Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Profoto B1 - Portabelt studioljus med trådlös TTL-automatik

TEST: Profoto B1 - Portabelt studioljus med trådlös TTL-automatik

Den svenske blixttillverkaren Profoto har kombinerat två typer av blixtar. Dels studioblixten med sin styrka och möjlighet att använda olika ljusformare, dels kamerablixten med dess bärbarhet och dess TTL-automatik. Vi har testat Profoto B1 i olika situationer.

Under de senast 10 åren har de kommit ett flertal batteridrivna studioblixtar för den som vill fotografera on location, alltså på plats, utanför studion. Med B1 har Profoto tagit nästa steg mot en ännu smidigare hantering ute på fältet.

Genom att batteriet sitter på blixten slipper fotografen en sladd mellan batteri och blixt. Tillsammans med den trådlösa blixtsändaren elimineras behovet av sladdar helt. Det finns fotosituationer när det är guld att slippa alla sladdar. Exempelvis om man har ont om tid och ska fotografera en person på flera olika platser. TTL-automatiken snabbar också upp processen.

Det finns sällan universallösningar som passar alla situationer. Vill man ha blixten monterad på ett enbensstativ för maximal rörlighet så blir det snabbt tungt att hålla för assistenten.

En annan nackdel är att batteriet inte kan laddas under fotografering. Därför blir det nästan ett måste att ha ett extrabatteri som kan laddas när det andra används. Den medföljande standardladdaren laddar ett tomt batteri fullt på två timmar. Med en snabbladdare går processen på en timme.

Skyddande glas

Blixten är liksom D1 försedd med ett plant skyddsglas framför blixtröret. Vi lät vår expert på ljussättning Erik Thor prova blixten och han ser både för- och nackdelar med konstruktionen.

– Skyddsglaset känns tryggt när man ska packa upp och ner blixten varje dag, men lösningen ger en sämre ljusspridning i en softbox.

Erik Thor provar Profoto B1 i sin studio.

Smidig och stark

Styrkan i blixten är 500 Wattsekunder. Det är betydligt mer kraft än man kan få ur de flesta kamerablixtar. Det finns hållare, bland annat från Profoto, för att använda flera kamerablixtar med en softbox. Men då är kostnaden snabbt uppe i samma summa om för en Profoto B1.

Det blir mindre pilligt att hantera en Profoto B1 än flera kamerablixtar. De små kamerablixtarna har små knappar, lösa AA-batterier och i många fall separata enheter för radiosynk.

Det finns andra batteriaggregat med mer kraft än Profoto B1. De kan behövas ibland, men då blir pris och vikt högre.

TTL-automatik

I marknadsföringen har den trådlösa TTL-automatiken fått stor uppmärksamhet. Jag tror att de flesta fotografer kommer att använda blixten med manuellt ställd effekt eftersom alla vill undvika bilder med varierande ljushet. TTL-automatiken är ändå en välkommen funktion.

En smart lösning är att TTL-automatiken kan användas för grovinställning av exponeringen. Först tar man en bild med automatiken. När man sedan ställer om till fast blixteffekt utgår blixten från den senaste använda styrkan, alltså den som TTL-automatiken bestämt. Därefter kan man finjustera blixtstyrkan i tiondels steg.

För actionfoto då avståndet mellan motiv och blixt kan variera är TTL-automatiken en tillgång.

Fotosidans David Elmfeldt cyklar rakt mot blixten. Tack vare automatiken anpassas ljusmängden mellan exponeringarna.

Sändaren fungerar på långt avstånd, så det går att använda långa teleobjektiv för den som vill. Under ett av våra test på en endutotävling placerade vi blixten cirka 50 meter bort och fotograferade med ett 400/2,8.

I dagsläget finns det en trådlös sändare för Canon och en sändare för Nikon är på gång under hösten 2014.

Hanteringen är befriande enkel. Vi behövde inte titta i bruksanvisningen för att förstå hur blixten och sändaren skulle ställas in.

