Proffsfoto

Artiklar > Ny vidvinkelzoom från Leica

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen.

Liksom flera andra objektiv i den spegelfria SL-serien är den nya vidvinkelzoomen ingen lättviktare. Den väger in  på 990 gram trots att ljusstyrkan är blott f/3,5-4,5.  Filterdiametern är 82 mm och närgränsen är 25 cm.

Den optiska konstruktionen består av 18 linselement i 12 grupper. Två av linelementen är asfäriskt slipade och tre är gjorda av specialglas. Leica utlovar att objektivet ger liten uppkomst av optiska fel som distorsion och aberration. Även de interna reflektionerna ska våra låga.

Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35/3,5-4,5 Asph börjar levereras den 23 april. Det svenska priset är 55 900 kronor inklusive moms.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-04-10. Läst av 1545 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
2018-04-11 08:49   per-erik åström
56 tusen för en vidvinkelzoom! Inte med bästa vilja i världen kan det anses rimligt. Jag vågar påstå att t ex Fujifilms motsvarande brännvidd, till en 1/6-del av priset håller samma mekaniska och optiska kvalitet. Leica-hysteri är vad det handlar om.
Svar från froderberg   2018-04-11 10:47
Det går inte att jämföra så. Precis som Zeiss Otus-serien blir en del Leica-objektiv väldigt dyra av den enkla anledningen att utvecklingskostnaden fördelas på relativt få objektiv. En annan faktor är att det är dyrare att göra bra vidvinklar för större sensorformat.

Det krävs naturligtvis jämförande tester för att se skillnader i bildkvalitet. Det går inte bara att gissa utifrån en nyhetsnotis.
per-erik åström   2018-04-11 13:00
Om detta kan man ha synpunkter naturligtvis, men för de allra flesta typer av fotografi kan det omöjligen vara så att en optik som är FEM gånger dyrare än motsvarande för Fuji, Nikon, Canon osv också skulle vara fem gånger bättre optiskt. Det tror jag bara inte på, men överbevisa mig gäna. Om det stod Nikon på optiken och med samma pris som Leica, så skulle den vara osäljbar. Nu är den Leica-märkt och då accepteras vilka galna priser som helst. Absurt är vad det är.
Svar från froderberg   2018-04-11 13:28
Det är nog ingen som påstår att objektivet skulle vara fem gånger bättre. Det är samma sak som med hifi. De bättre massproducerade prylarna ger mest för pengarna. Ska du ha bättre/exklusivare saker, men som görs i små serier, så blir det mycket dyrare, men bara lite bättre.

Det stämmer kanske att objektivet skulle vara osäljbart om det stod Canon eller Nikon på det, men det är inte säker längre. Eftersom deras kameror numer har en så pass hög bildkvalitet att de lockar tidigare mellanformatskunder så finns det också en liten marknad för extremt bra objektiv i små serien. Canon lanserade nyligen flera nya TS-E-objektiv. Canon TS-E 50/2,8L kostar 26 000 kronor och har inte ens autofokus ...
PMD   2018-04-11 16:49
Ja, det här är inget unikt fenomen för objektiv. På de flesta områden får man betala väldigt mycket för den allra sista förbättringen. Det är väl inte heller någon som vill påstå att en Ferrari generellt sett är sju gånger bättre än en Volvo? För ett fåtal är det så, men för en och annan kan det också vara sämre med en Ferrari än en Volvo.

Och det är inte alls så att vilka galna priser som helst accepteras för att en vara är Leicamärkt. Om det vore så skulle ju Leica sälja som smör och vara det kameramärke som det såldes mest av.

Inte mycket att orda om, alltså.
Jottas   2018-04-12 09:52
Det börjar bli mycket tröttsamt med dessa kommentarer om priset på ffa Leica. Om man inte har råd, köp den inte då! Det är inte så att det finns ett samhälleligt ansvar hos tillverkare att tillhandahålla utrustning till priser alla har råd med. Sen finns det ett värde i och mycket svårigheter med att vara bättre än alla andra. Att hitta en nisch där det går att sticka ut. Leica har mycket bra objektiv. Så har Zeiss och Rodenstock också. Alla kostar mycket. Alpas kameror och Hasselblad kostar också skjortan men alla har det gemensamt att de ligger i framkant av vad som är möjligt att göra. Och sälja. Canon, Fuji och Nikon är ju inne på ett helt annat segment med volym som ger vinsten. Det är riktat till en medelklass, eller slarvigt uttryck en vanlig Svensson. Och till den stora massan fotojournalister tex.

Så anser man att Fuji då tex är bättre kör på den då! Då är det ett bra val. Men det finns många som med fog hävdar att det är en högre kvalité mekaniskt, optiskt och resultatmässigt med utrustning från Leica, Alpa, Hasselblad, Linhof osv. Osv.. det finns en marknad för dessa. (Även om de flesta i den målgruppen inte är sportfotografer. ) Och alla dessa märken har en lång historia. Skulle det vara som du säger att det är ett fem ggr för högt pris så skulle de flesta redan synat bluffen och köpt en Fuji istället. För inte ens märkestokiga vill slänga bort pengar.
trumflis   2018-04-12 10:00
Jag tycker det är kul med alla de här som får spel så snart Leica släpper något. Argumenten är oftast rätt torftiga och ilskna. Piggar upp, så att säga
2018-04-11 09:38   trumflis
Japp, där kom den

Merläsning

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 6

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41

Leica-märkt telezoom till Panasonic Lumix

Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2,8-4 Asph är det tredje och sista objektivet i en serie med högkvalitativa zoomar från Panasonic. Tidigare har det kommit en vidvinkelzoom och en normalzoom. Alla tre har ljusstyrka f/2,8-4. Läs mer... 2

Sony HVL-F60RM: Radiostyrd proffsblixt

Sony HVL-F60RM är en kraftfull blixt tänkt för att användas med Sonys spegelfria kameror. Blixten kan radiostyras och det går att ansluta ett extern batteri som ger kortare uppladdningstider. Läs mer... 5

Tamron 28-75/2,8 på gång för Sony

Tamron 28-75 mm f/2,8 Di III RXD blir det första objektivet för Sonys spegelfria fullformatare från Tamron. Men vi får vänta ett tag på det. Läs mer... 8

Tålig telezoom från Tamron

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD är ett billigare, mindre och lättare alternativ till SP 70-200/2,8 som kom förra året. Läs mer... 6

Test: Sigma 12-24/4 Art

Sigma 12-24/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket. Läs mer...

Samyang XP 50/1,2: Ljusstarkt för dig med Canon

Samyang utökar sin Premium-serie med XP 50 mm f/1,2. Precis som med storebror XP 85 mm f/1,2 är tanken att erbjuda ett billigare alternativ till Canons populära motsvarigheter. Läs mer... 3