Proffsfoto

Artiklar > Nikon Z6 II och Z7 II lanseras 14 oktober

Nikon Z6 II och Z7 II lanseras 14 oktober

Det är snart dags för ett generationsskifte för Nikon spegelfria Z-serie. De nya modellerna kommer att heta: Nikon Z6 II och Z7 II.

Nikon Z6 II och Z7 II kommer att lanseras den 14 oktober klockan 18.00.

Eftersom den enklare modellen Z5 har fått dubbla minneskort kan vi räkna med att Z6 II och Z7 II också får det. Troligen blir det en plats för CFExpress (som är XQD-kompatibel) och en plats för SD UHS-II-kort.

Nya kameragenerationer bjuder alltid på mer kraftfulla processorer. Det här kan ge möjlighet till snabbare serietagning, förbättrad autofokus och bättre videoprestanda. Troligen får vi se 4K/60p i någon av modellerna.

Det är också troligt att Z7 II får en högre upplöst elektronisk sökare.

När Z6 och Z7 lanserades fick Nikon kritik för att det inte fanns något batterigrepp som tillbehör. Den här missen gör knappast Nikon om. Så till Z6 II och Z7 II får vi säkert se ett batterigrepp med alla knappar och rattar som behövs.



Publicerad 2020-09-29. Läst av 6835 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

2020-09-29 19:56   lonian
En flipskärm som kan vridas så man kan se sig själv hade vart skoj.
martinot 2020-09-30 09:45
Hatar flippskärmar!

Hoppas att det blir främst en *fotokamera* - och inte en vloggarpryl!
lonian 2020-10-03 02:25
Den kan användas för båda delar om en flip skärm finns.
martinot 2020-10-10 11:37
Skall man främst fota, så föredrar jag dock en "normal" och snabbt vinklingsbar skärm.

Gillar inte alls flippskärmen på tex. XT4. Hoppas att Nikon inte tar efter detta.
2020-09-29 20:58   esbtse
Z6ii bör få en flip screen för att locka till sig V-bloggare från Fuji, enligt vad jag hört får den det inte och där missade Nikon igen ett öppet mål.
Makten 2020-10-01 09:05
Sånt kan annars skrämma bort fotografer som vill använda skärmen för att fotografera från höfthöjd. Själv kommer jag inte köpa Sony a7C av den anledningen, vilket jag annars gjort. Funkar ju inte om man måste vinkla ut skärmen och vrida den 180° för att se bilden bakifrån. Skärmen bör vara placerad mitt bakom objektivet, inte vid sidan av.

Förresten, har du nånsin skrivit nåt positivt om någon produkt?
esbtse 2020-10-01 23:46
Tror Zeiss 135mm/2.0 och Zeiss 15mm/2.8 och Zeiss 85mm/1.4 är bra linser. Men jag väntar tills jag köp dessa och provat på en FF kamera med minst 45 Mpixel innan jag uttalar mig.
Tror även D850 är en någorlunda ok kamera men jag väntar tills jag har köpt kameran innan jag uttalar mig.

Linser som jag tycker är ok är Zeiss 18mm/3.5, Zeiss 35mm/2.0, Zeiss 100mm/2.0, Nikkor 24mmPc/3.5, Nikkor 45mmPC/2.8,Nikkor 85mmPC/2.8, Nikkor 200mm/2.0, Nikkor 300/2.8, Nikkor 60mm/2.8 Macro, Hasselblad CF 80mm f/2.8 Hasselblad CFI 50mm/4, Hasselblad CF 180mm f/4.

Kameror Fuji GW 690III och Hasselblad 503 CW tycker jag är bra.
Anders F. Eriksson 2020-10-02 20:22
Ah, har du alltså testat de objektiv du listar här på en FF-kamera med minst 45 megapixlar eftersom du kan uttala dig om dem?
lonian 2020-10-03 02:24
Jag förstår inte vad du har för problem med en flip skärm.
martinot 2020-10-10 11:42
Håller helt med Martin H.

Gillar inte alls flippskärm - hatar det. Själv har jag vägrat att köpa XT4 av enbart den anledningen, vilket jag annars gjort.
2020-09-29 21:03   jonas18z
Vad är det egentligen som gjort att z-serien inte blivit lika hypad/ populär som Sony, Fuji och kanske nu till och med Canon.

Är det nikons avsaknad av bra objektiv?

Är det nikons ekonomiska läge?

Är det det att det på något sätt skulle vara sämre?
Svar från froderberg 2020-09-29 21:14
Sony och Fujifilm har ett stort försprång. Canon har enorma ekonomiska muskler och är ett större märke.

Panasonic verkar dock inte ha fått luft under vingarna än för sin småbildsserie.

Jag är lite förvånad över att Z6 inte sålt mer än den gjort. Jag tycker det är en bra kamera till bra pris och det finns bra objektiv till. Kan det vara så att Nikon-fotografer är mer konservativa?
esbtse 2020-09-29 21:52
Tror orsaken är att man som Nikon fotograf känner sig övergiven av Nikon då de byter optikfattning ihop med att de var snåla och inte skickade med adapter till F-optiken gratis. Det är oekonomiskt att hoppa på massor med olika optikfattningar för amatörer som inte tjänar pengar på fotograferandet och man byter därför inte ut optik i onödan utan enbart om man måste, speciellt om man samlat på sig massa optik genom åren så blir byte av optik mycket dyrt och det finns ju också D850 eller begagnad D810, D4s, D5 som fortfarande är bra kameror. Det är en stor nackdel är att man inte kan använda de utmärka D optiken AF med screw drive och dessa optik fungerar bra med 24 Mpix och 36 Mpix sensorerna. För Z7 och för den delen D850 bör man nog överväga att gå igenom äldre optik för att se om de håller måttet.
Även att Z6 saknade dubbla kortplatser och en fungerade vertikalgrepp är avskräckande.
Claes Hillén 2020-09-29 22:57
Bra objektiv? Jag har fem objektiv till min Z6. Helt otroligt bra prestanda på dem, dessutom låg vikt. Nästan alla har fått guld hos Cyberphoto. Inte så dyra heller faktiskt men rätt fula och plastiga är dom. Kan man leva med fula grejjer så är Nikon Z superbra. För övrigt har jag tre Fujifilmhus med tillhörande gluggar och Canons fullformatare 5D MKII så jag har en del egna erfarenheter att jämföra med. De saker som nämns här räcker nog inte för att få mig att uppgradera.
unoengborg 2020-09-30 00:49
Nikon led väl lite grand av samma problem som Sony hade med sina första A7 modeller, nämligen att det fanns få objektiv att välja på. Kommer att lös sig för Nikon så småningom, precis som det gjorde för Sony
lonian 2020-09-30 07:46
Det sved rejält att bli tvungen att gå vidare till XQD från SD kort. Kortpris på ca 2000kr samt en kortläsare därtill som inte var billig den heller.

Men när det nu är gjort så saknar jag inte SD kort längre. Går överdrivet fort att flytta över filer.

