Proffsfoto

Artiklar > Risk för oskärpa med Canon Eos R5

Risk för oskärpa med Canon Eos R5

Flera Eos R5-användare rapporterar att de i vissa lägen får sämre skärpa när de använder mekanisk slutare. Nu svarar Canon på kritiken.

Fotosidan-medlemmen och naturfotografen Jan Gustafsson blev besviken när han testade sin nya Canon Eos R5 mot sin Eos 5Ds R. Han mejlade oss på Fotosidan och undrade om vi visste vad vad det kunde bero på.

Samma fågel fotograferad med Eos R5 till vänster och Eos 5Ds R till höger. Skillnaden i skärpa är tydlig.

Vi var i full gång med vårt test av Eos R5 och hade inte upplevt några problem med skärpan, så vi kunde inte ge Jan något bra svar. Vi provade att göra en rejäl uppskärpning av bilden. Det blev klart bättre men ändå inte riktigt bra. Hade Jan kanske råkat ändra på någon inställning för fokusen?

Jan gick igenom sina inställningar, men fick samma resultat ändå. Genom metodiska testfotograferingar av sin och andras R5:or kom han till slut lösningen på spåret.

Det visade sig att kameran ger knivskarpa bilder med elektronisk slutare och med elektronisk första slutarridå, men med helt mekanisk slutare uppstår oskärpa vid halvlånga slutartider runt 1/20 sekund. 

Vi replikerade Jans testmetod med en Eos R5 och det skarpa telet EF 200 mm f/2L IS USM. Vi fick precis samma resultat.

Elektronisk första ridå. Canon Eos R5 med 1/1000 sekund och 1/20 sekund med elektronisk första ridå.

Helt mekanisk slutare. Canon Eos R5 med 1/1000 sekund och 1/20 sekund med helt mekanisk slutare.

Det som händer är att den första slutarridån orsaker mikrovibrationer. Dessa märks inte med korta slutartider eller vid väldigt långa, men runt 1/20 sekund blir rörelseoskärpan tydligt märkbar. Därför levereras Eos R5 numer med elektronisk första ridå aktiverad.

Canon Svenska AB svarar att resultatet är förväntat:

”Detta är ett förväntat beteende och en av orsakerna till varför elektronisk första ridå finns som alternativ att använda i kameran. Små vibrationer uppstår när den mekaniska slutaren används som kan påverka skärpan i vissa situationer. I sådana situationer rekommenderar vi att man använder elektronisk första rådå. När upplösningen ökar blir ”shutter shock”-effekten mer märkbar. Detta förekommer även med andra högupplösta kameror från andra tillverkare, så det är inte unikt för Canon.”

När vi ringer upp Jan Gustafsson och berättar om Canons svar reagerar han så här:

– Canon gör såklart vad de kan och när man väger för- och nackdelarna med Eos R5 så väger det positiva över. Autofokusen är till exempel fantastiskt.

– Men tyvärr löser inte elektronisk första ridå problemet helt. Vid serietagning hinner inte vibrationerna klinga av innan nästa bild tas, så det är bara den första bilden i serien som blir helt skarp.

Man måste alltså fotografera med helt elektronisk slutare för att slippa det här problemet, men det gillar inte Jan Gustafsson:

– När kameran använder elektronisk slutare är serietagningen låst vid den högsta hastigheten, det är onödigt snabbt med 20 bilder per sekund om man fotograferar sittande fågel. Dessutom gillar jag inte att jag inte kan höra när bilden tas, det borde finnas ett artificiellt slutarljud.

Diskutera gärna i vårt forum.



Publicerad 2020-10-14. Läst av 5105 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

2020-10-14 16:20   PeterWem
Tack för sammanfattningen. Kan man förmoda att R6 med dess lägre upplösning inte har samma problem?
froderberg 2020-10-14 17:12
Effekten av problemet blir mindre synbar.
2020-10-14 18:16   JoakimOlsson
På vilket sätt är det ett mer förväntat beteende i R5 än 5DsR?
PMD 2020-10-14 19:06
Gissning: större massa ger bättre dämpning.
JoakimOlsson 2020-10-14 21:09
Vad är det som har större massa? Slutaren?
Avsaknaden av spegel borde väl om något ge mindre vibrationer, inte mer?
Låter märkligt.
PMD 2020-10-14 22:40
EOS 5DSR har större massa än EOS R5. Större massa innebär större tröghet (Newtons andra lag).
2020-10-14 19:43   Andreas911
Så de kommer inte kunna "fixa" med nån firmware? Hittills har de ju bara fokuserat på video. Jag har nog inte själv märkt något än, men har väl inte direkt tagit så långsamma tider än. Men kommer man ner på de långsamma tiderna så får man väl helt enkelt sätta på elektronisk slutare.
froderberg 2020-10-14 21:00
Om det är ett helt mekaniskt problem blir det svårt att fixa med firmware.
2020-10-14 19:43   Anders F. Eriksson
Sony A7R (första versionen) har väl samma problem om jag inte minns fel, och den har ju bara mekanisk slutare så där går det inte heller att råda bot på. Den slutaren var ju å andra sidan tämligen högljudd, så den skakade säkert mer än de flesta moderna slutare gör. (Kanske därför nya A7c inte går att köra med helt mekanisk slutare - den lär också vara högljudd.)

Egentligen är det inte så konstigt att sådana här problem uppstår, och framför allt inte att de märks mer med nya mer högupplösta kameror. Vi har ju redan sedan filmtiden haft möjlighet till spegeluppfällning för att minska vibrationer men det är först sedan några år det märks att också slutaren kan åstadkomma samma effekt, om än i mindre omfattning.
2020-10-15 08:34   Öjvind
Min erfaret med A7r visar att shutter shock blir observerbart när stativet fästs i objektivfäste eller adapter vid 1/20 till 1/100. När kameran fästs direkt på stativet elimineras shutter shock. Detta utprovat med 90 mm macro. A7r saknar anti skak så jag har inte testat handhållet vid dessa slutartider.
2020-10-15 08:59   cyjinx
Jag skulle vilja testa att avaktivera IBIS när kameran står på stativ.
2020-10-17 09:08   Bengf
När 36mp kamerorna kom, så började det talas om mikro-skakningar efter en tid, även då DSLR som D800, nu var detta tidiga kameror, och jag mins inte nu vilka åtgärder som senare förbättrade detta, Var det inte svårt att få till dämpande slutare när bps skulle ökas på med tex 1DX där man ändå lyckades väldigt bra med nya konstruktioner, allt innan 20bps elektronisk i Live View kom med senaste modell.
2020-10-17 22:11   Makten
Eeeeh, alltså... Det här är ju självklarheter. Hur kan man inte känna till detta om man är yrkesfotograf? Och varför i hela friden behöver man använda seriebildtagning _alls_ till "sittande fågel"? Det är väl skillnad om den flyger liksom. Men sitter?

Är det inte enklare att bara filma och klippa ut rutor om man vill slippa fotografera? Känns som det här med foto barkar utför, fort.

Merläsning