Proffsfoto

Artiklar > TEST: Canon EOS 5D Mark IV

TEST: Canon EOS 5D Mark IV

När Canon efter fyra år ersätter sin professionella allroundkamera 5D Mark III är förväntningarna högt ställda. 5D Mark IV bjuder på en en lång rad nya funktioner och förbättringar. Samtidigt är allt som vi gillar med Mark III bevarat.

Från och med 5D MarkIII gick Eos 5-serien från att vara entusiastkameror till att vara vara proffskameror. Det innebar vädertätning, kraftigare kamerahus, snabbare serietagning, mer avancerad och precis autofokus med mera. Idag är hårt slitna Mark III:or en vanlig syn bland landets pressfotografer. Det är fler än bara pressfotografer som efterfrågar tåliga kameror och Canon har gjort 5D Mark IV ännu mer tålig mot damm, väta och stötar. Det framkom när hyrföretaget Lensrentals plockade isär nya kameran. Trots förstärkningen har Canon lyckats banta vikten med 60 gram.

En av de nya komponenterna på insidan är en ny spegel- och slutarmekanism som ger tre praktiska fördelar: snabbare serietagning, diskretare ljud samt mindre vibrationer.

5D Mark III har ett läge för tyst serietagning  som är imponerande diskret, men vid snabb serietagning är Mark III högljudd. Mark IV är märkbart tystare vid snabb serietagning.

7 bilder per sekund i kombination med en väldigt rapp autofokus gör att 5D Mark IV klarar av de flesta situationer som en natur- eller pressfotograf kan hamna i. Visst hade 8 bilder/s varit ännu bättre, men vi hade ännu hellre sett en större bildbuffert än 15 bilder i råformat. (Huntingtown Beach, EF 70-300/4-5,6L IS, 300 mm, f/8, 1/1000 s, ISO 200).

Rappare autofokus

Mark IV har samma AF-modul som toppmodellen 1D X Mark II. Det är en utvecklad version av AF-modulen i 1D X, 5D Mark III och 5Ds/R där AF-punkterna flyttats ut något så att de täcker en större del av bildytan. En snabbare processor gör dessutom autofokusen rappare. Störst skillnad märks i svagt ljus.

Ännu tydligare skillnad mellan kamerorna märks om man använder en objektivkombination med ljusstyrka f/8, ex 500/4L med 2x telekonverter. Med hjälp av en firmware-uppdatering går mittpunkten hos 5D Mark III att använda vid f/8. Med Mark IV kan flera punkter användas och precsionen är högre. Det blir fler skarpa bilder när motivet rör på sig.

Till skillnad mot 5D Mark III så har Mark IV fått en färg- och IR-känslig ljusmätare.Ljusmätaren är en lågupplöst sensor med 150 000 bildpunkter som med hjälp av färginformationen kan att urskilja huvudmotivet. Funktionen kallas ”EOS ITR AF” och gör att kameran kan byta aktiv AF-punkt allt eftersom motivet flyttar sig över bildytan. Då blir det enklare att behålla en snygg komposition under en serietagning. Funktionen är praktisk, men kan blir ännu bättre.

Större dynamiskt omfång. Får många är större dynamiskt omfång den största nyheten med 5D Mark IV. Skillnaden i förmågan att registrera detaljer i skuggorna är två steg jämfört med 5D Mark III vid ISO 100. Men som du kan se på nästa uppslag blir det även snyggare när man ljusar upp skuggorna. Det här bildexemplet har extrem kontrast och är i mitt tycke snyggast utan snyggast utan upplättning, men det är ett illustrerande exempel. (Hermosa Beach LA, EF 70-300/4-5,6L IS, 176 mm, f/5,6, ISO 100).

Förbättrad bildkvalitet

Den hårdaste kritiken mot Canon på senare år har varit sämre dynamiskt omfång vid lågt ISO än konkurrenterna. Med 1D X Mark II hittade Canon en lösning på problemet genom att korta den analoga signalvägen från sensorn till A/D-konverteraren (som nu sitter på sensorchipet). Det ger mindre elektronikbrus och ett bättre signal/brus-förhållande, eller som det kallas i fotosammanhang: dynamiskt omfång.

