Proffsfoto

Artiklar > Nikon Z 24–70/2,8 S – Proffsig Z-zoom

Nikon Z 24–70/2,8 S – Proffsig Z-zoom

Nikon utökar sitt objektivutbud i Z-serien med en ljusstark normalzoom: Nikkor Z 24–70 mm f/2,8 S.

Objektivet är 25 procent mindre och 18 procent lättare än motsvarande objektiv med F-fattning. Vikten  är 805 gram.

Den optiska konstruktionen består av 17 linselement i 15 grupper. Två av linselementen är i ED-glas och fyra är asfäriskt formade. Närgränsen är 38 cm och filterdiametern är 82 mm.

Linsytorna har Nikons Nano Crystal antireflexbehandling men även den nya beläggningen Arneo som ytterligare ska förbättra motljusegenskaperna. Front- och baklinserna har fluorbehandling som gör att väta, fett och smuts inte fastnar lika lätt.

Objektivet är rejält vädertätat.

Nikkor Z 24-70 mm f/2.8 S kommer finnas tillgänglig hos återförsäljare från april 2019. Det rekommenderade priset är 25 990 kronor inklusive moms.



Publicerad 2019-02-14. Läst av 4757 personer.

16 Kommentarer

snap01 2019-02-14 18:36  
Dom tar bra betalt Nikon. Normal zoomen till fuji mellanformat är billigare än denna.
Makten 2019-02-15 16:44
Visst, men GF-gluggen är ett helt steg ljussvagare. Vilket gör det lättare att få vettiga prestanda. Omfånget är också en skvätt mindre.
iSolen.se 2019-02-14 20:27  
Som väntat, samma pris som för vanliga 24-70/2.8, dvs dyrt men jag kommer väl ändå köpa det så småningom,

Coolt med skärm och programmerbar knapp på objektivet, det var innovation.

Oväntat att objektivet är mindre, det borde blivit längre.
Svar från froderberg 2019-02-14 21:25
Kanske inte så konstigt att objektivet är kortare. Enligt en produktspecialist på Nikon Europa som jag pratat med ger den nya fattningen fördelar för objektiv upp till 80 mm. Det går att göra objektiven mer kompakta. Ett annat exempel på detta är 14-30/4.
iSolen.se 2019-02-14 21:36
Jo för diametern förstår jag det, men registeravståndet är t o m kortare än Sonys. Deras 24-70 är väl lika mycket längre som registeravståndet är kortare.

Nåja, ibland kommer det oväntade positiva tekniska nyheter. Nu blev jag lite mer sugen på Z7, ett av problemen trodde jag skulle vara längre objektiv.
ztenlund 2019-02-15 12:34
Man kanske ändå inte ska jämföra helt med Nikons egna 24-70/2,8:or med tanke på att de är byggda enligt en annan princip. De har ju konsekvent byggt objektiven enligt principen med variabel storlek på motljusskyddet, vilket ju Canon gick ifrån och tredjepartarna inte använder sig av. Detta i sig driver ju upp storleken. Den senaste varianten har de ju dessutom klämt in VR i, vilket de kommer undan utan här eftersom det finns i kamerahuset.

Ang. kortare registeravstånd än Sony så är det nog inte registeravståndet i sig som är problemet, utan att FE har både kort registeravstånd och ganska trång fattning. Nikon Z har bara kort registeravstånd, men det är ju ganska gott om utrymme sett till diametern.
PMD 2019-02-15 14:38
En liten display på objektivet finns det tidigare exempel på.
PMD 2019-02-15 14:42
Nu är ju zoomobjektiv ganska mycket mer komplicerade än objektiv med fast brännvidd, men den senare sortens objektiv av vidvinkeltyp kan göras kortare om registeravståndet är tillräckligt kort jämfört med hos en spegelreflexkamera eftersom man inte behöver konstruera ett vidvinkelobjektiv som en retrofokuskonstruktion. Retrofokusobjektiv blir längre än "vanliga" vidvinkelobjektiv.
Grevture 2019-02-15 15:22
Per: Man behöver fortfarande retrofokus för att uppnå någorlunda telecentricitet, men med större diameter borde man komma undan med en mindre extrem retrofokuskonstruktion (i och med att den större diametern i sig själv förbättrar telecentriciteten). Plus att man möjligen kan göra retrofokuskonstruktionen i sig själv kortare om den får vara vidare.

Men man slipper inte ifrån retrofokus om man vill ha någorlunda kant- och hörnprestanda.

Det är ju annars en av fotohistoriens roliga nycker - DSLR-objektiv designade på filmtiden var ju redan från början förvånansvärt bra anpassade för digitala sensorer (som har högre krav på telecentricitet än film) just för att spegelboxen tvingade alla att ta till retrofokuskonstruktioner.
ztenlund 2019-02-15 17:42
"En liten display på objektivet finns det tidigare exempel på. "

Ja, Zeiss har det på Batis-serien. Ett mer extremt och lite äldre exempel är Sigmas 200-500/2,8.
Anders F. Eriksson 2019-02-15 21:46
Programmerbar knapp tror jag inte heller är nytt.
ztenlund 2019-02-15 21:56
Nej, det är inte ens nytt hos Nikon med knapp på objektivet. Det finns främst på fräsiga teleobjektiv, men de går nog inte att ställa in på så många olika funktioner som tydligen ska gå för Z-varianten.
Calle S 2019-02-16 09:19
"En liten display på objektivet finns det tidigare exempel på."

Canon har det på sin budget-zoom EF 70-300mm f/4-5,6 IS II USM.
Theia 2019-02-14 22:00  
Imponerande MTF-kurvor!
Grevture 2019-02-14 22:19
Jo det nya objektivet är av kurvorna att döma skarpare än AF-S 24-70 mm f/2,8E VR i vidvinkeländen och betydligt skarpare i teleänden, och då jämför vi med att det bästa 24-70-objektivet på marknaden. Verkar onekligen imponerande.
lonian 2019-02-15 23:10  
Mitt nuvarande tamron 24-70 väger 825 gram. Kul att Z objektivet ligger på den nivån.
Men sen var ju priset det där lilla extra.
Staffan Zetterlund 2019-02-16 15:01  
Är det någon som vet om Tamron/Sigma har något på gång till Z kamerorna ?
Svar från froderberg 2019-02-16 18:48
Jag pratade med Tamrons europachef i höstas och han sa att deras 28-75/2,8 som finns för Sony också ska komma för Nikon Z och Canon RF. Han uppskattade att det skulle ta ett år att göra om 28-75 för Canon och Nikon, alltså hösten 2019. Han sa även att det kommer fler objektiv för spegelfria kameror framöver.

Sigma kommer med största sannolikhet också göra objektiv för Nikon Z (och Canon RF).

Merläsning

ANNONS