Ingen High Speed Sync ännu

Brinntiden varierar mellan 1/11.000 sekund till 1/1.000 sekund vid full effekt i normalläge. I det så kallade freeze-läget, som är till för att frysa rörelser, varierar brinntiden från 1/19.000 till 1/1.000 sekund vid full effekt. För actionfotografen kan 1/1.000s vara lite för lång brinntid, men med lägre effekt borde brinntiden vara kort nog till för alla motiv.

För att det ska gå att frysa rörelser helt med blixtljuset krävs att omgivningsljuset är svagare än blixtljuset. Om man vill balansera blixtljus och befintligt ljus och samtidigt frysa rörelserna krävs det att blixten kan synkronisera på snabba slutartider. Det finns två sätt, antingen använder man ett objektiv med centralslutare eller att brinntiden är längre än slutartiden. Detta kan åstadkommas med att blixtljuset pulseras ut. Profotos utvecklare jobbar på att ge B1 en sådan funktion, ofta kallad High Speed Sync (HSS).

Vid vårt test i enduroskogen blev många bilder irriterande oskarpa eftersom blixtsynktiden 1/200 sekund inte räckte tid för att frysa rörelserna. Panorering med betydligt längre slutartider blir däremot effektfullt.

När blixten är kraftigare än det omgivande ljuset fryser blixtens snabba blixturladdning motivets rörelser.

När blixtljuset är ungefär lika starkt som det omgivande ljuset behövs även en snabb slutartid för att frysa rörelserna. Blixtsynktiden på 1/200 sekund räckte inte till i det här fallet.

Med panorering och längre slutartid kan oskärpan användas kreativt. Här fryser blixten en del av motivet. I det här fallet är slutartiden 1/15 sekund.

SLUTSATS

Profoto B1 är ett smidigt redskap för många mobila frilansfotografer som snabbt behöver få till en bra ljussättning. Att blixten är helt trådlös och kan användas med TTL-automatik innebär ett minimum av strul. Blixten och sändaren är enkla att ställa in.

Den enda nackdelarna jämfört med att använda en separat blixtgenerator är att man får hela tyngden uppe på blixtstativet samt att inställningsljuset är svagare. Vissa generatorer kan även ge snabbare uppladdningstid, men då skenar lätt prislappen.

Blixten är rejält byggd och ska tål tuff daglig hantering. Under testperioden har vi använt oss av Profotos nya RFi-softboxar som håller en imponerande byggkvalitet utan att priset skenar iväg.

Fotnot: Sedan testet gjordes har Profoto utvecklat HSS-funktionen och vi har kunnat konstatera att HSS-funktionen fungerar som utlovat. Profoto har också lanserat en mindre modell kallad B2 och flera mindre tillbehör till de båda blixtarna.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2014-01-27. Läst av 12467 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2014-01-27 21:26   abbebus
Som jämförelse skulle det vara kul att veta hur många wattsekunder en Canon 600 EX-RT levererar på full effekt i manuellt läge. Någon som vet?
Svar från froderberg   2014-01-27 21:34
Profoto B1 har ledtal på 45 och Canon 600EX-RT har ledtal 36 om man jämför på ett liknande sätt.
abbebus   2014-02-03 22:56
Va!? Är skillnaden inte större än så? Eller är skalan inte linjär?
TVS   2014-09-15 10:45
Bländare = Ledtal delat med motivavståndet i meter
2014-01-27 22:57   l1nd3c0n
Måste man använda ProFotos egen remote eller finns det någon variant där man kan styra TTL med hjälp av PocketWizard TT5?