Med det sagt så kan jag förstå att folk står över Z6 och Z7.
Z6II och Z7II är nog det smartare valet för dem som fortfarande kör SD kort.
pdahlen 2020-09-30 07:54
Magnus är säkert på rätt spår att nikonägare är mer konservativa, vi har ju haft fattning i över 60 år och att då byta, hemsk tanke. Själv hade jag föredragit en spegelfri inne i ett typ D850 hus, med F fattning och jag tror nog att många fler nikonister hade snabbare gått över, nu blir det att använda en adapter till Z fattning om man inte ska börja byta bort alla sina objektiv. Att vissa tredjepart har visat sig fungera sämre på Z modellerna gjorde ju inte saken bättre. Det kan ju inte vara fattningen i sig utan nikon måste ha ändrat något mer i funktionaliteten. Själv kommer jag säkert att köpa någon Z med adaptern någon gång och kanske något enstaka Z objektiv om det verkligen sticker ut, 20/1,8 tycker jag verkar lite frestande
SSD 2020-09-30 09:34
Nikon, men även Canon, var "sena på bollen" vad gäller Spegellöst. Kalla det konservativt men när i princip hela press- och sportfotokåren kör (körde) Nikon/Canon och de står för stora volymer byter man inte bara så där. Båda märkena var också fast förankrade i fotoindustrin och som "stor drake" är man inte alltid snabbfotad. Sony (Minolta) var i ett annat läge och tog chansen/möjligheten. Vad hade de att förlora?
När sedan Nikon släpper Z6/Z7 gör man det med mycket fina kameror och en ny objektivfattning. Det var garanterat tvunget men gjordes säkert med stor vånda. En FTZ adapter fanns framme och bakades in i paket med husen (så i princip gratis) samtidigt som man hade en tydlig "roadmap" för optik som skall komma. Dock funkar merparten av F-fattnings objektiven. Men man gjorde ett fatalt misstag och det var detta med dubbla kortplatser. Youtube mobben gick bananas och det var ingen hejd på hur farligt det var att inte fota med dubbla minneskort. Hela ditt fotografiska verk kunde ju förintas om det inte fanns på minst 2 minneskort. I det "surret" drunknade mycket av det som var bra. Sedan var AF inte i klass med Sony vilket säkert bidrog. De som valt Sony/Fuji/Panasonic osv såg chansen att hugga "draken" i halsen, och så skedde. Som Nikon fotograf är det förstås mindre roligt att följa. Där har man under ett antal år vart "king of the hill" på DSLR och hånat Canonister för sämre ISO prestanda mm. D850 får väl anses som en av, om inte den bästa DSLR som gjorts. Nu stod man bredvid och såg det spegellösa tåget accelerera. Men med en D5 och en D850 i sin ägo har det ju självklart gått bra att fortsätta fotografera, t.o.m riktigt bra. Tillfällen har bjudits när den segellöse fotografen stått bredvid och fipplat med ännu ett batteribyte och där man kunnat skicka på ett litet tjuvnyp som "jasså, redan batteritorsk! jag har 80% kvar...Men självfallet hoppas jag nu att Nikon kommer med 2 hus som matchar konkurrenterna ännu bättre. Prisbilden ser dock mörk ut, och det gäller alla märken. Det är rätt tydligt att priserna stiger vilket lär betyda att ett Z7ii hus kommer kosta runt 45,000-50,000:-, precis som Canon R5, Sony A7R. Gluggarn blir dyrare (Canons nya är ju sjukt dyra) och att byta en D850 och "the holy trinity" till Z7ii och "Z holy trinity" lär betyda att man får sälja sina organ eller liknande för att klara utgiften. Men det är inte billigare hos Sony eller Canon så man är inte ensam på organsäljararenan.
martinot 2020-09-30 09:52
Att Nikon släppte Z6 och Z7 utan dubbla kortplatser gjorde att de automatiskt gick bort helt för mig att ens överväga.

Andra vet jag skippade pga. avsaknad av möjlighet för batterigrepp.

Två oförlåtliga generalmissar av Nikon (på två annars mycket trevliga och konkurrenskraftiga kamerahus).

Hoppas att Nikon lärt sig av denna läxan gällande mkII.

Som Magnus är jag hoppfull ivf! 😊
smislo 2020-09-30 11:12
>Att Nikon släppte Z6 och Z7 utan dubbla kortplatser gjorde att de >automatiskt gick bort helt för mig att ens överväga.
>>Andra vet jag skippade pga. avsaknad av möjlighet för batterigrepp.
>>Två oförlåtliga generalmissar av Nikon (på två annars mycket trevliga och >konkurrenskraftiga kamerahus).

