Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Canon EOS 5D Mark IV får C-log

Canon EOS 5D Mark IV får C-log

I vårt test av Canon Eos 5D Mark IV gav vi minus för att kameran saknade C-log. Canon har tagit fasta på kritiken och nu kan 5D Mark IV uppgraderas och få C-log, som bland annat kan ge större dynamiskt omfång.

C-log är ett sätt att exakt styra tonkurvorna vid videotagning. Tidigare har Eos-1C haft C-log, men den modellen har utgått ur sortimentet. I övrigt är det Canons "Cinema EOS"-videokameror som har C-log. Med denna funktion går det att detaljstyra bildstilen så att olika kameror ger mycket lika bilder.

Det går också att optimera det dynamiska omfånget så att det ökar till 12 steg. Det ger en gråaktig bild rakt ur kameran, men samtidigt bevaras tonerna maximalt, vilket underlättar för efterbehandlingen (grading).

Uppgraderingen sker på verkstad mot en avgift från och med i juli. Canon Svenska AB anger inget pris, men sajten Dpreview anger ett pris på 99 dollar. De uppger också att kameror tillverkade från och med juli månad kommer att få funktionen installerad på fabriken.

Canon beskriver C-log-funktionen på denna sida.

Läs Fotosidans test av Canon EOS 5D Mark IV.



Publicerad 2017-04-20. Läst av 7382 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2017-04-20 16:40   Johan.76
C-Log är nånting man har nytta av när man filmar om jag förstått det hela rätt? Inget som förbättrar vid vanligt fotande då?
Svar från froderberg 2017-04-20 17:07
Precis. Vid stillbildsfotografering kan du lagra i råformat och få med alla toner som sensor registrerar. Men video är mer som jpeg (och i 4K-läge exakt som jpeg) där bilden framkallas direkt i kameran. Kontrasten behöver då sänkas för att hela tonomfången ska synas i videobilden. Detta kan man göra i detalj med C-log.
Johan.76 2017-04-20 17:10
Aha. :) Alltid lär man sig nånting nytt. Då behöver jag inte rusa iväg och lämna in min 4 då :) filmar nästan aldrig med min.
Tack för snabbt svar.
// Johan
2017-04-20 22:33   jonas18z
Panasonic har fått en massa kritik för att ta betalt får deras log-profil.

Intressant att Canon har mage att göra såhär när de ligger så pass mycket efter i video. Sony RX100 IV har till och med slog2.
Svar från froderberg 2017-04-20 22:49
Skillnaden mellan Canon och Panasonic är att Canon inte tar betalt för uppdatering till nytillverkade kameror. Alla kameror som tillverkas från juli månad får c-log installerat. Antagligen behöver Canon ta betalt för att inte översköljas av kameror från 5D4-ägare som vill ha uppgradering även om inte inte behöver den.

Alla kan inte ligga först. Nikon, Olympus och Pentax ligger knappast före på videosidan. Det är också skillnad på vilka egenskaper man prioriterar. Canon ger bäst AF för video och hög intern 4k-kvalitet med 5D Mark IV och 1D X Mark II. Att Sony har lyckats bra med A7S II och A7R II förnekar nog ingen.
Sten-Åke Sändh 2017-07-10 00:06
Jag och andra som inte efterbehandlar video än har väl inget större skäl att använda S-Log men för mer avancerade videoanvändare så kan det säkert vara funktioner man inte vill vara utan. S-Log direkt ur kameran ser ju faktiskt inte alls något kul ut.

Men grejen är ju att man fick både S-Log 2 och 3 med 4K även med en "toycamera" som Sonys A6300 (tidigt 2016) som nu säljs för under 10 000 och den står upp så pass hyfsat även mot A7s II exv. att man talar om den som en liten A7s II. Även Sony har ju larvat sig senare med exv. A9, som man av något lätt ofattbart skäl inte utrustat med S-Log. Så de mycket billigare APS-C -husen A6300 och även A6500 fick S-Log men inte A9! Sony har fått en del kritik för detta sniktänk av testare och tyckare.

https://www.cinema5d.com/sony-a6300-vs-sony-a7s-ii-how-good-is-it-really/

Om man betänker vad man faktiskt kan få nu av videofunktioner och prestanda för runt 10 000 redan i förra A6XXX-modellen, så tycker i alla fall jag att det är konstigt att kameror som är både två, tre och fyra gånger dyrare inte har minst lika bra stöd för video som A6300 som väl ändå är att betrakta som "yesterdays news" på den marknaden.
2017-04-21 14:56   Petter Stahre
Givetvis toppen, men som 1DxII-ägare blir jag rätt sur att de inte erbjuder samma uppgradering eller ens nämner något kring den kameran. Önskemålet om C-log för 1DxII är jag inte precis ensam om, speciellt som 1DC aldrig ersattes.

En annan fråga som jag inte hittar info kring är om det finns nya crop-alternativ vid 4K-filmning, vilket det ryktades om (mindre förstoring). Det var en bidragande orsak till att jag skaffade 1DxII:an istället för 5D IV.
Svar från froderberg 2017-04-21 15:04
Det kanske kommer en uppdatering av 1D X Mark II också. Det är nog varit mer stressade med 5D Mark IV som säljer i större volymer och antagligen till fler videoinriktade kunder.

