Annons

Proffsfoto

Artiklar > Canon Eos-1D X Mark III tar 20 bilder/s

Canon Eos-1D X Mark III tar 20 bilder/s

Inför sommar-OS lanserar Canon sin nya sport- och naturkamera Eos-1D X Mark III som har helt ny autofokus och en ny sensor. Kameran kan ta 20 bilder per sekund och ger lägre brus och större dynamiskt omfång än tidigare modeller.

1D X Mark III är också en kompetent videokamera som kan lagra 5,5K 60p video i råformat på minneskortet.

Det kan tyckas märkligt, men Canon framhäver den optiska sökaren som den viktigaste funktionen i kameran. Det beror på att elektroniska sökare har en liten fördröjning. Vid normal fotografering är detta inte ett problem, men vid actionfoto händer det mycket på kort tid.

Canon beräknar att en fördröjning med 110 millisekunder innebär att man missar 2-3 bilder jämfört med om man fotograferar med en optisk sökare. Man kan helt enkelt reagera snabbare med optisk sökare.

På utsidan är 1D X Mark III nästan identisk med sina två föregångare, men kameran är faktiskt helt nykonstruerad. Det enda som är uppenbart nytt på utsidan är en ny AF-ON-knapp som fungerar som en uppochnedvänd optisk mus. Det gör att man kan välja AF-punkt genom att röra tummen på knappen. Detta fungerade bra är vi provade kameran och Canon uppger att det även ska fungera med handskar. Nytt på utsidan är också upplysta knappar och en mer högupplöst skärm.

Den nya AF-ON-knappen fungerar som en optisk datormus.

Att kameran är helt nykonstruerad har gjort det möjligt för Canon att kunnat banta kamerans vikt med 110 gram. De har också gjort en mer strömsnål elektronik som gör att man kan ta 2,3 gånger fler bilder på en laddning än med föregångare.

Sensorn har 20 megapixel precis som föregångaren, men har ungefär tre gånger snabbare utläsningshastighet. Det ger flera fördelar: Snabbare serietagning upp till 20 bilder per sekund, bättre autofokus i live view och minskad uppkomst av rörelsedistorsion (rolling shutter) med elektronisk slutare.

Enligt Canon ska förekomsten av rolling shutter vara minimal, men för säkerhets skull har man konstruerat en mekanisk slutare som klarar 20 bilder per sekund. Som jämförelse klarar Sony A9 5 bilder/s och A9 II 10 bilder/s med mekanisk slutare. Den nya slutaren är mer hållbar än den som sitter i Mark II, 500 000 exponeringar mot 400 000. 

Canon har jobbat för att få ner vikten på sina yrkesverktyg. EF 400/2,8L IS III väger 1010 gram mindre än sin föregångare. 1D X Mark III väger 110 gram mindre än Mark II. Tillsammans en besparing på 1120 gram.

Den nya sensorn uppges ge ett steg mindre brus och ett steg större dynamiskt omfång än 1D X Mark II. Det är intressant då det brukar vara svårt att kombinera hög hastighet med stort dynamiskt omfång på lågt ISO. Redan föregångaren Mark II ger större dynamiskt omgång än konkurrenterna Sony A9 och Nikon D5.

Sensorn tillhör en ny generation sensorer som hade premiär i Canon Eos 90D och Eos M6 Mark II. Dessa uppvisar också lägre brus och större dynamiskt omfång. 

Med optisk sökare går det att ta 16 bilder/s mot 14 bilder/s med föregångaren. För att lyckas med detta har Canon konstruerat en ny spegelmekanism som helt regleras med elmotorer. Det ger mer kontroll över spegelrörelserna.

Tack vare ett nytt kortformat, CFexpress, går det att lagra mer fem gånger fler råfiler än föregångaren (CFast 2.0) innan bufferten fylls. Det innebär mer än 1000 råfiler. Med Mark III Canon skrotar både CFast 2.0 och Compact Flash.

