Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > 50 megapixel-mobil för Leica M-objektiv – Xiaomi 12S Ultra Concept

50 megapixel-mobil för Leica M-objektiv – Xiaomi 12S Ultra Concept

Xiaomi har gjort en version av 12S Ultra som kan använda Leica M-objektiv.

Vanliga Xiaomi 12S Ultra är en avancerad mobiltelefon med 1-tums sensor med 50 megapixel och objektiv som är utvecklade tillsammans med Leica.

Nu har Xiaomi gjort en version som kan använda objektiv med Leica M-fattning som en protoyp. Kanske vill Xiaomi testa kundernas reaktioner och se om de ska sätta modellen i produktion. 

Man ska dock tänka på att en 1-tumssensor ger 2,7 gångers beskärning. Så 21 mm supervidvinkel blir motsvarande 57 mm normalobjektiv. För att montera objektivet måste man först avlägsna ett lock som skyddar sensorn.



Publicerad 2022-11-04.

23 Kommentarer

Michael Pettersson 2022-11-04 19:05  
Intressant lösning men sannolikt för dyr för att den ska bli en standardprodukt.
Svar från froderberg 2022-11-04 19:24
Med tanke på att mobilen som konceptet bygger redan finns och är till salu så är det nog ingen stor operation att få den här varianten i produktion. Och tillverkningskostnaden lär inte bli högre. Mest en fråga om det finns tillräcklig efterfrågan.
Lars-Gunnar Nyqvist 2022-11-04 19:10  
Oavsett vad man tycker har jag väntat mig något i den vägen.

Mobilen blir nu även ett bakstycke... den är ju också en egen "terminal" eller dator. Appar för olika typer av bildbehandling kan laddas ned.

Intressant onekligen. Kommer vi kanske att få se en Nikon mobil med Z fattning? Nja, kanske inte men innovationen skulle kunna bli en Pandoras ask
Frekeman 2022-11-04 19:23  
Enligt min mening helt meningslöst. Leica M med objektiv är ett kompakt paket. Denna mobil med M-objektiv blir otymplig och ”stor”. Ergonomin och beskärningsfaktorn är också problematiska.
Gustafjansson.se 2022-11-05 08:12
Jag gissar att man valt just Leica M-fattningen, dels för att Xiaomi jobbar med Leica redan, men också för att Leica M-linserna är helt manuella och lätta att kontrollera, samt att de är förhållandevis små och kompakta.
Konceptet i sig kan nog bli lite svårsålt. Men för första gången på jag vet inte hur många år väcktes en liten "coolt"-känsla hos mig för en telefon. Detta är ju faktiskt något nytt och en funktion som faktiskt skulle ge fysiskt bättre bilder och inte bara AI.
Frekeman 2022-11-05 15:25
Givetvis så är det naturligtvis på grunda samarbetet, som du skriver, att M-fattningen är vald. Och, som Magnus F skriver, så rör det sig också om marknadsföring då detta uppenbarligen uppmärksammas. Men, i praktiken så är det en dålig idé. Om man ska kånka på ett dyrt M-objektiv så bör man ha kameraväska med sig och då kan man lika gärna stoppa i en riktig kamera också.
Gustafjansson.se 2022-11-05 21:35
Håller helt med, allt som rör mobilfoto är egentligen dåligt, ergonomi, sensorstorlek, linser (om detta nu är ett undantag i just den frågan) och den generella användarupplevelsen. Jag tänker dock att detta bara är ett första steg att på riktigt göra en "professionell" kameramobil, och första stegen är oftast varken speciellt snygga eller stabila :D
Ska bli intressant att se vart det tar vägen.
PMD 2022-11-05 22:05
Mobiltelefoner med mer fokus på kameraergonomi än vanligt har gjorts flera gånger under det senaste decenniet, men ingen av dem har blivit så värst populär.

