Annons
Artiklar > imagePROGRAF PRO-300 - ny fotoskrivare från Canon

imagePROGRAF PRO-300 - ny fotoskrivare från Canon

Ny skrivare för fotografer från Canon.

Canon imagePROGRAF PRO-300 ersätter modellen PIXMA PRO‑10S. Med inbyggd återställning av munstycken och snedhetskorrigering minskas slöseri av bläck och utskriftsmaterial. 

Skrivaren använder pigmentbaserat LUCIA PRO-system med tio bläck, som enligt Canon ger ett utökat färgomfång och skapar större djup och bättre färger. Den använder nytt bläck i både fotosvart och matt svart. Chroma Optimiser lägger på ett genomskinligt bläck för att minimera ojämnheter på ytan på glättat eller halvglättat papper och för att reducera bronseringseffekter.

En A3-sida skrivs ut på mindre än fem minuter, enligt Canon. Bläcksystemet Lucia Pro har separata bläckmunstycken för fotosvart och matt svart. Bläckbytesmetoden väljer automatiskt korrekt bläck utifrån inmatat papper. För att förhindra att bläckmunstyckena täpps igen och orsakar krångel känner skrivaren efter om något munstycke sprider bläckdropparna på fel sätt och växlar i så fall till reservmunstycken för att säkerställa att bilden inte blir randig medan den skrivs ut. 

Skrivaren korrigerar automatiskt snedhet om papperet inte justerats rätt när det matas genom skrivaren. Den kontrollerar täthetsnivåerna i bläckbehållarna och skakar regelbundet patronerna för att bibehålla konstanta bläcktäthetsnivåer i varje behållare. 

Canon imagePROGRAF PRO-300 stöder kantfria utskrifter i alla utskriftslägen. Man kan skriva ut panoramabilder i anpassade längder upp till 990,60 millimeter och den stöder Canons egna papper och papper från tredje part, som Hahnemuhle, Canson, Awagami med flera. Programvaran Professional Print & Layout medföljer skrivaren och fungerar både fristående eller som plugin via Canons bildhanteringsprogram Digital Photo Professional, Adobe Photoshop och Lightroom. 

Skrivaren har en tre-tums LCD-färgdisplay för menyerna. Skrivaren kopplas upp via Wi-Fi, Ethernet eller USB. Canon imagePROGRAF PRO-300 kommer att finnas tillgänglig från september 2020 med ett rekommenderat pris på 9 199 kronor inklusive moms.



Publicerad 2020-07-12. Läst av 3933 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2020-07-12 15:12   Sten-Åke Sändh
Jag tycker det här låter väldigt lovande med all teknik för att hålla munstyckena rena. Kanske borde satsa på en Canon när min Epson kroknar helt även om jag hoppas på fem år till, vilket jag har svårt att se att jag inte skulle kunna få ut ur den.

Ser att även Canon nu torgför att man har olika system för Photoblack och Matte. Det kommer ju i de nya Epson-skrivarna också.
ronny vervaart 2020-07-13 20:14
Har en flera år gammal 9500mk2. Går som tåget :)
2020-07-14 07:26   MrKarisma
Har dom löst det där med att bilderna aldrig blir som dom ska på skrivare trots kalibrerad skärm? Om inte så kan de behålla den här skrivaren med.
froderberg 2020-07-14 08:59
Använde du rätt profil för pappret?

Helt exakt samma kan det aldrig bli eftersom det är helt olika principer för att visa bilder.
Sten-Åke Sändh 2020-07-14 11:20
Man kan komma bra nära. Annars vore det ju ingen större idé eller hur? Jag tror det stora problemet när det gäller de diffar som många upplever är att folk inte har koll på att de verkligen kör SRGB eller Adobe RGB genom hela flödet.

Har man en skärm som exv. stöder Adobe RGB för att kunna få ett sådant flöde mellan skärm och utskrift, så kanske man inte gillar vad man får ut på webben där standard är SRGB och vise versa om man har en SRGB-skärm. Då stämmer inte print med skärmen.

