Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Metabones adapter ökar ljusstyrkan och skärpan

Metabones adapter ökar ljusstyrkan och skärpan

Speed Booster från adpatertillverkaren Metabones minskar brännvidden och ökar ljusstyrkan med faktor 0,7x. Det gör att normalobjektiv för småbild blir ett ännu ljusstarkare normalobjektiv med en APS-C-sensor.

Linspaketet i adaptern är en omvänd telekonverter som förminskar bildcirkeln som projiceras mot sensorn. Med en APS-C-sensor får man nästan samma bildvinkel med en småbildsobjektiv som om det använts på en småbildskameran (full frame). Bildvinkeln för APS-C-objektiv matchar i sin tur fourthirds-sensorer bra. Adaptern fungerar endast med spegelfria kameror.

Om ett 85 mm f/1,2 används på en Sony NEX-kamera blir brännvidden 59 mm och ljusstyrkan f/0,9. Bildvinkeln blir alltså nästan samma (85 mm jämfört med 85x0,7x1,5) samtidigt som ljusstyrkan förbättras. En mindre sensor fångar dock mindre ljus än en stor så den ökade ljusstyrkan ger inte lägre brus. Däremot kan man använda snabbare slutartider.

Metabones hävdar att adaptern även reducerar optiska fel och förbättrar skärpan (bättre mtf-värden). De menar också att adaptern minskar ljusavfallet mot hörnen på sensorn i och med att ljusstrålarna når sensorn i en mer gynsam vinkel.

Du kan läsa mer om tekniken och den optiska konstruktionen i det här pdf-dokumentet från Metabones.

Till en början säljs en adapter för Canons EF-objektiv. EF-S-objektiv passar inte. Senare kommer adaptrar för Leica R, Alpa, Contarex, Contax C/Y. Micro-fourthirds, Fujifilm X samt Nikon F (inklusive G-serien med elektroniskt styrd bländare). Ytterligare fattningar kommer därefter.

Metabones Speed Booster kostar 599 US-dollar (exklusive moms och tull).



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2013-01-15. Läst av 16795 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2013-01-15 13:13   Atropine
Läste om denna på DPR och SAR, och ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att jag måste ha en! Har redan Contax/Rollei Carl Zeiss 35, 50 och 85mm, samtliga f1,4 och redan med EF-fattning, och de skulle äntligen få leverera all sin magi med denna adapter. I princip skulle de bli som motsvarande 25, 35 och 60mm f1.0 på min NEX-5N. :)

Btw, Magnus, du har gjort samma läsfel som många andra. Någon adapter för Alpha är inte aviserad, däremot Alpa. Märkligt kan tyckas, men så står det på Metabones egna hemsida. Det är inget större intresse generellt för Alpa-objektiv afaik, men det kanske jobbar någon på Metabones som har en förkärlek för dessa? :P
Svar från froderberg   2013-01-15 13:35
Ändrat till Alpa. Tack för påpekandet.
2013-01-15 13:20   Grevture
Den här tekniken är spännande i och med intåget av spegelfria kameror (som erbjuder utrymme mellan kamera och många objektiv med "onödigt" stor bildcirkel som man kan jobba med).

Men tekniken har en del begränsningar som Metabones talat tyst om. Jag diskuterade adaptern med Joakim Bengtsson som påpekar att tekniken med en generell adapter (en som skall funka till alla olika objektiv) fungerar ganska dåligt vid större bländare än 2,8. Skall man få det att fungera bra med större bländare skulle man behöva olika korrigerade adaptrar för olika objektiv. Dessutom kan det bli en del optiska fenomen både med zoomar och innerfokuserande objektiv.

Joakim påpekar vidare att Metabones gör en klassisk fuling när det pratar om "bättre" MTF: Siffrorna hade behövt vara ca 1,5 gånger högre för aps-c-sensorer och 2 gånger högre för FourThirds-sensorer för att bildresultatet ska bli lika skarpt som på småbildssensor (FF) utan adapter ...

Men, tekniken i sig fungerar verkligen och kan säkert bli kul ihop med lämpliga objektiv. Men frågan är om det är värt priset - lär ju bli minst 6000-7000 kr i sverige.
adask330   2013-01-15 14:17
Tack för kommentaren, hoppades på att The_SuedeII skulle komma med ett utlåtande då det finns få i Sverige som är bättre på detta än honom.
The_SuedeII   2013-01-17 10:44
Ang. min kommentar om MTF-värdena som MetaBones anger - man ska ju tänka på att försämringen sker - jämfört med objektivet "naket" på en större sensor.
Så länge inte adaptern tillför eller förstärker aberrationer så att de blir 1.4ggr större än objektivets egna blir alltså den resulterande bilden skarpare
-med "Speedbooster"-adapter på APS
än samma objektiv
-med vanligt "tomt rör"-adapter på APS

Och det är ju detta som är lite spännande för många som inte har / vill ta valet att gå upp på en FF-kamera. Adaptern förminskar projektionen bak på objektivet så att allt blir mindre - man får med mer bildvinkel framför objektivet, aberrationerna förminskas, mer ljus trängs in på samma yta. Men man får räkna med lite förluster på vägen, Newtons tredje osv. Det finns ingen gratis lunch inom fysiken.
PMD   2013-01-30 18:09
Hur får du in Newtons tredje lag i det här sammanhanget?
2013-01-15 14:36   jensmarklund
Jag tänker mig: Beställa från Ebay = kanske 4-5000, köpa begagnad Sony NEX för någon tusenlapp och sen ett 50mm eller 35mm. Och där har man en Sony RX-1 för under 10k med utbytbara objektiv.

Har inget emot manuell fokus, speciellt inte med peaking. Sen lär man bara använda dessa adaptrar för f/2.8 och större bländare ändå. Behöver jag fota/filma vid f/8, kör jag utan adapter eller med annat objektiv.
ektober   2013-01-15 16:13
Nja, nu verkar det ju som att det är just vid större bländaröppningar än 2.8 som det är frågan om den fungerar så bra, om jag tolkar Martin Agfors rätt, det låter dessutom mer rimligt att det vore på det hållet.
Det låter lite för bra för att vara sant tänker jag. Om det hade fungerat bra så är jag rätt säker på att Nikon hade lanserat en liknande adapter tillsammans med D1 för 14 år sedan, men man får väl se när de första recensionerna kommer.
Grevture   2013-01-15 16:25
@Jens:

Jo, det är vid större bländaröppningar än 2,8 krävs olika anpassning (i praktiken olika adaptrar) efter olika objektiv för att kompensera för olika typer av aberrationer de har. Man kan säga att det säkert i sig fungerar, men med tveksamt resultat. På små bländare (som 8) är det nog inte alls lika problematiskt.

Sedan är det nog kanske för videofilmning som sådana här adaptrar blir mest intressanta - då får man tillgång till en hel del av skärpedjupsmöjligheterna hos en större sensor även med en mindre - och med video blir inte objektivens aberrationer alls lika problematiska (vid två megapixels upplösning döljs många synder :-)

@Samuel:

Det blir ohyggligt mycket svårare (förmodligen i praktisk mening hopplöst) att bygga en adapter för DSLR (som att Nikon skulel gjort det för sina DX-kameror). Det är ju nu med spegelfria kameror vi har fått tillgång till lite extra utrymme för adaptern mellan objektiv och sensor som annars upptas av spegeln i en DSLR.
IngNer   2013-01-15 16:43
@ Samuel
Och Nikon har faktiskt gjort just det, även om linspaketet i deras fall var integrerat i kameran, men precis samma koncept användes i Nikon E: "Its unique optical system bundles the light of the full frame lenses to the 2/3 inch CCD sensor."
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_E_series
Atropine   2013-01-15 16:49
En del av mig hoppas att ni har totalt fel ang det där med att adaptern inte skulle fungera så bra med större bländare än f/2.8. En annan del av mig inser att en adapter med glas med största sannolikhet måste kompromissa en del för att fungera med många olika objektiv. Den stora frågan är hur illa det blir. Samtidigt som den ska "trolla" bort en viss grad av objektivens optiska fel kommer den att tillföra egna. Ska man behöva köpa en för att få veta? :D
jensmarklund   2013-01-16 07:40
Alla test jag sett har varit mellan 1.4 och 2.8, med 100% crop - så känns inte som att det är problemet.
2013-01-17 01:26   MattiasL
Jag tror er, men jag kan inte smälta att det här skulle funka. Det låter som rena magin.
Svar från froderberg   2013-01-17 09:14
Så magiskt verkar det väl inte. Så här har jag fattat det:
- Även om mtf-värdena förbättras genom förminskning så kompenserar inte det fullt ut för att ett mindre sensorformat används.
- Ljusstykan blir visserligen högre, men det ger inte högre bildkvalitet eftersom en mindre sensor tar emot mindre ljus. (förutsatt att sensorerna är lika moderna).
- Det går inte att göra en universell lösning perfekt. Adaptern kommer att funka bättre med vissa objektiv och sämre med andra.

Om objektivets karaktär bibehålls kan jag tänka mig att det här är attraktivt och kul att leka mig. Den som har en Leica Noctilux kanske vill leka med det på sina vardags-Nex. Någon annan kanske vill plåta inredning Canons TS-E-objektiv eller Nikons PC-E-gluggar och bibehålla den kraftiga bildvinkeln. (varför har ingen gjort en tilt/shift-vidvinkel till APS-C?).
MattiasL   2013-01-17 12:13
Ah, nu fattar jag, och det verkar ju rimligt.
2013-01-17 06:51   laan
Jag kände direkt igen denna konstruktion från den gamla Zeiss 50mm med f0,7..

http://photoog.com/2008/06/worlds-fastest-lens-zeiss-50mm-f07/

The key idea is to make a supersized 70mm f/1 that lights a much larger image circle, and then design a “condenser” that brute-forces your way to 50mm f/0.7 by shortening the focal length and condensing the light. Basically it’s adding a 0.7x teleconverter that gives 1 f-stop.
Atropine   2013-01-17 09:56
Ptja, hade du kollat i pdf-filen som det länkas till i artikeln så hade du sett att Metabones avhandlar just den konstruktionen i sina white papers. :)

På något annat forum sas det att denna typ av lösning redan finns inbyggd, mer eller mindre, i många objektiv. Bland annat de flesta normalzoomar med fast bländare f/2.8. Vet inte sanningshalten i detta, men vi snackar ju optik. Tittar man på enskilda linsgrupper i ett objektiv så gör de specifika saker, vissa korrigerar förvrängningar och aberrationer, andra förminskar och förstorar. Säkert ganska självklara saker för den som är insatt.

Jag tycker ändå att adaptern verkar vara mycket tilltalande. Förutom brännvidds- och bländarförändringen så för den med sig ett annat stort plus- man får med hela objektivets bildyta på sin APS-kamera. Jag använder många ganska gamla objektiv på min NEX-5N, och mycket av charmen med att använda dessa är deras individuella sätt att rendera bilden. Varje konstruktion har sitt eget sätt att hantera färger, kontrast, vinjettering, bokeh och skärpeplan. Och inte att förglömma, vissa av dem har en teknisk kvalitet som kan mäta sig med många moderna och dyra objektiv.
2013-01-22 17:04   sceptic
Att den ökade ljusstyrkan skulle förtas av att sensorn är mindre (än småbildsformat, antar jag åsyftas) är väl inte sant? Adaptern skickar in mer ljus till sensorn än en tom adapter, och man kan därmed få snabbare slutartider. Att en teleconverter "stjäl" ljus ses som självklart, i detta fallet är det precis tvärtom.
Svar från froderberg   2013-01-22 17:49
Det stämmer att man kan använda snabbare slutartid. Men man vinner inte i lägre brus eftersom sensorn är mindre. Jag har förtydligat i texten.
2013-01-23 14:16   sceptic
Varför skulle man vinna i lägre brus för att man använder en adapter? Vad har sensorbrus med optik att göra? Ingen optisk konstruktion (objektiv, filter, adapter, teleconverter eller den adapter artikeln handlar om) påverkar väl sensorns benägenhet till brus?

För övrigt kan man ju utnyttja den utökade ljusstyrkan till att halvera ISO-talet (förutsatt att man vill få samma slutartid som utan adapter), vilket sänker bruset.
Svar från froderberg   2013-01-23 14:29
Jämfört med en större sensor av samma generation så får du inte lägre brus för att du sänker ISO-talet. Den större sensorn har ju en större yta som ger lägre brus vid samma ISO.

Merläsning

Effektfilter från Lensbaby

Lensbaby har utvecklat ett nytt filtersystem som är inspirerat av hur mode- och porträttfotografer jobbar med prisman som delvis täcker objektivet för att få spännande optiska effekter. Filtersystemet kallas Omni Creative Filter System. Läs mer... 1

Snabb spegelfri toppmodell på gång från Nikon

Nikon håller på att utveckla en snabb spegelfri kamera som motsvarar dagens toppmodell D5. Det berättade Nikons nya vd och styrelseordförande Toshikazu Umatate nyligen för en japansk industritidning. Läs mer... 7

Proffsigare Gorillapod

Joby har utvecklat en version av GorillaPod 3K-stativet som är tänkt för avancerade entusiaster och proffs: GorillaPod 3K Pro. Det nya stativet kan förses med extra armar för att hålla tillbehör som lampa, mikrofon och monitor. Läs mer...

Capture One Studio för större bildproduktion

Capture One Studio är en version av Capture One 12 med speciella funktioner för större produktion av bilder. Bland annat finns direkt backup då kameran styrs från datorn och streckkodsavläsning av produkter. Läs mer...

Sony lanserar 200-600-zoom och fast 600

Sony presenterar en ny telezoom för entusiaster, FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS, och det ljusstarka proffsstelet FE 600 mm f/4 GM OSS. Läs mer...

Vi provar Sonys nya teleobjektiv

Plus Fotosidan fick chansen att prova både nya Sony FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS och Sony FE 600 mm f/4 GM OSS. Bägge ger 600 mm, bägge imponerar, men på ganska olika sätt. Läs mer...

Apple Mac Pro är extremt kraftfull

På senare år har många yrkesfotografer inom video och stillbild känt sig bortglömda av Apple. Toppmodellen Mac Pro har känts omodern och Apple har slutat sälja egna skärmar. Men till hösten blir det ändring på det. Då kommer en helt ny Mac Pro och en ny skärm: Pro Display XDR. Läs mer... 27

Tamron SP 35/1,4 Di USD är bäst hittills

Tamron firar 40 år med att lansera sitt bästa objektiv hittills under företagets historia: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD. Läs mer...

Panasonic Lumix S1H filmar i 6K

Panasonic utökar sitt utbud av fullformatskameror med en modell som är särskilt inriktad på video: Lumix S1H. Kameran har imponerande specifikationer, den kan bland annat filma i 6K/24p och 4K/60p med 10 bitar. Läs mer... 5

Ljusstark Leica-zoom för Micro Four Thirds

Panasonic lanserar en ovanligt ljusstark zoom med maxbländare f/1,7. Läs mer... 18

Vi har provat Fujifilm GFX100

Plus Fujifilm GFX 100 är den mest flexibla mellanformataren hittills. Med bildstabilisering, snabb serietagning, kvick autofokus och bra bildkvalitet vid högt ISO är GFX 100 en kamera som kan ta sig an de flesta motiv. Vi har fått möjlighet att prova GFX 100 ordentligt.  Läs mer... 20

Fujifilm GFX100: 102 megapixel och bildstabilisering

Fujifilm GFX 100 sätter en ny ribba för vad en modern mellanformatskamera kan klara av. GFX 100 kan ta 5 bilder per sekund, har inbyggd bildstabilisering och en bakbelyst sensor med 102 megapixel. Och inte minst kan GFX 100 filma i 4K med full sensorbredd och 10 bitar. Läs mer... 10

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Nikon Z6 och Z7 får ögon-AF

Nu är den nya mjukvaran klar som ger Nikon Z6 och Z7 ögon-AF. Firmware-uppdateringen innehåller även två andra betydande förbättringar. Läs mer... 2

Tre snabba hårddiskar - mindre än ett kreditkort

Små och snabba solid state-diskar som ska tåla lite extra hårda tag. Läs mer... 3

DJI Osmo Action utmanar GoPro

DJI är kända för sina drönarkameror, men ger sig nu in i ett nytt segment: actionkameror. DJI Osmo Action är en direkt konkurrent till GoPro Hero 7 Black. Läs mer...

Profoto A1X - förbättrad på 30 punkter

Profoto A1X är en förbättrad version av A1 med bland annat kraftigare batteri och kortare uppladdningstid. Nytt är också att blixten säljs i Sony-version. Läs mer...

Mindre proffsplatta från Wacom

Wacom utökar sitt sortiment av professionella ritplattor med en tredje och mindre storlek. Den mindre storleken gör att priset håller sig på en nivå som är överkomlig för många hobbyfotografer. Läs mer... 11

Nissin MG80 Pro - välkyld toppmodell

Nissin utlovar att deras kommande topmodell MG80 Pro ska klara av att avfyra 1000 blixtar med full effekt i tät följd utan att överhettas. Läs mer... 4

Mindshift Backlight Elite 45 - stor ryggsäck att vandra med

Mindshift Backlight Elite 45 är en fotoryggsäck från Think Tank som har en uttagbar kameradel. Väskan är gjord för att klara längre vandring med stor fotoutrustning. Läs mer... 1

Miops Smart Trigger