Försöken har förvisso varit lite halvhjärtade men bristen på försäljningsframgång tyder ändå på att efterfrågan på sådana telefoner är ganska liten.
Frekeman 2022-11-06 11:14
@gustaf: jag tycker faktiskt att dagens mobiler (och även många av gårdagens – kolla in Johan Pihls fotografier här på Fotosidan, som ofta är tagna med en iPhone 4s) presterar rätt hyggligt. Fantastiskt att ha en sådan bra kamera med sig i fickan jämt. Men, ergonomin och tajmingen (alltid en viss fördröjning) gör att det för mig som mest fotar gatufoto inte blir en bra lösning för det ändamålet. Å andra sidan, det finns vassa gatufotografer som använder sig av iPhones med bravur så visst går det.
Frekeman 2022-11-06 11:18
@Per: jo, jag har sett en del exempel där ergonomin förbättrats men då blir ju själva telefonen en sämre telefon, dvs. den går inte ned lika lätt i fickor och är inte heller lika snyggt strömlinjeformad. Jag vet att det går att ta bra gatufoton (det som jag mest sysslar med) men för att använda mobilen en hel dag gatufoto gör nog att man måste ha med sig ett batteripaket att ladda med. Kanske ska jag försöka nån gång att bara fota en dag med mobilen. Får väl se.
Benganbus 2022-11-04 20:25  
Va va det han sa, mycket väsen för ingenting! Men det här går nog att sälja det med! ;)
ronny vervaart 2022-11-11 07:23
hört att det fins gröt på burk mä ;)
luminousoctaves 2022-11-04 20:31  
Den enkla frågan ”varför?” väcks hos mig.
Svar från froderberg 2022-11-04 20:40
Marknadsföring, för att sätta fokus på kopplingen mellan Xiaomi och Leica.
luminousoctaves 2022-11-05 21:34
Ja, jo, men ur ett kundperspektiv: Varför vill man ha detta?
janc 2022-11-06 07:16
Jag har svårt att komma på ett någolunda allmängiltigt kundscenario där denna produktkombination är vettig.

Har jag redan objektiv har jag troligast också ett kamerahus och är jag ute efter en ”fotomobil” är detta knappast en rimlig lösning.
Peter - 2022-11-05 08:21  
HCB hade säkerligen glatt sig eftersom han troligtvis hade skiftat till mobil på ett tidigt stadium (had he been around)
Jonah Lake 2022-11-05 10:52
Tveksamt, med tanke att han körde mer eller mindre samma Leica + 50mm objektiv och Kodak TX400 hela sitt liv.
Peter - 2022-11-09 17:32
Nä han hade bytt när han insett hur enkelt det är
Johan Pihl 2022-11-05 08:48  
Kul! Men fördelen med att använda en mobil som kamera - att man alltid har den med sig för att den få plats i fickan - går lite förlorad.
Jonah Lake 2022-11-05 12:27
Måste fortfarande ha objektivet i någon ficka. Jag gar alltid med mig min Fujifilm XE med 18mmf2 i fickan och 35mm1.4 i andra fickan, på sommaren har jag den runt halsen. Gar väldigt sällan med mig telefonen när jag är ute och fotar. Vill inte ha något som stör.
Johan Pihl 2022-11-05 15:23
Ja, det är så klart olika hur man gör. Själv går jag numera aldrig utanför dörren utan att ha telefonen med mig (utifall att jag t ex skulle bli utelåst eller tappa mina nycklar).
På den tiden då jag fotade med en kamera hade jag bara ett kamerahus och gluggen som satt på kameran (nästan alltid en 35;a) med mig.
lonian 2022-11-05 11:35  
Känns som en flopp. Objektivet kommer fortfarande att ta plats. Varför inte bara köpa en kamera i stället utan mobil om man ändå handlar objektiv?
PMD 2022-11-05 17:40  
Lite kul, men en ergonomisk mardröm att fotografera med.

Det är bökigt nog att fotografera med en "vanlig" mobiltelefon och att behöva använda en hand (av de två de flesta av oss har) för att fokusera medan man håller hela ekipaget på lagom avstånd att se skärmen gör inte ergonomin bättre.
Peter Eskilsson 2023-05-14 10:53  
Entummare. Så hur funkar det? Blir en M femti en hundrafemtio?
Svar från froderberg 2023-05-14 22:29
Det är förlängningsfaktor 2,7. Så en 50:a blir som en 135:a och en 21:a motsvarar 57 mm. Så för att då lite vidvinkel måste du ha en Voigtländer 12 mm f/5,6
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS