Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > 192 megapixel med Sinar Exact

192 megapixel med Sinar Exact

Genom att slå samman flera exponeringar med minimal förflyttning av sensorn kan Sinar Exact ge 192 megapixel.

Likt Hasselblad kommer nu även Sinar med "flerskotts"-bakstycke. Det sker efter en tids uppehåll. Eftersom kameran tar flera exponeringar för att nå maximal upplösning är bakstycket främst tänkt för reproduktion, arkitektur och produktfotografering.

För andra typer av fotografering går det att använda en exponering med 12, 21 eller 48 megapixel.

Sinar Exact kan användas med Hasselblad H- och V-serierna samt Mamiya 645-modeller med en adapter.

Det europeiska riktpriset är satt till 23.840 euro plus moms.



Publicerad 2012-07-19. Läst av 9696 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2012-07-19 10:12   Nw2
Billigt...not !
2012-07-19 12:06   Antipodian
Vi andra får nöja oss med Brenizer metoden och liknande multiexponeringar.
2012-07-19 12:22   Makten
Det märkligaste är att sensorn inte är särskilt stor, bara 36x48 mm jämfört med "fullformat" som för 645-formatet är 41,5x56 mm. Om motivet ändå står still och man har kameran på stativ borde det ju vara billigare och ge bättre resultat att använda en mindre sensor som man manuellt flyttar över den projicerade bildcirkeln och tar till exempel 4 bilder.
Grevture 2012-07-19 12:44
Det finns inga (kommersiellt tillgängliga) mellanformatssensorer som fyller ut 645-formatet - då hade den dessutom inte fungerat med 6x6-kameror som Hasselblad.

Det är riktigt att du kan åstadkomma enormt höga upplösningar genom att manuellt flytta en mindre (och billigare) sensor. Men säg att du skall ta reproduktionsbilder av några hundra konstverk ... Blir ett väldigt meckande. Då får du hög upplösning och exakta färger med betydligt mindre jobb med ett sådant här bakstycke.

Men på sikt kanske vi ser lösningar med en automatisk förflyttning av en mindre sensor som då kan ställas in att fylla ut bildcirkeln hos allt från en 6x6-kamera till en storfomatare. Men det lär ju krävas en ganska fin mekanik för att ge ett riktigt exakt och konskevent resultat.
Makten 2012-07-19 13:08
Varför hade en 645-sensor inte funkat på 6x6? De har ju samma bredd; 56 mm. Vad jag vet så finns det redan idag sensorer på 54x54 mm, vilket jag antar är det största man kan använda utan att sensorn nuddar vid filmavmaskningsramen i befintliga 6x6-kameror.

Jag är mest förundrad över det hysteriska priset för en sensor som "bara" är dubbelt så stor som småbildsformatet och som gör det befintliga objektivutbudet för mellanformatare lika trist som dito förhållande mellan APS-C och "FF".
Grevture 2012-07-19 13:31
Oops! Nu ser jag att du skrev 645 ... Jag tänkte på 6x9 ... :D

Men, också:

Tänk på att en sensor blir större än den bildinsamlande ytan. Det är ju en av orsakerna att småbildssensorer tar mer plats än 135-film gjorde.

Priserna har dels med storleken att göra, tänk på att priset inte växer linjärt med storleken, utan exponentiellt. Jämför APS-C mot småbild där det senare trots "bara" dubbla ytan hittills varit 6-8 gånger dyrare att tillverka. Sedan hör pris mycket samman med seriestorlek, och med tanke på att det verkar säljas ungefär 5000 - 7000 mellanformatskameror om året, alla märken tillsammans, så är det försvinnande små serier vi talar om. Det gör styckpriset enormt högt.
Antipodian 2012-07-19 13:35
automatisk förflyttning som Gigapan, Teleskop Austria, Kolor, Clauss och Seitz kan ge med stitching i PS eller liknande.
cango 2012-07-19 14:23
men stiching kräver väl en hel del förflyttning av kameran, och för produktfoto kanske det blir fel på perspektivet. Eller tänker jag fel? Funkar säkert bra med landskap/städer där objektet som fotas är långt framför en.
iBoat 2012-07-19 15:01
Det går bra att stitcha bilder tagna på nära håll men man måste vara ytterst noga med nodpunkten både horisontellt och vertikalt. Man får lite perspektivfel och lite böjda bilder, men det går oftast ganska bra att rätta till med bra program. Här är ett par exempel på makrobilder som både är focusstackade och stitchade:

http://www.prepix.se/stacking/Test2_PS.html
http://www.prepix.se/test/mamiya.html

Själv skulle jag aldrig betala drygt 200.000 för ett bakstycke när man kan åstadkomma samma sak och ännu högre upplösning med en vanlig DSLR.
Janne H 2012-07-19 15:08
PÅ luminous-landscape.com gjorde de för en tid sedan en jämförelse mellan PhaseOne IQ180 och 8x10¨bladfilm....det var inga svårigheter att se den högre skärpan- upplösningen i bakstycket jfr filmen.
Mer upplösning vill vi alltid ha men det vi har idag räcker väldigt långt!
Mvh.
/Janneprylbög
Makten 2012-07-19 15:45
"automatisk förflyttning som Gigapan, Teleskop Austria, Kolor, Clauss och Seitz kan ge med stitching i PS eller liknande"

Vilket tyvärr ger ett sfäriskt skärpeplan. Inte särskilt användbart för annat än ploj och skoj alltså, även om det är ballt.
iBoat 2012-07-19 16:01
"Ploj och skoj" kan jag inte hålla med om. Mitt Gigapan Epic Pro samt köpta programvaror har betalat sig många gånger om.
Makten 2012-07-19 16:07
Det kanske var överdrivet, men när har man nytta av extremt hög upplösning med ett sfäriskt skärpefält? Om det bara är kort skärpedjup du är ute efter så förstår jag, men "samma sak" är det ju definitivt inte eftersom du måste peka objektivet åt olika håll över avbildningsytan.
iBoat 2012-07-19 18:45
Jag är inte ute efter ett sfäriskt skärpefält, tvärtom. Hög, eller extremt hög upplösning har sin plats i många sammanhang. Det är ingen stor marknad, men när det behövs går det att ta bra betalt.
Limegreen 2012-07-20 02:06
Reply to Mats Ögren 2012-07-19 15:01

personligen har jag lite svårt för dina exempel eftersom stitcharna inte går sömlöst över varandra. I de projekt jag jobbar med hade det aldrig varit acceptabelt. Så den teknik du påvisar här säljer inte in det till mig.
iBoat 2012-07-20 05:57
Du har rätt , de är inte bra. Det var de första testerna och jag borde plocka bort dem från hemsidan. Hade det varit ett betaljobb skulle jag fixat det.
PMD 2012-07-20 10:32
Martin Agfors skrev:
"Men på sikt kanske vi ser lösningar med en automatisk förflyttning av en mindre sensor som då kan ställas in att fylla ut bildcirkeln hos allt från en 6x6-kamera till en storfomatare. Men det lär ju krävas en ganska fin mekanik för att ge ett riktigt exakt och konskevent resultat. "

Pentax använder, i några av sina kameror, det faktum att sensorn kan flyttas från sitt neutralläge för att kompensera för jordrotationen vid astrofoto. (Den använder en GPS-enhet för att veta hur mycket kompensation som behövs).