Det fanns ett rykte om 4K med mindre beskärningsfaktor. Det är ingen enkel sak att fixa i efterhand och Canon säger inget om det i pressinformationen.
Sten-Åke Sändh 2017-07-10 00:12
Det är ju just detta som blir konstigt om man som Canon har så pass långa produktcykler på många av sina kameror. Då blir det ju verkligen viktigt att de som köpt dessa ofta väldigt dyra kamerahus kan räkna med att få tillgång till nyare finesser och funktioner för både video och stillbild som kommer i nyare hus. Just av det skälet är det väl viktigt att även 5D MK IV får en videofunktionalitet som är i takt med marknaden som den ser ut idag.

Merläsning

Lång telezoom och konvertrar för Canon RF

Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1L IS USM och de nya två telekonvertrarna har tidigare aviserats, men är nu klara för produktion och försäljning. Läs mer... 2

Ljusstark extrem vidvinkelzoom från Sony

Sony kompletterar omtyckta FE 12-24 mm f/4 G med en ljusstarkare proffsversion: FE 12-24 mm f/2,8 GM. Det kan passa för såväl reportage som astrofoto. Läs mer... 3

Olympus berättar mer om kommande objektiv

Olympus har uppdaterat sin produktplan för kommande objektiv och berättar mer om sin nya supertelezoom. Läs mer... 5

Canon anordnar liveevent – största lanseringen någonsin

Är det äntligen dags för lansering av Canon Eos R5? Läs mer... 3

Fler funktioner till Fujifilms GFX-serie

Fujifilm adderar en rad nya funktioner till sin mellanformatsserie GFX. Bland annat nya filmsimuleringslägen, ny AF-funktion, mer avancerad fjärrstyrning, fler videofunktioner med mera. Läs mer...

Ny vidvinkel till Fujifilm GFX

Helt i linje med sin tidigare offentliggjorda produktplan har Fujifilm lanserat en ny vidvinkel som fyller ut mellanrummet mellan de två befintliga fasta vidvinklarna. Läs mer...

Ny Sony A7S kommer snart

Det kommer snart en efterträdare till Sony A7S II. Sonychefen Kenji Tanaka berättar mer om den kommande kameran i en intervju. Läs mer... 9

187 megapixel med Leica SL2

Leica SL2 får genom en uppdatering till firmware-version 2.0 möjlighet att ta högupplösta med 187 megapixel. Läs mer... 1

Test: Fujifilm X-T4 – Nära fulländning?

Plus Fujifilm fortsätter pricka av vår önskelista och nya X-T4 har fått den mest önskade funktionen: inbyggd bildstabilisering. Tillsammans med snabb serietagning, ny tyst slutare och mycket avancerade videofunktioner börjar vi få svårt att hitta punkter att förbättra. Läs mer... 14

Nya drönarregler skjuts fram till årsskiftet

Nya EU-anpassade regler för drönare skulle införas den 1 juli 2020. Transportstyrelsen meddelar nu att de reglerna skjuts fram sex månader på grund av coronapandemin. Läs mer... 9

Äntligen är Pentax nya 85/1,4 klar

HD Pentax-D FA★ 85 mm f/1,4 ED SDM AW är ett nytt bidrag till Pentax Star-serien – en uppsättning objektiv med extra hög optisk prestanda. Läs mer... 8

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Test: Sony A9 II - Proffsig blir proffsigare

Plus Sony har uppdaterat A9, deras sport-, action- och pressfotokamera i första hand riktad till yrkesfotografer. Grundprestanda är desamma, upplösningen och topphastigheten har inte ändrats. Men trots detta är A9 II en ny och faktiskt avsevärt bättre kamera än sin föregångare. Läs mer... 19

DJI Matrice 300 RTK drönare med Zenmuse H20 kamerasystem

DJI lanserar en ny drönarplattform som man kan montera olika kameramoduler på. Läs mer... 1

Nu släpps Nikon D6 i USA

Nikons flaggskepp försenades på grund av coronapandemin - nu börjar den säljas. Läs mer... 3

USB4: Dubbla 8K-skärmar med en kabel

Den kommande USB4-standarden kommer att inkludera Displayport 2.0 och ha USB-C-kontakter. Det innebär att man kan driva två 8K/60p-skärmar från ett uttag. Läs mer... 4

Canon avslöjar mer om Eos R5

Canon PR-avdelning gör allt de kan för att maximera uppmärksamheten kring sin kommande spegelfria proffskamera Eos R5. Nu släpper de för tredje gången nya uppgifter om kamerans funktioner. Läs mer... 17

Tamron 70-180/2.8 Di III VXD - lätt och ljusstarkt

Tamron är nu klar med sin ljusstarka telezoom för spegelfria kameror som de aviserade i höstas. Objektivet är inte bara lätt och ljusstarkt - det har också en attraktiv prislapp. Läs mer... 14

Permanent förbud mot drönare i centrala Stockholm

Från och med den 26 mars blir det permanent förbjudet att flyga drönare i de mest centrala delarna av Stockholm. Läs mer... 10

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar