Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Canon C300 för professionell filmning med Eos-objektiv

Canon C300 för professionell filmning med Eos-objektiv

Canon gör som Panasonic och Sony och kommer med en videokamera som kan utnyttja stillbildskamerornas objektiv. Traditionella filmobjektiv kan också användas med nya Canon C300. Det kommer även nya filmobjektiv med Eos-fattning.

Canons nya filmkamera C300 är en professionell videokamera som kan utnyttja Eos-systemets omfattande utbud av EF-objektiv liksom professionella objektiv med PL-fattning. Kameran säljs i två olika versioner, med EF- eller PL-fattning.

C300 ska konkurrera med kameror som Arri Alexa och Red Epic. Det innebär en rejäl prislapp på 18.000 euro inklusive moms.

Specifikationerna bjuder inte på några överraskningar utan det är formfaktorn, bildkvaliteten och framförallt möjligheten att använda EF-objektiv med full kompabilitet som lockar.

Funktionen Canon Gamma Log ger en rak kontrastkurva för att maximera det dynamiska omfånger. Sedan justeras kontrasten vid efterbearbetningen.

Till skillnad från en filmande systemkamera, men i likhet med andra avancerade videokameror, finns utgångar för Genlock tidskod, HD-SDI-utgång och dubbla CF-kortplatser med mera.

Canon två nya professionella filmzoomar går nu att få både EF och PL-fattning (SP-versionerna):
Canon Zoom Lens CN-E14.5-60mm T2.6 L S – 54.000 euro inkl moms
Canon Zoom Lens CN-E14.5-60mm T2.6 L SP – 54.000 euro inkl moms
Canon Zoom Lens CN-E30-300mm T2.95-3.7 L S – 58.500 euro inkl moms
Canon Zoom Lens CN-E30-300mm T2.95-3.7 L SP – 58.500 euro inkl moms

Tre fasta brännvidder med EF-fattning är framtagna:
CN-E24mm T1.5 L F – 7.500 euro inkl moms
CN-E50mm T1.3 L F – 7.500 euro inkl moms
CN-E85mm T1.3 L F – 7.500 euro inkl moms

Dessa objektiv bygger på EF 24/1,4L II, EF 50/1,2L och 85/1,2L, men är byggda efter filmindustrins krav. Det innebär främst fokusering anpassad för olika fokuseringshjälpmedel. Ljusstyrkan anges med T-värde vilket talar om hur mycket ljus som verkligen passerar genom objektivet.

Fakta om Canon C300 och C300 PL
– 8.3 megapixel 2160×3840 Super-35 CMOS sensor (4K upplösning, mindre sensor än småbild)
– Filmstorlekar: 1920x1080/24p/30p och 1080x720/60p
– Ställbar bildfrekvens mellan 1-60 bilder per sekund
– 1:2,5x slowmotion i 720p
– Digic DV III processor
– Canon XF codec (50Mbps 4:2:2 MPEG2 MXF)
– Canon Log gamma
– 2 st CF-kortplatser
– Endast manuell fokusering och exponering
– Använder befintliga BP-955 och BP-975 batterier
– LCD-skärm är inkluderad liksom XLR-ljudbox samt topp- och sidogrepp
– Leverans i januari 2012
– Pris: 18.000 euro inklusive moms



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2011-11-04. Läst av 12894 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2011-11-04 01:14   adask330
Varför står det "mindre sensor än småbild" som referens när sensorn till och med är mindre än APS-C sensorn?


Kul pryl förövrigt!
2011-11-04 02:04   David Bicho
Å här är Vincent Laforets nya film Möbius gjord med C300an: http://vimeo.com/30215350
2011-11-04 04:20   PMD
Det intressanta här är att kamerorna är 4K-kameror.

Använda EF-objektiv på vissa av Canons videokameror har man kunnat göra sen ett bra tag.
Svar från froderberg   2011-11-04 07:45
Visst har man kunnat göra det med med adapter och enorm brännviddsförläggning. Men det är ändå första gången man gör en videokamera direkt tänkt för EF-objektiv.
Betacam_SP   2011-11-04 08:03
RIktigt häftigt!!
Det rycker i pryltarmen, synd på prislappen.
SvenJonsson   2011-11-04 13:23
Red Scarlet släpptes samtidigt och finns med EF fattning. Ni måste skriva om den, den är vad alla kommer att titta på att inhandla som indiefilmare.
2011-11-04 09:09   Narreh
Kan bli intressant!
2011-11-04 09:35   Petter Stahre
Jag har lite svårt att förstå hur Canon tänker med denna kamera. Den underlevererar på många vitala punkter jämfört med konkurrensen och då menar jag främst Red Scarlet X som (äntligen) lanserades igår ( http://www.red.com/store/scarlet ) med leveransstart 1 december om man vill använda Canon-objektiv.