Detta har inte haft någon betydelse för mig och har väldigt svårt för det med dubbla kort som kom egentlige på senare år...
Hoppas att NIKON med de nya kameror går över SONY/ CANON med AF, annars inget annat saknar jag på "gamla" Z6...
esbtse 2020-09-30 12:16
Haft stora problem med bortapade bilder på kameror med enbart en kortplats. Så jag köper inte en ny kamera med enbart en kortplats, Adpater var svindyr. En plastbit som man måste betala flera tusen för.
PMD 2020-09-30 14:09
Nikon och Canon var "sena på bollen" vad gäller spegelfria systemkameror enbart om "spegelfri" ska läsas som "spegelfri småbild".

Sony och Leica kom med sina spegelfria småbildsmodeller cirka fyra år innan Canon och Nikon. Fyra år kan vara en lång tid, men inte om man redan har stor erfarenhet sen tidigare av spegelfri kamerateknik, vilket ju både Canon och Nikon hade.

Visst hade Sony ett försprång men inte så stort som många tycks tro. Missarna med Z6 och Z7 (om man tycker att det fanns stora missar med dem) berodde knappast på kompetensbrist vad gäller spegelfritt.
ztenlund 2020-09-30 14:35
"Adpater var svindyr. En plastbit som man måste betala flera tusen för."

Mellan ett och två tusen i paket med någon av kamerorna, lite beroende på tidpunkt.
Staffan Zetterlund 2020-09-30 19:54
Men batteripack finns ju nu, vet inte om det inte fanns när dom släpptes ?
Staffan Zetterlund 2020-09-30 19:59
Jag köpte min Z7 ganska omgående när den kom o i paket med Z7 så kostade den 1000:- o det tycker jag nog inte var så farligt :-)
Anders F. Eriksson 2020-09-30 20:14
Batteripack finns, men det saknar alla funktioner förutom strömförsörjning.
esbtse 2020-10-02 05:36
NEW NIKON Z6II & Z7II. Too little too late?
https://www.youtube.com/watch?v=99w5mcsbK68
MikaelSB 2020-10-02 08:35
Vem bryr sig vad källarknäppisen Ken Wheeler tycker? Och vem skulle vilja genomlida elva minuter av hans osammanhängande kackel? Skriv ut dina egna tankar.
PMD 2020-10-02 14:38
"Vem bryr sig vad källarknäppisen Ken Wheeler tycker?"

Alldeles för många ...
c.m.s 2020-10-02 14:43
Vet inte hur stor roll det spelar men Nikon har ju inte gjort mycket väsen av sig jämfört med Sony/Canon enligt mig. Tycka vad man vill om youtubers och influensers men jag tror definitivt de spelar roll, speciellt när det gäller att nå ut till den yngre generationen. När Canon och Sony släpper något så har snart alla youtubers en kamera i sin hand och berättar om den medan Nikon verkar att ha svårt att ens få ut sina produkter till de stora recensionssidorna. De verkar också ha mycket svårare att få ut sina produkter till användarna, känns som långa papperslanseringar, som tex deras 70-200.
Corona har ju inte gjort saken bättre såklart men Canon och Sony lyckas ju trots allt.
Anders F. Eriksson 2020-10-02 20:19
Både Z6 II och Z7 II lär ju vara ute hos en del testare redan nu, men det är inte så konstigt att inga seriösa testare/youtubers lagt ut något eftersom kameran ännu inte är släppt.

Fåntratten Wheeler har ju inte heller testat kameran, men har förstås inga problem att såga den ändå.
c.m.s 2020-10-02 21:58
Jag pratar inte om Z6/7 II, utan om produkter som Nikon släppt det senaste året.
esbtse 2020-10-03 15:44
Psykologiskt ger Nikon ett snålt intryck och att de försöker lura av sina kunder så mycket pengar de kan.
En plastbit med förgyllda kontakter kostar under en 100 lapp att tillverka och långsikigt har det nog varit bättre för Nikon att skicka med den gratis till gamla kunder om de verkligen var intreserade att få dessa kunder med F-optik att köpa en Nikon Z kamera i stället för att gå över till Sony.

Nya kunder köper antagligen Z seriens optik och behöver ej adaptern.

Men frågan var ställd som varför så få Nikon DSLR ägare går över till Spegellösa Z kameror.

Vidare så har adaptern en fot som krockar med många snabbkopplingar och man behöver därför sätta kameran på ett L-fäste för att kunna använda dessa. Det medfört en till merkostnad på ca 1000 kr samt kameran blir då tyngre och större och då faller ju konceptet med att den är mindre än en DSLR kamera. För de fotografer som inte fotograferar video är det inte så stora fördelar med en spegellös kamera förutom att IBIS kan användas på gamla optik som saknar VR. Ekonomisk är det ingen bra affär att byta kamera i onödan.
MattiasL 2020-10-03 23:44
Det kan nog ha en del att göra med konservatism. Jag tillhör garanterat de konservativas skara. Har visserligen (förstås) funderingar på att smyga över till spegelfritt i framtiden, men då lutar det trots allt åt Sonyhållet. Det beror mest på att det finns ett stort gäng sköna Zeissobjektiv i programmet, och att de har haft tid att utvecklas med sitt försprång. Inga tvivel om att Z är toppen, men FTZ-adaptern känns inte som en avgörande fördel, för plötsligt känns F-objektiven oproportionerligt klumpiga och prestandamässigt bedagade, utom en del teleobjektiv.
MikaelSB 2020-10-04 10:01
"Psykologiskt ger Nikon ett snålt intryck och att de försöker lura av sina kunder så mycket pengar de kan. En plastbit med förgyllda kontakter kostar under en 100 lapp att tillverka och långsikigt har det nog varit bättre för Nikon att skicka med den gratis till gamla kunder om de verkligen var intreserade att få dessa kunder med F-optik att köpa en Nikon Z kamera i stället för att gå över till Sony. "

Nu snackar du ju strunt igen. Det är inte en plastbit, utan adaptern har en del elektronik för att styra bländararmen för F-optiken bland annat. Med metallskenar för bajonetterna och signalkontakter. Samt rätt välkonstruerad också. Det är inte en dumadapter som vissa tredjepartstillverkade tidigare använt för att kunna montera manuella objektiv till olika fattningar.

Skulle Nikon skicka med adapter till gamla kunder? Hur sker urvalet? Tidigare kunder utan en Z-kamera har ju ändå ingen nytta av adaptern. Vilket onödigt meck. Adaptern kostar oftast mellan 500-1000kr i samband med ett kamerapaket. Det är inte så mycket att kriga över. Särskilt inte när Z-objektiven är grejen och utbudet börjat sakta mogna så att FTZ-adaptern rent generellt börjat ha spelat ut sin roll som ett sätt att kunna mjukstarta det nya systemet.
martinot 2020-10-10 11:50
Håller med. "Plastbit" är ju helt fel då det är en aktiv adapter. Vore det enbart en simpel plastbit så hade vi sett 10 st. olika kinakopior.

Tror inte heller Sony skickar med den normalt, förutom i vissa paket (som även Nikon).

Håller med alla i tråden (förutom Magnus Sony Svensson/CMS som verkar gilla) att Ken Wheeler är en totalt oseriös klickbaitare. Tom. mer oseriös än sin namne Rockwell (och det är en bra bedrift). Knappast någon stor "influencer" för seriösa fotografer (och vi är nästan de enda som köper kameror, resten köper nya telefoner istället).

Att alla känner till och skrattar åt honom är däremot en annan sak... :D
2020-09-29 21:18   vilden
Det experimenteras och utvecklas så ofantligt många tekniska lösningar att den egna kreativiteten i fotokonsten riskerar att bli lidande.
För att inte tala om hur mycket en bild kostar idag och då menar jag priset för en "fullteknisk" kamera. ( 30.000 eller mer för ett kamerahus och ett lika dyrt, eller dyrare objektiv på det).
Jag menar inte att "gnälla" utan bara funderar på om jag , över huvud tagit, kommer att ha råd att fota i en snar framtid?
ha de gôtt
Svar från froderberg 2020-09-29 21:34
Jag har lite svårt att hänga med i resonemanget. Om du redan har en kamera så tillkommer nästan inga kostnader, man behöver ju inte köpa det senaste.

