är rejält byggd och ska tål tuff daglig hantering. Under testperioden har vi använt oss av Profotos nya RFi-softboxar som håller en imponerande byggkvalitet utan att priset skenar iväg.

Fotnot: Sedan testet gjordes har Profoto utvecklat HSS-funktionen och vi har kunnat konstatera att HSS-funktionen fungerar som utlovat. Profoto har också lanserat en mindre modell kallad B2 och flera mindre tillbehör till de båda blixtarna.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2014-01-27. Läst av 12208 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2014-01-27 21:26   abbebus
Som jämförelse skulle det vara kul att veta hur många wattsekunder en Canon 600 EX-RT levererar på full effekt i manuellt läge. Någon som vet?
Svar från froderberg   2014-01-27 21:34
Profoto B1 har ledtal på 45 och Canon 600EX-RT har ledtal 36 om man jämför på ett liknande sätt.
abbebus   2014-02-03 22:56
Va!? Är skillnaden inte större än så? Eller är skalan inte linjär?
TVS   2014-09-15 10:45
Bländare = Ledtal delat med motivavståndet i meter
2014-01-27 22:57   l1nd3c0n
Måste man använda ProFotos egen remote eller finns det någon variant där man kan styra TTL med hjälp av PocketWizard TT5?

Hur räknar man ljus vidare, om man t.ex. har två 600EX-RT, vad blir deras gemensamma ledtal då?
Janne H   2014-01-28 09:35
Hej Ola.
Om en blixt har ledtal 50 så har två blixtar ledtal 75 och fyra blixtar ledtal 100.
Janne H   2014-01-28 10:56
Jag räknade lite fort o lite fel...;-)
Multiplicera med 1,414 ( roten ur två)
En blixt 50, två blixtar 71 och fyra blixtar 100.
Hälsn.
/Janne
apersson850   2014-01-28 13:20
Generellt räknas sammanlagda ledtal ut som kvadratsumman.
Kvadratroten ur summan av kvadraterna på ledtalen ger det gemensamma ledtalet. sqrt(20^2+40^2)=44,7, så summan av en blixt med ledtal 20 och en med 40 blir 44,7.
Två blixtar med ledtal 36 blir 51. Så det går åt två 600 EX-RT för att få motsvarande effekt som ett sånt här studioaggregat. Ungefär.
joakim_k   2014-01-28 18:02
Det går inte räkna så. En sådan här studioblixt är betydligt mycket kraftigare än en vanlig speedlite. Med mina Profoto D1 som också är på 500 ws kan man landa på f/16 vid iso 100 med en stor softbox på 150 cm på ett par meters avstånd. Försök göra det med en eller två speedlites. Fördelen med denna är också att man alltid har samma snabba omladdningstid oavsett hur många bilder man tagit. Med speedlites får man vänta många sekunder efter ett antal blixtar.
apersson850   2014-02-18 12:19
Ledtal är ledtal, oavsett vem som producerar dem. Stämmer inte beräkningen är det inte matematiken det är fel på, utan ingående data. För studioblixtar anges energin i blixten i Joule, inte ledtalet. Men det beror på att en studioblixt kan förses med allsköns reflektorer och annat mellan ljuskällan och motivet. För att kunna ange ledtalet måste reflektorn vara väl definierad, som den är på ett blixtaggregat där den sitter monterad på aggregatet. Den kan vara zoombar, vilket innebär att ledtalet ändras med utlysningsvinkeln. För att direkt kunna jämföra två blixtar måste de ha samma utlysningsvinkel. Då kan man direkt jämföra ledtalet.
joakim_k   2014-10-16 15:57
2014-01-29 08:27   Benganbus
Schysst cykel David har! :)
/B
2014-01-29 21:54   Magnus Widenstål
Jag bytte in mina Quadra och skaffade 3 st B1, har använt dem flitigt i en månad och är djupt imponerad. Fotat mest MTB i skog eller kampsport i studiomiljö. har inte haft problem med att "frysa" rörelser. Att kunna använda TTL för en grov inställning och sedan gå över till Manuel spar mycket tid och är lättarbetat. Fjärrkontrollen för Canon är enkel men med de funktioner man behöver.
I det hela fantastiska blixtar!
Kan bara rekommendera dessa.
M
2014-02-13 21:32   Calle S
Vore najs om det kom en manuell variant som var något billigare. Verkar vara himla smidig.
Svar från froderberg   2014-08-19 11:14
Jag skulle gissa att det först kommer en svagare på 250 Ws istället för en utan automatik.

Merläsning

PIXII: Digital mätsökare med Leica-objektiv

Franska Pixii har utvecklat en mätsökarkamera som använder Leica-objektiv. Läs mer... 10

Nya ryggsäckar från Lowepro

Lowepro lanserar inte mindre än sex nya ryggsäckar, bland annat generation två av de populära ProTactic- och Whistler-serierna. Dessutom de helt nya väskorna FreeLine och Powder. Läs mer...

