Proffsfoto

Artiklar > Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Vi vet inte hur Nikon 500 mm f/5,6E PF ED VR kommer att se ut, men räkna med att det blir lättare än 200-500/5,6 och kortare än vad det är i 500 mm-läget.

 

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka.

Objektivet heter Nikon AF-S Nikkor 500 mm f/5,6E PF ED VR och blir storebror till superkompakta AF-S Nikkor 300 mm f/4E PF ED VR som lanserades i januari 2015. Objektiven har ett PF-linselelement (Phase Fresnel) som bryter ljuset i en brantare vinkel än konventionella linselement. Det gör att objektivet blir kortare och därmed också lättare.

Nikon uppger inte någon vikt, men vi gissar på något hekto under 2 kilo. Det baserar vi på att telezoomen 200-500/5,6 väger 2,3 kilo och Canon 400/4 DO II med liknande linselement som Nikons PF-objektiv väger 2,1 kilo.

Nikon AF-S 300/4 PF ED VR lanserades 2015 och väger bara 755 gram.

Nikon avslöjar inte när objektivet ska lanseras eller vad det ska kosta, men det är nog en god gissning att objektivet visas upp i samband med Photokina i höst.





Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-06-14. Läst av 8300 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
2018-06-14 11:20   pdahlen
Spännande och intressant om priset blir rätt
2018-06-14 12:33   Skrymt
Min gissning på pris blir 59 990kr.
Svar från froderberg   2018-06-14 13:03
Jag tror betydligt lägre. Canons 400/4 kostar 70 000 kr och är ett halvt steg ljusstarkare. Och Nikons 200-500/5,6 ligger på 15 000 kr och deras 300/4 PD på 18 000 kr. Min gissning är rekpris 30-35 tusen.
ravi   2018-06-15 13:28
Nu slant du vid tangentbordet Magnus; Bländare 4 är väl ändå ett helt steg ljusstarkare än 5,6?
Svar från froderberg   2018-06-15 15:28
Nja, vad jag menar är att om vi skulle likställa brännvidden så skulle det skilja ett halvt steg mellan 400/4 och 500/5,6. Den blir alltså mindre än 400/4, men större än 400/5,6. På liknande sätt skiljer det ett halvt steg mellan 500/4 och 600/4.
Der Steppenwolf   2018-07-22 02:27
Nikon har inte fattat att de inte längre är ensamma om fina objektiv. Priset blir därefter. Tänk en fin beggad Volvo så är du i trakterna ;) Glad att jag lämnade deras "läger".
martinot   2018-07-25 21:50
@Elvir

Det är väl frivilligt om man vill köpa ett objektiv eller inte?

Känner inte något tvång att köpa detta, även om att det är kul och riktigt intressant teknik, och utmärkt att det finns för de som har behov av det.

Finns ingen orsak att behöva lämna ett helt system bara för att man inte väljer att köpa alla objektiv som finns för det?

Finns massor av för mig alldeles för dyra objektiv för tex. Sony och Leica (men även proffsobjektiv för Canon).
2018-06-14 14:43   swedart
De är tvugna att dra ner på vikten och behålla kvaliten om det ska hänga med Fujifilm, Olympus mfl. Bara priset som de behöver tweaka på också.
Nästa steg blir spegellöst, kan man hoppas.
Svar från froderberg   2018-06-14 15:30
Nja, så enorma skillnader är det ju inte. Ekvivalenta kombinationer av hus och objektiv brukar bli rätt lika i storlek och vikt. Naturligtvis har spegelreflexer ett visst handikapp viktmässigt på grund av spegel och prisma, men det skillnaden är inte enorm.

Nikon D500 + 300/4 PF + 1,4x III
760g + 755g + 250 g = 1765 g (41 650 kr)

Olympus E-M1 Mark II + 300/4 IS
574g + 1270g = 1844 g (40 979 kr)

Canon 7D Mark II + 400/5,6
910g + 1250g = 2160g (29 440 kr)

Panasonic Lumix DC-G9 + 200/2,8 +1,4x
586g + 1245g + 200g = 2031g (47 985kr)
A I Nikolis   2018-06-15 00:57
Det där var ett konstigt påstående (Thomas). Skulle inte tillverkarna vara intresserade av att sänka vikten om inte spegellöst hade funnits? Givetvis skulle de det ändå. Lättare utrustning är ju ett mål för i stort sett alla tillverkare. Sedan som Magnus visar, med just teleobjektiv är inte skillnaden så stor i vikt mellan DSLR och ML.
Grevture   2018-06-15 14:29
Alexander: Jag håller med dig, men vill bara tillägga att skillnaden i storlek/vikt inte är speciellt stor för några objektiv. I teorin borde vidvinklar kunna bli mindre och lättare på spegelfria, men i praktiken vill man av prestandaskäl ändå bygga dem som retrofokuskonstruktioner vilket innebär att de tenderar att bli ungefär lika stora och tunga oavsett om man kör en kamera med eller utan spegel.

Överhuvud taget spelar ambitionen när det gäller optisk kvalitet större roll för storlek och vikt än om man har en spegel eller inte.
2018-06-16 21:57   martinot
Kul och riktigt intressant!

Gillar mitt 300/4 PF grymt (och även mitt 200-500/5,6). Kanske blir för dyrt för mig personligen med detta nya 500/5,6 PF, men ser fram emot presentation och tester.

Merläsning

TEST: Sony A7 III

Plus Sony har inte snålat med A7 III. Trots att den är betydligt billigare än A7R III är upplösningen den enda riktigt tydliga skillnaden. Det innebär att A7 III är ett stort lyft jämfört med föregångaren A7 II. Läs mer... 13

Tips för fotografering i varmt väder

Sommarvärmen kan ge härliga bilder, men kan också ställa till en del problem för oss fotografer. Här kommer några tips på hur du minimerar dem. Läs mer... 6

Flera nya objektiv från Fujifilm

Som tidigare utlovat lanserar Fujifilm två nya proffsobjektiv. Ett mycket ljusstarkt teleobjektiv, 200 mm f/2 med matchande telekonverter, och en ljusstark vidvinkelzoom. Samtidigt berättar Fujifilm om ytterligare tre kommande objektiv. Läs mer... 26

Interview with Leica about future cameras

Leicas direktör Stefan Daniel berättar tämligen öppet om nuvarande och kommande produkter i en intervju som en av våra kollegor inom EISA gjort. Texten är på engelska. Läs mer... 2

SD Express: Ny standard för extremt snabba SD-kort

I kameravärlden håller vi på och gradvis på och överger SD-kort av typen UHS-I (max 104 MB/s) för de snabbare UHS II-korten (312 MB/s). Och snart kommer ännu snabbare UHS III-kort (max 624 MB/s). Men bortom det kommer nu även SD Express och drastiskt ökade maxstorlekar. Läs mer... 2

Ambitiös och ljusstark normal för Pentax

Ricoh satsar på att nå högsta kvalitet, såväl optiskt som mekaniskt, med nya HD Pentax-D FA* 50 mm f/1,4 SDM AW. Men den höga ambitionen återspeglar sig också i priset och vikten. Läs mer... 3

Sony FE 400/2,8 GM OSS är rekordlätt

Sony vill utmana Canon och Nikon om att locka yrkesfotograferna. Det senaste vapnet i den kampen är ett 400/2,8 supertele som är betydligt lättare än Canons och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 29

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...