Kampanj – Ett 1 års gratis Plus-medlemskap och rabatt på kameraförsäkring

Plusmedlemskap värde 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Canon C300 för professionell filmning med Eos-objektiv

Canon C300 för professionell filmning med Eos-objektiv

Canon gör som Panasonic och Sony och kommer med en videokamera som kan utnyttja stillbildskamerornas objektiv. Traditionella filmobjektiv kan också användas med nya Canon C300. Det kommer även nya filmobjektiv med Eos-fattning.

Canons nya filmkamera C300 är en professionell videokamera som kan utnyttja Eos-systemets omfattande utbud av EF-objektiv liksom professionella objektiv med PL-fattning. Kameran säljs i två olika versioner, med EF- eller PL-fattning.

C300 ska konkurrera med kameror som Arri Alexa och Red Epic. Det innebär en rejäl prislapp på 18.000 euro inklusive moms.

Specifikationerna bjuder inte på några överraskningar utan det är formfaktorn, bildkvaliteten och framförallt möjligheten att använda EF-objektiv med full kompabilitet som lockar.

Funktionen Canon Gamma Log ger en rak kontrastkurva för att maximera det dynamiska omfånger. Sedan justeras kontrasten vid efterbearbetningen.

Till skillnad från en filmande systemkamera, men i likhet med andra avancerade videokameror, finns utgångar för Genlock tidskod, HD-SDI-utgång och dubbla CF-kortplatser med mera.

Canon två nya professionella filmzoomar går nu att få både EF och PL-fattning (SP-versionerna):
Canon Zoom Lens CN-E14.5-60mm T2.6 L S – 54.000 euro inkl moms
Canon Zoom Lens CN-E14.5-60mm T2.6 L SP – 54.000 euro inkl moms
Canon Zoom Lens CN-E30-300mm T2.95-3.7 L S – 58.500 euro inkl moms
Canon Zoom Lens CN-E30-300mm T2.95-3.7 L SP – 58.500 euro inkl moms

Tre fasta brännvidder med EF-fattning är framtagna:
CN-E24mm T1.5 L F – 7.500 euro inkl moms
CN-E50mm T1.3 L F – 7.500 euro inkl moms
CN-E85mm T1.3 L F – 7.500 euro inkl moms

Dessa objektiv bygger på EF 24/1,4L II, EF 50/1,2L och 85/1,2L, men är byggda efter filmindustrins krav. Det innebär främst fokusering anpassad för olika fokuseringshjälpmedel. Ljusstyrkan anges med T-värde vilket talar om hur mycket ljus som verkligen passerar genom objektivet.

Fakta om Canon C300 och C300 PL
– 8.3 megapixel 2160×3840 Super-35 CMOS sensor (4K upplösning, mindre sensor än småbild)
– Filmstorlekar: 1920x1080/24p/30p och 1080x720/60p
– Ställbar bildfrekvens mellan 1-60 bilder per sekund
– 1:2,5x slowmotion i 720p
– Digic DV III processor
– Canon XF codec (50Mbps 4:2:2 MPEG2 MXF)
– Canon Log gamma
– 2 st CF-kortplatser
– Endast manuell fokusering och exponering
– Använder befintliga BP-955 och BP-975 batterier
– LCD-skärm är inkluderad liksom XLR-ljudbox samt topp- och sidogrepp
– Leverans i januari 2012
– Pris: 18.000 euro inklusive moms



Publicerad 2011-11-04. Läst av 13510 personer.

14 Kommentarer

adask330 2011-11-04 01:14  
Varför står det "mindre sensor än småbild" som referens när sensorn till och med är mindre än APS-C sensorn?


Kul pryl förövrigt!
David Bicho 2011-11-04 02:04  
Å här är Vincent Laforets nya film Möbius gjord med C300an: http://vimeo.com/30215350
PMD 2011-11-04 04:20  
Det intressanta här är att kamerorna är 4K-kameror.

Använda EF-objektiv på vissa av Canons videokameror har man kunnat göra sen ett bra tag.
Svar från froderberg 2011-11-04 07:45
Visst har man kunnat göra det med med adapter och enorm brännviddsförläggning. Men det är ändå första gången man gör en videokamera direkt tänkt för EF-objektiv.
Betacam_SP 2011-11-04 08:03
RIktigt häftigt!!
Det rycker i pryltarmen, synd på prislappen.
SvenJonsson 2011-11-04 13:23
Red Scarlet släpptes samtidigt och finns med EF fattning. Ni måste skriva om den, den är vad alla kommer att titta på att inhandla som indiefilmare.
Narreh 2011-11-04 09:09  
Kan bli intressant!
Petter Stahre 2011-11-04 09:35  
Jag har lite svårt att förstå hur Canon tänker med denna kamera. Den underlevererar på många vitala punkter jämfört med konkurrensen och då menar jag främst Red Scarlet X som (äntligen) lanserades igår ( http://www.red.com/store/scarlet ) med leveransstart 1 december om man vill använda Canon-objektiv.

Max videoupplösning som C300 lagrar är full HD dvs 2K (jämfört med 4K från Red). (Jo, C300 ser mer data men interpolerar ner det till som mest 2 K innan lagring vad jag förstår.)

Vad jag förstår saknar den även råformat för film vilket om det stämmer är mycket märkligt. (Däremot har den Canon Log Gamma.)

Och så har den inte autofokus vilket till och med Scarlet fixar med Canons objektiv (inte viktigt för proffsfilmare, men hade varit intressant för många andra).

Sist men inte minst är den väsentligt dyrare jämfört med Red Scarlet X även om man köper till allt möjligt lull-lull såsom 5" pekskärm och SSD-hårddisk för lagring. Enligt amerikansk pressrelease är riktpriset 20.000 dollar. Jämför det med Scarlet X i paket med "alla" tillbehör för 14.000 dollar eller 9.750 dollar ren.

Jag hoppas deras kommande EOS 1 C överraskar stort och att den kommer snabbt. Tyvärr kan den inte överraska med bildkvalitet då jag förstår att C300 är toppmodellen den närmsta tiden.
Num Wistbacka 2011-11-04 11:10
Håller fullständigt med dig att detta är en malplaserad kamera på något sätt. (Du kan läsa min kommentar under EOS 1C-artikeln).

Det vore betydligt roligare om denna kamera hade hamnat i konsument-segmentet, liksom Sonys motsvarighet. Tror dock att Scarlet får sig en rejäl omgång mot EOS 1C. Men 1C, igen, är inte lika lämpad, utformsmässigt, för filmning. Ska bli intressant att se hur dessa två kameror i slutändan kommer att konsumeras och av vem. Kanske blir detta succe, eller kanske blir det Canons största ekonomiska miss någonsin (det är ju inte direkt billiga och små saker som utvecklats här).
Peter Thållen 2011-11-04 12:47
Kan bara instämma...Red Scarlet X är betydligt mer kompetent kamera...Canon C300 borde vara vassare på många punkter med tanke på prisklassen den ligger i....dock verkar Canon C300 leverera riktigt vassa filer med fina färger och väldigt lite brus på höga förstärkningar.
SvenJonsson 2011-11-04 13:20
Jag håller också med. Känns som att den inte kommer att sälja alls. Peppen försvann när jag såg priset. Känns som att RED Scarlet har betydligt bättre specs för en indiefilmare som håller på med film men också försörjer sig på reklam.

Men jag gillar dock looken bättre än REDs gamla Mysterium sensor som verkar användas i Scarlet. Jag har suttit och ljudlagt en kortfilm nu som vi spelade in på RED one och bilden känns "digital" och "reklamig" medan jag tycker att C300 verkar lite naturligare och känns mer som film. Bara ett första intryck dock.
Petter Stahre 2011-11-04 13:47
Sven, jag håller med, Vincents C300-film känns fin i tonen.

Vad gäller sensorn i Scarlet är det samma sensor som i Epic, dvs en Mysterium-X som är utvecklad jämfört med den version som satt i första Red One-kamerorna. Dessutom utlovas redan nu möjlighet till uppgradering av Scarlet under andra halvåret 2012* till nästa generations bildsensor.

* Det är fortfarande Red vi pratar om ... 2013 kanske är mer troligt :) Under tiden får man "nöja" sig med samma sensor som Peter Jackson filmar The Hobbit med.
SvenJonsson 2011-11-04 14:39
Jaha!! Vad kul! Jag var så inställd på att bli besviken över sensorn på Scarlet så jag snedläste helt haha. När jag nu läser specsen så förstår jag att de måste tagit den billigaste EPIC varianten och döpt om den. Att den inte har så mycket med den kameran de pratade om tidigare att göra - den som hade mindre sensor (jag tänkte dom hade slängt in en större sensor i den för att göra indiefilmarna glada). Extremt glada nyheter!
sarnor 2011-11-04 17:39  
Nu finns det rätt mycket information att läsa på Canon CPN: http://cpn.canon-europe.com/content/news/cinema_eos.do
Paul Lundfisk 2011-11-07 01:49  
Vilka fantasipengar det där kostar...

Merläsning

ANNONS