Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Ljusstark Leica-zoom för Micro Four Thirds

Ljusstark Leica-zoom för Micro Four Thirds

Panasonic lanserar en ovanligt ljusstark zoom med maxbländare f/1,7. Brännvidden är 10-25 mm, vilket motsvarar 20-50 mm med småbild (fullformat).

Med sin ljusstyrka och brännvidd passar Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1,7 Asph bra för reportagefotografering, men Panasonic tänker sig också att objektivet ska passa videofilmare. De kan ha nytta av att objektivet är parfokalt, det vill säga att fokusplanet inte flyttas under zoomning.

Bländaren är steglös så att ljusinsläppet kan ändras på ett snyggt sätt under filmning. Genom att dra fokuseringen mot sig kopplas objektivet om till manuellt fokusering.

Objektivet är vädertätat och den optiska konstruktionen är avancerad. Det finns 17 linselement i 12 grupper, tre av dem är asfäriska och fyra består av högbrytande ED-glas. Bländaren har 9 blad. Närgränsen är 28 cm.

Vikten är 690 gram och filterdiametern är 77 mm. Det rekommenderade priset är 1799 US-dollar.



Publicerad 2019-05-31. Läst av 3006 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2019-06-01 00:21   MattiasL
Perfekt omfång! Jag har lite gett upp Micro 4/3, men det här är jag rejält avis på.
2019-06-01 01:37   Flash Gordon
Antar nu om vi pratar med ekvivalens talar om en 20-50/4 zoom.
I så fall är det ett väldigt dyrt alternativ
Eller är det en 20-50/1.7 som gör vi kan ta bilder i sämre ljus om vi nu råkar ha en rätt kamera.
Fast eftersom det med ekvivalens är en riktigt dyrt alternativt som jämfört med min 24-105/4 IS är superdyr så somnar jag snabbt om.
Trodde under mardrömmen att att det var sant att 4/3 kunde matcha min FF.
Efter lite ekvivalensräkning insåg jag att jag kunde sova vidare med min FF, med 24-105/4 IS under kudden. Det hade bara varit en mardröm.
x-country 2019-06-01 09:37
Du låter bekymrad Mats. Du behöver bekräftelse på att du har rätt grejer. Mindervärdeskomplex är ordet som ska in på lodrät 16.
Makten 2019-06-01 09:37
Huruvida den är dyr eller inte beror på bildkvaliteten. Ljusstyrka är ett extremt dåligt mått på det. Dessutom är 20 mm betydligt vidvinkligare än 24 och en dålig jämförelse.
Däremot kan man jämföra storlek och vikt. Nu finns dock inget 20-50/3,5 till FF vad jag vet, men ditt 24-105/4 är ganska precis lika tungt.

Varför skulle MFT "matcha FF"? Största vitsen är ett mindre system, där det finns skitsmå objektiv när man behöver det.
RobinN 2019-06-01 17:15
Det är bara fokusdjupet som är "ekvivalent" med f4 20-50mm på fullformat. Ljusinsläppet är fortfarande som en f1.7.
Flash Gordon 2019-06-01 17:48
Tack och förstår fullständigt vad ekvivalens är. MItt inlägg var mer menat som ett cyniskt skämt. Varje gång som Fuji X-trans och dess objektiv behandlas handlar det alltid om ekvivalens. Att 2,8 inte egentligen är det om man räknar ekvivalent. För skärpedjupet motsvarar ju en F.4 på FF. Hur man får ett steg mindre brus med FF.

Den här kameran har 2 stegs skillnad mot FF där APS-C har ett steg.
Då bör man ekvivalent också beskriva egenskaperna på samma sätt som man gör när man beskriver APS-C.

Jag har tittat på DPR och deras första bedömning av objektivet. Det är dyrt men också väldigt bra.

Nu fotar jag både med både med FF och APS-C. Alltid hatat snacket om ekvivalens. Det vänds alltid till varför det är det format som gud välsignat. Jag har lite svårt för religioner och det gäller också inom fotografi.
paddmannen 2019-06-01 18:45
Robin, Ingångspupillen blir lika stor i de båda fallen så visst kan man påstå att ljusinsläppet blir likadant genom objektivets "hål".

Men det som räknas är ju den totala mängden insamlat ljus. Och där samlar FF-objektivet in fyra gånger så mycket eftersom dess sensor är 4x så stor. Så ekvivalensen måste ta hänsyn till detta.

Tex är 25mm, f2, ISO 200, 1/100s på M43 ekvivalent med 50mm, f4, ISO 800, 1/100s på FF. I båda fall får man samma bildvinkel, samma skärpedjup och samma brusnivå, vilket är naturligt eftersom sensorerna träffats av samma mängd ljus.
RobinN 2019-06-01 20:48
Mikael, exponeringen blir fortfarande samma vid samma inställningar. Det är bara bättre brushantering på en större sensor.
Har en ganska intressant test här: https://www.4kshooters.net/2017/09/03/full-frame-vs-micro-four-thirds-sensor-size-can-you-spot-the-difference/
paddmannen 2019-06-01 21:23
Exponeringen blir samma vid ekvivalenta inställningar. Vid samma inställningar blir exponeringen inte densamma.
RobinN 2019-06-01 21:30
Jag antar att du inte kolla vid länken där de faktiskt tagit bilder med samma inställningar? Exponeringen ser likadan ut för mig iallafall. Men håll du fast vid ditt.
PMD 2019-06-01 23:09
Alla som är förvirrade av ekvivalens i dessa sammanhang (och som blandar ihop exponering och ljusinsamling) bör läsa denna Dpreview-artikel. Den reder ut begreppen riktigt bra.

Det går inte att se hur mycket en sensor har exponerats när man betraktar en färdig bild. Man måste ha varit med och sett kamerans inställningar eller titta i bildfilens EXIF-data.

Ljusheten i en bild är inte samma sak som exponeringen av sensorn.
PMD 2019-06-01 23:24
Mikael:
Vid samma inställningar (bländare och slutare) blir exponeringen av sensorn densamma oavsett storlek på sensorn.

För att få samma brusnivå måste man dock ha en lägre förstärkning (ISO) av signalen från en mindre sensor jämfört med en större, men förstärkningen är oberoende av exponeringen.
Grevture 2019-06-02 00:45
Robin: Du tyck blanda ihop ljusinsamling (som Mikael pratade om) med exponering. Det är två saker som är relaterade, men definitivt inte samma sak. Exponering är ju ett mått på ljusintensitet, alltså hur mycket ljus per ytenhet som sensorn utsätts för. Medan ljusinsamling är den totala mängden insamlat ljus, något man kan uttrycka som exponering multiplicerat med ytan. Så för samma exponering samlar en större sensor in mer ljus.

Ljusinsamling är intressant eftersom det i praktiken blir ett mått på informationsinsamling, och hur mycket information man har tillgängligt för att skapa en bild påverkar kvaliteten på olika sätt. Till exempel i form av brus och dynamiskt omfång.

Så nej, ekvivalens handlar inte bara om skärpedjupet (de du kallar fokusdjup), det handlar också om dynamiskt omfång och brus.
Wolfgang 2019-06-02 09:03
Sensorn kan med den gluggen bara ta emot ljus motsvarande bl 3,5. Motsvarar alltså bl 3,5 i jämförelse med fullformat enl Martin Agfors artikel i Fotomagazin.
cango 2019-06-02 09:44
Det är skönt att trots denna ekvivalensdjungel, även vi med den lilla sensorn kan - trots ljussvaga (1,7?) gluggar - ändå mäkta med att ta ok bilder. All is not lost!
Makten 2019-06-02 11:50
Vad ni krånglar till det.

20/3,4 = 5,9
10/1,7 = 5,9

När ingångspupillen är lika stor så släpper objektiven in lika mycket ljus _totalt_sett_ om bildvinkeln är samma. Skärpedjupet är också samma.
Samma skärpedjup = samma ljusinsläpp, om bildvinkeln är lika.

Exponering (ljus per yta) är helt irrelevant om man inte också tar sensorstorleken i beaktande.
2019-06-01 11:07   PMD
Priset lär inte göra objektivet till en storsäljare direkt.
2019-06-01 18:52   Hans Österlind
Jag tycker verkligen det är bra att MFT får lite extrema gluggar, det gör det hela mer heltäckande. Systemet är verkligen trevligt med små gluggar och hus som ryms i jackfickan, vilket FF sannolikt aldrig kommer göra och detta mina herrar är hela idén med MFT (anser jag) men om det finns folk som vill spetsa till prestandan till sina hus kan man det utan att komplettera med ett till system. Riktigt bra, men kostsamt. För den undrar över idén med MFT bör kolla in David Thorpe på tuben han gör där en riktigt bra sammanfattning över systemets förtjänster.

Merläsning

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Test: Sony A9 II - Proffsig blir proffsigare

Plus Sony har uppdaterat A9, deras sport-, action- och pressfotokamera i första hand riktad till yrkesfotografer. Grundprestanda är desamma, upplösningen och topphastigheten har inte ändrats. Men trots detta är A9 II en ny och faktiskt avsevärt bättre kamera än sin föregångare. Läs mer... 19

DJI Matrice 300 RTK drönare med Zenmuse H20 kamerasystem

DJI lanserar en ny drönarplattform som man kan montera olika kameramoduler på. Läs mer...

Nu släpps Nikon D6 i USA

Nikons flaggskepp försenades på grund av coronapandemin - nu börjar den säljas. Läs mer... 3

USB4: Dubbla 8K-skärmar med en kabel

Den kommande USB4-standarden kommer att inkludera Displayport 2.0 och ha USB-C-kontakter. Det innebär att man kan driva två 8K/60p-skärmar från ett uttag. Läs mer... 4

Canon avslöjar mer om Eos R5

Canon PR-avdelning gör allt de kan för att maximera uppmärksamheten kring sin kommande spegelfria proffskamera Eos R5. Nu släpper de för tredje gången nya uppgifter om kamerans funktioner. Läs mer... 17

Tamron 70-180/2.8 Di III VXD - lätt och ljusstarkt

Tamron är nu klar med sin ljusstarka telezoom för spegelfria kameror som de aviserade i höstas. Objektivet är inte bara lätt och ljusstarkt - det har också en attraktiv prislapp. Läs mer... 14

Permanent förbud mot drönare i centrala Stockholm

Från och med den 26 mars blir det permanent förbjudet att flyga drönare i de mest centrala delarna av Stockholm. Läs mer... 10

Fujifilm X-T4 har inbyggd bildstabilisering

Nya Fujifilm X-T4 kan ses som en efterträdare till X-H1 och storasyskon till X-T3. Den största nyheten är bildstabiliseringen, men kameran bjuder på en lång rad förbättringar. Läs mer... 18

Test: Sony FE 20 mm f/1,8 G

Plus Sony introducerar ett objektiv som de tror kommer att uppskattas av många entusiaster, ett litet fast och lätt ljusstarkt vidvinkelobjektiv: FE 20 mm f/1,8 G. Fotosidan har fått möjlighet att testa det innan lanseringen och vi är imponerade. Läs mer...

Nya studioblixtar från Elinchrom med TTL och HSS

Elinchroms nya studioblixtar ELC 125 och ELC 500 kan användas med TTL-blixtautomatik och vid exponeringstider upp till 1/8000 sekund tack vare HSS-teknik.  Läs mer... 11

Test: Samyang AF 24/2,8 FE

Plus Samyang fortsätter bygga AF-objektiv som passar till Sonys spegelfria kameror. Här testar vi ett 24 mm vidvinkel som tack vare den måttliga maxbländaren på f/2,8 kan byggas både lätt och mycket kompakt. Läs mer... 2

Photoshop fyller 30 år - firas med nya funktioner

Den 19 februari 1990 lanserades Photoshop 1.0 för 895 US-dollar. 30 år senare firar Adobe genom att uppdatera programmet med förbättrade funktioner. Läs mer... 6

Test: Sony FE 400 mm f/2,8 GM OSS

Plus Vi testar Sony FE 400 mm f/2,8 GM OSS som är ett modernt supertele i toppklass. Läs mer... 2

Nikon Z-serien får nya funktioner

Ny firmware till Nikons Z6 och Z7 ger en ny autofokus-funktion och två rejäla förbättringar av befintliga funktioner. Även Z50 får ny firmware som ger förbättrad autofokus. Läs mer... 13

Canada Goose gör jacka för fotografer

Det populära klädmärket Canada Goose har i samarbete med en pressfotograf utvecklat en jacka som ska vara anpassad efter fotografers behov. Men jackan har väckt frågor hos många fotografer. Läs mer... 27

Test: Fujifilm X-Pro3

Plus Tredje generationens X-Pro – en mer analog upplevelse med bättre optisk sökare och en gömd skärm. Läs mer... 4

Ny pro-kamera: Olympus E-M1 Mark III

Olympus lanserar två nya pro-produkter: kameran OM-D E-M1 Mark III och en normalzoom. Läs mer... 6

Canon EOS R5 tar 20 bilder/s

Nu berättar Canon mer den spegelfria "high end"-kamera som ska lanseras senare i år. Bland annat kommer Canon Eos R5 kunna ta 20 bilder per sekund och filma i 8K. Läs mer... 30

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar