Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Ljusstark Leica-zoom för Micro Four Thirds

Ljusstark Leica-zoom för Micro Four Thirds

Panasonic lanserar en ovanligt ljusstark zoom med maxbländare f/1,7. Brännvidden är 10-25 mm, vilket motsvarar 20-50 mm med småbild (fullformat).

Med sin ljusstyrka och brännvidd passar Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1,7 Asph bra för reportagefotografering, men Panasonic tänker sig också att objektivet ska passa videofilmare. De kan ha nytta av att objektivet är parfokalt, det vill säga att fokusplanet inte flyttas under zoomning.

Bländaren är steglös så att ljusinsläppet kan ändras på ett snyggt sätt under filmning. Genom att dra fokuseringen mot sig kopplas objektivet om till manuellt fokusering.

Objektivet är vädertätat och den optiska konstruktionen är avancerad. Det finns 17 linselement i 12 grupper, tre av dem är asfäriska och fyra består av högbrytande ED-glas. Bländaren har 9 blad. Närgränsen är 28 cm.

Vikten är 690 gram och filterdiametern är 77 mm. Det rekommenderade priset är 1799 US-dollar.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2019-05-31. Läst av 2116 personer.
Fotosidan Plus | Makrofoto på Öland 12-15 september 2019

Som Plus-medlem får du 1000 kr rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2019-06-01 00:21   MattiasL
Perfekt omfång! Jag har lite gett upp Micro 4/3, men det här är jag rejält avis på.
2019-06-01 01:37   Flash Gordon
Antar nu om vi pratar med ekvivalens talar om en 20-50/4 zoom.
I så fall är det ett väldigt dyrt alternativ
Eller är det en 20-50/1.7 som gör vi kan ta bilder i sämre ljus om vi nu råkar ha en rätt kamera.
Fast eftersom det med ekvivalens är en riktigt dyrt alternativt som jämfört med min 24-105/4 IS är superdyr så somnar jag snabbt om.
Trodde under mardrömmen att att det var sant att 4/3 kunde matcha min FF.
Efter lite ekvivalensräkning insåg jag att jag kunde sova vidare med min FF, med 24-105/4 IS under kudden. Det hade bara varit en mardröm.
x-country   2019-06-01 09:37
Du låter bekymrad Mats. Du behöver bekräftelse på att du har rätt grejer. Mindervärdeskomplex är ordet som ska in på lodrät 16.
Makten   2019-06-01 09:37
Huruvida den är dyr eller inte beror på bildkvaliteten. Ljusstyrka är ett extremt dåligt mått på det. Dessutom är 20 mm betydligt vidvinkligare än 24 och en dålig jämförelse.
Däremot kan man jämföra storlek och vikt. Nu finns dock inget 20-50/3,5 till FF vad jag vet, men ditt 24-105/4 är ganska precis lika tungt.

Varför skulle MFT "matcha FF"? Största vitsen är ett mindre system, där det finns skitsmå objektiv när man behöver det.
RobinN   2019-06-01 17:15
Det är bara fokusdjupet som är "ekvivalent" med f4 20-50mm på fullformat. Ljusinsläppet är fortfarande som en f1.7.
Flash Gordon   2019-06-01 17:48
Tack och förstår fullständigt vad ekvivalens är. MItt inlägg var mer menat som ett cyniskt skämt. Varje gång som Fuji X-trans och dess objektiv behandlas handlar det alltid om ekvivalens. Att 2,8 inte egentligen är det om man räknar ekvivalent. För skärpedjupet motsvarar ju en F.4 på FF. Hur man får ett steg mindre brus med FF.

Den här kameran har 2 stegs skillnad mot FF där APS-C har ett steg.
Då bör man ekvivalent också beskriva egenskaperna på samma sätt som man gör när man beskriver APS-C.

Jag har tittat på DPR och deras första bedömning av objektivet. Det är dyrt men också väldigt bra.

Nu fotar jag både med både med FF och APS-C. Alltid hatat snacket om ekvivalens. Det vänds alltid till varför det är det format som gud välsignat. Jag har lite svårt för religioner och det gäller också inom fotografi.
paddmannen   2019-06-01 18:45
Robin, Ingångspupillen blir lika stor i de båda fallen så visst kan man påstå att ljusinsläppet blir likadant genom objektivets "hål".

Men det som räknas är ju den totala mängden insamlat ljus. Och där samlar FF-objektivet in fyra gånger så mycket eftersom dess sensor är 4x så stor. Så ekvivalensen måste ta hänsyn till detta.