Förutom jpeg och råformat kan Canon Eos-1D X Mark III även lagra Hief-filer. De har fyra gånger effektivare komprimering (HEVC/H.265) än jpeg och kan lagra data med 10 bitar istället för med 8 bitar. Det gör att ett större tonomfång kan lagras.

Sportfotografer kan aldrig få tillräckligt bra autofokus. För att åtminstone ge bättre autofokus har Canon konstruerat ett helt nytt autofokussystem som använder en CMOS-sensor som är 28 gånger mer högupplöst än linjesensorn i de tidigare 1D X-modellerna.

Autofokusen har 191 AF-punkter varav 155 är av korstyp. Punkterna täcker en större del av bildytan är Mark II. Motsvarande siffror för de två föregångarna är 63 AF-punkter varav 41 är korsformade. AF-sensorn är också mer ljuskänslig. Autofokusen kan identifiera ansikten och huvuden i bilden och följa dessa över bildytan. 

Med 1D X introducerades olika valbara scenarion för autofokusen för att förenkla AF-inställningarna. Nu kommer ett ännu enklare auto-läge som rekommenderas för pressfotografer. Sportfotografer bör fortfarande välja inställning utifrån motiv.

I live view används Dual-Pixel AF som ger 3 869 AF punkter (525 valbara) som täcker 100 procent av bildens bredd och 90 procent av höjden. I live view får man både ansikts- och ögonigenkännande autofokus.

Under toppen finns antenner för wifi, blåtand och GPS.

Canon Eos-1D X Mark III har inbyggd wifi och blåtandskoppling utöver GPS. Det går även att ansluta en extra stark wifi-sändare, WFT-E9, som ger 10 gånger längre (cirka 100 meter) räckvidd än den inbyggda wifi-sändaren. WFT-E9 ger dubbelt så snabb dataöverföring som WFT-E8B. Ethernet-porten har också fått fördubblad dataöverföring. 

I och med att den externa wifi-sändaren WFT-E9 klarar dubbla frekvensband (2,4 och 5 GHz) så kan de två olika antennerna inte bara tävla om vilken som har bäst mottagning utan koppla upp sig på två olika nät samtidigt.

Kamerans processor är naturligtvis också ny. Den uppges ha 380 gånger snabbare beräkningskapacitet än föregångaren. Det gör att filerna processas 3,1 gånger snabbare. I den processen inkluderas DLO (Digital Lens Optimizer) som kan korrigera för olika optiska fel. Detta klarar inte 1D X Mark II av.

Trots att processorn har blivit kraftigare kan en ännu snabbare processor ge ännu bättre brusreducering. Canon kommer därför med en molntjänst där deras servrar används för brusreduceringen.

Trots oförändrat antal pixlar uppges Mark III ge bättre detaljåtergivning än Mark II. Det beror på att Canon konstruerat ett mer avancerat lågpassfilter som skyddar mot moiré utan att tappa lika mycket i skärpa.

Med 5,5K 60p video i 12-bitars råformat som kan lagras internt på minneskort tar Canon ett stort steg inom video. Visserligen har föregångaren Mark II rätt imponerande prestanda med 4K 60p, men motion-jpeg ger enorma filer. Datamängden till minneskortet blir 800 Mbit/s.

Med Mark III hamnar man på 230 Mbit/s under samma förutsättningar (4K/60p/8-bit/4:2:0). För att få högre bildkvalitet kan man använda Canon log, 10-bitar och 4:2:2 färg. Då blir datamängden 340 Mbit/s.

Videobilden samplas ner från 5,5K om man använder full sensorbredd. Det finns också ett beskuret 4K-läge, samma som för 1D X Mark II, där pixel för pixel lagras.

Vill man ha maximal bildkvalitet lagrar man i råformat med 5,5K storlek och 12-bitar. Det ger 2600 Mbit/s med 60p och 1800 MBit/s med 30/25/24p.