Vad det gäller kreativiteten så har det väl i långa tider funnits teknik som kanske kan ge en slags konstgjord kreativitet. Jag tänker t ex på stjärnfilter, filter som ger orangefärgade himlar eller liknande digitala effektfilter som funnits i digitalkameror i många år.
esbtse 2020-09-29 21:39
Utrustning har inget med kreativitet att göra. Jobba med den utrustning du har och slutför projekt samt studera konst. Under tiden du jobbar med projekten märker du vad som behöver komlitteras i utrustningen. En fördel med digitalt är korta ledtider och man slipper dyra filmkostnader så en kostnad på 20-30 tkr för en kamera spar man in på några år. Dock håller jag med att det blir svårare för vanligt folk i Sverige att spara ihop pengarna på grund av Globaliseringen tar bort stora delar av medelklassen.
Anders F. Eriksson 2020-09-29 21:57
@Thomas: Hur resonerar du egentligen? Du skriver kommentarer i nästan alla nyhetstrådar där du klagar på att de nya prylarna som kommer inte är tillräckligt bra på ett eller annat sätt, och samtidigt skriver du t.ex. i den här tråden att utrustningen inte har med kreativitet att göra och att man fortsätta med sina gamla prylar ...
martinot 2020-09-30 09:58
@anders;

Mycket bra reflektion över dessa "gnällspikar" som väldigt ofta dessutom säger helt emot sig själva!

Avser dock ingen enskild person, men ett märkligt fenomen jag känner igen på Fotosidan från och till i olika nyhetstrådar. Varför klaga på att nya produkter kommer, om man samtidigt ändå säger sig vara helt ointresserad av nya produkter?

Ologiskt.

Bara att skippa att läsa om produktnyheter om man inte är intresserad. Enkelt! 😊
A I Nikolis 2020-10-02 20:50
Sture: Din kommentar är helt obegriplig av två anledningar: 1) Försvinner din nuvarande kamera bara för att nya kommer? Nej. 2) Varför skulle det bli svårare att vara kreativ? Att göra det grundläggande med en kamera är ju lika lätt som alltid oavsett hur många nya funktioner de får. Och tro det eller ej, nya funktioner kan också medföra ny kreativitet, som t.ex att IBIS möjliggör handhållet fotande i mörka miljöer där det skulle vara lönlöst annars.

Kika bara på Leica som är avskalade kameror utan extra funktioner. Är dem billiga? Nej.
vilden 2020-10-03 17:33
Precis det jag menar. När den kamera jag har är slut, för det kommer den att bli, så har jag förmodligen inte råd att köpa en ny. Med all "lullull" blir den alldeles för dyr och jag får "fota" med mobilen.
MattiasL 2020-10-03 23:37
Men nog ska väl en sådan kamera hålla ett decennium eller så iallafall?
MattiasL 2020-10-04 12:41
Sedan får man väl snarare säga att digitalkameror blivit förhållandevis riktigt billiga. En D100 kostade väl också runt 30000 om jag inte minns fel.
ztenlund 2020-10-04 12:50
https://www.fotosidan.se/cldoc/news/priset-faststallt-pa-nikon-d100.htm

"Det rekommenderade cirka priset på nya Nikon D100 kamerahus, inkl uppladdningsbart batteri och laddare, är fastställt till 29 990 kr inkl moms."

"Denna attraktiva prisnivå gör Nikon D100 till ett mycket spännande alternativ för den avancerade fotografen som ännu inte har gett sig in i den digitala spegelreflexvärlden."

:)
2020-09-29 23:00   MikaelSB
Vad jag hoppas på är snabbare uppdateringsfrekvens på sökarbilden. 100-120hz hade gjort en väldigt stor skillnad. Gärna tillsammans med en högre upplöst panel.