Hur räknar man ljus vidare, om man t.ex. har två 600EX-RT, vad blir deras gemensamma ledtal då?
Janne H   2014-01-28 09:35
Hej Ola.
Om en blixt har ledtal 50 så har två blixtar ledtal 75 och fyra blixtar ledtal 100.
Janne H   2014-01-28 10:56
Jag räknade lite fort o lite fel...;-)
Multiplicera med 1,414 ( roten ur två)
En blixt 50, två blixtar 71 och fyra blixtar 100.
Hälsn.
/Janne
apersson850   2014-01-28 13:20
Generellt räknas sammanlagda ledtal ut som kvadratsumman.
Kvadratroten ur summan av kvadraterna på ledtalen ger det gemensamma ledtalet. sqrt(20^2+40^2)=44,7, så summan av en blixt med ledtal 20 och en med 40 blir 44,7.
Två blixtar med ledtal 36 blir 51. Så det går åt två 600 EX-RT för att få motsvarande effekt som ett sånt här studioaggregat. Ungefär.
joakim_k   2014-01-28 18:02
Det går inte räkna så. En sådan här studioblixt är betydligt mycket kraftigare än en vanlig speedlite. Med mina Profoto D1 som också är på 500 ws kan man landa på f/16 vid iso 100 med en stor softbox på 150 cm på ett par meters avstånd. Försök göra det med en eller två speedlites. Fördelen med denna är också att man alltid har samma snabba omladdningstid oavsett hur många bilder man tagit. Med speedlites får man vänta många sekunder efter ett antal blixtar.
apersson850   2014-02-18 12:19
Ledtal är ledtal, oavsett vem som producerar dem. Stämmer inte beräkningen är det inte matematiken det är fel på, utan ingående data. För studioblixtar anges energin i blixten i Joule, inte ledtalet. Men det beror på att en studioblixt kan förses med allsköns reflektorer och annat mellan ljuskällan och motivet. För att kunna ange ledtalet måste reflektorn vara väl definierad, som den är på ett blixtaggregat där den sitter monterad på aggregatet. Den kan vara zoombar, vilket innebär att ledtalet ändras med utlysningsvinkeln. För att direkt kunna jämföra två blixtar måste de ha samma utlysningsvinkel. Då kan man direkt jämföra ledtalet.
joakim_k   2014-10-16 15:57
2014-01-29 08:27   Benganbus
Schysst cykel David har! :)
/B
2014-01-29 21:54   Magnus Widenstål
Jag bytte in mina Quadra och skaffade 3 st B1, har använt dem flitigt i en månad och är djupt imponerad. Fotat mest MTB i skog eller kampsport i studiomiljö. har inte haft problem med att "frysa" rörelser. Att kunna använda TTL för en grov inställning och sedan gå över till Manuel spar mycket tid och är lättarbetat. Fjärrkontrollen för Canon är enkel men med de funktioner man behöver.
I det hela fantastiska blixtar!
Kan bara rekommendera dessa.
M
2014-02-13 21:32   Calle S
Vore najs om det kom en manuell variant som var något billigare. Verkar vara himla smidig.
Svar från froderberg   2014-08-19 11:14
Jag skulle gissa att det först kommer en svagare på 250 Ws istället för en utan automatik.

Merläsning

Test: Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2

Plus Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ger dem beteckningen G2 som betyder generation två. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sin föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer... 14

Firmware ger Sony A7R III och A7 III nya funktioner

Nu går det att ladda ner den nya mjukvaran (firmware) till Sony A7R III och A7 III som ger nya AF-funktioner och intervalltagning. Läs mer... 16

Laowa satsar på videoobjektiv

Objektivmärket Laowa från Venus Optics har gjort sig känt som ett udda märke med en del uppseendeväckande objektivkonstruktioner. De har bland annat gjort extrema vidvinklar med närmast obefintlig distorsion. Liksom många andra ger sig Laowa nu in på videomarknaden. Läs mer...

Snabba och tåliga hårddiskar från Sony

Många fotografer använder LaCies Rugged-hårddiskar när de är "on location". Nu vill Sony konkurrera och utvecklar hårddiskar som är både stöt- och vattentåliga. Läs mer... 1

Fortsatt dyster arbetsmarknad för fotografer

I Arbetsförmedlingens senaste prognos listas fotograf som ett av de tio svåraste yrkena att hitta en anställning inom. "Mycket hård konkurrens om jobben" är Arbetsförmedlingens bedömning, både på kort och på lång sikt. Läs mer... 3

Bantad sändare från Profoto

Profoto har utvecklat en förenklad TTL-sändare som är betydligt mindre än den vanliga TTL-sändaren Air Remote TTL. Profoto Connect är enklare att hantera och något billigare. Läs mer... 2

PhotoMechanic 6 är snabbare

Pressfotografernas älsklingsprogram PhotoMechanic har nu kommit i en ny version som är snabbare än tidigare versioner och som har nya praktiska funktioner. Läs mer...

Test: Nikon AF-S 500/5,6E PF ED VR

Plus Mitt i den allmänna trenden med allt större och tyngre ljusstarka objektiv och allt fler zoomar går Nikon lite mot strömmen och presenterar ett lätt och kompakt fast teleobjektiv på 500 mm med måttlig ljusstyrka. Vi gillar både idén och resultatet.  Läs mer... 7

Fyra rullväskor från Manfrotto

Manfrotto Pro Light Reloader är det gemensamma namnet för fyra nya rullväskor från Manfrotto. Alla kan tas med som handbagage på flygplan. Läs mer... 5

Lee 100 kan hålla tre filter samtidigt

Lee 100 är en ny filterhållare från Lee som enkelt kan hålla tre rektangulära glasfilter med 100 millimeters bredd. Filterhållaren kan roteras så att avtonade gråfilter kan passas in perfekt. Läs mer... 1

Test: Fujifilm X-T3

Plus Fujifilm X-T3 är inte bara en ny modell, den är först ut i en helt ny teknikgeneration från Fujifilm med bakbelyst sensor och mycket snabbare processor. Detta gör det möjligt för X-T3 att vara snabb stillbildskamera, men också att vara en av de bästa videokamerorna på marknaden. Läs mer... 4

Think Tank Vision - nya diskreta axelväskor

Think Tank Photo har lanserat en ny serie fotoväskor som vi kanske kan kalla fotoportföljer. De kan både bäras på axeln och i ett handtag och säljs i tre olika storlekar. Läs mer... 1

Profoto anklagar Godox för patentintrång

Sedan blixten Godox V1 presenterades på Photokina i höstas har Profoto försökt övertyga Godox om att inte lansera blixten på marknaden. Nu hotar de med att stämma Godox för patentintrång för att få stopp på blixten. Läs mer... 44

Test: Canon Eos R

Plus Eos R är första kameran ut i Canons nya spegelfria R-system med fullformatssensor. Kameran har imponerande bra autofokus och en härlig sökare. Men vi saknar dock några funktioner. Läs mer... 9

Godox V1 utmanar Profoto A1

Blixttillverkaren Godox har tydligt inspirerats av Profoto A1 när de utvecklade Godox V1. De har båda runda blixthuvuden och magnetfäste för att fästa olika ljusformare framför blixten. Läs mer... 12

Leica Q2 är vädertätad

Leica Q2 har en 47 megapixels småbildssensor och ett 28 mm f/1,7-objektiv med bildstabilisering. Kameran är vädertätad och sensorn är antagligen samma som i Panasonic Lumix S1R. Läs mer... 23

Sony Tough CFexpress skriver med 1,48 GB/s

Sony lanserar fler minneskort med märkningen Tough. De nya korten är av CFexpress-typ och når en skrivhastighet på 1,48 GB/s. Läshastigheten är 1,7 GB/s. Läs mer... 8

Sony FE 135 mm f/1,8 GM - våra första intryck

Plus Fotosidan fick chansen att under några timmar prova Sonys nya porträttele, FE 135/1,8 GM. Det är ljusstarkt och imponerande skarpt, men det var ett par andra saker som överraskade oss. Vi fick även prova Sony FE 400/2,8 GM OSS. Läs mer... 13

Leica APO-Summicron-SL 35/2 Asph lanserad

Leica fortsätter utvidga sitt utbud av objektiv med L-fattning. Nu kommer vidvinkeln Leica APO-Summicron-SL 35 mm f/2 ASPH. Läs mer...

Nytt tele: Sony FE 135 mm f/1,8 GM

Sony lanserar ett ljusstarkt 135 mm tele med relativt låg vikt. Samtidigt kommer Sony med en trådlös bluetooth-fjärrkontroll. Läs mer... 4

Miops Smart Trigger