Autofokusen fungerar inte med 60p utan bara med 30/25/24p. Det gäller både för 4K och 5,5K. I full HD går det att filma i upp till 120p med autofokus.

Det går att lagra video i råformat på det ena minneskortet och samtidigt 4K DCI i MP4-format på det andra kortet.

Vad kostar då Canon Eos-1D X Mark III? Det rekommenderade priset är 86 999 kronor inklusive moms (69 599 exklusive). Då ingår ett 64GB CFexpress-kort och en CFexpress-läsare.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2020-01-07. Läst av 4846 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2020-01-07 06:37   Bengf
Jag tittar och tittar på knapparna, dom ser inte så stora ut eller är extra utstickande, men det skall alltså fungera även med lite tjockare handskar.
2020-01-07 10:03   jonas18z
Bra att canon fixat raw I video tyvärr verkar codecen inte vara den med arbetsvänliga men mycket bra i alla fall.

Har någon testet utläsningshastigheten på sensorn ?
Svar från froderberg 2020-01-07 15:13
Canon säger att sensorn matchar Sony A9, dvs nästan global slutare.

Canon har även sensorer med global slutare, men de ger mer begränsat dynamiskt omfång.
2020-01-07 10:21   cowboy
2020-01-07 13:59   JoakimOlsson
87'000 kr 😯
Yikes!
2020-01-07 17:14   jonas18z
Har kollat lite diverse video nu en sak som jag undrar är varför man behållt de där displayen på toppen och inte tagit den från EOS r? Även den där displayen på baksidan på botten känns inte det lite väl 2001 från första eos1d?
Svar från froderberg 2020-01-07 18:21
Yrkesfotografer är konservativa. Men det funkar ju bra så varför inte? Nikon D5/D6 ser också ut så.

Eos R är ingen proffsmodell och då vågar Canon experimentera mer.
jonas18z 2020-01-08 03:47
Men ibland så måste man som företag lära sig att släppa teknik. Har aldrig förstått mig på den där displayen och ska sägas att jag inte testat denna kamera men äldre och 1ds-serien. Om displayen vore bättre så hade den kunna användas till flera saker och har egna visningar och det kan väl knappat dessa ogillar. Man hade kunnat byta det till en ny display dotmatrix och haft ett läge som visar som nu men även kunna göras om.
2020-01-07 17:23   Flash Gordon
Detta är säkert en fantastisk kamera för de som verkligen får lönen från att sälja bra bilder.
Termen PRO är något det går inflation i.
De senaste versionerna av EF objektiv kan vi ungefär multiplicera med 2 för varje uppgradering av bättre objektiv. I mitt fall 10 objektiv gånger 2.
Sedan en kamera som nu kommer kosta dubbelt upp.

Är man nu ett riktigt proffs som lever på att sälja bilder och har kameran samt objektiven som arbetshästar så får man nog tillbaka investeringen över 3-4 år.
Det är billigt jämfört med vad en större lastbil måste dra in på ungefär samma tid.
Fast jag tror att kameraindustrin håller på att skjuta sig själva i foten.
Alla vill hålla uppe vinsten och när man säljer färre styck måste varje kamera ha högre marginal.
Det får oss som inte drar in pengar på våra bilder att uppgradera allt mer sällan eller nöja oss med en smartcamera från Apple eller Samsung.
Att uppgradera många L-objektiv samt en dubbelt så dyr kamera är ofta 250-300 tkr.
Blir mina bilder lika mycket bättre. Ja förmodligen med ett annat kamerasystem.
fast inte till de som köpte en bra systemkamera 2015.
Grevture 2020-01-07 20:16
Mats: Om du jämför introduktionspriset i dollar på den här med det för 1Dx II så är ökningen inte så speciellt dramatisk, ca 10 %. Och jämför du introduktionspriset med det för ursprungliga 1DX så är den här faktiskt lite billigare :)

