Prylnytt
Den legendariska OM-serien får nytt liv. Analoga Olympus OM-4Ti efterträds av digitala Olympus E-M5 (OM-D) efter ett uppehåll på 10 år.
Olympus E-M5 (OM-D) har samma micro-fourthirds-fattning som Olympus Pen-kamerorna. Den har också inbyggd bildstabilisering. Jämfört med befintliga Pen-modeller har E-M5 en modernare sensor på 16 megapixel och mer avancerad bildstabilisering.
Med hjälp av en tvåkärnig processor och avancerad brusreducering kan Olympus ta upp kameran till ISO 25.600. Seriebildstagningen ligger på 9 bilder per sekund med låst autofokus och 4,2 bilder/s med följande autofokus.
Olympus påstår att E-M5 har världens snabbaste autofokus. Hur de kommit fram till det låter vi vara osagt tills vi testat kameran.
Till det yttre ansluter sig E-M5 till tidigare modeller i OM-serien. Det innebär bland annat en inbyggd elektronisk sökare med 1,44 miljoner bildpunkter. Förstoringsgraden är 1,5 gånger vilket ger en stor sökarbild.
Kameran har vinklingsbar pekskärm med en 3-tums oled-panel med 610.000 bildpunkter (troligen samma som i Samsung NX200).
Naturligtvis finns filmfunktion i full-HD-storlek (1920x1080 pixlar) med 30 bildrutor per sekund. Filmerna sparas i mov-format med H.264-komprimering. Det går också att välja avi-format med Motion Jpeg-teknik för den som direkt vill dela med sig av sina filmer.
Kameran är väderskyddad och säljs i paket med ett nytt väderskyddat objektiv: M.ZUIKO DIGITAL 12-50 mm f/3.5-6.3. Paketet kostar 12.000 kronor enligt Olympus cirkaprislista.

Under 2012 kommer två nya objektiv från Olympus: M.ZUIKO DIGITAL ED 75 mm f/1.8 och M.ZUIKO DIGITAL ED 60 mm f/2.8 makro.
En lång rad tillbehör säljs till kameran:
HLD-6 Väderskyddat batterigrepp
FL-600R Blixt med ledtal 36 (vid ISO 100)
MMF-3 Väderskyddad Four Thirds-adapter.
Ett undervattenhus kommer att finnas i mitten av sommaren 2012 som kan användas ned till 45 meter.
49 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag med, till denna måste man väl ha adapter för gamla Olympusobjektiv?
Det enda jag kan komma på som saknas är IR-fjärrkontroll. Och lite mer avancerade video-format förstås, så där är fortfarande Panasonics GH2 överlägsen.
Precis! Istället har vi fått Nikon 1. :-/
Tyvärr är de stora jättarna mindre benägna att göra nischprodukter idag. Det får småtillverkarna göra som ändå inte kan konkurrera om i mittfåran. Se på Fujifilm, Pentax, Ricoh och Olympus.
Fast jag är inte säker på att EVIL-kameror kommer att räknas som nisch-kameror om säg 5 år.
I LOVE built-in flash and I hate the fact that it has been omitted in this camera. Naturally I have external flashes for both my systems (Canon EOS 5D Mark II which also lacks built-in flash and Olympus E-P3). But I really enjoy having a built in flash that I never forget to bring, and that I never have to mount/unmount.
For me, its a show stopper. I'll hold on to my EP-3 even though I really like the improved sensor and a couple of other things. Hopefully an EP-4 comes in the future.
Kameran har ju en clip-on flash, som jag antar följer med.
Jo, lös blixt följer med men då förlorar man lite av smidigheten, t ex ta av/på när man har i liten kameraväska. Jag gillar popup blixt som är inbyggd i kameran.
Behöver man en bättre/kraftigare blixt så gör man ett aktivt val och använder en sådan.
Tycker nog ändå att Olympus gjort en korrekt "design trade-off" med att exkludera blixten, trots allt tar blixtladdningskondensatorn samt högspänningskretsarna plats och stör övrig elektronik. Med "accessory port" får man ju anslutningen till extern blixt på köpet, bättre vädertätning, samt nån bråkdels bländarsteg lägre brus i bildprocessningen. Acceptansen med en extern blixt hos en entusiastkamera finns ju hos andra populära modeller, såsom hos gamla E-1. Vidare så hade OM-3/OM-4 ej heller intern blixt. Nåväl, är en intern blixt absolut nödvändig, kanske en DMC-GX1 eller E-P3 är ett bättre val.
Hur snabb den är, brus, Dynamiskt omfång etc etc
Annars vore kul att ha en ny kamera till dessa gluggar. Priset är inte så skrämmande heller.
Finns väl i princip adapters till 'allt mellan himmel och jord' till m4/3...
http://www.youtube.com/watch?v=xG6RraONBzs&feature=related
En Pen serie och en OM serie.
Det betyder nog att E serien fasas ur och dom
bara satsar på mikrofattningen.
Stor EVF sökare och ser ut att ha bakre och främre
inmatningshjul, så kan bli en farlig konkurrent till NEX7
och Panasonic G3.
HG/SHG-objektiven till klassiska Four Thirds är tidlösa. Olympus har i dagsläget E-5 som bästa alternativ till dessa tungviktare. Huruvida en E-6 kommer eller inte, är inte känt utanför Olympus product marketing, men att stöd för de klassiska objektiven kommer att finnas är med all sannolikhet säkert. Förhoppningsvis med teknik á la Fujifilm / Nikon CX med fasdetekterings-celler på sensorn.
Det finns väl värre träsk att sitta fast i än Sony-träsket? ;-) Själv är jag inte så förtjust i de yxiga linjerna på OM-D. Men det gläder mig att se att den får så varmt mottagande av olympusfolket här. Det är verkligen kul att se alla kameranyheter som poppar upp ganska ofta nu.
Min favoritkamera på 1970-talet var Nikon F2, men jag hade bara råd med en OM-1 (som var tvåa på favoritlistan). Den sålde jag, men har nu köpt en jättefin OM-1n för att vara nostalgisk med.
E-M5 tycker jag mer liknar E-1/3/5 än OM-serien, men visst finns det släktdrag.
Det verkar vara en rätt kompetent kamera, och faktiskt mindre än jag hade befarat att den skulle bli, så risken att ett exemplar hamnar hos mig är rätt stor.
Leica M9 är nostalgi för vissa.
Nikon D4 och Canon EOS-1D X är japanska Godzillor, för de med blind förkärlek till småbildsformatet. Nikon D800 och Canon 5D är så litet som småbild kan bli. Knappast att vi ser småbildsformatet utan spegelreflex, för det måste nya objektivserier ju tas fram. Fujifilm X-Pro1 är förmodligen så stort vi kommer att se spegellöst?
OM-4:ans multispotmätning saknar jag fortfarande även om histogram fungerar hyggligt.
Löjligt!
(Det var för övrigt kritik mot Olympus, inte mot Fotosidans rapportering.)
Design, linjer. Vad har vw beetle gemensamt med bubblorna från 50 och 60-talen!?
Har dålig koll på bilar, bättre koll på kameror. Designmässigt har OM-D väldigt lite gemensamt med OM-kamerornas utseende.
Sorgligt hur Olympus fördummar sina konsumenter genom att låtsas återuppliva något framgångsrikt. Det här drar ju hela OM-systemet i smutsen! Nostalgibluff!
För övrigt är uppgifterna om sökarstorleken motstridiga. Dpreview skriver 0,92x men varken DP eller FS anger vid vilken brännvidd. Det normala är att (konstigt nog) använda 50 mm på samtliga sensorformat, och då vore 1,5x ungefär som en D700 eller 5D, medan 0,92x är skituselt.
Om (EVL) okularet förstorar/projicerar en bild av en plan LCD blir inte förstoringsgraden för denna projicerade bild oberoende av objektivets förstoringsgrad? Alltså, vi har två optiska system med sensor-LCD brygga emellan.
Synd att LCDns upplösning inte är tillräcklig för att man skall kunna skippa den stora LCDn bakpå och spara 5mm på djupet.
