Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...

























10 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Visst duger f/2,8 till mycket, men det a7*-användarna skriker efter är ett 35/2 eller 35/1,8 med AF. Står man ut med låg ljusstyrka så finns ju redan FE:n, även om den är dyrare. Tyvärr ser jag den här gluggen som en rejäl FAIL eftersom den som köper en FF-kamera förmodligen har råd med fräsigare objektiv. Skulle vara om man bara vill fylla ut ett hål i sin befintliga utrustning då förstås.
Är den likvärdig med OM 35/2,8 så kommer ytterst få att jubla;-) Det objektivet har magiska färger, men skärpan är ju ett skämt om man inte bländar ner ordentligt. Mitt står på hyllan och skäms.
"Tyvärr ser jag den här gluggen som en rejäl FAIL eftersom den som köper en FF-kamera förmodligen har råd med fräsigare objektiv. "
Det håller jag inte med om. Det finns många som får anstränga sig för att ha råd med de billigaste fullformatshusen och tvingas välja billiga objektiv som 50/1,8, eller det här.
Martin:
Det säljs begagnade A7or med tillbehör för 5k nu köp&sälj här. Jag skriker inte efter 35/2 AF eftersom 28/2 är tillräckligt nära för mig och jag ej har några problem med OM 35/2,8 vidöppet : https://www.flickr.com/photos/39677670@N06/28414302676/in/dateposted-public/
FE har medvind så förr snarare än senare lär vi se något mellan 1,4 och 2,8 vid 35mm.
Det som oroar lite med den här Samyangen är att det enda bokehfotot jag sett av det hittills har visat rätt ful sådan.
Magnus: Så kan det vara, men de flesta som köper fullformat gör det ju för att få bättre bildkvalitet och/eller kunna samla in mer ljus; antingen för att få kortare skärpedjup eller lägre brus. Då blir det lite meningslöst med ett ljussvagt objektiv om det inte är riktigt jäkla bra. Vilket Samyangen förvisso kan vara, men jag har lite svårt att tro att den är i toppklass till det priset.
David: Jag sneglar själv på 28/2 som komplement till 55/1,8. Mest för AF och hög ljusstyrka, men jag tycker det är alldeles för långt ifrån 35 mm för att vara en direkt ersättare. Dessutom verkar 28:ans prestanda sisådär utåt kanterna om man är kräsen. Dessutom har det hysterisk distorsion som måste korrigeras med mjukvara.
Vad gäller OM 35/2,8 så fotar jag i stort sett aldrig närbilder, så det kanske är därför våra erfarenheter skiljer sig åt:-) Jag tycker inte det "vaknar till liv" förrän vid ~f/5,6 ungefär, men då är det också mycket bra. Många av de gamla OM-objektiven ger färger som jag tycker man ytterst sällan ser hos moderna dito. Då får man oftast betala för Leica eller Zeiss, tyvärr.
Om man gillar 35 mm så får man ju ett mycket prisvärt och kompakt system kombinerat med en begagnad A7. Om tågluffarkamera är en nisch, så är det ett helgjutet paket i min mening, med Fuji X100 och Canon M med 22/2 som ett par direkta motsvarigheter.
Optiskt är 35an säkert bra, troligen väldigt bra, men Sonys egna gluggar (har ägt 55/1.8, 35/2.8 och numera 28/2) har avsevärt mycket bättre (och tystare) AF. Tyvärr, då jag är ett stort fan av Samyang.
Haha, samma här, har både 85:an och den otroliga 135:an. Men AF från Samyang? Vet inte om jag skulle våga testa det...