Att priserna ökat mer för oss här i Sverige beror på kursutvecklingen för svenska kronan de senaste åren, inte på någon överdriven girighet från kameratillverkarna.
Flash Gordon 2020-01-07 21:50
Jag kan min kamerahistoria Martin. Tror att första 1D kameran kostade ungefär så mycket i dåtiden pengar.
Fast med dagens alternativ är cirka 90 tkr ganska mycket pengar.
Jag köper inte att kameraindustrin försöker få deras kunder skall ta upp hela kostnaden för industrins misslyckande.
Det har aldrig fungerat och kommer bara få antalet sålda kameror att sjunka ytterligare.
Det blir lika lyckat som när man skulle rädda kvar varvsjobbben i Sverige på 70-talet. Hur många finns kvar?
2020-01-07 21:45   PMD
Snabbare reaktion med optisk sökare gäller rimligen den första bilden man tar (antingen ensamt eller i en serie). Hur lång är blackouten pga spegeln?
Svar från froderberg 2020-01-07 22:06
Jag har ingen uppgift om blackouttiden, bara att den är kortare än för Mark II.
2020-01-08 07:37   fafner
Processorn har 380 ggr mer beräkningskapacitet och det går bara 3 ggr fortare att bearbeta en bild? Okej, de gör en objektivkorrigering men ändå....
Svar från froderberg 2020-01-08 09:12
Det kan ju vara så att en del av förklaringen till den drastiskt förbättrade batteritiden är att de kan underklocka den nya sensorns rejält.

Nytt är också att de kan göra en del av objektivkorrigeringarna för video.
121Nilsson 2020-01-08 18:26
Det är lite felöversatt: "The DIGIC X is capable of up to approximately 3.1 times the image processing and 380 times Dual CMOS AF processing performance compared to the dual DIGIC 6+ found in the EOS-1D X Mark II."

Merläsning

Test: Nikon Z 58 mm f/0,95 Noct

Plus Nikon Z 58 mm f/0,95 Noct är fantastiskt ljusstarkt och högpresterande, men också fantastiskt tungt och dyrt. Nikon vill visa potentialen hos den nya Z-bajonetten och det lyckas de onekligen bra med. Läs mer... 1

Normalzoom till Fujifilm GFX

Fujifilm utökar sitt utbud av mellanformatsobjektiv till GFX-serien med en normalzoom. Fujifilm avslöjar också att det snart kommer ytterligare två GF-objektiv. Läs mer... 2

Ny telezom: HD Pentax-D FA 70–210/4 ED SDM WR

Ricoh lanserar ett lättare och billigare alternativ till FA* 70-200/2,8 ED DC AW –  telezoomen HD Pentax-D FA 70–210 mm f/4 ED SDM WR Läs mer... 4

Canon EF-objektiv på Nikon Z med ny adapter

Techart TZC-01 är en ny adapter för att använda Canon EF-objektiv på spegelfria Nikon-kameror med Z-fattning. Autofokus och bildstabilisering fungerar med många EF-objektiv. Läs mer... 6

Test: Nikon Z 85 mm f/1,8 S

Plus Ett kort porträttele på 85 mm är snudd på obligatoriskt, och Nikons första till Z-kamerorna lär inte göra någon besviken. Superskarpt, snygg oskärpa och dessutom relativt lätt och kompakt. Läs mer... 5

Lätt och kompakt vidvinkel från Hasselblad

Hasselblad säger sig ha konstruerat världens lättaste mellanformatsobjektiv med autofokus. Objektivet passar för resor, gatufoto och drönare. Läs mer... 3

Test: Sony A7R IV

Plus Med 61 megapixel och möjlighet att ta 10 bilder per sekund är Sony A7R IV en av de mest mångsidiga kamerorna på marknaden. Nästan som en mellanformatare för sportfoto. Läs mer... 4