En funktion jag saknar i Z6:an är att förminska sökarbilden till en mindre centrerad bild. Lämpligt när man har glas- eller solglasögon på sig. Vill minnas att Fuji XT-2 hade den funktionen. Väldigt fiffigt.

Med sina brister så tycker jag ändå Nikon gått in starkt med sin första omgång spegellösa småbildskameror. Lite polering och lärskap från de två senaste åren så tror jag systemet kommer att utvecklas starkt nu när de fräckare objektiven sakta är på väg in.
2020-09-30 07:22   Bengf
Nikon har nog för bra spegelreflex kameror, och en stor kundkrets där att ta hand om. Tidiga 1tums spegelfria ville inte riktigt ta fart för Nikon, man var på gång med släpp av 3 stycken nya kameror, men avbröt lanseringen helt plötsligt. Nikonägare är nog som antytts mera konservativa förmodligen.

Man släppte dock en ny APS-C Z50 den får väl konkurrera med Fujifilm i så fall och selfie klarar den också.
2020-09-30 09:26   light
Vad är det för mening med att blåsa upp en sådan här nyhet så stort på förstasidan? Det ges ju inte ett kommatecken av fakta.

Som dpreview skriver: "Absolutely no information is given about the Z7 II and Z6 II cameras aside from their respective names...".

Kunde ni inte ha väntat två ynka veckor tills de presenterats?
Anders F. Eriksson 2020-10-02 20:30
Om Nikon skickar ut en pressrelease att de kommer att berätta mer om kommande kameror om två veckor är det ju självklart att ALLA fotosajter publicerar det. Det är precis som med allt annat; Om x dagar visar Apple sina nya lurar, den 31 februari presenterar Volvo sin nya vätgasbil etc.

Det skulle snarast vara tjänstefel av Fotosidans redaktör att inte skriva om detta, och som synes är det rätt många som är intresserade (har du klagat hos dpreview också, förresten?) ;)

FS publicerar sällan eller aldrig rykten om nya produkter, men det här är ju bara en förhandsinformation om att det kommer att komma. Om du inte är intresserad så är det ju bara att skrolla vidare ...
light 2020-10-02 22:00
Om Anders vill försvara och omfamna Nikons helt tomma och innehållslösa marknadsföringstrick, så varsågod. Jag för min del vidhåller min kritik och tycker FS borde ha hållit huvudet kallt och inte bjudit Nikon på gratis mastodontreklam utan istället på sin höjd nämnt om händelsen kort i en mening utan bild.

Att kommentarerna här har kommit upp till ett visst antal visar tyvärr bara att Nikons marknadsföringsstrateger har lyckats i sitt manipulativa uppsåt. Känn er blåsta!
ztenlund 2020-10-02 22:15
"Att kommentarerna här har kommit upp till ett visst antal visar tyvärr bara att Nikons marknadsföringsstrateger har lyckats i sitt manipulativa uppsåt. Känn er blåsta!"

Gå genast till spegeln utan att passera gå. ;)
PMD 2020-10-02 23:10
Ragnar skrev:
"Om Anders vill försvara och omfamna Nikons helt tomma och innehållslösa marknadsföringstrick, så varsågod."

Då är det väl snarare Nikon du ska klaga på/hos än på Fotosidan och Anders?
2020-09-30 09:45   sears
Håll tyst och ta mina pengar!

MvH
Johnny
2020-09-30 10:38   Jan Rönnlund
Ja nu har det vaknat en viss nyfikenhet i alla fall.
Hade tänk köpa några D850 men nu finns det anledning att avvakta och titta på de båda husen.

Julklappen kan komma tidigt i år ;)
Behöver 2 st hus så kanske ett av varje då.

Gissar att man måste ha varit riktigt snäll i år för kalaset blir nog dyrt?

Äntligen Nikon är vi på väg ikapp lite med Canon/Sony m.m.

Jag förstår att Nikonanvändare inte tagit steget till spegelfritt då vi sitter med fantastiska hus/objektiv i DSLR.
Ja med massor av fina objektiv i både Nikkor och en del fina piratmodeller.

Nyfiken väntan då
esbtse 2020-09-30 12:18
D880 kommer inom ett år. Jag väntar på den.
Jan Rönnlund 2020-09-30 12:32
Vad är det för spec på den? ja ryktesvägen förståss ;)
esbtse 2020-10-01 20:52
Har inte set någon spec. ännu från Nikon men samplat av yrkesfotografer på Youtube. Det finns två svar, det förväntas antagligen en 60 Mpix eller en uppdaterad D850. Oavsett vad det blir så räcker upplösningen en D850 för mig men om det blir 60 Mpix och behåller dynamiken någorlunda inom 1 till två steg av D850 så är det också ok.
Jag behöver en kamera till mina gamla Zeiss och Nikon optik men funderar på att skaffa en digital mellanformat på 50 Mpix inom några år då det passar mitt fotograferande bättre och jag har tröttnat på Nikon som inte kommer att stödja F i framtiden.
Anders F. Eriksson 2020-10-01 21:42
Men ... Utrustning har ju inget med kreativitet att göra så då borde det väl fungera med det som finns tillgängligt idag? Nikon har ju för övrigt inte övergett F-fattningen eftersom det finns en utmärkt adapter för det som inte alls är dyr. Att den inte fungerar med äldre objektiv med skruvfokus (som oftast är klart sämre än de nyare gluggarna) kan förstås vara en nackdel ...
lonian 2020-10-03 03:04
Nackdelen med ftz adapter och om du ska ha kameran monterad på stativ så går det inte så lätt att byta objektiv från ett F mount till ett Z mount då ftz adapterns fot är i vägen. Önskar det kom en till ftz adapter som är helt rund utan fot.
2020-09-30 10:40   cardazio
Kör z50 m ftz adapter till de släpper en fullformat i samma behändiga hus. Gärna ibis och 1/8000s, men ej nödvändigt för min del.

Z gluggarna är bättre på många punkter men efter man lagt 20-30k på objektiv sitter man där med bara två till tre objektiv totalt. Hur kul är det? Var finns de prisvärda objektiven? *Syrsor*

Kräver att man nyttjar adapters eller trissvinst för att få ut nyttan med systemet just nu.
2020-10-03 18:27   esbtse
Synd att det fortfarande är 20 Mpix på Z6II. Den har varit mer intressant för mig med 24 eller helst 26 Mpix då jag fotograferar landskap. D7II köper jag inte då jag kommer köpa en D850/D880. Kvar är då Z8 men det beror på priset. Om Z8 kommer kosta 60 tkr så går jag över till Fuji GFX 50R med en Normal Zoom eller köper den senaste digitala bakstycket till Hasselblad 503C/M. som också är på 50MPix.
Anders F. Eriksson 2020-10-03 20:16
Ser du skillnad på 20 och 24 Megapixlar i en utskrift? I så fall är du nog tämligen unik.
ztenlund 2020-10-03 20:23
I det här fallet krävs att man ser skillnad på 24 MP och 24 MP, eftersom Z6 har det antalet pixlar, vilket höjer svårighetsgraden ytterligare.
Anders F. Eriksson 2020-10-03 20:49
Ja, då blir det förstås ytterligare en nivå på dumheterna :)
MikaelSB 2020-10-04 10:06
Nikon Z6 är 24.5MP. Tvåan förväntas ha samma sensor.
esbtse 2020-10-04 14:37
Du har rätt . Jag såg 20 Mpix på en länk. Då blir det ett mer realistisk alternativ för mig som backup kamera om Z8 är är dyr.
esbtse 2020-10-04 14:38
Saknar man argument går man på person
Anders F. Eriksson 2020-10-07 20:22
Ett alternativ om man inte har några bra argument är att hänvisa till youtube ;)

Merläsning