Proffsfoto

Artiklar > Sony FE 50 mm f/1,2 GM – ovanligt lätt ljusstark normal

Sony FE 50 mm f/1,2 GM – ovanligt lätt ljusstark normal

Sony FE 50 mm f/1,2 GM väger på grammet lika som den äldre och ljussvagare föregångaren Sony Zeiss T* FE 50 mm f/1,4 ZA.

Vikten är 778 gram för båda objektiven. De delar också samma längd på 108 mm.

Sony har lyckats göra FE 50/1,2 GM ljusstarkare utan att öka vikten genom att använda fyra små och lätta linjära AF-motorer istället för en stor och stark ultraljudsmotor. Viktbesparingen beror inte bara på skillnaden i vikt mellan motorerna utan också konstruktionen för att flytta linselementen kan göras enklare.

Sony FE 50 mm f/1,2 GM (SEL50F12GM) är det trettonde GM-objektivet sedan det första kom för fem år sedan. GM står för G Master, som är Sonys exklusivaste objektivserie. Sony FE 50 mm f/1,2 GM är dessutom det sextionde objektivet från Sony med E-fattning.

Den optiska konstruktionen är gjord med tre mål: minimala optiska fel, hög skärpa över hela ytan samt snygg bakgrundsoskärpa.

Det här åstadkoms genom att använda tre extra avancerade asfäriska linselement – Sony kallar dem XA-linser. De har mer extrem slipning än vanliga asfäriska linser utan att ge ful teckning i oskärpecirklarna. Det kräver en extra hög ytjämnhet. För att ytterligare bidra till snygga oskärpecirklar har bländaren 11 blad.

Objektivet är vädertätat. Närgränsen är 0,4 meter och filterdiametern är 72 mm.

Likt andra GM-objektiv finns det en mekanisk bländarring med klickstopp som går att koppla ur. Det finns programmerbara knappar på objektivet.

Det rekommenderade priset är 25.000 kronor inklusive moms. Leveranserna börjar i april 2021.



Publicerad 2021-03-16. Läst av 1824 personer.

11 Kommentarer

2021-03-16 17:33   c.m.s
Ser ut att vara ett väldigt trevligt objektiv. Mycket imponerande hur (relativt) lätt och kompakt de lyckats få det och samtidigt leverera mycket bra optisk prestanda. AF verkar också vara ruskigt snabb i de tester jag sett.

Blir sannolikt ett köp för mig för att fylla platsen mellan 24mm och 135mm GM.
Svar från froderberg 2021-03-16 18:43
Jag var väldigt imponerad av FE 35/1,4 GM också, men det blir ju dyrt att ha varje brännvidd. Skulle inte vara förvånad om det kommer en FE 85/1,2 GM eller FE 105/1,4 GM.
c.m.s 2021-03-16 22:07
Japp, då drar det snabbt iväg :) Får prioritera och välja med omsorg. Men jag gillar verkligen fasta objektiv, har inga zoom mer än det mediokra 24-70 kit-objektivet till min FF. Så är beredd att betala för några riktigt bra fasta. Skulle gärna ha 35:an också men tror 50:an blir mitt nästa.
2021-03-16 18:11   taz_k
Imponerande glugg och såklart pris därefter. Ska bli spännande att läsa lite tester.
Hittade några bilder här:
https://www.flickr.com/photos/markgaler/sets/72157718647687843/
ztenlund 2021-03-17 15:58
Spontant så får jag lite mer den känsla jag får av Nikons 50/1.8 till Z, där det är något som skaver som jag har svårt att sätta fingret på. Dessa två delar i vart fall valet att ha konkav främsta lins. Sedan går det förstås att få kortare skärpedjup med Sony-objektivet, av förklarliga skäl. 50/1,2:an till Z tilltalar mig betydligt mer och är väl det ett sånt här objektiv går ut på... :) Däremot är det ju större och tyngre än Sonys, men bidragande orsak är förmodligen att Sony valt att låta objektivet ändra brännvidd en hel del vid fokusering, medan Nikon gjort motsatt prioritering. Detta är förstås bara ett preliminärt intryck, men jag har tidigare tittar på massor med bilder från Z-objektiven och just 50/1,8:an är det något med som inte riktigt klickar. Sedan är det ju väldigt skarp och så, vilket Sonys objektiv också, helt väntat, förefaller vara.
taz_k 2021-03-17 16:43
Intressant! Jag har lite samma känsla efter att ha tittat igenom diverse recensionen. Tekniskt är det tipptopp men jag går inte riktigt igång på bilderna. Kan inte sätta fingret på exakt varför. Jag gillar skärpan och den höga kontrasten men bakgrunden är väldigt mycket "gaussian blur".

