Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Ljusstarka telen från Samyang

Ljusstarka telen från Samyang

Samyang lanserar ett ljusstarkt 135 mm teleobjektiv i två versioner, för stillbild och video.

Samyang MF 135/2,0 ED UMC är konstruerat för småbildsformatet (fullformat), men fungerar även med mindre sensorer som aps-c och micro four thirds. Totalt kommer objektivet i 10 olika kamerafattningar för Canon EOS, Canon M, Nikon, Pentax K, Sony A, Sony E, Fuji X, Samsung NX, Four thirds och Micro four thirds. Samtliga har manuell fokusering.

Eftersom Samyangs längsta brännvidd i videoserien av objektiv, fram till nu varit 85mm, så har en önskan om teleobjektiv varit stor från många användare.

Objektivet innehåller ED-glas och har samma färgåtergivning som övriga Samyang-objektiv. Skillnaderna mellan stillbilds- och videoversionen är att den senare har tandning för användning med fokuseringshjälpmedel. För stillbildsobjektiven anges ljusinläppet f/2 och för videoversionen ljusgenomsläppet t/2,2.

Under första kvartalet kommer objektiven ut i handeln. Videoversionen Samyang V-DSLR 135 mm t/2,2 har ett rekommenderat pris på 4.999 kronor. Stillbildsversionen Samyang DSLR 135mm f/2 är prissatt till 4.750 kronor utom för Nikon. Priset för nikonverisonen är 5.250 kronor.



Publicerad 2015-01-12. Läst av 6723 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2015-01-12 12:00   toXXy
Är det någon mer skillnad än ljusinsläppet och tandningen för fokus?
Undrar eftersom jag både filmar och fotar med min 70D.
Så är det ingen mer skillnad borde väl bildkvalitet etc bli lika med båda objektiven vid samma ljudinsläpp?
Svar från froderberg 2015-01-12 12:04
Optiskt ska de vara identiska. Ibland har videoversioner steglösa bländare, men jag inte hur det är med den saken i det här fallet.
toXXy 2015-01-12 12:06
Tack för svaret :)
Excessus 2015-01-12 12:29
Det är ingen skillnad i ljusinsläpp. Transmittans och bländare är olika defintioner.
Falumas 2015-01-27 21:16
Det hela är mycket konstigt, fotografer ska vara intresserade av skärpedjup och filmare av ljusinsläpp. Förhoppningsvis kommer den dagen när tillverkarna anger bägge för alla objektiv. Det finns många fotografer som fotograferar rörliga ting som är mer intresserade av t-värdet än skärpedjupet och förmodligen en och annan filmare som är mest intresserad av skärpedjupet.
2015-01-12 12:06   horvendile
Trevligt! Borde på ett ungefär motsvara 85/1,4 på Nikon DX, vilket är en kombination jag saknat sedan jag bytte till FX.
Dock självfallet begränsande att inte ha AF. Dryga 5 kkr är väl inte oskäligt i sig om optiken är bra, men samtidigt brukar Nikons (förvisso uråldriga) 135/2 gå för typ 7 kkr begagnad har jag för mig. Kanske orättvist att jämföra nytt med begagnat, men ändå en realitet för den köpsugne.

Nå, ska ändå bli intressant att se tester.
jkm 2015-01-12 13:24
Borde väl bli ett 200mm f 2,8 på DX?? Cirkus... Eller tänker jag fel? Ha det gött!
horvendile 2015-01-12 14:04
Du tänker inte snett, det är jag som förklarar dåligt.
Vad jag menar är att jag på DX hade ett 85/1,4 (nå, jag har det fortfarande) och att jag gillade den kombinationen. Motsvarande kombination på FX är ungefär 135/2. Så om jag skaffade en 135/2 skulle jag få ungefär samma resultat på FX som jag fick med 85/1,4 på DX.
jkm 2015-01-12 18:58
Jag fattar... Hade oxå ett AF Nikkor 85 1,4, perfekt för konserfoto. Körde det på en D 300. Avyttrades när jag bytte system. Saknar det ibland... Ha det gött!
2015-01-13 08:22   sceptic
Canon 135 f/2 får smisk...
http://lcap.tistory.com/entry/Samyang-135mm-f2-vs-Canon-EF-135mm-2-L
Den här ser lovande ut, speciellt för undertecknad som nöjer mig med MF. Blir till att sälja av mina gamla 135 och göra plats för den här i stället.
oscarv 2015-02-06 14:37
Det skiljer några tusenlappar till Canons modell. Det kan det lätt vara värt för att få AF på tele.
sceptic 2015-02-06 18:09
Förvisso, men 4000 kr skillnad (lägsta pris på prisjakt, ex frakt) dvs nästan dubbla priset, är ju inte försumbart.
oscarv 2015-03-07 14:58
mitt Samyang 85 missade sätta skärpan 9 av 10 ggr trots att den var chippad med "confim chip" så helt värdelöst att inte ha AF på kort tele
sceptic 2015-03-10 07:22
Focus confirm med MF-objektiv på DSLR är värdelöst, där håller jag fullständigt med. Kravet för att få punkten att indikera fokus (alltså när kameran tycker att fasskillnaden är tillräckligt låg) är lägre än om kameran använder AF-objektiv. Jag har själv använt drösvis med MF-objektiv på DSLR och upplevt precis samma sak som du. En adapter jag använde kunde faktiskt "lura" kameran att ett MF-objektiv var AF, vilket gjorde att focus confirm blev mer "konservativ" och skärpan satt oftare. Eftersom jag kör spegellöst med förstorat bildutsnitt i sökaren och/eller focus peaking så har jag inga problem att sätta skärpan exakt (dock förutsatt att det jag vill fota står still, så AF har definitivt en fördel för rörliga objekt).