Tex är 25mm, f2, ISO 200, 1/100s på M43 ekvivalent med 50mm, f4, ISO 800, 1/100s på FF. I båda fall får man samma bildvinkel, samma skärpedjup och samma brusnivå, vilket är naturligt eftersom sensorerna träffats av samma mängd ljus.
RobinN   2019-06-01 20:48
Mikael, exponeringen blir fortfarande samma vid samma inställningar. Det är bara bättre brushantering på en större sensor.
Har en ganska intressant test här: https://www.4kshooters.net/2017/09/03/full-frame-vs-micro-four-thirds-sensor-size-can-you-spot-the-difference/
paddmannen   2019-06-01 21:23
Exponeringen blir samma vid ekvivalenta inställningar. Vid samma inställningar blir exponeringen inte densamma.
RobinN   2019-06-01 21:30
Jag antar att du inte kolla vid länken där de faktiskt tagit bilder med samma inställningar? Exponeringen ser likadan ut för mig iallafall. Men håll du fast vid ditt.
PMD   2019-06-01 23:09
Alla som är förvirrade av ekvivalens i dessa sammanhang (och som blandar ihop exponering och ljusinsamling) bör läsa denna Dpreview-artikel. Den reder ut begreppen riktigt bra.

Det går inte att se hur mycket en sensor har exponerats när man betraktar en färdig bild. Man måste ha varit med och sett kamerans inställningar eller titta i bildfilens EXIF-data.

Ljusheten i en bild är inte samma sak som exponeringen av sensorn.
PMD   2019-06-01 23:24
Mikael:
Vid samma inställningar (bländare och slutare) blir exponeringen av sensorn densamma oavsett storlek på sensorn.

För att få samma brusnivå måste man dock ha en lägre förstärkning (ISO) av signalen från en mindre sensor jämfört med en större, men förstärkningen är oberoende av exponeringen.
Grevture   2019-06-02 00:45
Robin: Du tyck blanda ihop ljusinsamling (som Mikael pratade om) med exponering. Det är två saker som är relaterade, men definitivt inte samma sak. Exponering är ju ett mått på ljusintensitet, alltså hur mycket ljus per ytenhet som sensorn utsätts för. Medan ljusinsamling är den totala mängden insamlat ljus, något man kan uttrycka som exponering multiplicerat med ytan. Så för samma exponering samlar en större sensor in mer ljus.

Ljusinsamling är intressant eftersom det i praktiken blir ett mått på informationsinsamling, och hur mycket information man har tillgängligt för att skapa en bild påverkar kvaliteten på olika sätt. Till exempel i form av brus och dynamiskt omfång.

Så nej, ekvivalens handlar inte bara om skärpedjupet (de du kallar fokusdjup), det handlar också om dynamiskt omfång och brus.
Wolfgang   2019-06-02 09:03
Sensorn kan med den gluggen bara ta emot ljus motsvarande bl 3,5. Motsvarar alltså bl 3,5 i jämförelse med fullformat enl Martin Agfors artikel i Fotomagazin.
cango   2019-06-02 09:44
Det är skönt att trots denna ekvivalensdjungel, även vi med den lilla sensorn kan - trots ljussvaga (1,7?) gluggar - ändå mäkta med att ta ok bilder. All is not lost!
Makten   2019-06-02 11:50
Vad ni krånglar till det.

20/3,4 = 5,9
10/1,7 = 5,9

När ingångspupillen är lika stor så släpper objektiven in lika mycket ljus _totalt_sett_ om bildvinkeln är samma. Skärpedjupet är också samma.
Samma skärpedjup = samma ljusinsläpp, om bildvinkeln är lika.

Exponering (ljus per yta) är helt irrelevant om man inte också tar sensorstorleken i beaktande.
2019-06-01 11:07   PMD
Priset lär inte göra objektivet till en storsäljare direkt.
2019-06-01 18:52   Hans Österlind
Jag tycker verkligen det är bra att MFT får lite extrema gluggar, det gör det hela mer heltäckande. Systemet är verkligen trevligt med små gluggar och hus som ryms i jackfickan, vilket FF sannolikt aldrig kommer göra och detta mina herrar är hela idén med MFT (anser jag) men om det finns folk som vill spetsa till prestandan till sina hus kan man det utan att komplettera med ett till system. Riktigt bra, men kostsamt. För den undrar över idén med MFT bör kolla in David Thorpe på tuben han gör där en riktigt bra sammanfattning över systemets förtjänster.

Merläsning

Effektfilter från Lensbaby

Lensbaby har utvecklat ett nytt filtersystem som är inspirerat av hur mode- och porträttfotografer jobbar med prisman som delvis täcker objektivet för att få spännande optiska effekter. Filtersystemet kallas Omni Creative Filter System. Läs mer... 1

Snabb spegelfri toppmodell på gång från Nikon

Nikon håller på att utveckla en snabb spegelfri kamera som motsvarar dagens toppmodell D5. Det berättade Nikons nya vd och styrelseordförande Toshikazu Umatate nyligen för en japansk industritidning. Läs mer... 6

Proffsigare Gorillapod

Joby har utvecklat en version av GorillaPod 3K-stativet som är tänkt för avancerade entusiaster och proffs: GorillaPod 3K Pro. Det nya stativet kan förses med extra armar för att hålla tillbehör som lampa, mikrofon och monitor. Läs mer...

Capture One Studio för större bildproduktion

Capture One Studio är en version av Capture One 12 med speciella funktioner för större produktion av bilder. Bland annat finns direkt backup då kameran styrs från datorn och streckkodsavläsning av produkter. Läs mer...

Sony lanserar 200-600-zoom och fast 600

Sony presenterar en ny telezoom för entusiaster, FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS, och det ljusstarka proffsstelet FE 600 mm f/4 GM OSS. Läs mer...

Vi provar Sonys nya teleobjektiv

Plus Fotosidan fick chansen att prova både nya Sony FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS och Sony FE 600 mm f/4 GM OSS. Bägge ger 600 mm, bägge imponerar, men på ganska olika sätt. Läs mer...

Apple Mac Pro är extremt kraftfull

På senare år har många yrkesfotografer inom video och stillbild känt sig bortglömda av Apple. Toppmodellen Mac Pro har känts omodern och Apple har slutat sälja egna skärmar. Men till hösten blir det ändring på det. Då kommer en helt ny Mac Pro och en ny skärm: Pro Display XDR. Läs mer... 27

Tamron SP 35/1,4 Di USD är bäst hittills

Tamron firar 40 år med att lansera sitt bästa objektiv hittills under företagets historia: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD. Läs mer...

Panasonic Lumix S1H filmar i 6K

Panasonic utökar sitt utbud av fullformatskameror med en modell som är särskilt inriktad på video: Lumix S1H. Kameran har imponerande specifikationer, den kan bland annat filma i 6K/24p och 4K/60p med 10 bitar. Läs mer... 5

Vi har provat Fujifilm GFX100

Plus Fujifilm GFX 100 är den mest flexibla mellanformataren hittills. Med bildstabilisering, snabb serietagning, kvick autofokus och bra bildkvalitet vid högt ISO är GFX 100 en kamera som kan ta sig an de flesta motiv. Vi har fått möjlighet att prova GFX 100 ordentligt.  Läs mer... 20

Fujifilm GFX100: 102 megapixel och bildstabilisering

Fujifilm GFX 100 sätter en ny ribba för vad en modern mellanformatskamera kan klara av. GFX 100 kan ta 5 bilder per sekund, har inbyggd bildstabilisering och en bakbelyst sensor med 102 megapixel. Och inte minst kan GFX 100 filma i 4K med full sensorbredd och 10 bitar. Läs mer... 10

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Nikon Z6 och Z7 får ögon-AF

Nu är den nya mjukvaran klar som ger Nikon Z6 och Z7 ögon-AF. Firmware-uppdateringen innehåller även två andra betydande förbättringar. Läs mer... 2

Tre snabba hårddiskar - mindre än ett kreditkort

Små och snabba solid state-diskar som ska tåla lite extra hårda tag. Läs mer... 3

DJI Osmo Action utmanar GoPro

DJI är kända för sina drönarkameror, men ger sig nu in i ett nytt segment: actionkameror. DJI Osmo Action är en direkt konkurrent till GoPro Hero 7 Black. Läs mer...

Profoto A1X - förbättrad på 30 punkter

Profoto A1X är en förbättrad version av A1 med bland annat kraftigare batteri och kortare uppladdningstid. Nytt är också att blixten säljs i Sony-version. Läs mer...

Mindre proffsplatta från Wacom

Wacom utökar sitt sortiment av professionella ritplattor med en tredje och mindre storlek. Den mindre storleken gör att priset håller sig på en nivå som är överkomlig för många hobbyfotografer. Läs mer... 11

Nissin MG80 Pro - välkyld toppmodell

Nissin utlovar att deras kommande topmodell MG80 Pro ska klara av att avfyra 1000 blixtar med full effekt i tät följd utan att överhettas. Läs mer... 4

Mindshift Backlight Elite 45 - stor ryggsäck att vandra med

Mindshift Backlight Elite 45 är en fotoryggsäck från Think Tank som har en uttagbar kameradel. Väskan är gjord för att klara längre vandring med stor fotoutrustning. Läs mer... 1

Test: Fujifilm XF 200/2 R LM OIS WR

Plus Till mångas förvåning har Fujifilm introducerat ett litet superteleobjektiv, XF 200 mm f/2 R LM OIS WR. Vi har hårdtestat objektivet. Läs mer... 1

Lastolite HaloCompact