Inga fler EF-objektiv från Canon

Under en pressträff nyligen med Fotosidan och några andra europeiska fototidningar berättade Canon att de inte har planer på att utveckla några fler EF-objektiv. Men de kom med en brasklapp. Läs mer... 20

Canon Eos-1D X Mark III - alla detaljer efter att vi har provat den

Plus Fotosidan har fått en exklusiv möjlighet att prova nya Canon Eos-1D X Mark III. För att få en känsla av hur mycket bättre Mark III är har vi jämfört med en 1D X Mark II sida vid sida. Läs mer... 7

Nikon Z 70-200/2,8 VR S - proffszoom för spegelfritt

Nikon kompletter sitt utbud av objektiv för sina spegelfria systemkameror med en ljusstark telezoom: Z 70-200/2,8 VR S. Läs mer... 5

Nikon AF-S 120-300/2,8E FL ED SR VR för inomhussport

Istället för att komma med en ny version av sin 300/2,8 har Nikon utvecklat en 120-300/2,8-zoom som är tänkt för fotografering av sport och events inomhus. Läs mer...

Filma i widescreen med Sirui Anamorphic

Anamorfiska objektiv är mycket vanliga vid inspelning av långfilmoch ger ett bredare bildformat än 16:9. Objektiven brukar vara väldigt dyra, men nu har Sirui utvecklat ett anamorfiskt objektiv med avsevärt lägre pris. Läs mer... 18

Test: Canon EF 400/2,8L IS III och 600/4L IS III

Plus Den tredje generationen av Canons stabiliserade supertelen på 400 och 600 mm är omkring ett kilo lättare än sina föregångare. Det gör livet enklare för sportfotografer och ändrar gamla sanningar för fågelfotografer. Läs mer... 2

Sigma 24-70/2,8 DG DN Art försenad

Sigma har utvecklat ett nytt 24-70 mm f/2,8 för spegelfria fullformatskameror. Till en början kommer objektivet med Sony E- och Leica L-fattning. Sigma meddelar att objektivet blivit försenat på grund av hög efterfrågan. Läs mer... 3

Profotos app nu även för Android

Appen Profoto Camera kan styra olika Profoto-produkter med en smartfon. Hittills har appen endast funnits till Iphone men nu finns den även för Android. Läs mer... 4

Test: Sony FE 35 mm f/1,8

Plus Det känns fel att kalla Sony FE 35/1,8 för den perfekta kompromissen. Objektivet upplevs inte alls som någon kompromiss utan som det perfekta valet i många situationer. Läs mer... 15

Test: Fujifilm XF 8-16/2,8 R LM WR

Plus Fujifilm har kompletterat sin vidvinkelzoom XF 10-24 mm f/4 R OIS med ett vädertätat proffsobjektiv, XF 8-16 mm f/2,8 R LM WR, som dessutom ger mer vidvinkel, bättre ljusstyrka och högre prestanda. Bildkvaliteten imponerar, men det finns ett pris för den. Läs mer... 2

Test: Nikon Z 14-30/4 S

Plus Av de sex Nikon Z-objektiv vi hittills testat är Z 14-30 mm f/4 S den som fått det mest blandade betyget. Här har Nikon drivit kompromisserna kring storlek och prestanda som längst vilket ger ett objektiv med både klara för- och nackdelar. Läs mer... 13

Flera nya funktioner i Capture One 20

Capture One är ett av de mest populära programmen bland yrkesfotografer, men allt fler hobbyfotografer finner också fram till programmet. Capture One Pro 20 innehåller en rad nya funktioner och förbättringar. Läs mer... 23

Test: Sony FE 200-600/5,6-6,3 G OSS

Plus Med de autofokusprestanda Sony-kameror numera levererar så känns en telezoom med maxlängden 600 mm efterlängtad. Äntligen får fågel- och sportentusiaster rejäl räckvidd med snabb fokusering till ett nåbart pris. Läs mer... 8

Miops Capsule360