Precision vid små rörelser finns alltså, så jag tycket att det borde gå att göra en grunka som flyttar sensorn längre. Man kan t.ex. kombinera en grov mekanik för förflyttningen med finmekanik för finjustering.
martinator 2012-07-20 13:30
och redan på exempel två (http://www.prepix.se/test/mamiya.html) ser man att det inte funkar. Är ju flera ställen där delbilder är förskjutna och det bli hack. Så nä det är inte lätt och verkar inte bli så bra heller...
/m
Makten 2012-07-20 17:36
För att inte tala om att man får en cylindrisk projektion, vilket ser helt sjukt ut så fort man har ett motiv där betraktaren känner till formen på det som avfotograferats. Kameran på bilden blir liksom böjd.
iBoat 2012-07-21 10:51
Jag medger att de exemplen inte är bra. Det var de första macrotesterna med både focusstacking och stichning och det är ett rätt besvärligt projekt att få ihop, men det GÅR att få bra.
Antipodian 2012-07-22 05:59
Många tycks känna till det ungefärliga flödet för att få till ett landskapspanorama (gigapixel eller Brenizer teknik) - tråden här (som nu är ganska så OT) visar på begränsningar när objekt(en) är "nära" - men det finns mer information om hur man gör :-) t.ex. tidskriften http://www.ct-digiphoto.com/article/Gigapixel-Images-1436073.html, har en artikel på sidorna 26-49! som också talar bl.a. om hur man stitchar gigapixelbilder som är fokusstackade - men då blir det mycket mer komplicerat än för landskap (kontrollpunkter och val av projektioner, mm.) - men man får kontroll på skärpeplanet.
Antipodian 2012-07-22 06:12
Mikroskanning som Per D (och Martin A) beskriver ovan är en "kommersiellt gångbar" teknik för att vrida ur en högre upplösning ur extremt dyra sensorer - läs kyld IR - men då pratar vi kameror i 90kEUR klassen. Mekanisk skanning har hela tiden varit på tapeten vid sådana tillämpningar - ända från IR-kameror med linjesensorer! (som var tekniken fram t.o.m. 1990-talet)
Falumas 2012-08-28 10:14
Man kan flytta kameran i sidled/höjdled istället för att rotera den, t.ex. med glidskena.
Det mesta går dock att korrigera även om man har roterat kameran.

Man kan även göra panoramor med en 192MP-kamera och få ännu bättre bilder.

/Karl
iBoat 2012-08-28 18:00
Att stitcha bilder där kameran flyttats i sidled/höjdled är nästan omöjligt att få bra när det finns ett djup i bilden. Däremot fungerar det bra vid 2D objekt, typ tavlor etc.
Makten 2012-08-28 19:03
Karl, roterar du kameran så blir skärpefältet krökt om du inte fokuserar om mellan varje bild. Det går alltså inte att fixa i efterbehandligen.
Att flytta på kameran i sidled kräver extremt stora förflyttningar och är klart olämpligt om man inte har nån slags gigantisk rigg med sig.
Falumas 2012-08-28 20:21
Mats, Visst är det så att det inte fungerar bra om man skall ta en bild på Malmö från toppen av Turning Torso, men exemplet i detta spåret var repro av tavlor och där bör det fungera fint.

Martin, när det gäller skärpedjup så är mellanformaten i vilket fall kassa när man stitchar ihop sitt panorama eftersom man får ett kortare skärpedjup. Vid 192MP kan du inte blända ner mer på en mellanformatskamera än en FX-kamera utan att börja drabbas av diffraktion vilket du inte vill ha om du vill utnyttja alla megapixlarna. Mellanformat har bara fördelar om man vill ha kort skärpedjup, vilket jag nästan aldrig vill ha men 192MP vill jag ha.
Makten 2012-08-28 20:53
Det är en jäkla skillnad på kort skärpedjup i ett plan och kort skärpedjup i en sfär. De 192 miljoner pixlarna klarar säkert f/4 utan problem med tanke på sensorstorleken, vilket med till exempel en semividvinkel på 50 mm bör bli finfint.