F.ö har även Sony 55/1.8 konkav frontlins och där finns likheter i rendering (även om jag sett lite för få bilder ifrån 50/1.2 GM för säga säkert).
Makten 2021-03-17 19:28
Jag tror det är en kombination av "för bra" bokeh, för kort skärpedjup, för hög kontrast och dessutom att fotografen verkar ha dragit upp "clarity" ordentligt. Det ser helt enkelt inte naturligt ut för fem öre. Men det beror såklart inte nödvändigtvis på objektivet.

Själv är jag rätt less på superkort skärpedjup. Förstår inte riktigt vitsen med att försöka trolla bort bakgrunden totalt, istället för att bara sudda till den lite lagom.
2021-03-17 11:15   Sten-Åke Sändh
..... men hörni alla imponerade, vad är poängen med att först ta fram ett objektiv med F1,4, låt vara Sony Zeiss-märkt och sedan ta fram ytterligare ett med F1,2 som väger på grammet lika mycket. Detta i en tid då objektivs ljusstyrka rimligen borde vara en rätt avtagande nytta. Borde det inte funnits fler och viktigare hål att täppa än ytterligare ett 50mm objektiv. Är det något vi inte har någon brist på idag så är det väl 50mm FE. Sorry om jag sabbade stämningen :-)
c.m.s 2021-03-17 13:17
Det här var kanske lite av ett ”vi kan också”-objektiv från Sony kan man gissa, efter allt snack om att deras E-mount är så litet och de kommer få svårt att hänga med Nikon/Canons nya spegelfria mounts.
Även om det egentligen inte behövs, den teoretiska begränsningen för E-mount ligger ju på 0.63f, marginellt högre än för Canon och Nikon. Men som sagt, tror de vill visa att de inte på något sätt ligger efter.
Och jag har inget 50mm så jag tar helt klart hellre detta än Zeiss-objektivet om jag får välja... och det får jag, om jag betalar för det :)
ztenlund 2021-03-17 16:11
Det här med teoretiska begränsningar är lite fånigt. Att göra en normal med f/1,2 går ju bevisligen till Nikon F också, även om det inte finns någon med AF. Kanske besvärligt med mekanisk överföring, men ett AF-S/E-objektiv borde gå. Att Sony skulle valt den storlek de har på fattningen om de konstruerat den senare ter sig dock inte helt sannolikt, precis som Nikon sannolikt inte hade valt samma storlek på F om de konstruerat den samtidigt som Canon konstruerade EF.
Svar från froderberg 2021-03-17 18:16
Det är naturligtvis inte för att slippa pressa diafilmen som det här objektivet tagits fram utan av några andra anledningar:

- Ljusstyrka säljer. Det är mer unikt med f/1,2.

- Bokeh är på modet. Och f/1,2 ger ju lite mer sudd i bakgrunden.

- konkurrenterna har 50/1,2.

- Sony har en annan syn på bokeh än Zeiss.

- Sony har utvecklat en del nya tekniker som de gärna vill få ut i många produkter, jag tänker främst på XA-linserna och fokusmotorerna.

- den här är nog bättre vädertätad och fokuserar snabbare.
Sten-Åke Sändh 2021-03-17 19:05
Det har sagts mycket om fattningsdiametern och långt innan F-talssnacket så handlade det om att Sony aldrig skulle kunna få till antiskak med FF-sensorer heller. Det är helt klart så att Sonys utmaningar varit lite enklare med ett större hål, men hittills har de inte behövt kasta in handduken en enda gång av rent fysiska skäl. Däremot är det möjligen så att Canon har enklare att få till en verkligt effektiv antiskak med sitt betydligt större hål men det gäller väl främst stillbild. Videostabiliseringen med gyro verkar ju vara något som väl inte ens berör själva antiskakmekanismen.

Med det sagt så undrar jag hur stort intresset egentligen är för den lite småtråkiga gamla standardbrännvidden 50mm. Själv tycker jag fyrtio eller 35 mm varit klart mest användbart men det är väl kanske för att jag sysslat mest med rese- dokumentations- och gatufoto. Vem är älskar egentligen 50mm idag?
Svar från froderberg 2021-03-17 23:34
@Sten-Åke
"Med det sagt så undrar jag hur stort intresset egentligen är för den lite småtråkiga gamla standardbrännvidden 50mm."

Idag har jag haft en halvdags fotografering med en av våra partiledare. Det var massor av olika uppställningar och miljöer. Jag hade med mig fem olika objektiv, men använde 50 mm f/1,2 till 90 procent.

Jag tycker ofta 85 mm är har för tajt utsnitt för att fungera kreativtvid porträttfoto.

Min kollega Martin Agfors håller 50 mm som sin favoritbrännvidd.

Bland bildjournalister är 24-70/2,8 och 50/1,2 en populär kombination sedan länge.

Så visst finns det många som gillar 50 mm och en del som till och med älskar brännvidden.
MattiasL 2021-03-20 21:13
Här är en till som trivs med 50. Jag är i princip tillbaka där jag var för 15 år sedan: 28, 50 och 105mm fixar de flesta reportagen.

Merläsning

ANNONS
Smart Shooter 4 Tethering Software