Proffsfoto

Artiklar > Fyra rullväskor från Manfrotto

Fyra rullväskor från Manfrotto

Manfrotto Pro Light Reloader är det gemensamma namnet för fyra nya rullväskor från Manfrotto. Alla kan tas med som handbagage på flygplan.

Två av rullväskorna, Pro Light Reloader Air-50 och Air-55, är konventionella kabinväskor med två hjul och inredning för fotoutrustning. De andra två är lite mer speciella. Pro Light Reloader Switch-55 fungerar både som rullväska och ryggsäck. Pro Light Reloader  Spin-55 är en mindre väska med fyra hjul.

Manfrotto Pro Light Reloader Air-55

Pro Light Reloader Air-55 rymmer två fullstora spegelreflexkameror, fem objektiv och en 17-tums bärbar dator. Väskan har en dragkedja med TSA-lås. På utsidan finns fästen för stativ. Pris cirka 4 000 kronor.

Manfrotto Pro Light Reloader Air-50

Pro Light Reloader Air-50 är fem centimeter lägre än Air-55 och rymmer två fullstora spegelreflexkameror, fyra objektiv och en 15-tums bärbar dator. Pris cirka 3 800 kronor.

Manfrotto Pro Light Reloader Switch-55

Pro Light Reloader Switch-55 är lika rymlig som Air-55, men kan bäras som ryggsäck. Pris cirka 4 300 kronor.

Manfrotto Pro Light Reloader Spin-55

Pro Light Reloader Spinn-55 har fyra hjul vilket gör det bekvämare att rulla väskan i köerna på en flygplats. Spinn-55 rymmer två fullstora spegelreflexkameror, fem objektiv och en 15-tums bärbar dator. Pris cirka 4 400 kronor.



Publicerad 2019-03-21. Läst av 1720 personer.

5 Kommentarer

PMD 2019-03-22 02:07  
Det är nog bäst att läsa på om handbagagemått och -vikt för just det flygbolag man reser med. Alla har inte samma regler.

Det är förmodligen främst vikten som är den begränsande faktorn i de flesta fall. En rullväska väger ganska mycket så det blir inte jättemånga kg över till kamerautrustning att lasta i väskan. Mellan 5 och 8 kg brukar handbagage få väga.

British Airways är ett lysande undantag som tillåter 2 stycken handbagage (ett normalstort som en rullväska och ett litet som får plats under stolen framför ens egen). Vart och ett av dessa handbagage får väga 23 kg (men man måste klara av att lyfta upp väskan på bagagehyllan själv utan hjälp).
acke 2019-03-22 10:22  
Hur nyttigt är det för kameragrejer att skaka omkring i en rullväska? På plant golv funkar det naturligtvis, men på kullerstenstrottoarer känns det inte bra. Jag bär hellre prylarna på ryggen.
PMD 2019-03-22 16:31
Det finns väskor som är en kombination av rullväska och ryggsäck. En sådan kan kanske vara praktisk. Jag har inte provat själv.
acke 2019-03-23 11:57
Jo, det är ju en god tanke. Synd bara att väskan i sig blir så tung med både bärremmar, hjul och drag-handtag.
snap01 2019-03-24 16:13  
Dom flesta charterkärror har 5kg som handbagage vikt, få bolag har över 7 kg.
Kollade vikten på en av väskorna den vägde 4,9kg. Däremot en sådan väska är riktigt bra om man vill slippa bära o kan dra grejerna, tyvärr kommer det bli svårt med vissa flyg.

Merläsning

ANNONS