I praktiken innebär detta att du kan ljusa upp mörka partier i bilderna rejält utan att de områdena blir markant brusigare och missfärgade. Resultatet blir inte lika perfekt som med de bästa Sony-sensorerna, men skillnaderna är är numera mycket små. Däremot är skillnaderna tydliga när vi jämför med bilder från 5D Mark III och 5Ds/R (se motstående sida).

När det franska teknikföretaget DXO mäter upp sensorerna finner de att 5D Mark IV ger 13,5 stegs dynamiskt omfång vid ISO 100. Motsvarande värden är 12,4 steg för 5Ds R och 11,7 för 5D Mark III. Över ISO 800 är skillnaden i dynamiskt omfång konstant med nästan ett stegs fördel för 5D Mark IV jämfört med 5D Mark III och 5Ds/R.

Vi har också tittat närmare på vilken fördel ökningen från 22 till 30 megapixel ger. I kombination med ett svagare lågpassfilter ger 5D Mark IV en detaljåtergivning som ligger väldigt nära 50-megapixelkameran 5Ds. R-versionen som har ett inaktiverat lågpassfilter ger däremot tydligt bättre detaljåtergivning om man fingranskar mycket stora utskrifter.

Det är få bilder som skrivs ut 70x100 cm stora, så i praktiken innebär den ökade upplösningen istället att bilderna från 5D Mark IV tål kraftigare beskärning än 5D Mark III.

Renare skuggor. Canon lider inte längre av markant mindre dynamiskt omfång vid låga ISO än konkurrenterna. Vårt testmotiv har inte tillräcklig kontrast för att utmana gränsen för det dynamiska omfånget, men det är tydligt att de uppljusade skuggpartierna blir brusigare med både 5D Mark III och 5Ds R. Dessutom har skuggorna magentafärgats. 5D Mark III-bilden lider även av ful bandning. 5D Mark IV tål helt enkelt kraftigare bildbehandling.

Små skillnader i brus. Alla fullformatskameror med småbildssensorer har idag mycket lika brusnivåer vid högt ISO. Tillverkarna har lärt sig att utnyttja sensorerna effektivt så att de fångar upp de flesta fotoner i ljuset och genom att hålla nere elektronikbruset. Det är knappt någon skillnad i brus mellan Canons modeller, vilket också bekräftas av mätningar från franska DXO. Däremot finns det skillnader i dynamiskt omfång vid högre ISO. Bilder med sämre omfång kan kännas råare i karaktären, mer "pressade" Det skiljer cirka 1 steg mellan 1D X Mark II som är bäst och 5D Mark III som är sämst. 5D Mark IV ligger mittemellan.  Testbilderna är tagna vid ISO 6 400.

60 megapixel

Ska vi vara helt korrekta så är 5D Mark IV en 60 megapixel-kamera eftersom varje pixel i bildfilen är en ihopslagning av en höger- och en vänsterpixel. Canon kallar sensortekniken för Dual Pixel CMOS. Tekniken används i dagsläget inte för att ge ökad upplösning.

Funktionen Dual Pixel AF introducerades med Eos 70D. Höger- och vänsterpixlarna används för att ge snabb fas-autofokus i live view-läge. Om vi jämför med 5D Mark III så är det stor skillnad på hur autofokusen fungerar i live view-läge. Det går inte bara snabbare utan det går även utmärkt att följa rörliga motiv med skärpan, både vid video och stillbildstagning (med max cirka 4 bilder/s).

Med 5D Mark IV introducerar Canon fler funktionen som utnyttjar de dubbla pixlarna. Nu går det att finjustera skärpan och bakgrunden samt kompensera för ghosting (skuggfenomen). Det kräver att man lagrar alla 60 miljoner pixlar i ett nytt råformat som kallas Dual Pixel Raw och sedan öppnar bilden i Canons program DPP. Råfilerna blir dubbelt så stora vilket slöar ner kameran något. Canon DPP är dessutom ett rätt långsamt program. Men för den som, exempelvis tar porträtt med kort skärpedjup där det dessutom är mycket kritiskt att skärpan hamnar exakt rätt, kan det vara värt att välja Dual Pixel Raw, trots ett långsammare arbetsflöde. Med tiden kommer säkert också fristående råkonverterare kunna dra nytta av det nya råformatet.

