Merläsning
Test: DJI Mavic 4 Pro – kraftfull och mångsidig
Fotosidan testar
Plus
DJI Mavic 4 Pro är en kraftfull och mångsidig drönare för den som utför professionella uppdrag och för den som gör egna kreativa projekt. Det är en rejäl pjäs som är både större och tyngre än sin föregångare – men också med ny gimbal, bättre flygegenskaper och högre precision i tracking och hinderavkänning.
Läs mer...






























15 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Simulerat slutarljud finns redan i R3.
Inställningsmöjligheter för serietagning á la 1DX-serien hade jag också uppskattat. I R3 är det bara variabelt i customläget, som är tänkt för upp till 195 bilder/s. Annars finns det bara tre lägen, om jag inte minns fel nu.
Det gäller nog att bara tacka och ta emot det som kommer istället. R5 är ju rejält uppdaterad jämfört med vid släpp så de som köpte i starten har ju fått otroligt mycket mer för pengarna.
En efterfrågad detalj är att det nu går att spara sina personliga inställningar på minneskortet.
På kommentarerna förstår jag att R5 släpar efter R3 i flera avseenden.
Någon 30-minutersgräns har aldrig funnits, inställningarna kunde man spara på kort från början och nu kan man även spara nätverksinställningarna. Sånt fanns på 1DX för många år sedan.
Det är ett större kliv från 5:serien upp till R3 än vad många tror. De flesta tänker nog mest på större batteri, tåligare konstruktion och fokusering med hjälp av ögat, men det finns ju flera andra funktioner hos R3 som tillsammans med nämnda ger ett mer kompetent hus än modellerna under. Skam vore det annars med tanke på prisskillnaden. 1dx modellerna har funktioner som inte ens R3 har men saknar samtidigt alla fördelar som spegelfritt ger. R1 kan bli magiskt bra och dyr😅
1DX saknar också några nackdelar som spegelfritt ger.
Säkerligen, men 1DX är liksom alla DSLR en dinosaurie. Jag är övertygad om att det är ytterst få tillverkare som kommer tillverka nya kameror av den typen (av både prestanda- och kostnadsskäl).
Undrar hur det hanterar pixelbruset.
Om man inte vill ändra utsnittet (märkbart) så är det mycket lättare att låta kameran flytta sensorn lite, lite grann än att flytta hela kameran.
Vid pixelshift är väl de separata bilderna tagna med bara en kanal i taget för att få bort färgmoare och öka kvaliteten i färgerna. Mao något helt annat än bara sammanfoga några foton.
Aj då, hade Sonys pixelshift (förklarande bild)i huvudet när jag skrev detta, där sammanslagningen utav fyra bilder möjliggör att samtliga pixlar får chans att mäta respektive färg noggrannare istället för att gissa utifrån omkringliggande pixlar. Nu vet vi ju inte om Canon gör något motsvarande men oavsett blir det nog inte jämförbart med att själv slå ihop lite bilder i LR/PS.
När jag skalar ned bilderna till 15000x10000 (150MP) så blir det bra efter lite uppskärpning med "smart sharpening".
Så visst är uppgraderingen med 400MP intressant och användbar om man någon gång behöver lite extra krut i en statisk bild. 🔍
Nja. Jag får nog revidera min uppfattning.
Idag tog jag en nu testserie och jämförde R5 högupplöst bild 400MP mot en RAW-bild förbättrad i photoshops Camera RAW till 180MP (4ggr större än originalets 45MP).
Kamerafilen på 400MP skalades ned till 180 MP och skärptes upp.
Det var stor skillnad mellan bilderna. Den förbättrade RAW-bilden var mycket skarp medans den nedskalade (400MP till 180MP) bilden var luddig och saknade fina detaljer i jämförelse.
Men visst kan den nya funktionen vara användbar till statiska bilder om man inte har tillgång till programvara som gör jobbet bättre.