Max videoupplösning som C300 lagrar är full HD dvs 2K (jämfört med 4K från Red). (Jo, C300 ser mer data men interpolerar ner det till som mest 2 K innan lagring vad jag förstår.)

Vad jag förstår saknar den även råformat för film vilket om det stämmer är mycket märkligt. (Däremot har den Canon Log Gamma.)

Och så har den inte autofokus vilket till och med Scarlet fixar med Canons objektiv (inte viktigt för proffsfilmare, men hade varit intressant för många andra).

Sist men inte minst är den väsentligt dyrare jämfört med Red Scarlet X även om man köper till allt möjligt lull-lull såsom 5" pekskärm och SSD-hårddisk för lagring. Enligt amerikansk pressrelease är riktpriset 20.000 dollar. Jämför det med Scarlet X i paket med "alla" tillbehör för 14.000 dollar eller 9.750 dollar ren.

Jag hoppas deras kommande EOS 1 C överraskar stort och att den kommer snabbt. Tyvärr kan den inte överraska med bildkvalitet då jag förstår att C300 är toppmodellen den närmsta tiden.
Num Wistbacka   2011-11-04 11:10
Håller fullständigt med dig att detta är en malplaserad kamera på något sätt. (Du kan läsa min kommentar under EOS 1C-artikeln).

Det vore betydligt roligare om denna kamera hade hamnat i konsument-segmentet, liksom Sonys motsvarighet. Tror dock att Scarlet får sig en rejäl omgång mot EOS 1C. Men 1C, igen, är inte lika lämpad, utformsmässigt, för filmning. Ska bli intressant att se hur dessa två kameror i slutändan kommer att konsumeras och av vem. Kanske blir detta succe, eller kanske blir det Canons största ekonomiska miss någonsin (det är ju inte direkt billiga och små saker som utvecklats här).
Peter Thållen   2011-11-04 12:47
Kan bara instämma...Red Scarlet X är betydligt mer kompetent kamera...Canon C300 borde vara vassare på många punkter med tanke på prisklassen den ligger i....dock verkar Canon C300 leverera riktigt vassa filer med fina färger och väldigt lite brus på höga förstärkningar.
SvenJonsson   2011-11-04 13:20
Jag håller också med. Känns som att den inte kommer att sälja alls. Peppen försvann när jag såg priset. Känns som att RED Scarlet har betydligt bättre specs för en indiefilmare som håller på med film men också försörjer sig på reklam.

Men jag gillar dock looken bättre än REDs gamla Mysterium sensor som verkar användas i Scarlet. Jag har suttit och ljudlagt en kortfilm nu som vi spelade in på RED one och bilden känns "digital" och "reklamig" medan jag tycker att C300 verkar lite naturligare och känns mer som film. Bara ett första intryck dock.
Petter Stahre   2011-11-04 13:47
Sven, jag håller med, Vincents C300-film känns fin i tonen.

Vad gäller sensorn i Scarlet är det samma sensor som i Epic, dvs en Mysterium-X som är utvecklad jämfört med den version som satt i första Red One-kamerorna. Dessutom utlovas redan nu möjlighet till uppgradering av Scarlet under andra halvåret 2012* till nästa generations bildsensor.

* Det är fortfarande Red vi pratar om ... 2013 kanske är mer troligt :) Under tiden får man "nöja" sig med samma sensor som Peter Jackson filmar The Hobbit med.
SvenJonsson   2011-11-04 14:39
Jaha!! Vad kul! Jag var så inställd på att bli besviken över sensorn på Scarlet så jag snedläste helt haha. När jag nu läser specsen så förstår jag att de måste tagit den billigaste EPIC varianten och döpt om den. Att den inte har så mycket med den kameran de pratade om tidigare att göra - den som hade mindre sensor (jag tänkte dom hade slängt in en större sensor i den för att göra indiefilmarna glada). Extremt glada nyheter!
2011-11-04 17:39   sarnor
Nu finns det rätt mycket information att läsa på Canon CPN: http://cpn.canon-europe.com/content/news/cinema_eos.do
2011-11-07 01:49   Paul Eberlestock
Vilka fantasipengar det där kostar...

Merläsning

Test: Sony FE 24/1,4 GM

Plus Oavsett om du är yrkesfotograf eller fotoentusiast, tar pressbilder eller fotar landskap; Sony FE 24 mm f/1,4 GM är en relativt lätt och kompakt vidvinkel som passar för alla situationer. Objektivet är i stort sett utan svagheter. Läs mer...