Merläsning

Lång telezoom och konvertrar för Canon RF

Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1L IS USM och de nya två telekonvertrarna har tidigare aviserats, men är nu klara för produktion och försäljning. Läs mer... 2

Ljusstark extrem vidvinkelzoom från Sony

Sony kompletterar omtyckta FE 12-24 mm f/4 G med en ljusstarkare proffsversion: FE 12-24 mm f/2,8 GM. Det kan passa för såväl reportage som astrofoto. Läs mer... 3

Olympus berättar mer om kommande objektiv

Olympus har uppdaterat sin produktplan för kommande objektiv och berättar mer om sin nya supertelezoom. Läs mer... 5

Canon anordnar liveevent – största lanseringen någonsin

Är det äntligen dags för lansering av Canon Eos R5? Läs mer... 3

Fler funktioner till Fujifilms GFX-serie

Fujifilm adderar en rad nya funktioner till sin mellanformatsserie GFX. Bland annat nya filmsimuleringslägen, ny AF-funktion, mer avancerad fjärrstyrning, fler videofunktioner med mera. Läs mer...

Ny vidvinkel till Fujifilm GFX

Helt i linje med sin tidigare offentliggjorda produktplan har Fujifilm lanserat en ny vidvinkel som fyller ut mellanrummet mellan de två befintliga fasta vidvinklarna. Läs mer...

Ny Sony A7S kommer snart

Det kommer snart en efterträdare till Sony A7S II. Sonychefen Kenji Tanaka berättar mer om den kommande kameran i en intervju. Läs mer... 9

187 megapixel med Leica SL2

Leica SL2 får genom en uppdatering till firmware-version 2.0 möjlighet att ta högupplösta med 187 megapixel. Läs mer... 1

Test: Fujifilm X-T4 – Nära fulländning?

Plus Fujifilm fortsätter pricka av vår önskelista och nya X-T4 har fått den mest önskade funktionen: inbyggd bildstabilisering. Tillsammans med snabb serietagning, ny tyst slutare och mycket avancerade videofunktioner börjar vi få svårt att hitta punkter att förbättra. Läs mer... 14

Nya drönarregler skjuts fram till årsskiftet

Nya EU-anpassade regler för drönare skulle införas den 1 juli 2020. Transportstyrelsen meddelar nu att de reglerna skjuts fram sex månader på grund av coronapandemin. Läs mer... 9

Äntligen är Pentax nya 85/1,4 klar

HD Pentax-D FA★ 85 mm f/1,4 ED SDM AW är ett nytt bidrag till Pentax Star-serien – en uppsättning objektiv med extra hög optisk prestanda. Läs mer... 8

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Test: Sony A9 II - Proffsig blir proffsigare

Plus Sony har uppdaterat A9, deras sport-, action- och pressfotokamera i första hand riktad till yrkesfotografer. Grundprestanda är desamma, upplösningen och topphastigheten har inte ändrats. Men trots detta är A9 II en ny och faktiskt avsevärt bättre kamera än sin föregångare. Läs mer... 19

DJI Matrice 300 RTK drönare med Zenmuse H20 kamerasystem

DJI lanserar en ny drönarplattform som man kan montera olika kameramoduler på. Läs mer... 1

Nu släpps Nikon D6 i USA

Nikons flaggskepp försenades på grund av coronapandemin - nu börjar den säljas. Läs mer... 3

USB4: Dubbla 8K-skärmar med en kabel

Den kommande USB4-standarden kommer att inkludera Displayport 2.0 och ha USB-C-kontakter. Det innebär att man kan driva två 8K/60p-skärmar från ett uttag. Läs mer... 4

Canon avslöjar mer om Eos R5

Canon PR-avdelning gör allt de kan för att maximera uppmärksamheten kring sin kommande spegelfria proffskamera Eos R5. Nu släpper de för tredje gången nya uppgifter om kamerans funktioner. Läs mer... 17

Tamron 70-180/2.8 Di III VXD - lätt och ljusstarkt

Tamron är nu klar med sin ljusstarka telezoom för spegelfria kameror som de aviserade i höstas. Objektivet är inte bara lätt och ljusstarkt - det har också en attraktiv prislapp. Läs mer... 14

Permanent förbud mot drönare i centrala Stockholm

Från och med den 26 mars blir det permanent förbjudet att flyga drönare i de mest centrala delarna av Stockholm. Läs mer... 10

Miops Capsule360