Förstoringsgraden mäts ju i jämförelse med omgivningen, vilket betyder att en snävare bildvinkel ger större förstoring om sökarbilden håller bibehållen storlek.
Att 50 mm används är för att det är normalobjektivet till småbildsformat, så om man vill ha samma sökarförstoring vid motsvarande bildvinkel på MFT så måste man dubbla förstoringsgraden vid 50 mm (normalen är ju här bara 25 mm, och det är vid den brännvidden vi vill ha samma förstoring som vid 50 mm på småbildsformatet).
Jag ”visste” att du skulle svara så ;D Du har nog tänkt på att om man skulle särredovisa EVIL- eller pentaprisma-sökarens förstoring så kan man enkelt multiplicera den med objektivets förstoringsfaktor (för den brännvidd och det avstånd du vill) och du slipper fundera på vilka objektiv DP eller FS har valt? Det är typiskt för kameraindustrin att ha mystiska mått som man inte skulle hitta i någon lärobok i optik; en annan favorit är omräkningen av brännvidd till 35mm ekvivalens.
Det enklaste vore att definiera förstoringen vid en och samma bildvinkel för alla format och dessutom skriva ut vad det innebär för brännvidd. I manualen till min Pentax 67II står det 0,75x vid 105 mm brännvidd, vilket är ungefär samma som 0,75x vid 50 mm på småbildsformat. Enkelt och lättbegripligt.
//Mikael Good
...och OM den nya IS:en är så bra som det antyds kan det ju bli riktigt trevligt.
Ja, rörliga motiv kräver ju bra hög ISO också, så det är klart att ljusstarkare objektiv kan man alltid önska sig...men blir ju då omöjligt göra små om det ska vara i form av zoomar...
Nya 12-50 kan nog bli en bra kompromiss, då den ju också ska erbjuda supersnabb autofokus...
Hur som en kamera Olympus lär få sälja *en del* av
Jag har en G3:a som jag använder tillsammans med ett 20/1,7. Det är inga problem att fota dokumentärt i skum belysning på 3200 ASA och skärpan på 1,7 är riktigt bra. Kan OM-D toppa det med bra inbyggd IS så har de i så fall lyckats att göra en riktigt attraktiv kamera som definitivt borde attrahera dokumentärfotografer. Men det kliar ändå inte i köptarmen på mig, jag är mycket nöjd med min G3:a och den kameran kommer jag inte att behöva byta på många år.
//Mikael Good
Just det! En digital Pentax MX ;D - men vilken bajonett skulle den ha?
M4/3 självklart ;) med fungerande adapter till gammal optik
Kul ;D
Olympus borde snarare gå upp en eller två sensorklasser!
Främst MX och snarlika modeller hade jag i åtanke, en av de mest välproportionerade och mest fulländat designade kamerorna som gjorts. Givetvis med K-fattning så gamla objektiv kommer till nytta, M4/3 finns det redan ett stort utbud kameror för.
Smaken är som baken, hade varit bättre med skärm som fälls ut på sidan som Canon G1X och Eos 600D har.
Ja, men ännu bättre med fasta skärmar. Löst fladdrade skit som går sönder? Nej tack.
Jag känner inte till att skärmen skulle vara en svag punkt. De billiga paketobjektiven är nog betydligt känsligare.
Har tappat min E-5 ett par ggr med skärmen utfälld, utan att den gått sönder! Nog svårt dock ha en helt vridbar skärm på en så liten kamera som OM-D:n...så upp/ner-vridbar får man vara nöjd med. Sitter den lika stadigt som tex NEX/PEN-skärmarna gör är det lugnt, det håller.
E-M5 tycks ha samma typ av utfällbar skärm som E-PL3, och jag kan rapportera att om man låter bli att fälla ut skärmen så märks det inte att det inte är en fast skärm. Stabilt.
Med skärmen utfälld blir kameran något känsligare förstås, men utfällningsmekanismen är mycket stadig. Och man kan ju låta bli att fälla ut den, som sagt.
Kan bli hur bra som helst med canonadapter och l-gluggarna (mys).