30 megapixel - så stor blir skillnaden. Kombinationen av ett svagare lågpassfilter och en ökning från 22 megapixel till 30 gör att Canon Eos 5D Mark IV ger en något bättre detaljåtergivning. Canon Eos 5Ds R som har 50 megapixel och ett filter som eliminerar lågpassfiltrer ger ännu något bättre detaljåtergivning. Skillnaden mot 5Ds som har ett vanligt lågpassfilter är så liten att vi inte ser någon anledning att välja denna kamera framför 5D Mark IV.

Wifi, GPS, flimmerreducering mm 

5D Mark III skulle ha lanserats hösten 2011 men lanseringen försenades till våren 2012 på grund av tsunamin i Japan. Det innebär att det skett en del utveckling sedan Mark III kom. Ett enkelt exempel är Mark III bara kan skriva på SD-kort med 30 MB/s medan Mark IV är UHS-I-kompatibel, vilket innebär uppåt 95 MB/s.

Flimmerreducering är en praktisk funktion som blivit standard för mer avancerade Eos-modeller. Det innebär att ljusmätaren analyserar lysrörsbelysning som flimmrar och tajmar utlösningen av slutaren. Resultatet blir jämnare exponerade bildserier.

Redan Canon Eos 6D hade både inbyggd GPS och wifi-funktion. 5D Mark IV är den första proffsmodellen med inbyggd wifi.

1D X Mark II som kom tidigare i år har bara inbyggd GPS. Wifi-funktionen är ovanligt avancerad för att vara inbyggd. Det går inte bara att styra kameran från en smartfon och skicka bilder till densamma, utan det går även att skicka bilder till en dator, en FTP-server och till Canons egen molntjänst. Många pressfotografer skickar bilder direkt från sina kameror till tidningens FTP-server.

Tyvärr hittade vi några begränsningar som känns onödiga. Canon har med 1D X Mark II och 5D Mark IV äntligen infört beskärning av bilder i bilder i kameran. Men funktion är avstängd när den behövs som mest - alltså när man ska skicka iväg bilder från kameran. Även den inbyggda råkonverteringen är avstängd då, vilket också är en funktion som behövs just när man ska skicka bilder. Detta borde Canon fixa till genom en firmware-uppdatering.

Vi hade också önskat en memo-funktion så att det går att tala in en bildtext till bilderna. På vår önskelista står även att kunna spara kamerans inställningar på ett minneskort och att både kunna sätta betyg och låsa bildfiler med RATE-knappen. Som det är nu är det antingen eller som gäller. Wifi-funktion fungerar bra på nära håll, men vill man kommunicera på längre avstånd krävs wifi-sändaren WFT-E7.

Dual Pixel Raw ger nya möjligheter. Justera skärpan i efterhand. Det kan låta som att aprilskämt, men Canons nya  funktion Dual Pixel Raw kan utnyttja skillnaderna mellan vänster och höger pixelhalva för att finjustera skärpan och bakgrunden. I exempelbilden har skärpan hamnat på kinden framför ögat istället för på ögat. Med Canons program DPP kan vi justera skärpan så att den hamnar på ögat. Vrider vi max åt andra hållet hamnar skärpan på näsan. Bakgrundsreglaget ger en liten förskjutning av bakgrunden, så att man exempelvis kan undvika en störande reflektion. En nackdel är att bakgrundsoskärpan på höger och vänster sida får olika karaktär vid justering.

SLUTSATS

Canon Eos 5D Mark IV bjuder på en lång rad förbättringar och nya funktioner jämfört med 5D Mark III som tillsammans gör en tydlig skillnad mellan modellerna. Men den höga prislappen innebär att många med rätta ifrågasätter om det är värt att uppgradera. 5D Mark III är fortfarande en kompetent stillbildskamera. Som videokamera är 5D Mark IV långt mer avancerad, även om man inte filmar i 4K så ger Dual Pixel AF helt andra möjligheter att följa rörliga motiv.

Bättre bildkvalitet vid högre ISO. Fler faktorer bidrar till att 5D Mark IV presterar bättre vid högre ISO än 5D Mark III. Brusnivån är i stort sett samma (se nästa sida), men ett större dynamiskt omfång gör att bilden ser mindre rå ut i karaktären. Till detta kommer att detaljer i bilden tål att skuggorna inte missfärgas och vid uppljusning så uppstår inte bandning.  Den här bilden är tagen med hela ISO 5000. (Downtown Los Angeles, EF 24-70/4L IS USM vid f/8, 1/1000 s, ISO 5000).



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-12-26. Läst av 18068 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2016-12-27 13:08   kennethvärmdö
5Dmk4 är min bästa kamera hittills trots att jag hade 5DSR tidigare.
Autofokusen är inte helt konsekvent (antar att en
programuppdatering löser detta) och så saknar jag
16ggr förstoringen på displayen som 5DSR har.
I övrigt en fantastisk kamera.
2016-12-27 16:39   Robin de Blanche
Detta får mig att starkt överväga att sluta reparera min 5D Mk II som säkerligen gått 1 miljon bilder nu och fyller snart 10 år i fotoväskan! Bra test och insikter i kvalitén i jämförelser med modeller runt omkring.
Svar från froderberg   2016-12-27 16:53
Skillnaden mellan 5D Mark II och 5D Mark IV är stor. Autofokus (både precision och hastighet), serietagningshastighet och bildkvalitet är nog de största skillnaderna.

Det kostar dock att köpa nytt. En lätt begagnad 5D Mark III ger en klar förbättring till en mindre peng, samtidigt är Mark IV en modell som kommer att hålla och kännas modern i många år framåt.
2016-12-30 02:01   Num Wistbacka
På minus sidan borde ni även ha nämnt om det urgammla och klumpiga Motion JPEG formatet som krävs vid 4K filmning, samt det faktum att bilden croppas rejält under 4K filmning.

Annars en bra text som även tog upp saker jag inte alls lärt mig från andra sajter så som det där med hur den nya IR sensorn fungerar och vad dens syfte är.

EDIT: Nu hittade jag i sammanfattningslistan att ni nog nämnt de problem jag nämnde ovan. Men varför tog ni inte upp en så viktig sak i huvudtexten? Eller missade jag det nånstans?
2016-12-31 12:19   Mattias U
Tack för en bra (som vanligt) recension Magnus! Någon fågelfotograf som jämfört husen Canon 7D mII, 5Ds/R samt 5D Mark IV? (jag fotar enbart fåglar!)
Svar från froderberg   2016-12-31 12:31
Är inte fågelfotograf, men väl sportfotograf. 7D Mark II har högre pixeltäthet än 5D Mark IV och snabbare seriebildstagning än både 5D4 och 5DsR. Dessutom går kameran att köpa för runt 10 000 kr.

Autofokusen är lite förenklad jämfört med fullformatskamerorna du nämner, men jag upplevde ingen tydlig skillnad. Jag testade att fota fågler med 7D Mark II ihop med nya EF 400/4 DO som är lätt och väldigt skarp, även med 1,4x-konverter. Det är en kombo jag verkligen kan rekommendera.
Mattias U   2017-01-03 00:33
Tack Magnus! Jag har precis den kombon du nämner (7D Mark II och nya 400/ DO-köpt efter din recension för något år sen). Jag är klart nöjd med detta, men tänker ibland att det kan bli ännu bättre med fullformat.
Den höga pixeltätheten (som du nämner) på 7D Mark II -räknas denna fram genom 21 miljoner pixlar (tror jag) samt att huset endast är halvformat? Och följdfråga 2; är "hög pixeltäthet" alltid en fördel; jag menar; många väljer ju fullformatshus ändå? Att fullformat har ett lite bredare användningsområde är ju uppenbart, men för mig gäller i princip bara fågelfoto....(och då gäller ju åtminstone 9 gånger av 10 att man ej kommer så nära objektet som man egentligen önskat).
Ngn annan fågelfotograf som testat att fota samtidigt med en 7D Mark II och ett Canon fullformatshus sida vid sida (med samma objektiv förstås) och sen göra noggrann jämförelse mellan bilderna?
Svar från froderberg   2017-01-03 11:01
Canon 5Ds/R och 7D Mark II har samma pixeltäthet. Eftersom sensorn är större hos Canon 5Ds/R har den kameran fler pixlar. När man fotograferar pixlar är ofta avståndet ett problem och då är det bra med hög pixeltäthet så att man får så många pixlar på fågeln som möjligt.

Det är dock ännu viktigare med AF-precision och skarpa objektiv.

Jag kan inte uttala mig om skillnaderna i AF mellan 7D och 5D Mark IV mer än att den senare är bättre. Skillnaderna är nog inte jättestora. Upplever du inte problem med 7D Mark II så finns det kanske inte heller någon anledning att byta.

Vill du ha input från fågelfotografer så föreslår jag att du startar en tråd i vårt forum.
2017-01-01 19:09   Tiny Turtle
"Från och med 5D Mark III gick Eos 5-serien från att vara entusiastkameror till att vara vara proffskameror. Det innebar vädertätning, kraftigare kamerahus, snabbare serietagning..."

Hur funkar det där resonemanget egentligen?

5D2 är vädertätad den med så det var inget man började med på 5D3. Och hur börjar man med "kraftigare kamerahus"? 5D2 var kraftigare än 5D så vilken gräns är det man överskridit med trean? Samma sak med serietagningen.
Svar från froderberg   2017-01-03 11:07
Canon uppger själv att de såg 5D och 5D Mark II som entusiastkameror. När det var många yrkesfotografer som började använda 5D-kameror insåg Canon att de borde göra 5D-kamerorna till yrkeskameror. 5D Mark III gjordes medvetet mycket lik 1D X medan hanteringen hos 5D/5D Mark II inte liknade 1D Mark III/IV lika mycket utan liknade istället APS-C-kameror som 30D/40D/50D.

Dessutom kunde Canon få upp priset genom att göra 5D Mark III till en proffskameorna. För dem som tyckte 5D Mark III blev för tung och dyr kom 6D som kan allt som 5D Mark II kan och lite till.
Tiny Turtle   2017-01-12 14:16
Tack för klargörandet.
2017-01-17 15:08   Sten-Åke Sändh
Är det inte lite konstigt att det som skrivs om 5D MK IV inte väcker mer intresse här på FS. Tycker det är lite förvånande om det är den här kameran som ska ersätta MK III eller är det så att MK III är så pass bra att det här inte är så intressant särskilt som om 4K-stödet blivit ganska hårt kritiserat.

Verkar inte bli någon rusning efter IV:an om man ska tolka intresset här så här på FS för denna artikel (vore kul att veta hur många som läst den istället och inte bara hur många som kommenterat den) och man kanske hoppar IV:an om man främst är intresserad av stillbild och bättre stöd för 4K-videoproduktion. Hur ska de Canon-användare ställa sig idag som vill filma i 4K men inte tycker IV:an håller riktigt?

Skillnaden mellan MK II och MK IV är stor skriver Magnus men hur är det för en stillbildsfotograf som har en MK III istället idag?

Det är nog inte lätt idag att vara kamerakonstruktör och marknadsförare på en marknad som präglas alltmer av avtagande nytta med de nyheter som nuförtiden kommer i de senaste kamerahusen - i alla fall om nyheterna inte handlar om video.
Svar från froderberg   2017-01-17 15:14
Jag vet inte hur du mäter intresset, men det är i alla fall över 10 000 personer som läst testet vilket är över genomsnittet. Men det är inte så många som kommenterat. Forumtråden om 5D Mark IV är däremot mycket lång.

Sen kan man kolla på försäljningssiffrorna. I september rapporterade GFK att 5D Mark IV stod för 31,6 procent av antalet sålda kameror med småbildssensor på marknaden (42 procent i värde).
Sten-Åke Sändh   2017-01-17 17:50
Men visst är det väl konstigt att bara 7 stycken hade kommenterat innan jag gjorde det. Brukar det inte vara mer livat än så när det kommer så pass viktiga släpp från Canon?

Merläsning

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 7

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Profoto B10: Kompakt batteridriven studioblixt

Profoto B10 är en betydligt mindre blixt än storebror B1/B1X, vilket gör att B10 är lättare att ta med sig ut i fält eller använda på en bom. B10 går också att använda som videobelysning. Läs mer... 3

Adobe avslöjar nyheter i kommande Photoshop

I nästa version av Photoshop kommer verktyget "Innehållsmedveten fyllning" (Content-Aware Fill) att utvecklas mer och få fler inställningsmöjligheter. Adobe visar hur i en video. Adobe kommer också ta bort stöd för en del äldre operativsystem. Läs mer... 7

Test: Benq SW240

Plus Sedan några år har Benq utmanat Eizo på marknaden för skärmar för fotografer. Vi har testat deras nya Benq SW240 - en prisvärd 24-tumsskärm med avancerad färghantering och som kan hårdvarukalibreras från datorn. Läs mer... 10

Eizo ColorEdge CG279X kan visa HDR

Eizo nya 27-tums ColorEdge-skärm är tänkt för både filmare och fotografer. Den har inbyggd automatisk kalibrator och stöd för HDR-video. Läs mer... 1

Vi provar Canon Eos R

Plus Fotosidan har fått prova Canon Eos R och några av de nya RF-objektiven under en dag. Vår teknikredaktör Martin Agfors har skrivit en lång artikel om hur kameran fungerar och sina tankar om det nya R-systemet. Läs mer... 23

Fujifilm X-T3 tar 30 bilder/s

Med ny sensor och processor blir Fujifilm X-T3 både mer högupplöst och snabbare än sin föregångare X-T2. Även sökare och videofunktion förbättras. Läs mer... 14

Hårdbantade supertelen från Canon

Canon nya supertelen EF 400 mm f/2,8L IS III USM och EF 600 mm f/4L IS III USM väger cirka ett kilo mindre vardera än sina föregångare. Samtidigt lanseras också ett ljusstarkt normalobjektiv för Eos M-serien. Läs mer... 9

Canon Eos R - början på ett nytt spegelfritt system

Väntan har varit lång och många har tvivlat, men nu lanserar äntligen Canon sin första spegelfria småbildskamera Eos R. Med Canon Eos R kommer även fyra nya objektiv - alla med Canons nya objektivfattning RF. Läs mer... 62

Fyra objektiv och tre adaptrar till Canon Eos R

Tillsammans med den nya spegelfria systemkameran Canon Eos R lanseras fyra objektiv med den nya RF-fattningen, två zoomar och två objektiv med fast brännvidd. Läs mer... 6

Tamron SP 15-30/2,8 VC uppdateras till G2

Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ge dem beteckningen G2 som betyder generation 2. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sina föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer...

150 megapixel med Phase One IQ4

Phase One har lanserat tre nya bakstycken med 100 till 150 megapixel som har inbyggda funktioner från mjukvaran Capture One. Det uppges ge högre bildkvalitet. Läs mer... 32

Fotosidan provar Nikon Z7 och analyserar Z-systemet

Plus Fotosidan fick chansen att provköra Nikon Z7 under en dag, och har dessutom funderat lite på vad den här lanseringen betyder, för Nikon och för konkurrenterna. Läs mer... 12

Direkt från Tokyo: Första intryck av Nikon Z7

Fotosidan är på plats i Tokyo under Nikons lanseringsevent för Z-systemet och har hunnit klämma och känna på, men framför allt fotograferat lite med nya Z7. Vi har dessutom fått prata med utvecklare och produktspecialister. Läs mer... 40

Nikon Z7 & Z6 - Nytt spegelfritt system från Nikon

Nu ger sig Nikon in i kampen om de entusiaster och proffs som vill ha en spegelfri kamera med Nikon Z7 & Z6. Nya Z-systemet har småbildssensor, helt ny objektivfattning och sensorstabilisering plus en hel rad andra intressanta detaljer. Läs mer... 63

Ny objektivserie för Nikons Z-system

Introducerar man ett nytt kamerasystem med en ny objektivbajonett blir det ju naturligt att också introducera en ny objektivserie. Utöver de tre objektiv som dyker upp i höst så finns det en roadmap med 20 ytterligare objektiv de närmsta tre åren. Läs mer... 17

Kompakt supertele från Nikon, AF-S 500 mm f/5,6E PF ED VR

Nu till slut presentas officiellt det kompakta 500 mm teleobjektiv Nikon redan berättat att de höll på och utvecklade. Säljstart blir i slutet av september. Läs mer... 12

Test: Fujifilm X-H1

Plus Fujifilm X-H1 är en snabb och mycket tålig kamera som direkt konkurrerar med Nikon D500, Panasonic Lumix G9 och Olympus E-M1 Mark II. Under testet imponerades vi särskilt av den effektiva bildstabiliseringen. Läs mer... 2

Test: Sony A7 III

Plus Sony har inte snålat med A7 III. Trots att den är betydligt billigare än A7R III är upplösningen den enda riktigt tydliga skillnaden. Det innebär att A7 III är ett stort lyft jämfört med föregångaren A7 II. Läs mer... 13