Har man en skärm som inte stöder Adobe RGB så kommer man som sagt aldrig att få överensstämmelse. Om jag exv. printar efter att ha fixat bilden som jag vill ha den på en SRGB-skärm och exporterar ut i Adobe RGB och printar med korrekt profil för papperet så blir såna bilder både för röda och för gula för mig. Jag har lärt mig lösa det genom att korrigera det i drivrutinens inställningar för dessa färger i de fall jag printar Adobe RGB.

För mig med mina satinpapper (semi gloss) så är det OK tycker jag att köra hela flödet i SRGB (det har jag gjort länge då jag prioriterat synk mellan skärm och utskrift) men jag har testat mycket nu när jag printar mer på matt papper och när jag gör det har jag kommit fram till att det blir klart bättre med Adobe RGB - dock så måste jag kompensera både gult och rött-magenta med ungefär -10, annars ser det verkligen inget vidare ut.

Det är även viktigt att kolla bilderna i dagsljus eller med dagsljuslampa annars har man ytterligare en felkälla där.
MattiasL 2020-07-14 18:29
Jag har iallafall haft noll problem med Pro-1000, när jag skriver ut direkt från Photoshop, med skrivarens drivrutiner installerade. Photoshop bestämmer färger, och så rätt pappersprofil aktiverad. Och rätt papperssort i print settings förstås. Jag är väldigt nöjd, och den här borde väl vara på samma nivå.
Sten-Åke Sändh 2020-07-14 22:42
Någonting i Daniels flöde är uppenbarligen inte helt OK. Han har kalibrerat sin skärm men får ändå en så pass påtaglig diff mellan skärm och utskrift att han noterar det. Då är det bara att ta det steg för steg från skärm till konverterarens inställningar och papper och profiler samt kolla att man exporterar med den färgrymd som matchar om man nu exporterar ut filer innan man skriver ut.

Kör man SRGB så håller man sig till det genom hela flödet. Kör man Adobe RGB så håller man sig konsekvent till det. Blir det stora diffar så är det vanligaste problemet att man inte gjort det.

Merläsning

Varför jag älskar små kameror

Jag minns det fortfarande som igår. Det var en regnig novemberkväll 2002 och Kent skulle spela på Scandinavium i Göteborg. Jag hade blivit anlitad som fotograf för lokaltidningen Bohuslänningen och det var min andra konsert någonsin jag skulle fotografera. Jag var 19 år gammal och tog bussen dit från Uddevalla med min lilla analoga systemkamera. Läs mer... 18

Nytt objektiv från MS Optics

Det japanska källarföretaget MS Optics, som gjort sig känd för ovanliga objektiv med Leica M-fattning, har konstruerat ett nytt objektiv. Läs mer... 6

Testblogg: Gatufoto med Canon Eos R5 och R6

Testet av nya Canon Eos R5 och R6 fortsätter. Nu har vi testat dem för gatufoto och reportage. Följ testet i bloggen. Läs mer ...

Stadsmuseet i Stockholm öppnar igen

Öppnar med utställningar av Lars Epstein och Ulf Lundin. Läs mer... 22

Vi testar Canon Eos R5 och R6

Vi har fått de heta kamerorna Canon EOS R5 och EOS R6 till test tillsammans med några nya objektiv och tillbehör. Här är de första bilderna från testandet. Läs mer ...

Gratisprogrammet digiKam i uppdaterad version

Opensource-programmet digiKam med utvecklad ansiktsigenkänning. Läs mer... 5

Fujifilm släpper blixten EF-60 och sändaren EF-W1

Kompakt blixt med led-ljus för Fujifilm-fotografer. Läs mer... 13

Sony A7S III – professionell satsning på 4K

Sony A7S III är främst en videokamera – men visar hur kommande stillbildskameror från Sony kommer att fungera. Läs mer... 38

Video-råformat med Panasonic Lumix S1H

Precis som Sony A7S III får Panasonic S1H möjlighet att lagra video i råformat. Panasonic utvecklar också möjlighet att använda flera av sina kameror som webbkamera. Läs mer...

Ljusstark normal till Canon, Nikon och Sony

Meike har utvecklat ett normalobjektiv med hög ljusstyrka och låg prislapp. Mieke 50 mm f/1,2 säljs med fyra olika fattningar. Läs mer... 1

Lastolite HaloCompact