Det är naturligtvis inte bara kort skärpedjup som är fördelen med mellanformat. Du får en bärbar kamera som ger hög bildkvalitet och du kan använda en enda bild istället för att hålla på med en asklumpig Gigapan eller liknande. Däremot är det ju skitdyrt och i stort sett alla fotografer klarar sig med enklare grejer.
2012-07-20 08:30   bentelkalb
Min fråga är bara, vad ska någon med 192 megapixel till? Kan inte komma på någon gång det skulle behövas?
iBoat 2012-07-20 09:10
Det finns en värld utanför semesterbilder och vanligt hobbyfotande. Tänk all reklam i form av storbildstavlor som sitter överallt, flygplatser, fasader, tunnelbana, stora P-platser mm. Då är det tveklöst bättre med hög upplösning än låg.
bentelkalb 2012-07-20 09:23
Ja det är jag medveten om, men i de flesta fall lär en vanlig kamera räcka, min D800 har 32megapixlar och stora reklamtryck ska ofta på håll, går man nära dom så är det oftast ngen vidare upplösning . Det är klart det i vissa fall kan finnas behov av någon extrem upplösning för en jätteskylt vid någon infart, men tror ändå det är i udda fall.
iBoat 2012-07-20 09:35
Visst är det en smal liten kundkrets som beställer den typen av bilder, men den finns och det går att få bra betalt. Jag har sålt flera bilder på uppemot 8000 megapixlar. Det är rätt kul att experimentera med udda tekniker och kan man få avsättning för det så är det ännu roligare. Just nu och 10 år framåt pågår en utställning på Dunkers Kulturhus där en av mina bilder projiceras på en stor duk och där användaren styr sig runt och zoomar med en joystick i i hela Helsingborg.

Jag använder också en D800, men den har 36 mp :)
Calle S 2012-07-20 09:41
"men i de flesta fall lär en vanlig kamera räcka"
Alltså räcker inte en "vanlig kamera" alltid.
Svar från froderberg 2012-07-20 10:58
De här kamerorna används för reproduktion av konstsamlingar på museum där man inte vill behöva fotografera om i framtiden. Samma resonemang som Grammofonarkivet på SR har när de spelar av gamla vaxrullar, stålband och stenkakor - gör det en gång för alla med maxkvalitet.

Kamerorna används också för produktbilder med extrema krav och för teknisk fotografering. Det är kanske inte så att man verkligen behöver kvaliteten utan vill vara säker på att använda den bästa tillgängliga tekniken för närvarande.

Det är kanske ett hundratal som säljs per år över hela världen.
Grevture 2012-07-20 11:37
Kan komplettera Magnus exempel ovan med att ställen som Riksarkivet kör med mellanformat för att fotografera av urgamla dokument för att på så sätt hålla dem tillgängliga för forskare utan att de blir förstörda. Här vill man ha absolut maximal upplösning och maximal färgäkthet eftersom det är en stor fördel att kunna förstora gamla dokument rejält och av små detaljer och nyanser i pennföringen lista ut vad det är författare avsåg att skriva - handstilarna varierar lite i tydlighet om man säger så :-)

Även inom vetenskap och forskning vill man ibland fotografera av saker med extrem noggrannhet och höga krav på färgäkthet.

Det handlar ofta om processer där det verkligt dyra är hanteringen av föremålen man tar bilder av och där några hundratusen för själva kameran i sammanhanget är en ganska liten kostnad. Om man anlitar en ofta ganska dyr expert i ett antal veckor för att restaurera en enskild tavla så vill man antagligen dokumentera processen med största möjliga exakthet.

Multiskottkameror är inga volymsäljare, men fascinerande produkter genom att de är såpass extrema.
2012-08-05 22:12   snabb kamera
Hmmm:

192 MP!!!!!

Fördelen är att man lär få en enorm detalrikedom och uppförstoringsmöjlighet på bilderna, som slår allt i sin väg.

Nackdelen då:

tja, förmodligen inköpspriset och de enorma lagringsfilerna ( lär som sagt bli enormt stora filer med så hög upplösning ).

Merläsning

Fler funktioner till Fujifilms GFX-serie

Fujifilm adderar en rad nya funktioner till sin mellanformatsserie GFX. Bland annat nya filmsimuleringslägen, ny AF-funktion, mer avancerad fjärrstyrning, fler videofunktioner med mera. Läs mer...

Ny vidvinkel till Fujifilm GFX

Helt i linje med sin tidigare offentliggjorda produktplan har Fujifilm lanserat en ny vidvinkel som fyller ut mellanrummet mellan de två befintliga fasta vidvinklarna. Läs mer...

Ny Sony A7S kommer snart

Det kommer snart en efterträdare till Sony A7S II. Sonychefen Kenji Tanaka berättar mer om den kommande kameran i en intervju. Läs mer... 9

187 megapixel med Leica SL2

Leica SL2 får genom en uppdatering till firmware-version 2.0 möjlighet att ta högupplösta med 187 megapixel. Läs mer...