Ny bakgrund från Lastolite

Den senaste bakgrunden från Lastolite, Tobacco/Olive, har på kort tid blivit en riktig storsäljare. Det är lätt att förstå varför när man ser bilder tagna av bland andra Therese Asplund. Läs mer... 4

Leica M10-D saknar (inte) skärm

Kort efter lanseringen av M10-P kommer av version utan elektronisk sökare. Leica M10-D är därmed en efterträdare till Leica M-D som var den första digitala fullformatskamera utan skärm.  Läs mer... 16

En närmare titt på Fujifilms nyheter

Plus Vi har fått chansen att snacka med med Fujifilms ingenjörer om deras senaste sensorer, kameror och objektiv. Och givetvis kollade vi även lite närmare på prylarna. Läs mer... 1

Laowa ska göra objektiv till Canon Eos R och Nikon Z

Laowa har på bara några få år lanserat en hel rad udda objektiv, men verkar nu bli första tredjepartstillverkare med objektiv till Canons och Nikons nya spegelfria system. De skall även göra att supervidvinkel till Fujifilm GFX och mycket annat spännande. Läs mer... 1

Sony visar muskler

Plus Vi besökte Sonys monter, de har ju nu uppnått en mycket stark position på den lönsamma småbildsdelen av systemkameramarknaden. Nu vill de visa hur de skall bibehålla och förstärka den positionen. Läs mer... 2

Nytt från Loupedeck & Eizo + Skylum utmanar Lightroom

Vi tog en titt på nya Loupedeck, ny skärm och ny version av Color Navigator från Eizo plus att vi pratade med Skylum som bygger vidare på sin Lightroom-utmanare Luminar. Läs mer...

Första intrycket av Zeiss ZX1

Plus Vi fick en första titt på Zeiss nya Batis 40 mm f/2 deras nya kamera, ZX1. En klassisk Zeiss-nyhet och en mycket mer otippad. Läs mer... 15

Zeiss ZX1 - kompakt fullformatare

Zeiss ZX1 en kompaktkamera med fullformatssensor som har Photoshop Lightroom CC inbyggt. Läs mer... 24

Vi kollar in Panasonics fullformatare Lumix S1R

Plus Så har det blivit dags för Photokina-mässan igen, något som märks på nyhetsflödet. Första dagen är pressdag, själva mässan är inte öppen ännu, men vi besökte ett antal presskonferenser. Läs mer... 6

Zeiss-objekiv med Sony E-fattning

Zeiss bygger ut sin Batis-serie med ytterligare ett objektiv. Serien sträcker sig nu från 18 till 135 mm och har autofokus till skillnad mot Loxia-serien. Läs mer... 1

Sigma lanserar fem nya objektiv

Inför Photokina-mässan utökar Sigma sitt objektivprogram med två nya Art-objektiv, ett objektiv för spegelfria kameror samt två telezoomar i Sports-serien. Läs mer...

Fujifilm GFX 100 har IBIS och snabb AF

Fujifilm utökar mellanformatsserien GFX med två nya modeller. GFX 50R är en kompaktare version av GFX 50S med "mätsökarlook". GFX 100 är världens första mellanformatskamera med inbyggd bildstabilisering och fasdetekterande autofokus. Läs mer... 15

Två fullformatare från Panasonic

UPPDATERAD. Panasonic håller på att utveckla två fullformatskameror: Lumix S1R och Lumix S1. Det är i grunden samma kamera men med olika sensorer. Panasonic lanserar även ett nytt objektiv för Micro Four Thirds. Läs mer... 10

Panasonic, Leica och Sigma delar objektivfattning

L-Mount Alliance är namnet på ett nytt samarbete mellan Leica, Panasonic och Sigma. De tre företagen kommer att utveckla produkter med Leicas L-fattning som redan används med flera av Leica spegelfria kameror. Läs mer... 5

Ricoh GR III kommer till våren

I samband med Photokina-mässan i Köln meddelar Ricoh att de håller på att utveckla en tredje generation av kvalitetskompakten GR med APS-C-sensor. Läs mer... 11

Ny mellanformatare: Leica S3

Leica S3 är en försiktig uppdatering av Leica S typ 007 med fler pixlar och video med full sensorbredd. Samtidigt presenterade Leica en produktplan för objektiv med L-fattning. Läs mer... 3

Vädertätat makrotele från Irix

Irix 150 mm f/2,8 Macro 1:1 är precis som namnet antyder ett teleobjektiv som återger motiv med skala 1:1 vid närgränsen. Det säljs med fattningar för Canon EF , Nikon F och - hör och häpna - Pentax K. Läs mer... 2

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 7