Två spegelfria kameror från Hasselblad

Hasselblad lanserar X1D II, en efterträdare till spegelfria X1D, och retroinspirerade 907X som passar ihop med det nya bakstycket CFV II 50C. Läs mer... 7

'Världens skarpaste zoom'

Hasselblad utökar X-systemets objektivprogram med ett zoomobjektiv: XCD 35-75 mm f/3,5-4,5. Enligt Hasselblad är objektivet den skarpaste zoomen på marknaden. Läs mer... 1

Effektfilter från Lensbaby

Lensbaby har utvecklat ett nytt filtersystem som är inspirerat av hur mode- och porträttfotografer jobbar med prisman som delvis täcker objektivet för att få spännande optiska effekter. Filtersystemet kallas Omni Creative Filter System. Läs mer... 3

Snabb spegelfri toppmodell på gång från Nikon

Nikon håller på att utveckla en snabb spegelfri kamera som motsvarar dagens toppmodell D5. Det berättade Nikons nya vd och styrelseordförande Toshikazu Umatate nyligen för en japansk industritidning. Läs mer... 10

Proffsigare Gorillapod

Joby har utvecklat en version av GorillaPod 3K-stativet som är tänkt för avancerade entusiaster och proffs: GorillaPod 3K Pro. Det nya stativet kan förses med extra armar för att hålla tillbehör som lampa, mikrofon och monitor. Läs mer...

Capture One Studio för större bildproduktion

Capture One Studio är en version av Capture One 12 med speciella funktioner för större produktion av bilder. Bland annat finns direkt backup då kameran styrs från datorn och streckkodsavläsning av produkter. Läs mer...

Sony lanserar 200-600-zoom och fast 600

Sony presenterar en ny telezoom för entusiaster, FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS, och det ljusstarka proffsstelet FE 600 mm f/4 GM OSS. Läs mer...

Vi provar Sonys nya teleobjektiv

Plus Fotosidan fick chansen att prova både nya Sony FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS och Sony FE 600 mm f/4 GM OSS. Bägge ger 600 mm, bägge imponerar, men på ganska olika sätt. Läs mer...

Apple Mac Pro är extremt kraftfull

På senare år har många yrkesfotografer inom video och stillbild känt sig bortglömda av Apple. Toppmodellen Mac Pro har känts omodern och Apple har slutat sälja egna skärmar. Men till hösten blir det ändring på det. Då kommer en helt ny Mac Pro och en ny skärm: Pro Display XDR. Läs mer... 27

Tamron SP 35/1,4 Di USD är bäst hittills

Tamron firar 40 år med att lansera sitt bästa objektiv hittills under företagets historia: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD. Läs mer...

Panasonic Lumix S1H filmar i 6K

Panasonic utökar sitt utbud av fullformatskameror med en modell som är särskilt inriktad på video: Lumix S1H. Kameran har imponerande specifikationer, den kan bland annat filma i 6K/24p och 4K/60p med 10 bitar. Läs mer... 5

Ljusstark Leica-zoom för Micro Four Thirds

Panasonic lanserar en ovanligt ljusstark zoom med maxbländare f/1,7. Läs mer... 18

Vi har provat Fujifilm GFX100

Plus Fujifilm GFX 100 är den mest flexibla mellanformataren hittills. Med bildstabilisering, snabb serietagning, kvick autofokus och bra bildkvalitet vid högt ISO är GFX 100 en kamera som kan ta sig an de flesta motiv. Vi har fått möjlighet att prova GFX 100 ordentligt.  Läs mer... 20

Fujifilm GFX100: 102 megapixel och bildstabilisering

Fujifilm GFX 100 sätter en ny ribba för vad en modern mellanformatskamera kan klara av. GFX 100 kan ta 5 bilder per sekund, har inbyggd bildstabilisering och en bakbelyst sensor med 102 megapixel. Och inte minst kan GFX 100 filma i 4K med full sensorbredd och 10 bitar. Läs mer... 10

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Nikon Z6 och Z7 får ögon-AF

Nu är den nya mjukvaran klar som ger Nikon Z6 och Z7 ögon-AF. Firmware-uppdateringen innehåller även två andra betydande förbättringar. Läs mer... 2

Tre snabba hårddiskar - mindre än ett kreditkort

Små och snabba solid state-diskar som ska tåla lite extra hårda tag. Läs mer... 3

DJI Osmo Action utmanar GoPro

DJI är kända för sina drönarkameror, men ger sig nu in i ett nytt segment: actionkameror. DJI Osmo Action är en direkt konkurrent till GoPro Hero 7 Black. Läs mer...

Profoto A1X - förbättrad på 30 punkter

Profoto A1X är en förbättrad version av A1 med bland annat kraftigare batteri och kortare uppladdningstid. Nytt är också att blixten säljs i Sony-version. Läs mer...

Miops Smart Trigger