Test: Fujifilm X-T4 – Nära fulländning?

Plus Fujifilm fortsätter pricka av vår önskelista och nya X-T4 har fått den mest önskade funktionen: inbyggd bildstabilisering. Tillsammans med snabb serietagning, ny tyst slutare och mycket avancerade videofunktioner börjar vi få svårt att hitta punkter att förbättra. Läs mer... 13

Nya drönarregler skjuts fram till årsskiftet

Nya EU-anpassade regler för drönare skulle införas den 1 juli 2020. Transportstyrelsen meddelar nu att de reglerna skjuts fram sex månader på grund av coronapandemin. Läs mer... 9

Äntligen är Pentax nya 85/1,4 klar

HD Pentax-D FA★ 85 mm f/1,4 ED SDM AW är ett nytt bidrag till Pentax Star-serien – en uppsättning objektiv med extra hög optisk prestanda. Läs mer... 8

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Test: Sony A9 II - Proffsig blir proffsigare

Plus Sony har uppdaterat A9, deras sport-, action- och pressfotokamera i första hand riktad till yrkesfotografer. Grundprestanda är desamma, upplösningen och topphastigheten har inte ändrats. Men trots detta är A9 II en ny och faktiskt avsevärt bättre kamera än sin föregångare. Läs mer... 19

DJI Matrice 300 RTK drönare med Zenmuse H20 kamerasystem

DJI lanserar en ny drönarplattform som man kan montera olika kameramoduler på. Läs mer... 1

Nu släpps Nikon D6 i USA

Nikons flaggskepp försenades på grund av coronapandemin - nu börjar den säljas. Läs mer... 3

USB4: Dubbla 8K-skärmar med en kabel

Den kommande USB4-standarden kommer att inkludera Displayport 2.0 och ha USB-C-kontakter. Det innebär att man kan driva två 8K/60p-skärmar från ett uttag. Läs mer... 4

Canon avslöjar mer om Eos R5

Canon PR-avdelning gör allt de kan för att maximera uppmärksamheten kring sin kommande spegelfria proffskamera Eos R5. Nu släpper de för tredje gången nya uppgifter om kamerans funktioner. Läs mer... 17

Tamron 70-180/2.8 Di III VXD - lätt och ljusstarkt

Tamron är nu klar med sin ljusstarka telezoom för spegelfria kameror som de aviserade i höstas. Objektivet är inte bara lätt och ljusstarkt - det har också en attraktiv prislapp. Läs mer... 14

Permanent förbud mot drönare i centrala Stockholm

Från och med den 26 mars blir det permanent förbjudet att flyga drönare i de mest centrala delarna av Stockholm. Läs mer... 10

Fujifilm X-T4 har inbyggd bildstabilisering

Nya Fujifilm X-T4 kan ses som en efterträdare till X-H1 och storasyskon till X-T3. Den största nyheten är bildstabiliseringen, men kameran bjuder på en lång rad förbättringar. Läs mer... 18

Test: Sony FE 20 mm f/1,8 G

Plus Sony introducerar ett objektiv som de tror kommer att uppskattas av många entusiaster, ett litet fast och lätt ljusstarkt vidvinkelobjektiv: FE 20 mm f/1,8 G. Fotosidan har fått möjlighet att testa det innan lanseringen och vi är imponerade. Läs mer...

Nya studioblixtar från Elinchrom med TTL och HSS

Elinchroms nya studioblixtar ELC 125 och ELC 500 kan användas med TTL-blixtautomatik och vid exponeringstider upp till 1/8000 sekund tack vare HSS-teknik.  Läs mer... 11

Test: Samyang AF 24/2,8 FE

Plus Samyang fortsätter bygga AF-objektiv som passar till Sonys spegelfria kameror. Här testar vi ett 24 mm vidvinkel som tack vare den måttliga maxbländaren på f/2,8 kan byggas både lätt och mycket kompakt. Läs mer... 2

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar