Nikon meddelar att tidiga exemplar av D810 kan uppvisa ljusa prickar i bilder tagna med långa exponeringstider eller när beskärningsläger 1,2x används. Nikons verkstad fixar detta kostnadsfritt.
På verkstaden ändrar serviceteknikerna några inställningsvärden för bildsensorn och uppgraderar kamerans mjukvara (firmware).
Sedan Nikon upptäckte problemet har de inspekterar kameror som levererats och modifierat dem. Om din kamera redan är modifierad så finns det en svart prick i stativfästet.
Känner igen umbäranden att vara utan kamera. Min Nikon D800 har varit hos Nikon 5 gånger med en sammanlagd servicetid på 6 månader. 4 ggr förra året och en gång detta. Två gånger var Nikon orsak till felen.
Jag håller på min tills jag vet att jag kan vara utan den.
Det värsta är att inte veta hur lång tid det tar innan man får tillbaka kameran, vill ju ut och plåta...
Förstår att det är trist. Canon och Sony har ju också haft lite problem (fast med ljusläckage) . Antar att de allt lägre marginalerna på kameraprylar gör att kvalitetskontrollen tyvärr blir lidande, och detta i kombination med att den fantastiska upplösning vi har nu i kamerorna gör det mycket lättare att upptäcka fel.
Det var det bästa att Nikon stoppar leveranserna av D810, kunderna av D600 har haft det besvärligt, alla bor ju inte på gångavstånd till närmaste servicebutik så för många blir det lite bökigt.
D600 skulle väl också ha stoppats, men dom lärde sig av misstagen. så bra gjort av Nikon att hejda D810 för ett tag.
Dom som säljer allra mest får väl av naturliga skäl också mest felprocent antar jag.
Där tror jag att du har fel, exemplet med D600 visar klart på det tycker åtminstone jag, modellen blev snabbt mycket populär, vi mins alla vad överraskad man blev över prissättningen, och försäljningen tog fart.
Andra tillverkarklassiker är väl att under vissa perioder mata kunderna med Firm Ware för att rätta till olater med kameran, så det går nog undan på fabriken i bland.
Vet hur de känns.... mitt andra exemplar av nikon D7000 med bakåtfokus... dags att skicka in. ja, de blir ju att punga ut närmare 400kr i egen ficka för att skicka med hus och objektiv... helt otroligt att de är tillåtet att göra på detta sätt.
Det är väl tyvärr så att en del produkter dras med tveksam kvalité i början av en produktcykel, dock så har Nikon inte råd att släppa kameror med fel på marknaden. Deras marknadsandel är inte tillräckligt stor för att de ska ha råd med detta.
Jag fick vänta fem veckor (!) på att få sensorn rengjord på min D800. När jag ringde sa man att det skulle ta några dagar. Sedan sköt man upp rengöringen gång på gång, man ljög och sa att den skulle göras i morgon. I morgon var flera gånger.
Till slut lyckades man glömma att boka frakten så att paketet vandrade omkring i Sverige mellan olika Schenkerombud.
Efter fem veckor kom så kameran, rengjord och fin tillbaka. Inte ett ord till ursäkt eller beklagande.
Tyvärr kan jag inte rekommendera Nikons service.
Att få åtgärdat ett fabrikationsfel utan kostnad verkar Nikon vilja få mig att vara tacksam över?!? Min D600 har varit på service sammanlagt 12 veckor pga oljestänk, hur kul är det att vara utan sin (för min plånbok) dyra kamera? Sista gången den lämnades ut fick jag beskedet att den förmodligen behöver servas var 3000:e exponering!! Skojar dem eller…!?! 3000 exponeringar tar inte lång tid att göra slut på, en månad eller så...Ge mig en ny kamera eller ÅTGÄRDA felet 1 gång för alla! När jag å en kamrats vägnar lämnade in hennes Canon på service, fick hon en lånekamera under tiden. Den servicen har inte Nikon, ger inte mycket för servicen när det gällerD600:an tyvärr.
Det löftet har jag inte hört och har inte fått något sådant erbjudande. Ska ta upp det med återförsäjaren. Min D90 har varit helt problemfri och den r mkt väl använd. En toppenkamera enligt mig. TACK för tipset om D600:an!
TACK för tipset, men det förändrar ju ingenting. Har inte lust att lämna in kameran var 3000e exponering. Jag har kontaktat Nikon och inväntar med spänning deras svar.
Det står inget om att du behöver lämna in kameran efter var 3000:e exponering.
Så här står det (bl.a.) i stycket "Lösning":
"De ger din kamera service, inklusive besiktning, rengöring och byte av slutare och andra relevanta delar."
och
"Men om flera dammfläckar fortfarande är märkbar i bilder som har tagits med en D600 på vilken ovanstående tjänst har utförts flera gånger, kommer Nikon att ersätta den med en ny D600 eller en motsvarande modell."
Ett slutarbyte har stor chans att eliminera problemet, och om det inte gör det så står det ju att Nikon byter ut kameran.
Nya D600 tror jag är sällsynta numera. Den enda motsvarande modellen som finns är D610.
Tänk på att varje ny kamera har ett inbakat garantipris.
Det är ca 40% på kamerans pris.
Därför kan den "grå makrnaden" sälja till mycket lägre pris.
Då reparerar de inte felen, bara byter ut mot ny kamera och
tar förlusten själva.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
24 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Bengt
Det värsta är att inte veta hur lång tid det tar innan man får tillbaka kameran, vill ju ut och plåta...
D600 skulle väl också ha stoppats, men dom lärde sig av misstagen. så bra gjort av Nikon att hejda D810 för ett tag.
Dom som säljer allra mest får väl av naturliga skäl också mest felprocent antar jag.
Något samband mellan felprocent och försäljningssiffror tror jag knappast existerar.
Andra tillverkarklassiker är väl att under vissa perioder mata kunderna med Firm Ware för att rätta till olater med kameran, så det går nog undan på fabriken i bland.
Till slut lyckades man glömma att boka frakten så att paketet vandrade omkring i Sverige mellan olika Schenkerombud.
Efter fem veckor kom så kameran, rengjord och fin tillbaka. Inte ett ord till ursäkt eller beklagande.
Tyvärr kan jag inte rekommendera Nikons service.
Hade en D80 för ett antal år sen som gick 60 000 exponeringar innan ja bytte ut den, hade aldrig några problem och fungerar fortfarande.
https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/60030
Så här står det (bl.a.) i stycket "Lösning":
"De ger din kamera service, inklusive besiktning, rengöring och byte av slutare och andra relevanta delar."
och
"Men om flera dammfläckar fortfarande är märkbar i bilder som har tagits med en D600 på vilken ovanstående tjänst har utförts flera gånger, kommer Nikon att ersätta den med en ny D600 eller en motsvarande modell."
Ett slutarbyte har stor chans att eliminera problemet, och om det inte gör det så står det ju att Nikon byter ut kameran.
Nya D600 tror jag är sällsynta numera. Den enda motsvarande modellen som finns är D610.
Det är ca 40% på kamerans pris.
Därför kan den "grå makrnaden" sälja till mycket lägre pris.
Då reparerar de inte felen, bara byter ut mot ny kamera och
tar förlusten själva.