Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...






















15 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Alla sätt är bra utom de dåliga!
Lite för dyrt också för att man ska köpa på sig mängder om de nu får för sig att utöka utbudet.
Håller med dig här Gunnar.
Skala och skärpedjup stämmer liksom inte. Det är möjligt att det blir mer uppenbart ju längre erfarenhet av fotografering man har.
Dessutom ställer det ganska extrema krav på den som ljussätter. I fallet ovan blir det väldigt påtagligt eftersom ljuset i bakgrunden inte alls är samma som på modellen. Tittar man på övriga exempelbilder så är det samma sak.
Å andra sidan kommer de säkert sälja en drös, både till folk som tycker detta är det bästa de sett men också till yrkespersoner som har kunder som de vet inte ser skillnad.
Den här typen av bakgrunder kan fungera vid en del uppdrag. Det är vanligt att företagsporträtt ska se ljusa och fräscha ut med mycket lite djup i bakgrunden. Möjligen passar den gröna varianten för detta, men jag skulle kunna tänka mig en variant som ser ut som fönster och blå himmel som skulle fungera för företagsporträtt. Inte värre än att använda en fotoateljés standardbakgrund.
Det finns och också firmor som tar lite glamourösa porträtt på löpande band. Man ser en del av dessa bilder som profilbilder på Facebook. Det är samma bakgrunder och poser för alla, men kunderna blir nöjda. De ser snygga ut i snygg miljö. Så att enkelt kunna erbjuda en variant där det ser ut som man står på terrassen till en bar en sommarnatt kan säkert locka en del.
Sedan väljer man ut någon av bakgrunder man fotat själv.